Θεατρικές Παραστάσεις

Ανταπόκριση Θεατρικής Παράστασης: Η Πάπισσα Ιωάννα

   dimitriouchris-03H «Πάπισσα Ιωάννα» είναι μυθιστόρημα του Εμμανουήλ Ροΐδη που δημοσιεύτηκε το 1866 με το χαρακτηρισμό «μεσαιωνική μελέτη», σύμφωνα με την άποψη του ίδιου του συγγραφέα. Σε αυτό εξιστορείται ο βίος της Ιωάννας, μίας γυναίκας που κατάφερε να αναρριχηθεί στην ιεραρχία της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας, κατά την περίοδο 855-858 μ.Χ. και κατάφερε να φτάσει μέχρι και το αξίωμα του Πάπα, προσποιούμενη τον άντρα. Θεωρείται το σημαντικότερο από τα έργα του Ροΐδη και ένα από τα σπουδαιότερα ελληνικά μυθιστορήματα το οποίο τελικά αφορίστηκε ως «αντιχριστιανικόν και κακόηθες», ενώ ο ίδιος ο Ροΐδης διώχθηκε δικαστικά.
 
   Το κυριότερο χαρακτηριστικό των κειμένων του Ροΐδη είναι η ιδιαιτερότητα του ύφους του. Τα δύο βασικά στοιχεία αυτής της ιδιαιτερότητας, που εντοπίζονται και στην Πάπισσα Ιωάννα αλλά και στα άλλα κείμενά του, είναι η παράθεση ασυμβίβαστων εννοιών και οι απροσδόκητες παρομοιώσεις με έντονα χιουμοριστικά τεχνάσματα. Εκτός από το ύφος της Πάπισσας Ιωάννας, ιδιάζουσα είναι και η τεχνική της. Η αφήγηση ακολουθεί ευθύγραμμη πορεία, από την ιστορία των γονέων της Ιωάννας έως και τον θάνατό της. Ένα άλλο ιδιαίτερο χαρακτηριστικό είναι η απουσία διαλόγου μεταξύ των προσώπων. Αυτό, σε συνδυασμό με την απουσία πλοκής (αφού το τέλος του έργου είναι ήδη γνωστό) υπονομεύει τις καθιερωμένες λογοτεχνικές συμβάσεις και φέρνει το μυθιστόρημα πιο κοντά στην ιστοριογραφία.
 
   dimitriouchris-04Είναι γνωστό πως όταν θέλουμε να μεταφέρουμε ένα είδος σε ένα άλλο είδος, στην περίπτωσή μας να κάνουμε θέατρο, ακολουθούμε πιστά τους κανόνες του είδους που θέλουμε να υπηρετήσουμε. Εδώ αυτό επιτυγχάνεται στο ακέραιο. Η παράσταση στο studio Νέμεση λοιπόν είναι μια θεατροποιημένη απόδοση του μυθιστορήματος του Ροΐδη, στην οποία η Αφρούλη Μπέρσου, που επιμελήθηκε και την δραματουργική απόδοση του κειμένου, κρατάει τον λόγο του συγγραφέα αυτούσιο ως προς το γλωσσικό ύφος του κειμένου, ενώ μεταβάλλει σε κάποια σημεία την αφηγηματική ροή του έργου δίνοντας της μια πιο ξεκάθαρη θεατρική δομή. Κάτι που πετυχαίνει σε μεγάλο βαθμό γιατί ακολούθησε πιστά τους κανόνες μιας θεατρικής παράστασης.
 
   Η σκηνοθεσία της ίδιας είναι στρωτή και σαφέστατη ως προς τις προθέσεις της, την πλήρη δηλαδή ανάδειξη του λόγου του Ροΐδη, δίνοντας βάρος στην ερμηνευτική καθοδήγηση των ηθοποιών, επιτυγχάνοντας ένα καλαίσθητο αποτέλεσμα. Τα λιτά, αλλά λειτουργικά, από χαρτόνι σκηνικά που επιμελήθηκε με μεράκι και φαντασία η Ειρήνη Χριστοφορίδου συμμετέχουν οργανικά στη δράση αφού γίνονται σύμβολα της πράξης και της τέχνης του θεάτρου.
 
   dimos thomaidis 06Θα ήθελα να σταθώ και στις φιλότιμες προσπάθειες των ηθοποιών, οι οποίοι παρά το νεαρό της ηλικίας τους αντεπεξέρχονται με ζήλο, όρεξη και μεράκι στην απόδοση των ρόλων τους καταφέρνοντας να συγκινήσουν τον θεατή και να τον μεταφέρουν στην συγκεκριμένη εποχή.
 
   Μία εργαστηριακή παράσταση όπου είναι έμφυτη η προσπάθεια, η δοκιμή, ο πειραματισμός των νέων παιδιών του studio Νέμεση, με πολλές ευχάριστες εκπλήξεις σε εσάς που θα παρευρεθείτε ένα τέταρτο νωρίτερα στο φιλόξενο χώρο της ομώνυμης θεατρικής σκηνής.
 
Σπύρος Μέλλιος
 
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Διασκευή-Σκηνοθεσία: Αφρούλη Μπέρσου
Μουσική-Διδασκαλία: Έφη Ράτσου
Σκηνικά-Κοστούμια: Ειρήνη Χριστοφορίδου
Φωτισμοί: Αλέξης Κοέν
Επιμέλεια κίνησης: Χριστίνα Πρεφτίτση
Τεχνική υποστήριξη: Μαρία Γιαννούλη, Χριστίνα Πρεφτίτση
Ψηφιακή επεξεργασία εικόνων: Στέφανος Τσακίρης
Κατασκευή κοστουμιών: Ξανθή Διαμαντοπούλου
Παίζουν: Γιώργος Καψάλης, Μαρία Κοκορότσκου, Αναστάσης Μαυρομιχάλης, Αργυρώ Νουβάκη, Δάνης Πετρίδης, Νάντια Σπανού
Φωτογραφίες: Χρήστος Δημητρίου, Δήμος Θωμαΐδης, Νατάσα Κουφάκη, Τζωρτζίνα Κρεβάικα
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Παραστάσεις κάθε Σάββατο στις 21.00, Κυριακή στις 19.00
Διάρκεια παράστασης: 2 ώρες (μαζί με το διάλειμμα)
Studio Νέμεση (Δελφών 176, Θεσσαλονίκη), Τ.2310326230, www.nemesigroup.gr
Τιμές εισιτηρίων: 10 ευρώ, 5 ευρώ (φοιτητικό και κάρτα ανεργίας)
Pope Joan Poster

Θεατρικές Παραστάσεις