Θεατρικές Παραστάσεις

Ανταπόκριση θεατρικής παράστασης: Πυγμαλίων (Ωραία Μου Κυρία)


   Ο Τζορτζ Μπέρναρντ Σω, ο πανμέγιστος θεατρικός συγγραφέας από το Δουβλίνο, ήταν πολύ διστακτικός με τις μεταφορές έργων του στο θέατρο. Μέχρι που βρέθηκε στο δρόμο του ένας δαιμόνιος παραγωγός από την Ουγγαρία, ο Γκάμπριελ Πασκάλ, ο οποίος του είπε το αυτονόητο. Ότι δηλαδή θα έχει τον έλεγχο στη ροή του έργου. Ο Σω έκατσε και δούλεψε ο ίδιος πάνω στο σενάριο του «Πυγμαλίων» και η ταινία που ακολούθησε έκανε μεγάλη επιτυχία, έλαβε τέσσερις υποψηφιότητες για Όσκαρ και απέκτησε ένα από τα αγαλματίδια, αυτό για το καλύτερο σενάριο. Έτσι ο Ιρλανδός μάγος των γραμμάτων έγινε ο μοναδικός άνθρωπος στο σύμπαν που έχει κερδίσει και Όσκαρ αλλά και το Νόμπελ λογοτεχνίας.
 
oraia055
   Το «Πυγμαλίων» ξαναγυρίστηκε το 1964, με νέο τίτλο (Ωραία μου κυρία) και ξανατίναξε τη μπάνκα στον αέρα. Δώδεκα υποψηφιότητες για Όσκαρ και οκτώ νίκες. Η Όντρεϊ Χέπμπορν – παρά το γεγονός ότι δεν τιμήθηκε εκείνη τη χρονιά – είχε ισοπεδώσει τα πάντα σαν Ελίζα Ντούλιτλ και οι επόμενες γενιές αγάπησαν και ξαναγάπησαν την ταινία και τις παραστάσεις που ήλθαν, με ηθοποιούς που βρήκαν πάτημα στην ανεπανάληπτη ερμηνεία της αγγλοράνιε σούπερ σταρ. Η παράσταση αυτή έχει ανεβεί στην Ελλάδα μας από την Αλίκη Βουγιουκλάκη και μάλιστα πέντε φορές! Από την ίδια! Εν έτει 2016 το σπουδαίο έργο ανεβαίνει ξανά, με τη Δήμητρα Ματσούκα στο ρόλο της όμορφης λουλουδού-wanabee και ένα θίασο είκοσι ηθοποιών. Στους μεγάλους ρόλους ο Κώστας Κόκλας και ο Παύλος Χαϊκάλης (καθηγητής Χίγγινς και συνταγματάρχης Πίκεριν αντίστοιχα), ενώ η παράσταση φιλοξενεί μερικές εκπληκτικές κυρίες του ελληνικού θεάτρου, όπως η Χριστίνα Θεοδωροπούλου και η τεράστια Μπέτυ Λιβανού, ενώ ο μοναδικός Αντώνης Καφετζόπουλος ερμηνεύει το μπαμπά της Ελίζα.
 
oraia056
   Η ιστορία είναι ο «αγώνας» του γλωσσολόγου Χίγγινς, προκειμένου να μετατρέψει το «χάπατο» Ντούλιτλ σε κυρία της αριστοκρατίας. Το στοίχημα είναι να μπορεί ο άνθρωπος που λέει «Είναι τζέντλεμας αυτός, έτσι λένε οι μορφαζούμενοι», να επανέλθει με σωστή άρθρωση, «κανονικές» εκφράσεις και σωστούς τρόπους συμπεριφοράς. Το χαμίνι από το ανατολικό Λονδίνο μετατρέπεται σε κύκνο και ο καθηγητής πανηγυρίζει… μέχρι να σκάσει στα μούτρα του όλο αυτό. Βλέπετε, ο λόγιος είχε λησμονήσει ότι το πλάσμα που ανέλαβε να «ανασυγκροτήσει» είναι στην ουσία άνθρωπος. Με ψυχή, καρδιά και συναισθήματα. Ο θρίαμβος κράτησε μόλις ένα δευτερόλεπτο. Μετά… μετά ήλθαν οι καταιγίδες της ψυχής…
 
oraia057
   Σχεδόν τρεις ώρες παράστασης, σχεδόν εκατόν ογδόντα λεπτά υπέροχης πρόζας και όμορφων τραγουδιών. Η Ματσούκα παίζει καταπληκτικά, είναι έξοχη και σαν χαμίνι και σαν πριγκηπέσσα. Ο Κόκλας είναι επίσης άψογος, όπου τον έχω δει είναι εξαιρετικός και το αυτό ισχύει και για τούτη την παράσταση. Το Χαϊκάλη το λάτρεψα! Ό,τι ατάκα ξεστόμισε γέμισε με γέλιο όλο το Πάνθεον. Ο τρόπος με τον οποίο ερμήνευσε το ρόλο του ήταν για σεμινάριο. Ο Καφετζόπουλος ήταν απολαυστικός στο ρόλο του πατέρα και εδώ θα πρέπει να πω πως όλοι οι ηθοποιοί έπαιξαν μαγικά! Ιδιαίτερη μνεία θα πρέπει να γίνει στις φοβερές και τρομερές Χριστίνα Θεοδωροπούλου και Μπέτυ Λιβανού. Πολύ μεγάλες ηθοποιοί, πραγματικά υπέροχες, ξετρελάθηκα μαζί τους. Το κοινό ξέσπασε σε τρελό χειροκρότημα με το πέρας του έργου και το μπιζάρισμα κράτησε πάνω από πέντε λεπτά. Σπουδαία δουλειά έχει γίνει και στα σκηνικά και τα κοστούμια και όσον αφορά τη μουσική, δεν θα μπορούσα με τίποτα να ξεχάσω την παρουσία του Ησαΐα Ματιάμπα, ο οποίος έδειξε πόσο σπουδαία φωνή διαθέτει. ΜΕΓΑΛΗ παράσταση, όνομα και πράμα!
 
oraia058
   Γνωρίζω πως τέτοιες υπέρ-παραγωγές δεν είναι εύκολο να παίζονται για πολύ καιρό και πως το Πάνθεον δεν είναι δυνατό να γεμίζει κάθε βράδυ… Γνωρίζω όμως ό,τι είδα με τα μάτια μου. Και είδα μία παράσταση που μπορεί να πάει και μία και δύο και παραπάνω σεζόν. Το θέαμα είναι αυτό που ονειρευόμασταν, οι ηθοποιοί πήραν το κείμενο και το εκτόξευσαν στο διάστημα και ο Αλέξανδρος Ρήγας θα πρέπει να ένιωσε ευτυχία και μόνο ευτυχία εκείνο το βράδυ. Άλλωστε πρόκειται για ένα έργο που, όπως το αντιλαμβάνομαι εγώ τουλάχιστον, σίγουρα τον έχει σημαδέψει. Σάμπως οι «Δυο ξένοι» τι ήταν; Μία απόδοση του «Πυγμαλίων» στη σύγχρονη εποχή της ελληνικής (τότε στα πρώτα της πατήματα) τηλεόρασης. Η όλη προσπάθεια κρίνεται σαν πολύ παραπάνω από ικανοποιητική. Είναι τόσο καλή ώστε τα μέλη του θιάσου άνετα παίρνουν από αυτό το ικανο-ποίημα κουράγιο και δύναμη για να συνεχίσουν. Θα μπορούσα να χορεύω όλη νύχτα… Και πάλι θα παρακαλούσα για πιο πολύ! Ο ενθουσιασμός, η συγκίνηση – η σκηνή της επιστροφής της Ελίζα στην παλιά της γειτονιά είναι απλά μια γλυκιά ανατριχίλα – και η μαγευτική ροή έχουν ήδη τοποθετήσει την ωραία (μου) κυρία στις καρδιές μας…

Κώστας Κούλης
 
oraia059
Ταυτότητα Παράστασης
Πρωταγωνιστούν: Κώστας Κόκλας, Δήμητρα Ματσούκα, Παύλος Χαϊκάλης, Χριστίνα Θεοδωροπούλου, Ορέστης Τζιόβας, Ησαϊας Ματιάμπα, Περικλής Αλμπάνης, Γαλήνη Τσεβά, Θωμάς Παλιούρας, Ιάσων Παπαματθαίου και ο Αντώνης Καφετζόπουλος.
Στον ρόλο της κυρίας Χίγγινς η Μπέτυ Λιβανού
Συμμετέχουν 10 ακόμα ηθοποιοί

Μετάφραση - σκηνοθεσία : Αλέξανδρος Ρήγας
Σκηνικά : Μανόλης Παντελιδάκης
Κοστούμια: Απόλλων Παπαθεοχάρης
Φωτισμοί: Χρήστος Τζιόγκας
Μουσική Επιμέλεια: Αλέξανδρος Ρήγας, Ησαΐας Ματιάμπα
Φωτογραφίες παράστασης: Βαγγελής Κυρής, Μιχάλης Τερζάκης
Βοηθοί Σκηνοθέτη: Σταμάτης Πατρώνης, Μαρία Οικονομίδη
 

Θεατρικές Παραστάσεις