Θεατρικές Παραστάσεις

Ανταπόκριση συγκλονιστικού μονολόγου: Ελένη

 
   Όταν ο Γιάννης Ρίτσος έγραψε το έργο του «Ελένη» ήταν εξήντα χρονών. Βρισκόταν σε περιορισμό από τη δικτατορία, είχε μόλις χάσει την αδελφή του… Είναι σίγουρο πως σκεφτόταν ότι τα γηρατειά έπονται και πως ο θάνατος καραδοκεί. Γράφει λοιπόν για την Ελένη, το απόλυτο σύμβολο του γυναικείου κάλλους, σε ένα μοτίβο που ξενίζει τους πάντες. Η πανέμορφη που φταίει για τον Τρωικό πόλεμο είναι πλέον γριά και άσχημη. «Εγώ είμαι» ξεκινάει ο μονόλογος. Κι όμως δεν είναι εκείνη. Είναι μια άσχημη σκιά της. Είναι η διάσταση στην οποία δεν θα επιθυμούσε ποτέ να υφίσταται. Προλογίζοντας την παράσταση, ο δημιουργός Δήμος Αβδελιώδης αναφέρεται στην ομορφιά και την ελευθερία. Κάποιος είναι εύμορφος, έχει δηλαδή ωραία μορφή, επειδή είναι ελεύθερος. Η αντανάκλαση είναι απόλυτη. Η Ελένη είναι μια σταφιδιασμένη θεια, με υπηρέτριες που την αγνοούν, είναι όμως ελεύθερη. Μπορεί άνετα να πετάξει τα λουλούδια που κρατά και να δει τις αντιδράσεις. Και κάποια στιγμή… θα το κάνει. Ή μήπως το έχει ήδη κάνει;
 
eleni1966

   Ο επισκέπτης της είναι ένας νέος άνδρας, ο οποίος μάλιστα υπηρετεί στο στρατό. Η ίδια, έχοντας απαυδήσει με τα μύρια κακά των πολέμων, δέσμια της πάλαι ποτέ ομορφιάς της και της σημασίας του ονόματός της (αυτή που φέρνει την καταστροφή), του απευθύνεται. «Μη σκοτίζεσαι τόσο για ηρωισμούς, για αξιώματα και δόξες. Τι να τα κάνεις»; Είναι ένας από τους πλέον αντιπολεμικούς μονολόγους. Η Ελένη εναντίον των πολέμων. Σε κάθε μορφή τους. Ήταν παιδούλα όταν την έστειλαν πεσκέσι σε ένα βασιλιά που ενδιαφερόταν μόνο για πολέμους. Έτσι ήταν οι εποχές, έτσι ήταν οι άνθρωποι… Αυτή όμως έβλεπε το φως του Ήλιου και ονειρευόταν. Ήθελε να αντισταθεί. Έστω και χωρίς ελπίδα.

   Ο Αβδελιώδης μας δίνει μία παράσταση με συντεταγμένο μουσικό ύφος και παρόμοια απόδοση. Υπάρχει σαφής σχεδιασμός να εκφέρονται οι φράσεις σαν από παρτιτούρα, όπου ακόμα και οι παύσεις αποκτούν νόημα. Ο μαέστρος έχει κουρδίσει τα πάντα και η σολίστ εμφανίζεται μπροστά μας. Η Βερόνικα Αργέντζη είναι όμορφη, είναι γλυκιά, είναι ατσαλάκωτη. Όταν αρχίζει να μιλάει… Τέτοια εκφορά λόγου πολύ δύσκολα θα συναντήσετε. Το τονίζω. Πολύ δύσκολα. Είναι απίστευτος ο τρόπος που οι λέξεις βγαίνουν από το στόμα της. Τα πάντα ρολάρουν τέλεια, η αφήγηση είναι τουλάχιστον συγκλονιστική και το γεγονός ότι η Ελένη αφηγείται σε ένα χώρο που φέρει πάνω του τη φθορά του χρόνου δένει εκπληκτικά με το χώρο του «ΜΠΑΓΚΕΙΟΝ», που παραμένει, παρά την αυτή φθορά, ένα πανέμορφο κτίριο, είναι ένα επιπλέον στοιχείο που λειτουργεί προς όφελος της πολιτισμικής τέρψης μας.
 
eleni1967

   Η Αργέντζη καταλαμβάνει τις αισθήσεις μας για εβδομήντα πέντε λεπτά περίπου. Όταν μιλάει δεν κινείται τίποτα, δεν σαλεύει κανείς. Ο επίλογος τη βρίσκει να σβήνει. Να επιτρέπει στο χαρακτήρα της να κοιμηθεί για πάντα. Ο επίλογος τη βρίσκει να υπερίπταται της κάθαρσης, σε ένα λυτρωτικό κρεσέντο δόμησης πολιτισμού. Ένας μουσικός θα αναφερόταν ξανά και ξανά στις παύσεις τις. Κάποιες σε θέση, κάποιες σε άρση, κάποιες σε χρόνους μονούς… Παράσταση για ένα ρόλο. Ρόλο μαγικό, ρόλο από καρδιάς. Όσοι πάτε, όσοι δείτε, όσοι αναρωτηθείτε στο τέλος… Τα έχω περάσει όλα αυτά και θα σας κατανοήσω απόλυτα. Η Βερόνικα συγκινήθηκε και συγκίνησε και όλο αυτό πέρασε εύκολα κάτω. Νομίζω ότι για λίγη ώρα γίναμε κοινωνοί της ομορφιάς του ανθρώπου σε όλο της μεγαλείο.

Κώστας Κούλης
 
Ταυτότητα παράστασης
«Ελένη» του Γιάννη Ρίτσου
Διδασκαλία Ερμηνείας, Σκηνική όψη, Σκηνοθεσία: Δήμος Αβδελιώδης
Ερμηνεύει η Βερόνικα Αργέντζη
Φωνή Αφηγητή: Δήμος Αβδελιώδης Ένδυμα, μακέτες: Αριστείδης Πατσόγλου Βοηθός Σκηνοθέτη: Κατερίνα Βοσκοπούλου Φωτογραφίες: Κορνηλία Σιδηρά
Προβολή και επικοινωνία: Βάσω Σωτηρίου-We Will
 
Πού: Μπάγκειον, Πλ. Ομονοίας 18
Πότε: Από 2 Μαΐου και κάθε Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή έως 2 Ιουνίου στις 21:30.
Διάρκεια: 60’
Τιμές εισιτηρίων: 10 € (γενική είσοδος), 7 € (μειωμένο). Για γκρουπ των 10 ατόμων έκπτωση 20%
Προπώληση στο www.ticketservices.gr
 

Θεατρικές Παραστάσεις