Θεατρικές Παραστάσεις

loogoo

Ανταπόκριση Θεατρικής Παράστασης: 'Ο Γύρος Του Θανάτου'

 
Ανταπόκριση Θεατρικής Παράστασης: ‘Ο Γύρος του Θανάτου’
 
   Το εκπληκτικό μυθιστόρημα του Θωμά Κοροβίνη «Ο γύρος του Θανάτου», με κεντρικό θέμα την υπόθεση Παγκρατίδη, του φερόμενου ως «Δράκου του Σέιχ Σου», μεταφέρεται για πρώτη φορά στο θεατρικό σανίδι. Το εν λόγω βιβλίο έρχεται με τις δάφνες του πρώτου Βραβείου Κρατικής Λογοτεχνίας το 2011. Τα δικαιώματα ανήκουν στην Νένα Μεντή και τον Πέτρο Ζούλια μέχρι το 2014, οι οποίοι παραχώρησαν το έργο στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος για να το ανεβάσει στη Θεσσαλονίκη.
 
   Μισός αιώνας έχει περάσει και η ιστορία είναι ακόμη ζωντανή στις μνήμες όλων. Οι κατηγορίες πολλές. Το πενταμελές Εφετείο Θεσσαλονίκης απεφάνθη «Τετράκις εις θάνατον» εις τον Αριστείδη Παγκρατίδη για τα εγκλήματα στο Σέιχ Σου. Εξετελέσθη στο εν λόγω σημείο στις 17 Φεβρουαρίου το 1968. «Μανούλα μου είμαι αθώος» οι τελευταίες του λέξεις του Αρίστου. Αθώος ή ένοχος; Υπάρχει μια λαϊκή πρόληψη ότι ο αδικοσκοτωμένος νεκρός δεν ησυχάζει στον τάφο του, ούτε αφήνει ήσυχους τους συγγενείς του όσο καιρό μένει ανεκδίκητος.
 
Giros tou thanatou 2
   Ποιός όμως ήταν τελικά ο Αρίστος; Ένας θύτης ή ένα βολικό θύμα του ενοχικού εκείνου καιρού; Μία αινιγματική προσωπικότητα ή μία άλυτη υπόθεση, που τίποτα δεν έχει να ζηλέψει από ένα αρχαιοελληνικό δράμα;
 
   Θεωρώ πως πολλές φορές γνωρίζουμε πολλά περισσότερα για την αρχαία ιστορία μας από τις δεκαετίες του ‘50 και του ‘60. Και είναι έκδηλο πως πάντα θα υπάρχουν αντιστοιχίες ανάμεσα στο αρχαίο δράμα και σε ορισμένες εκδηλώσεις της καθημερινής μας ζωής. Οι εποχές μπορεί να αλλάζουν, μα επαναλαμβάνονται με άλλη φορεσιά.


   «Ἐστὶν οὖν τραγωδία μίμησις πράξεως σπουδαίας καὶ τελείας, μέγεθος ἐχούσης, ἡδυσμένῳ λόγῳ» διατύπωσε πολύ εύστοχα ο Αριστοτέλης στο έργο του «Περί Ποιητικής».

   Και μην αμελούμε πως η τραγωδία είναι η πιο γειτονική βρυσομάνα για πολλούς συγγραφείς και όχι μόνο. Κάτι, το οποίο είναι πολύ εμφανές στο έργο του Κοροβίνη, αφού διαθέτει όλα τα γνωρίσματα της τραγωδίας, από την αρχιτεκτονική της διάρθρωση ως την σύγκρουση, μέχρι την παρέμβαση των ονείρων και την εμφάνιση των νεκρών.
 
Giros tou thanatou
   Ο Κοροβίνης, με έντονα τα στοιχεία μιας τραγωδίας λοιπόν έπλασε έναν θίασο ετερόκλητων ανθρώπων, εννέα προσώπων που πιθανότατα να συνδέονταν με τον Παγκρατίδη, φώτισε τις σκοτεινές πτυχές του ήρωα μεταφέροντας μας, με έναν πολυφωνικό αφηγηματικό τρόπο την κοινωνικοπολιτική ατμόσφαιρα που διαμορφώθηκε στην Θεσσαλονίκη μετά την Κατοχή και τον Εμφύλιο. Όμως ένα καλό σενάριο δε φτάνει. Το θέατρο είναι μια συλλογική τέχνη, δε λειτουργεί αυτόνομα. Χρειάζεται κι ένα μαγικό χέρι που θα διευθύνει και θα ανοίξει τον διαβήτη να πλάσει μία ολόκληρη εποχή και να μας δώσει ένα κομμάτι ζωής παλλόμενο από τρικυμισμούς παθών, όχι την ίδια την πράξη αλλά την μίμηση πράξεως.
 
   Και πραγματικά ευτύχησε στα χέρια του Νίκου Μαστοράκη, έναν άξιο θεατρικό μάστορα με ανοιχτούς ορίζοντες, έντονη καλαισθησία και ανατρεπτικό ταμπεραμέντο. Με έντονα ελληνο-αρχαϊκά στοιχεία και με ένα λιτό, άπλετο αλλά λειτουργικό σκηνικό (σκηνικά- κοστούμια του ιδίου) μας μετέφερε στις φτωχογειτονιές και τις αλάνες, στα άδυτα του λιμανιού, στα μικρομάγαζα και τα μπουζουξίδικα της παλιάς Θεσσαλονίκης, στην χαμοζωή, αναδεικνύοντας έναν κόσμο περιθωριακό, ταπεινωμένο και φοβισμένο θίγοντας ευαίσθητες χορδές της ελληνικής κοινωνίας φέρνοντας στο φως την δυναμική τους, το τραγικό τους ύψος και τα πάθη τους.
Giros tou thanatou 4
   Σε αυτό το μήκος κύματος κινήθηκαν και οι έμπειροι και ικανοί ηθοποιοί του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος. Με ιδιαίτερη ευαισθησία και με ζωντανό διάλογο χρωμάτισαν υποδειγματικά τον λόγο τους, εξωθώντας τα πάθη τους ως την άβυσσο και από την άβυσσο αναδείχτηκε η αλήθεια. Όλοι πειθάρχησαν και η παράσταση είχε ενότητα λυρισμό και μία μαγικότητα, μία λύτρωση. Ένα μεγάλο «μπράβο!» σε όλους.
 
   Η μουσική του Παναγιώτη Μπάρλα (παίζει ζωντανά πιάνο επί σκηνής) έδωσε τον κατάλληλο ρυθμό και συγκίνηση στην παράσταση. Σε πολλούς μπορεί να ξενίσει το θέμα της, σε άλλους η μακρά διάρκεια της. Αυτοί που δεν είναι σε θέση να διακρίνουν την ποιότητα, δε θα νιώσουν την βαθύτερη ουσία του έργου, μία τολμηρή απόπειρα αναβίωσης της εποχής και ίσως μία λύτρωση.
Τρέξτε αμέσως!
 
Σπύρος Μέλλιος
 
Συντελεστές
Συγγραφέας: Θωμάς Κοροβίνης
Σκηνοθεσία: Νίκος Μαστοράκης
Σκηνικά-κοστούμια: Νίκος Μαστοράκης
Φωτισμοί: Στέλιος Τζολόπουλος
Βοηθός σκηνοθέτη: Δημήτρης Διακοσάββας
Βοηθός σκηνογράφου-ενδυματολόγου: Κατερίνα Παπαγεωργίου
Οργάνωση παραγωγής: Ηλίας Κοτόπουλος
Διανομή (με σειρά εμφάνισης): Βασίλης Ευταξόπουλος (Ένα φιλαράκι για την αλάνα), Ρούλα Παντελίδου (Η γυναίκα του), Κατερίνα Γιαμαλή (Η παραδουλεύτρα), Αννέτα Κορτσαρίδου (Μια άλλη γυναίκα), Βασίλης Σπυρόπουλος (Ένας αχθοφόρος για τον Μαμουνά), Δημήτρης Κολοβός (Ένας χωροφύλακας δημοκρατικών φρονημάτων), Βασίλης Σεϊμένης (Ένας παρακρατικός γείτονας του Αρίστου για τη δράση του), Κώστας Ίτσιος (Το αφεντικό του Αρίστου στον γνωστό «Γύρο του θανάτου»), Γιάννης Σιαμσιάρης ( Λολό), Φωτεινή Μπαξεβάνη (Η Συλβάνα).
Παίζει πιάνο επί σκηνής ο μουσικός Παναγιώτης Μπάρλας.
 
Πληροφορίες
Βασιλικό Θέατρο, Πλατεία Λευκού, Θεσσαλονίκη
Ημέρες παραστάσεων: Τετάρτη & Κυριακή 19.00, Πέμπτη & Παρασκευή 21.00, Σάββατο 18.00 & 21.00
Τιμές εισιτηρίων: Κανονικό εισιτήριο: Πλατεία 15 ευρώ, εξώστης: 12 ευρώ
Κανονικό εισιτήριο στις λαϊκές παραστάσεις (Τετάρτη 19.00, Πέμπτη 21.00, Σάββατο 18.00) πλατεία & εξώστης: 12 ευρώ, Φοιτητικό- Ομαδικό: 10 ευρώ , Άνεργοι: 5 ευρώ
Ώρες λειτουργίας ταμείων: Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών (Εθνικής Αμύνης 2): Τρίτη-Κυριακή: 9.30 π.μ.-21.30 μ.μ , Βασιλικό Θέατρο (Πλατεία Λευκού Πύργου): Τρίτη-Κυριακή: 9.30 π.μ.-21.30 μ.μ, Τηλ. κρατήσεων: 2315 200200

Θεατρικές Παραστάσεις