Θεατρικές Παραστάσεις

loogoo

Ανταπόκριση θεατρικής παράστασης: Έντα Γκάμπλερ

 
   Κόρη στρατηγού η Έντα Γκάμπλερ, έχει μεγαλώσει και συνηθίσει να βλέπει τον κόσμο διαφορετικά. Ναι, είναι ένα κακομαθημένο κορίτσι που μετά τον θάνατο του πατέρα της καταστρέφεται οικονομικά. Βάζει στο στόχαστρο τον πολλά υποσχόμενο ακαδημαϊκό ερευνητή Γέργκεν Τέσμαν και καταφέρνει να τον παντρευτεί. Στη σκηνή του θεάτρου Άλμα, το ευτυχισμένο ζεύγος γυρνά στο σπίτι που μόλις έχει αγοράσει μετά από το ταξίδι του μέλιτος. Ο καλός τους φίλος, ο δικαστής Μπρακ, όσο έλειπαν οι δυο τους, βοήθησε να στηθεί το νέο σπιτικό του ζεύγους. Η πολύτιμη βοήθεια που προσέφερε είχε απώτερους σκοπούς. Η Έντα είναι μια καλλονή και ο δικαστής ένας σκληρός, υπολογιστικός άνθρωπος, ο οποίος αναζητά την εύνοιά της σε όλα τα επίπεδα… Θέλει, όπως χαρακτηριστικά ακούγεται στη παράσταση, να είναι «Ο μόνος κόκορας στο κοτέτσι». Πολύ στοχευμένη ατάκα.
 
heda2088

   Η Έντα αντιλαμβάνεται πως η ζωή μιας παντρεμένης δεν είναι και ο καλύτερος ρόλος που θα μπορούσε να διαλέξει. Πολύ καλή επιλογή ο Γέργκεν, αλλά δεν τον αγαπά. Η καρδιά της είναι χρόνια δοσμένη στον άσωτο Άιλερτ Λέβμποργκ. Όταν αυτός εμφανίζεται στο προσκήνιο, η Έντα παίζει μαζί του σαν τη γάτα με το ποντίκι. Γιατί; Γιατί στη ζωή του Άιλερτ υπάρχει η Τέα, μια παλιά της συμμαθήτρια, η οποία μάλιστα φαίνεται να έχει καταφέρει να συνετίσει αρκετά τον άνδρα που εκείνη δεν είχε τη δύναμη αλλά και τη θέληση να βοηθήσει.

   Από την άλλη, ο Λέβμποργκ αποτελεί απειλή για το σύζυγό της, καθώς και οι δύο ανταγωνίζονται για τη θέση καθηγητή του πανεπιστημίου. Αν ο Άιλερτ πάρει τη θέση, ο Γέργκεν και η ίδια καταστρέφονται γιατί έχουν ποντάρει τα πάντα σε αυτή τη θέση. Μην ξεχνάτε, η Έντα τον παντρεύτηκε για να ζήσει μέσα στην πολυτέλεια αλλά και να ανέβει κοινωνικά και τώρα αν ο πρώην εραστής της πάρει αυτή τη θέση, η ίδια και ο σύζυγός της θα αναγκαστούν να παραμείνουν στα χαμηλά κοινωνικά στρώματα, ακόμα-ακόμα να φλερτάρουν και με την ανέχεια. Κάτι τέτοιο όμως δεν είναι αποδεκτό και βάζει σε εφαρμογή το σχέδιο εξόντωσης του «εχθρού».
 
heda2089
 
   Εξωθεί λοιπόν το Λέβμποργκ σε συνήθειες του παρελθόντος, κάτι που θα αποβεί μοιραίο, μόνο και μόνο για να επιβεβαιώσει τη δύναμη που μπορεί να ασκήσει πάνω του και να αλλάξει τη ροή των γεγονότων.

   Η παράσταση είναι έντονη, σε περνά μέσα από πολλά ψυχολογικά μονοπάτια, καθώς προσπαθείς κάποιες φορές να δικαιολογήσεις συμπεριφορές και καταστάσεις. Κάπως έτσι όμως δεν συνεχίζει να ανασαίνει η κοινωνία και σήμερα; Η εξουσία και το χρήμα είναι το μεγαλύτερο αφροδισιακό. Πόσοι πόλεμοι δεν έχουν γίνει για χατίρι τους; Πόσο άνθρωποι δεν έχουν ποδοπατηθεί στο διάβα τους; Πόσες ζωές δεν έχουν χαθεί για τα καπρίτσια κάποιου ισχυρού; Ο Ίψεν περιέγραφε μια κοινωνία που θα διαιωνιζόταν. Ο ρόλος της Έντα είναι καθαρά σημαδιακός. Στα μάτια της αλλά και στον κυνισμό της διακρίνεις την απληστία και τη διαφθορά. Γνώριμες λέξεις; Ναι, αφού η κοινωνία συνεχίζει τον ίδιο αυτοκαταστροφικό κύκλο.
 
heda2090
   Την Ιωάννα Παππά που ενσάρκωνε την Έντα, τη μίσησα. Ήταν το σύμβολο μιας κοινωνίας που θα έπρεπε να πεταχτεί στη χωματερή. Άπληστη, ειρωνική, εγωίστρια, αυτοκαταστροφική. Ήταν συγκλονιστική στο ρόλο της. Έδωσε υπόσταση στο χαρακτήρα και ξεπέρασε τα όρια του δράματος. Έγινε αυτό που υπονοούσε ο συγγραφέας. Ο άσωτος Άιλερτ Λέβμποργκ ή αλλιώς Νίκος Γκέλια, έδωσε στον ήρωα μια αληθινή υπόσταση. Κέρδισε τις εντυπώσεις με τον τρόπο που χειρίστηκε και απόδωσε το χαρακτήρα. Ο διεφθαρμένος δικαστής, Μιχάλης Μαρίνος, εδραίωσε και έκλεισε θα έλεγα τα στεγανά αυτής της εμετικής κοινωνίας. Ο ρόλος του καίριος, με έντονα δραματουργικά στοιχεία. Εξαιρετικός στο ρόλο του, μας μετέδωσε πολλές έντονα αντιφατικές σκέψεις.

   Ο σύζυγος, Δημοσθένης Ξυλαρδιστός, με το ρόλο του έφερνε τη γλυκύτητα αλλά και την ελπίδα για το αύριο του κόσμου, μέσα στο βαριεστημένο πλάνο της διεφθαρμένης κοινωνίας. Τέλος πολύ καλή και φυσική στο ρόλο της ήταν και η Κατερίνα Μισιχρόνη, που υποδύθηκε την Τέα. Μια γήινη απόδοση που λειτουργούσε κατασταλτικά.

   Θα ήθελα να εκθειάσω τα υπέροχα κουστούμια της Ιωάννας Παππά που «μετέφραζαν» με το δικό τους τρόπο όλες τις πτυχές της ψυχολογίας της ηρωίδας. Η Βάνα Γιαννουλά αξίζει συγχαρητήρια. Η παράσταση είναι υπέροχη και θα ανταμείψει το θεατή που θα την παρακολουθήσει σε όλα τα επίπεδα. Είναι ένα πολύ ιδιαίτερο αλλά και διαχρονικό έργο, ίσως το πιο σημαντικό από τα έργα του Henrik Ibsen και πιστεύω πως δεν θα πάψει ποτέ να είναι αντικείμενο μελέτης.

Μαίρη Ζαρακοβίτη
 
heda2091
 
Συντελεστές
Σκηνοθεσία – Επεξεργασία κειμένου | ΘΕΜΗΣ ΜΟΥΜΟΥΛΙΔΗΣ
Μετάφραση | ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΕΠΑΣΤΑΣ
Σκηνικό | ΘΕΜΗΣ ΜΟΥΜΟΥΛΙΔΗΣ | ΚΩΣΤΑΣ ΠΑΝΤΟΣ
Κοστούμια | ΒΑΝΑ ΓΙΑΝΝΟΥΛΑ
Φωτισμοί | ΝΙΚΟΣ ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
Βοηθός σκηνοθέτη | ΒΙΚΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ
Φωτογραφίες | ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΚΟΚΟΒΕ
 
Παίζουν: ΙΩΑΝΝΑ ΠΑΠΠΑ | ΜΙΧΑΛΗΣ ΜΑΡΙΝΟΣ| ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΙΣΙΧΡΟΝΗ | ΝΙΚΟΣ ΓΚΕΛΙΑ | ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΞΥΛΑΡΔΙΣΤΟΣ
 
heda2092
 
Έναρξη Πέμπτη 6 Φεβρουαρίου ώρα 20.00
Παραστάσεις : Τετάρτη, Κυριακή ώρα 19:00 | Πέμπτη ώρα 20:00 Λαϊκή βραδινή | Παρασκευή, Σάββατο ώρα 21:00

Τιμές εισιτηρίων: Τετάρτη, Παρασκευή, Κυριακή 18 € | 15 € φοιτητές, άνεργοι, ΑμεΑ, 65+
Σάββατο 20 € | 15 € φοιτητές, άνεργοι, ΑμεΑ, 65+
Πέμπτη Λαϊκή Βραδινή | 14€ Γενική είσοδος | 12€ φοιτητές, άνεργοι, ΑμεΑ, 65+
Εξώστης 14€

Προπώληση: Viva.gr και στα ταμεία του θεάτρου ΑΛΜΑ, τηλ : 210 5220100
 
Επικοινωνία: Ειρήνη Λαγουρού

Θέατρο ΑΛΜΑ, Ακομινάτου 15, Αθήνα, Τ. 2105220100, Μετρό Μεταξουργείο
 

Θεατρικές Παραστάσεις