Θεατρικές Παραστάσεις

loogoo

Ανταπόκριση Θεατρικής Παράστασης: 'Ο Καλός Άνθρωπος Του Σετσουάν'

setsouan
   Στην παράσταση «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν», στην οποία η σκηνοθέτιδα Κατερίνα Ευαγγελάτου επέλεξε την τεχνική του «θεάτρου εν θεάτρω» για να ντύσει τον λόγο του Μπρεχτ, περιμέναμε ότι οι ηθοποιοί θα επικοινωνούσαν το κείμενο και τους ρόλους στο πραγματικό κοινό, αλλά δεν περιμέναμε με τίποτα να επιστρατεύσει και τον ίδιο τον συγγραφέα για να μας εισάγει σε αυτό το όμορφο έργο με τα πολλά μηνύματα, που γράφτηκε την περίοδο 1930-1941 (κατά τη διάρκεια της εξορίας του Μπρεχτ στη Δανία, την Σουηδία και την Φινλανδία).
 
   Έτσι λοιπόν, η ευρηματικότητα της σκηνοθέτιδας να δώσει σε έναν από τους ηθοποιούς, τον Σωτήρη Τσακομίδη, τον ρόλο του συγγραφέα και με χιούμορ να σπάσει το μεγαλείο ενός συγγραφικού «τέρατος» απέναντι στο κοινό, έδειξε από τα πρώτα λεπτά ότι πρόκειται για μια σύγχρονη σκηνοθετικά παράσταση.
 
setsouan1   Στον «Καλό άνθρωπο του Σετσουάν», τρεις θεοί έρχονται στη γη, με σκοπό να βρουν αρκετούς καλούς ανθρώπους που να ζουν με αξιοπρέπεια, ώστε να δικαιολογήσουν τη θεϊκή ύπαρξή τους και να διατηρηθεί ο κόσμος. Έπειτα από πολλές δυσκολίες και μακρόχρονη περιήγηση εντοπίζουν στην επαρχία Σετσουάν της Κίνας, τη Σεν Τε, τον μοναδικό καλό άνθρωπο στη Γη. Η Σεν Τε είναι μια πόρνη, αλλά ο βίος της αποδεικνύει ότι είναι ο καλύτερος άνθρωπος του κόσμου. Έτσι, προς μεγάλη της έκπληξη, οι θεοί την ανταμείβουν με ένα αξιοπρεπές χρηματικό ποσό. Εκείνη δέχεται το ποσό με συγκίνηση και αποφασίζοντας να αλλάξει ζωή, ανοίγει ένα μικρό καπνοπωλείο. Η καθημερινή της ζωή κυλάει με τον αγώνα της καλοσύνης και της επιβίωσης, αλλά η Σεν Τε συναντάει πολύ γρήγορα και πάλι το σκληρό πρόσωπο της πραγματικότητας. Προκειμένου να αντιμετωπίσει τους συμπολίτες της που την εκμεταλλεύονται, εφευρίσκει ένα alter ego- έναν υποτιθέμενο εξάδελφο, τον σκληρό Σούι Τα. Τον χρησιμοποιεί παίρνοντας τη μορφή του όταν οι περιστάσεις το απαιτούν. Παίζει αυτόν το διπλό ρόλο για πολύ καιρό, παρόλο που κάθε φορά λέει πως θα είναι η τελευταία. Για πόσο όμως;
 
   Ο «Καλός άνθρωπος του Σετσουάν» αποτελεί μια παραβολή, ένα έργο γεμάτο αποφθέγματα και μηνύματα. Ακόμη κι αν ο έρωτας και η μητρότητα κατέχουν σημαντική θέση στο έργο, παραμένει στο επίκεντρο το θέμα της καλοσύνης και της αδικίας σε έναν κόσμο που περιτριγυρίζεται από τις έννοιες του συμφέροντος και της διαφθοράς. «Πώς μπορεί κάποιος να είναι καλός όταν γύρω του βασιλεύει η κακία;», «Α, τι ωφελεί χωμένος μέχρι το λαιμό στη λάσπη, να κρατάς τα νύχια των χεριών σου καθαρά;», «Κανείς δεν μπορεί να παραμείνει καλός, όταν η καλοσύνη δεν έχει ζήτηση», «Με τόση εξαθλίωση αρκεί μια τόση δα αφορμή για να πετάξουν οι άνθρωποι της ζωή τους στα σκουπίδια;». Αλήθειες πολλές και σκληρές. Εκεί μπροστά, στα μούτρα σου, για να σου θυμίζουν ότι τίποτε δε σου χαρίζεται σε αυτή τη ζωή.Όχι, το έργο του Μπρεχτ δεν δίνει απαντήσεις, όχι τουλάχιστον διαφορετικές από αυτές που ήδη γνωρίζουμε, αλλά ο πολιτικός τους λόγος παραμένει τόσο επίκαιρος που έχεις την αίσθηση ότι ο κόσμος κάνει τον ίδιο φαύλο κύκλο στην ιστορία, που αρχίσαμε να μοιάζουμε γραφικοί. Ή μήπως τίποτε δεν έχει αλλάξει;
 
setsouan3
   Μιλώντας όμως για την ίδια την παράσταση που είναι και το ζητούμενο ενός θεάματος, το σύνολο των ηθοποιών ανταποκρίθηκε στο έπακρο της σκηνοθετικής ευρηματικότητας της Ευαγγελάτου, οι οποίοι καλούνται να ερμηνεύσουν πολλαπλούς ρόλους παραμένοντας συνεχώς στη σκηνή. Με αποκορύφωμα την Στεφανία Γουλιώτη στον διπλό ρόλο των Σεν Τε και Σούι Τα, η οποία απέδειξε γι΄ ακόμη μια φορά γιατί θεατράνθρωποι και κοινό «πίνουν νερό στο όνομά της». Ο διχασμός από ανάγκη ήταν για την Γουλιώτη βούτυρο στο ψωμί της, καταφέρνοντας να οργώσει την σκηνή και να αλλάξει ύφος και χαρακτήρα μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα, όσα χρειαζόταν για να πάρει τις βαριές ανάσες που της προκαλούσαν οι χορευτικές ανάγκες της παράστασης. Γλυκομιλάει όταν κοιτάζει τον αγαπημένο της και οργίζεται με την αδικία. «Με τη βία να σταματήσουμε τη βία», φωνάζει. «Γιατί δεν πολεμούν οι θεοί για την ειρήνη; Γιατί να μην χειρίζονται οι θεοί την αγορά; Τι να τις κάνουμε τις εντολές τους;» εγείρεται και δεν ξέρεις αν είναι η κινέζα ηρωίδα της δεκαετίας του ’40 ή μια σύγχρονη νέα ελληνίδα στο κέντρο των Αθηνών. Η δραματουργική άποψη του ρόλου φάνηκε ότι σπουδάστηκε ιδιαιτέρως χωρίς αυτό όμως να σημαίνει ότι επισκιάστηκαν οι ερμηνείες των υπόλοιπων ηθοποιών. Απλώς, όπως γίνεται με όλα τα ωραία θεάματα, κάποιος κλέβει την παράσταση!
 
setsouan2   Ένας βουβός θίασος σχολιάζει και υπογραμμίζει τα δρώμενα της εκάστοτε σκηνής. Όλα γίνονται πάνω στο σανίδι, στην τεράστια σκηνή της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών, σε ένα λιτό σκηνικό, όπου πρωταγωνιστεί η δύναμη των λέξεων. Ωστόσο, η σκηνοθεσία της Κατερίνας Ευαγγελάτου είναι μάλλον αφαιρετική με σύγχρονες πινελιές που δίνουν στην παράσταση το δικό της στιλ. Εφέ, όπως η βροχή που πέφτει δημιουργεί ένα αλλιώτικο σκηνικό, που θυμίζει κάτι από παλιό κινηματογράφο και κάνει την ατμόσφαιρα ακόμη πιο ποιητική. Χρησιμοποιούνται σύγχρονα κοστούμια γεμάτα χρώμα και καρικατούρες στα πρόσωπα των θεών για να δείξουν το «μεγαλείο» των ρόλων. Φωτισμοί ευρηματικοί που εστιάζουν κάθε φορά στον πρωταγωνιστή της εκάστοτε πράξης για να μη χαθεί ο θεατής στην χαοτική έκταση της μεγάλης σκηνής. Τραγούδι, κίνηση, χιούμορ που κάνει ακόμη πιο ανάλαφρες τις βαρύγδουπες έννοιες του δασκάλου του θεατρικού κειμένου, Μπέρτολτ Μπρεχτ.
 
   Θα γελάσεις, θα χαρείς από τη μαγεία του θεάτρου, θα προβληματιστείς, θα θαυμάσεις την δύναμη του λόγου, κι αν στο τέλος πονέσεις κιόλας ή κλάψεις, τότε ναι σημαίνει ότι το καμπανάκι χτύπησε μέσα στο κεφάλι σου . Θυμήσου μόνο ότι: «Αυτός που αγωνίζεται μπορεί να χάσει, όμως αυτός που δεν αγωνίζεται ήδη έχει χάσει». Το είπε κάποτε ο Μπρεχτ. Κι αν χρειαστεί να επιστρατεύσουμε όλους τους μεγάλους συγγραφείς του παρελθόντος να μας δείξουν τον δρόμο, θα υπερασπίζομαι το δικαίωμα να είναι η Τέχνη (έστω και στην hype μορφή της) αυτή που θα μας βγάλει από το Χάος.
 
Κατερίνα Νικολακούλη
 
Συντελεστές:
Κείμενο: Bertolt Brecht
Μετάφραση:
Άννυ Κολτσιδοπούλου
Σκηνοθεσία - Δραματουργική επεξεργασία - Επεξεργασία Μετάφρασης:
Κατερίνα Ευαγγελάτου
Σκηνικά:
Εύα Μανιδάκη
Μουσική:
Σταύρος Γασπαράτος
Κοστούμια:
Βασιλική Σύρμα
Κίνηση:
Πατρίσια Απέργη
Σχεδιασμός Φωτισμών:
Σάκης Μπιρμπίλης
Μάσκες: Μάρθα Φωκά
Ειδικά εφέ: Μιχάλης Σαμιώτης
Βοηθός σκηνοθέτη: Ελένη Βλάχου
Β' βοηθός σκηνοθέτη: Αφροδίτη Κατερινοπούλου
Βοηθός σκηνογράφου:
Μάρω Τσάγκα
Κατασκευή σκηνικού: Π. Καραβάς Α.Β.Ε.Τ.Ε.
Ζωγραφική σκηνικού: Αλεξάνδρα Σιάφκου, Αριστοτέλης Καρανάνος
Κατασκευή καθισμάτων: Ε. & Ι. Κουμπής Ο.Ε.
Κατασκευή γυναικείων κοστουμιών: Μαρία Διαμάντη, Λία Βασιλάκου
Επιμέλεια μακιγιάζ: Αλεξάνδρα Μυτά
Υπεύθυνη φροντιστηρίου: Ράνια Καπετανάκη
 
Παίζουν:
 Στεφανία Γουλιώτη (Σεν Τε, Σουι Τα), Αλεξάνδρα Λέρτα (Γυναίκα, Ιδιοκτήτρια Μι Τσου), Δαυίδ Μαλτέζε (Μαραγκός, Αστυνομικός, Γέρος), Νικόλας Παπαγιάννης (Άντρας, Τρίτος Θεός, Γιανγκ Σουν), Μαρία Παρασύρη (Χήρα Σιν, Κουνιάδα, Δεύτερος Θεός), Όμηρος Πουλάκης (Πρώτος Θεός, Κουνιάδος, Κουρέας Σου Φου), Νάνσυ Σιδέρη (Ανιψιός, Κυρία Γιανγκ, Γριά), Σωτήρης Τσακομίδης (Βανγκ, Παππούς, Ιερέας)
 
Πληροφορίες
Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, Λεωφόρος Συγγρού 107-109, Αθήνα
Κεντρική Σκηνή- Ώρα έναρξης: 20:30
Εισιτήρια: 15 - 18 - 28 € | Μειωμ. 10 - 12 - 15 €
Πληροφορίες παραστάσεων και τηλεφωνική πώληση εισιτηρίων:
Tηλ.: 210 900 5 800 (Δε-Κυρ: 9:00-21:00)
 

Θεατρικές Παραστάσεις