Θεατρικές Παραστάσεις

Ανταπόκριση Θεατρικής Παράστασης: ‘Κασσάνδρα Έκστασις’

 
kasex   Επηρεασμένος από τον αρχαίο μύθο της Κασσάνδρας, ο σκηνοθέτης Ryszard Nieoczym έφτασε στη συγγραφή του μονολόγου «Κασσάνδρα Έκστασις» θέλοντας να δώσει μία σύγχρονη πνοή στο πρόσωπο της μάντισσας, συνδέοντας το με τη μορφή της σημερινής γυναίκας. Το έργο προκύπτει έπειτα απο μία σειρά ερευνών πάνω στον τρόπο με τον οποίο δρουν και παρουσιάζονται οι θρυλικές γυναίκες της αρχαιότητας. Αυτό που προβλημάτησε ιδαίτερα τον Nieoczym, είναι το γεγονός πως τα μεγαλύτερα «τέρατα» της αρχαιότητας ενσαρκώνονταν στους θρύλους περιβαλλόμενα απο το θηλυκό στοιχείο. Προβληματίστηκε, επίσης, με το πως οι συγκεκριμένες μυθολογικές και δη «πολύπλοκες» υπάρξεις θα μπορούσαν να «δικαιωθούν» μέσω των δυναμικών του θεάτρου. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στο σκηνοθετικό σημείωμα, όλα τα project άρχισαν να εξελίσσονται στο LeTHAL του Καναδά ως μία προσπάθεια αναζήτησης ενός είδους εναλλακτικού θεάτρου. Έτσι και προέκυψε η σειρά μονολόγων με την ονομασία «Αρχαίοι Καθρέφτες - Σύγχρονες φωνές» στην οποία ανήκει και το εν λόγω έργο.
 
   Η ιδιοσυγκρασία της μυθικής Κασσάνδρας, εμπλέκεται και αλληλεπιδρά με την αναστατωμένη προσωπικότητα της Άννας, μίας γυναίκας που ψάχνει μία ταυτότητα στον σύγχρονο κόσμο. Έντονο είναι στο στοιχείο της καταπίεσης, ακόμα και κακοποίησης από το ανδρικό φύλο συνοδευόμενο επίσης με τις ψυχολογικές μεταπτώσεις της ηρωίδας.
 
   Τα σκηνικά αποδίδουν αισθητικές πολλαπλών πολιτισμών και ειδικά οι συμβολισμοί τους πάνω στην σεξουαλική καταπίεση της σύγχρονης γυναίκας στην τωρινή κονωνία γίνονται εύκολα κάτι παραπάνω απο φανεροί. Με πολλαπλές αλλαγές κοστουμιών και χρήσης αξιοπερίεργων σκηνικών αντικειμένων, η Άννα παλεύει να δραπετεύσει απο τον στερεοτυπικό εγκλωβισμό της ορίζοντας ως σύμβολο απελευθέρωσης τον κατά κάποιο τρόπο εναλλακτικό εαυτό της που εκφράζεται απο την αρχαία μάντισσα.
 
kasex2   Στο θεατρικό κείμενο εκφράζονται επίσης απόψεις σχετικά με το ρόλο του θεάτρου ως ψυχοθεραπεία. Ο καθημερινός και ωμός λόγος μιας «σύγχρονης Κασσάνδρας» συχνά περιπλέκεται με αρχαίους ιδιωματισμούς και φιλοσοφικές αναφορές σε επιστημονικές αυθεντίες όπως ο S.Freud και ο μαθητής του, C.Jung, κάνοντας την ροή του θεατρικού λόγου πολύπλοκη και σε ορισμένα σημεία ενδεχομένως παράδοξη. Προσωπικά, ένιωσα πως αυτή η φύση του συγκεκριμένου μονολόγου θολώνει λίγο την σαφή εικόνα των βασικών μηνυμάτων, τα οποία ο Nieoczym θέλει να δώσει στο κοινό του.
 
   Εντούτοις, όπως προδίδεται και απο τον τίτλο, το θέμα της έκστασης της Κασσάνδρας είναι φανερή καθόλη τη διάρκεια του έργου και παίζει συχνά με τρόπο προκλητικό με τα ψυχικά και σωματικά όρια της ηρωίδας αλλα και του κοινού. Εν τέλει ως θεατής, θα τη χαρακτήριζα ως μία παράσταση για πολύ ιδιαίτερο κοινό με μία πολύ ιδιαίτερη αισθητική.
 
Έλενα Σκρέκα
 
Συντελεστές
Σκηνοθεσία-Συγγραφή-Φωτισμοί: Ryszard Nieoczym
Μετάφραση: Αγγελική Χαρίσκου
Ερμηνεία: Άννα Γριβάκου
Σκηνικά – Κοστούμια: Σύνθια Γεροαθανασίου
Σκηνικές Κατασκευές : Στέφανος Ασπρίδης
Μουσική Σύνθεση :Λόλα Τότσιου
Μουσική Εκτέλεση : Βιολί - Κυριάκος Γκουβέντας, Σαξόφωνο- Θεόφιλος Σωτηριάδης, Πιάνo- Λόλα Τότσιου, Κρουστά- Θάνος Kαζαντζής
Η ηχογράφηση της μουσικής έγινε στο στούντιο «polytropon» με ηχολήπτη το Θάνο Καζαντζή.
Οι τελικές πρόβες της παράστασης έγιναν στον Πολυχώρο της Ερμού στη Θεσσαλονίκη.
Παραγωγή : MadDam Theatre Ensemble σε συνεργασία με Lethal (Toronto) & Contre Courant (Quebec)
 
Πληροφορίες
Διάρκεια παραστάσεων : έως 17 Φεβρουαρίου 2013
Θέατρο Σοφούλη (Τραπεζούντος 5 & Σοφούλη, Καλαμαριά), Τ. 2310 423925
Κάθε Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο στις 21:00, Κυριακή στις 20:00
Τετάρτη 6 &13 Φεβρουαρίου παραστάσεις για αγγλόφωνο κοινό
Τιμές εισιτηρίων: 12 € ολόκληρο, 10 € φοιτητικό/ ανέργων , 5 € ατέλειες 

 

Facebook Comments

Θεατρικές Παραστάσεις