Θεατρικές Παραστάσεις

loogoo

Ανταπόκριση θεατρικής παράστασης: Η ζωή είναι όνειρο

 
   Στον πολυχώρο πολιτισμού Διέλευσις σε περιμένει μια ευχάριστη έκπληξη… Εκτός από την τέχνη του θεάτρου, έχεις την ευκαιρία να δεις μια πολύ όμορφη έκθεση ξυλογλυπτικής, που βέβαια μπορείς να τη συνοδέψεις μ’ ένα ποτήρι κρασί από το πολύ ζεστό μπαρ του φουαγιέ. Το θέατρο έχει κυκλική σύνθεση που, παρά τη δυσκολία σε ορισμένες θέσεις λόγω της ελλιπούς οπτικής επαφής σε όλο τον χώρο της σκηνής, σου δίνει μια ευχάριστη αίσθηση και πιο πολύ σε κάνει ένα με τη δράση.
 
zoioneiro147
 
   Ο Καλντερόν ντε λα Μπάρκα, ο μεγαλύτερος δραματικός ποιητής της Ισπανίας, γεννήθηκε στη Μαδρίτη από ευγενείς γονείς το 1600. Ενώ ήταν πολύ νέος μπήκε στην αυτοκρατορική σχολή της Μαδρίτης, την οποία τότε διηύθηναν Ιησουίτες. Εκεί άρχισε να γράφει σε ηλικία 14 ετών. Ο Καλντερόν πήγε στο πανεπιστήμιο της Σαλαμάνγκα, όπου διδάχθηκε φιλοσοφία, θεολογία, μαθηματικά, γεωγραφία, πολιτική, ιερά ιστορία, αστικό και κανονικό δίκαιο κτλ, χωρίς όμως να παραμελήσει το θέατρο. Σε ηλικία 19 ετών, όταν ολοκλήρωσε τις πανεπιστημιακές του σπουδές, είχε ήδη δώσει αρκετά έργα του στα κυριότερα θέατρα της Ισπανίας. Κατατάχτηκε στρατιώτης εκτός της Ισπανίας και όταν γύρισε το 1636, ο βασιλιάς Φίλιππος Δ’ του ανέθεσε τη διεύθυνση των βασιλικών εορτών. Μετά από μια εκστρατεία στην Καταλωνία, κατά το 1651, στράφηκε προς το μυστικισμό και δέχθηκε την ιεροσύνη και διορίστηκε εφημέριος του καθολικού ναού των νέων βασιλέων του Τολέδο. Πολύ πριν το 1663 έγραφε αλληγορικές δραματικές παραστάσεις, γνωστές με το όνομα autos sacramentales. Συνηθιζόταν τότε κάθε πόλη να ορίζει τον ποιητή της και η παραγγελία ενός auto εθεωρείτο η ύψιστη τιμή που θα μπορούσε να τύχει σ’ έναν ποιητή. Είχε δει τόση επιτυχία ώστε για 37 χρόνια όλες οι μεγάλες πόλεις της Ισπανίας απευθύνονταν σ’ αυτόν. Απεβίωσε στις 25 Μαΐου 1681, έχοντας γράψει 120 κωμωδίες, 100 autos sacramentales, 200 «προλόγους» (loas) με ένα ή περισσότερα πρόσωπα, τους οποίους παρουσίαζαν πριν την έναρξη των autos. Σήμερα σώζονται 108 κωμωδίες και 72 autos με τα σχετικά loas. Τα θεατρικά έργα του Καλντερόν διακρίνονται σε δύο κατηγορίες. Τα θρησκευτικά, που διαιρούνται σε autos sacramentales και σε θρησκευτικά δράματα και τα κοσμικά. Αν και η φήμη του υποχώρησε το 18ο αιώνα, ξαναανακαλύφθηκε στις αρχές του 19ου αιώνα από τους Γερμανούς Ρομαντικούς, όπου και υπήρξε μια σειρά μεταφράσεων που αναζωογόνησαν το ενδιαφέρον για το θεατρικό συγγραφέα.
 
zoioneiro148
   «Η ζωή είναι όνειρο» είναι έργο του ισπανικού Χρυσού Αιώνα και διαπνέεται από τις ιδέες και τις αξίες της εποχής. Η ανακάλυψη της προσωπικής ταυτότητας και της αυτογνωσίας, που αντιπροσωπεύει ο κεντρικός ήρωας Σιγισμούνδος, καθώς και η αποκατάσταση της τιμής και η αναζήτηση της δικαίωσης, που αντιπροσωπεύει η Ροζάουρα, αποτελούν κεντρικά θέματα του έργου. Παράλληλα παρουσιάζεται η σχέση ανάμεσα στην ελεύθερη βούληση και τη μοίρα ή πεπρωμένο («Ο άνθρωπος βούληση ελεύθερη έχει. Κι η πιο αντίξοη μοίρα, η πιο ολέθρια προδιάθεση κι ο πιο εχθρικός πλανήτης, τη βούληση δεν την εξαναγκάζουν, απλώς τη δοκιμάζουν» - Calderón de la Barca), ενώ ταυτόχρονα θίγεται και το θέμα της εξουσίας. Πάνω από όλα όμως παρουσιάζεται η ευαίσθητη ισορροπία μεταξύ πραγματικότητας και ψευδαίσθησης, αλήθειας και ονείρου. Στο έργο υπάρχουν δυο πλοκές άρρηκτα συνδεδεμένες μεταξύ τους. Κεντρικοί ήρωες σε κάθε πλοκή είναι τα δυο παιδιά, ο Σιγισμούνδος και η Ροζάουρα. Δυο παιδιά με κοινά στοιχεία στο παρελθόν τους - και τα δυο τα έχει απορρίψει ο πατέρας τους - που τυχαία συναντώνται. Η αμφιβολία του ενός πατέρα για το αν η απόφαση που πήρε χρόνια πριν ήταν σωστή, αλλά και η απαίτηση της νεαρής κοπέλας για δικαίωση, θέτουν σε λειτουργία την εξέλιξη της δράσης, που διαρκεί τρεις ημέρες. Η Ροζάουρα ως γυναίκα δεν μπορεί να παλέψει για την τιμή της. Μεταμφιέζεται έτσι σε άνδρα, τη γνωρίζει ο Σιγισμούνδος, αλλά και ο πατέρας της, που βρίσκεται στην υπηρεσία του φυλακισμένου πρίγκηπα. Όταν τη δεύτερη μέρα ο Σιγισμούνδος ξυπνάει στο παλάτι, έχοντας πλέον αναλάβει εξουσία, κατόπιν εντολής του βασιλιά, πραγματοποιείται η δεύτερη συνάντησή του με την κοπέλα, που ντυμένη γυναίκα πλέον, του ξυπνά τα άγρια εκδηλωμένα ένστικτά του. Η απρόσμενη εξουσία και ο πόθος επιβεβαιώνουν τις προφητείες για την τυραννική εξουσία του και αυτό αναγκάζει το βασίλειο να τον ξαναστείλει στη φυλακή του. Ο λαός, ωστόσο δεν μπορεί να δεχτεί έναν σφετεριστή του θρόνου, τον Αστόλφο. Αφού υπάρχει νόμιμος διάδοχος, προστρέχει σ’ αυτόν και τον καλεί να πάρει το θρόνο. Ο Σιγισμούνδος σε αυτή τη δεύτερη ευκαιρία που του δίνεται, χωρίς να είναι σίγουρος ακόμα αν όλα αυτά που ζει είναι αλήθεια ή όνειρο, επιλέγει, όχι βέβαια δίχως προσπάθεια, να κάνει το καλό. Η πάλη ανάμεσα στην άγρια και την πειθαρχημένη συμπεριφορά είναι φανερή. Δύο στιγμές ωστόσο επισφραγίζουν τη μεταστροφή του ήρωα. Αφενός ο παραμερισμός των ενστίκτων του για τη Ροζάουρα και η ανάληψη της ευθύνης για αποκατάσταση της τιμής της και αφετέρου η στάση του απέναντι στον πατέρα του. Το τέλος του έργου δικαιώνει και το Σιγισμούνδο και τη Ροζάουρα. Ο πρώτος έχει κατακτήσει την αυτογνωσία και η δεύτερη έχει αποκαταστήσει την τιμή της, καθώς ο Σιγισμούνδος την παραδίδει στον Αστόλφο. Ένα κωμικό στοιχείο που ισορροπεί το φιλοσοφικό χαρακτήρα του έργου αποτελεί ο Κλαρίν. Ένας κωμικός υπηρέτης, που με τα λόγια του ελαφραίνει την ατμόσφαιρα. Ο μονόλογος του Σιγισμούνδου στο τέλος της δεύτερης πράξης είναι για τους απανταχού ισπανόφωνους ό,τι είναι για τους Άγγλους το περίφημο «να ζεις ή να μη ζεις» του Άμλετ. Ο Καλντερόν στο έργο με το παιχνίδι των τριών συναντήσεων του Σιγισμούνδου - Ροζάουρα και της απόκρυψης – αναγνώρισης, ακολουθεί Ομηρικά μοτίβα.
 
zoioneiro149
   Η σκηνοθεσία της Χρυσάνθης Κορνηλίου έκανε το έργο πλήρως προσαρμοσμένο στο γενικά δύσκολο χώρο του θεάτρου κι έδωσε μια άλλη νότα στη δραματουργική εκτέλεση των ηθοποιών. Μια ευχάριστη έκπληξη βέβαια είναι ο δούλος Κλαρίν που ξεχωρίζει και ίσως εν τέλει κλέβει την παράσταση.

Στέλλα Κοκκινέλη

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ:
Διεύθυνση παραγωγής: Σωτήρης Οικονόμου
Σκηνοθεσία: Χρυσάνθη Κορνηλίου
Βοηθός σκηνοθέτη: Τάσος Αντωνίου
Μετάφραση: Νίκος Χατζόπουλος
Σχεδιασμός φωτισμού: Γιάννης Ζέρβας
Χειρισμός κονσόλας φωτισμού & ήχου: Στεφανία Λάτση
Φωτογραφίες: Αρίων Κουρκουβέλης
Γραμματειακή υποστήριξη: Άλκηστις Κοντοπούλου
Social Media: 4P Productions
 
Παίζουν με αλφαβητική σειρά οι ηθοποιοί:
Τάσος Αντωνίου, Γιάννης Δαφνιωτίδης, Βίκυ Ευαγγέλου, Γιάννης Λαμπρόπουλος, Μαρία Μαλούχου, Χάρις Συμεωνίδου, Πέτρος Τσαπαλιάρης
 
zoioneiro150
 
Κάθε Κυριακή και Δευτέρα στις 20:00
Τιμές εισιτηρίων:
Γενική είσοδος: 15 ευρώ
Άνω των 65 ετών και προπώληση viva.gr: 12 ευρώ
Φοιτητικό & ΑΜΕΑ, Άνεργοι : 10 ευρώ
Ατέλειες: 5 ευρώ
Υπεύθυνος επικοινωνίας και δημοσίων σχέσεων: Αντώνης Κοκολάκης
 
Πολυχώρος Πολιτισμού Διέλευσις
Λέσβου 15 & Πόρου, Κυψέλη
τηλ: 210-8613739
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
www.dieleusis.gr
fb: Πολυχώρος «διέλευσις» κοινότητα
 

Θεατρικές Παραστάσεις