Θεατρικές Παραστάσεις

loogoo

Ανταπόκριση σοκαριστικής παράστασης: Γιάννη Ρίτσου 'Αίας'

 
Φωνή δε βγήκε. Ξαναφώναξα. Κάτω απ’ τα πόδια μου έχανα τη γης.

   Αίας… Εκείνος που θρηνεί… Η ετοιμολογία είναι πολλές φορές μεγάλος αρωγός κατανόησης νοημάτων και συνειδησιακής ενεργοποίησης. Ο μεγάλος ήρωας του Τρωικού Πολέμου, ο βασιλιάς της Σαλαμίνας και εξάδελφος του Αχιλλέα… Ένας ανδρειωμένος με επικό παράστημα, ο οποίος θρήνησε σαν παιδί όταν αδικήθηκε κατάφορα. Όταν τα όπλα του Αχιλλέα πήγαν στον Οδυσσέα. Όταν συνήλθε και κατάλαβε, έριξε μια ματιά στο ξίφος του… από την ανάποδη…
 
aias1947
   Ο Γιάννης Ρίτσος γράφει το δικό του Αία (οδηγίες προς ναυτιλομένους: μεγάλωσα στη Σαλαμίνα και τη στα Σελήνια. Και στη Σαλαμίνα ο Αίας ΔΕΝ κλίνεται! Τιμώντας τον τόπο που μάτωσα γόνατα και διάβασα για πρώτη φορά ποίηση και λογοτεχνία, θα ήταν άτιμο να παραστρατήσω) και μάλιστα στην εξορία, στη Λέρο. Η συνέχεια και ολοκλήρωση δίδονται στη Σάμο, στο σπίτι της συζύγου του, τρεις μήνες μετά την «απόλυσή» του… Ο μεγάλος Έλληνας του πολιτισμού δεν αναφέρεται σε όλο το σκηνικό του επιλόγου του σπουδαίου βασιλιά. Τον ακουμπά από τη στιγμή που συνέρχεται, όπως αναφέρω πιο πάνω. Από τη στιγμή που συνειδητοποιεί το μέγεθος της ζημιάς και το όνειδος της κατάληξης, που δεν θα έπρεπε να έλθει, δεν θα έπρεπε καν να γεννηθεί σαν πιθανότητα σε κάποιο άθλιο μυαλό Ατρείδη…

   Ο Γιάννης Τράντας σκηνοθετεί, σκηνογραφεί και ερμηνεύει τον Αία. Και για όση ώρα διαρκεί ο μονόλογός του ΕΙΝΑΙ ο Αίας. Και είναι ακριβώς ο Αίας που είχε στο μυαλό του ο Ρίτσος, γράφοντας το ομώνυμο κομμάτι στην «Τέταρτη Διάσταση». Έχει καθαρό μυαλό μεν, έχει υποστεί τη θολούρα που του επέβαλαν οι θεοί και συγκεκριμένα η Αθηνά δε και προσπαθεί να βάλει τα πράγματα σε μια σειρά. Ο λόγος του είναι πεντακάθαρος, η εκφορά του μοναδική και ο τρόπος που τονίζει τις λέξεις για σεμινάριο. Η στιγμή που σηκώνεται και πάει «να πλύνει το ξίφος του» είναι πραγματικά συγκινητική. Θαυμάσια ερμηνεία, άψογο μοτίβο και ένα παραλήρημα που προτείνεται από τώρα για βραβείο. Ο Τράντας δεν υπερβάλλει ούτε μία στιγμή, δεν παρασύρεται σε over-acting, δεν έχει κανένα πρόβλημα να τσαλακωθεί και να φανεί μουτζούρα σε σχέση με τη λάμψη που πρεσβεύει. Και στο τέλος, πάντα σαν Αίας, δεδικαίωται. Όπως ακριβώς στην τελετουργία του Σεπούκου, έτσι και εδώ ο μεγάλος ηθοποιός εκφράζεται μέσα από ένα μεγάλο ήρωα, ο οποίος εφαρμόζει κατά γράμμα το «Κανένας χώρος για ατίμωση»! «Έφυγε τούτη η νύχτα. Αλάφρωσα»…
 
aias1948
   Κοντά του στέκεται η Μαρία Γώγου, η οποία ερμηνεύει ως Τέκμησσα (η γυναίκα που πήρε σαν λάφυρο ο Αίας από τη Φρυγική πόλη που κυρίευσε κατά τη διάρκεια του Τρωικού Πολέμου), αλλά και ως αφηγήτρια. Όμορφο παράστημα, καθαρή άρθρωση, μεγαλοπρεπής λόγος. Οι στιγμές που μοιράστηκε μαζί μας ήταν τίμιες και γεμάτες συγκίνησης. Μαζί τους ο Πέτρος Δουρδουμπάκης, ο οποίος έγραψε τη μουσική και έπαιξε μάλιστα ζωντανά στην παράσταση. Σπουδαίος οργανίστας, συνεισέφερε και αυτός στη μετάδοση του κλίματος. Είναι ένας μονόλογος που θα σας συναρπάσει, το δίχως άλλο. Είναι οι λέξεις, τα έργα και οι ημέρες ενός μεγάλου ήρωα, που δεν θα ήθελε ποτέ να είναι ήρωας, γνωρίζοντας το πόσο άσχημο, γελοίο και καχεκτικά θλιβερό είναι το παρασκήνιο. Είναι ο επίλογος ενός ανθρώπου που τιμά τον εαυτό του, το ρόλο του, το βασίλειό του, το ξίφος του.

Κώστας Κούλης

Σκηνοθεσία/σκηνογραφία/ερμηνεία: Γιάννης Τράντας
Μουσική/πιάνο/τζουράς: Πέτρος Δουρδουμπάκης
Τέκμησσα/αφηγήτρια: Μαρία Γώγου
Κοστούμια: Δημήτρης Παρθένης (Parthenis)
 
Ζωγραφική: Αλιέ Εφέντη
Αφίσα: Νίκος Κουλουμπρούκας
Διεύθυνση παραγωγής: Γρηγόρης Τζιάλλας
 
Παραγωγή: Εστία Θεάτρου Ερινεώς http://erineos.net
Διάρκεια: 70 λεπτά. Εισιτήρια: 12 ευρώ και 8 ευρώ.
 
Θέατρο Αλκμήνη
Αλκμήνης 8-12 | Γκάζι
2103428650| www.theatro.gr | www.facebook.com/theatroalkmhnh/
 

Θεατρικές Παραστάσεις