Θεατρικές Παραστάσεις

loogoo

Ανταπόκριση θεατρικής παράστασης: Πέρσες

 
   Μια από τις πιο σημαντικές τραγωδίες του Αισχύλου, οι Πέρσες, ανέβηκε φέτος υπό την σκηνοθετική ματιά του Δημήτρη Λιγνάδη και κάτω από τη σκέπη του Εθνικού Θεάτρου. Είχα την ιδιαίτερη χαρά να την παρακολουθήσω στο θέατρο Βράχων. Ένα θέατρο που έχει τη δική του ενέργεια και δεν ξέρω αν είναι η τοποθεσία ή η αύρα που βγάζει αυτό που σε μαγεύει, ξέρω όμως πως είναι από τους αγαπημένους μου καλοκαιρινούς χώρους στην Αθήνα για θέατρο ή συναυλία.
 
Perses1
   Το έργο αφορά την ήττα των Περσών στη ναυμαχία της Σαλαμίνας, την άτακτη φυγή τους αλλά και το ξεκλήρισμα του έθνους τους, αφού ο Ξέρξης σε αυτή τη δεύτερη εισβολή του στην Ελλάδα είχε μαζέψει πάρα πολύ στρατό, ο οποίος και χάθηκε άδοξα. Πολλοί λίγοι κατάφεραν να επιβιώσουν και να γυρίσουν πίσω στη πατρίδα τους (σ.υ.υ.: οι ιστορικοί αναφέρουν ότι ναι μεν οι Πέρσες υπέστησαν βαρύτατη ήττα, η οποία άλλαξε τη ροή της ιστορίας, πλην όμως μεγάλο μέρος του στρατού γύρισε πίσω, ενώ στην Ελλάδα έμεινε να συνεχίσει τον πόλεμο ο Μαρδόνιος, ο οποίος ηττήθηκε στη συνέχεια. Προφανώς ο Αισχύλος λειτούργησε σαν λογοτεχνικός αφηγητής και όχι σαν ιστορικός).

   Η παράσταση ξεκινά στη Σούσα, την πόλη του Ξέρξη. Οι πρεσβύτεροι, καθήμενοι σε στασίδια, αγωνιούν καθώς δεν έχουν υπάρξει ακόμα νέα από τον Ξέρξη και το στρατό. Με τη βοήθεια μιας λύρας εξωτερικεύουν τις σκέψεις τους και απαριθμούν τους αρχηγούς του στρατού του Ξέρξη. H βασίλισσα Άτοσσα, σύζυγος του Δαρείου και μητέρα του Ξέρξη, κάνει την εμφάνισή της μέσα σε ένα εκθαμβωτικό μπαρόκ κουστούμι, θέλοντας να μιλήσει με τους γέροντες, καθώς την βασανίζει ένα όνειρο που είδε. Είδε το γιο της να προσπαθεί να ζέψει στο άρμα του δύο γυναίκες. Μια Ασιάτισσα και μια Ελληνίδα. Ενώ η Ασιάτισσα ήταν ήρεμη και υποταχτική, η Ελληνίδα είναι άγρια και εναντιώνεται. Σπάει τα δεσμά της και γκρεμίζει από το άρμα του το βασιλιά.
 
perses2081
   Κακός ο οιωνός και η βασίλισσα είναι τρομαγμένη. Στη σκηνή εμφανίζεται ένας αγγελιοφόρος λαχανιασμένος και αναγγέλλει ότι οι Πέρσες νικήθηκαν. Ότι οι Έλληνες τους εξόντωσαν και πως πολλοί από τους αρχηγούς του Ξέρξη - και οι στρατιές τους - χάθηκαν στην προσπάθειά τους να σωθούν είτε από στεριάς, είτε από τη θάλασσα. Δίνει λεπτομερή αναφορά για τα γεγονότα. Τριακόσια δέκα ελληνικά καράβια χτύπησαν και αναποδογύρισαν τα χίλια διακόσια επτά περσικά καράβια. Οι Πρεσβύτεροι και η βασίλισσα ακούν αποσβολωμένοι, δείχνοντας έντονα τον πόνο τους για τον άδικο χαμό τόσων συμπατριωτών τους. Πόλεις ολάκερες σε πένθος και σπίτια που έχασαν τους αγαπημένους τους σε μια μάχη. Ενημερώνει δε ότι ο Ξέρξης ζει αλλά είναι ταλαιπωρημένος, τόσο από τις κακουχίες της επιστροφής του όσο και πληγωμένος από την έκβαση της εισβολής του στην Ελλάδα.

   Το κακό που βρήκε το έθνος των Περσών δεν μπορεί να ειπωθεί με λόγια. Οι πρεσβύτεροι αλλά και η βασίλισσα θρηνούν. Η ίδια ξεκινά τις ετοιμασίες για να τιμήσει τους νεκρούς αλλά και τους θεούς, καθώς πιστεύει ότι έχει χαθεί η εύνοιά τους. Εκλιπαρεί το Δαρείο να έρθει από τον Άδη και να τη συμβουλέψει. Εκείνος εμφανίζεται μέσα σε ένα σύννεφο και μιλά δίκαια, αποδίδοντας ευθύνες στον Ξέρξη για την αλαζονεία του αλλά και την ύβρη που διέπραξε, απέναντι σε θεούς και φύση.
 
perses2082
   Τελευταίος στη σκηνή εμφανίζεται ο ρακένδυτος πια Ξέρξης και προσπαθεί να απολογηθεί. Η καταστροφή του έθνους του όμως είναι γεγονός και τίποτα δεν μπορεί να αγαλλιάσει τις ψυχές των νεκρών, μήτε των ζωντανών.Το έργο υμνεί την ελευθερία του ατόμου, δίνει με ζωντανές εικόνες τον οδυρμό αλλά και τον πόνο που πηγάζει από τις πράξεις μιας αλαζονικής εξουσίας. Μιλά για τη σύνεση που νικά και τη δικαιοσύνη που τιμωρεί αυτούς που ξεπερνούν τα όρια.

   Η παράσταση δεν σε αφήνει να πάρεις ανάσα από την αρχή μέχρι το τέλος. Προσπαθείς να καλύψεις όλη τη σκηνή με τα μάτια σου και να παρακολουθήσεις όλους τους ηθοποιούς, που με τον έναν ή τον άλλο τρόπο σου δίνουν την ένταση, τον πόνο και το θρήνο. Μπαίνεις στον ψυχισμό των ηρώων που υποδύονται, ανατριχιάζεις καθώς παρακολουθείς όλες αυτές τις εξάρσεις αλλά και την εξιστόρηση των γεγονότων.

   Η Λυδιά Κονιόρδου είναι καθηλωτική στο ρόλο της βασίλισσας. Ο τρόπος που κινείται αλλά και που εκφράζεται είναι μεγαλειώδης. Δίνει υπόσταση στο ρόλο της. Ο Νίκος Καραθάνος ως Δαρείος, είναι επιβλητικός. Το κουστούμι του λιτό αλλά συνδεδεμένο με τον Άδη και το θάνατο. Από τους Πρεσβύτερους ξεχώρισα το Βασίλη Αθανασόπουλο, τον Κωνσταντίνο Γαβαλά, τον Αλκιβιάδη Μαγγόνα και το Γιάννο Περλέγκα. Ήταν τόσο δοσμένοι στους ρόλους τους… Τα σώματα, οι κινήσεις τους, όλα είχαν εναρμονιστεί πλήρως με τα συναισθήματα που ανέβλυζαν, είτε με το βλέμμα τους είτε με τη φωνή τους.
 
perses2083
   Τα σκηνικά της παράστασης ήταν λιτά αλλά έτσι δοσμένα, ώστε στοχευμένα να αποδίδουν την ουσία των τεκτενομένων επί σκηνής και να βοηθούν τους ηθοποιούς στο έργο τους. Τα θεόρατα ξύλα που κρατούν οι Πρεσβύτεροι λειτούργησαν ως δόρατα, ως βοηθητικά (μαγκούρες), για να τονίσουν το γηραιό της ηλικίας του χορού, αλλά και ως άξονας για να προσδώσει ο χορός με λυρισμό την περιγραφή της Ναυμαχίας. Ο Παρθενώνας-μινιατούρα που βρισκόταν στο χείλος της σκηνής έδινε με απλότητα τη δική του υπόσταση.

   Τα πουκάμισα που φορούσαν οι γέροντες ήταν λευκά και σε πολλά σημεία τους είχαν γραμμένες λέξεις με μαύρα γράμματα, αλλά και τα ονόματα των αρχηγών του στρατού του Ξέρξη. Πολλές φορές προσπάθησα να αποτυπώσω τι γράφουν αλλά δεν κατέστη εφικτό δυστυχώς. Το βρήκα πρωτότυπο και ευρηματικό.

   Δεν χρειάζεται να σας μιλήσω για τη σκηνοθετική ματιά του Δημήτρη Λιγνάδη. Έχει αποδείξει περίτρανα ότι σέβεται και αγαπά αυτό που κάνει. Για μένα είναι εγγύηση πια να βλέπω το όνομά του σε παράσταση. Ξέρω ότι αυτό που θα παρακολουθήσω θα είναι μαγικό, προσεγμένο σε όλες του τις λεπτομέρειες και δοσμένο με αγάπη. Τέτοιες παραστάσεις, που είναι τα διαμάντια για τον πολιτισμό μας, δεν χάνονται. Σας προτείνω να τη δείτε όσο ακόμα προλαβαίνετε.

Μαίρη Ζαρακοβίτη
 
perses2084
 
Παραστάσεις
22/09 21:00 - Ευριπίδειο Θέατρο Σαλαμίνας
23/09 21:00 - Ευριπίδειο Θέατρο Σαλαμίνας
01/10 21:00 - ΣΧΟΛΕΙΟΝ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ - Ειρήνη Παπά
02/10 21:00 - ΣΧΟΛΕΙΟΝ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ - Ειρήνη Παπά
03/10 21:00 - ΣΧΟΛΕΙΟΝ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ - Ειρήνη Παπά
04/10 21:00 - ΣΧΟΛΕΙΟΝ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ - Ειρήνη Παπά
 
perses2086
 
Ταυτότητα Παράστασης
«Πέρσες» του Αισχύλου
Μετάφραση-Μετρική διδασκαλία: Θ.Κ. Στεφανόπουλος
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Λιγνάδης
Χορογραφία-επιμέλεια κίνησης: Κωνσταντίνος Ρήγος
Σκηνικά: Αλέγια Παπαγεωργίου
Κοστούμια: Εύα Νάθενα
Μουσική: Γιώργος Πούλιος
Φωτισμοί: Χριστίνα Θανάσουλα
Μουσική διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου
Βοηθός σκηνοθέτη: Νουρμάλα Ήστυ
Βοηθός σκηνογράφου: Δάφνη Φωτεινάτου
Βοηθός ενδυματολόγου: Σοφία Γαβαλά
Βοηθοί χορογράφου: Μαρκέλλα Μανωλιάδου, Άγγελος Παναγόπουλος
Βοηθός φωτίστριας: Μαριέττα Παυλάκη
 
perses2087
Διανομή (με σειρά εμφάνισης) Χορός: Βασίλης Αθανασόπουλος, Κωνσταντίνος Γαβαλάς, Μιχάλης Θεοφάνους, Σπύρος Κυριαζόπουλος, Αλκιβιάδης Μαγγόνας, Λαέρτης Μαλκότσης, Δημήτρης Παπανικολάου, Γιάννος Περλέγκας, Αλμπέρτο Φάις
Βασίλισσα: Λυδία Κονιόρδου
Άγγελος: Αργύρης Πανταζάρας
Δαρείος: Νίκος Καραθάνος
Ξέρξης: Αργύρης Ξάφης
Μουσικός (λύρα): Γιώργος Μαυρίδης
 
perses2088

Θεατρικές Παραστάσεις