Θεατρικές Παραστάσεις

loogoo

Ανταπόκριση εξαιρετικής παράστασης: Σχόλιο για την Ηλέκτρα

 
ὦ φάος ἁγνὸν
καὶ γῆς ἰσόμοιρ᾽ ἀήρ, ὥς μοι
πολλὰς μὲν θρήνων ᾠδάς,
πολλὰς δ᾽ ἀντήρεις ᾔσθου
στέρνων πλαγὰς αἱμασσομένων,
ὁπόταν δνοφερὰ νὺξ ὑπολειφθῇ·

   Θα μπορούσα κάλλιστα να συνεχίσω να σας δημιουργώ πονοκέφαλο, πιθανότατα εκνευρισμό και απορίες. Έτσι θα αναγκαζόσασταν να κάνετε ένα περήφανο copy – paste για να βρείτε στο google τι κάθομαι και σας γράφω. Ή απλά να αποστραφείτε του κειμένου, κάτι που θα δυσαρεστούσε τον διευθυντή μου τα μάλα! Ελάχιστοι θα το κατανοούσαν δίχως βοήθεια και υποθέτω ένας-δυο να ήξεραν σε τι αναφέρεται. Σίγουρα δεν θα ήμουν εγώ ανάμεσά τους, αυτό σας το υπογράφω. Και δεν θα ήμουν, διότι το συγκεκριμένο κείμενο το είδα για πρώτη φορά στη ζωή μου απόψε, μετά από αναζήτηση δική μου στο Internet (κάτι που δεν ντρέπομαι να παραδεχτώ, αλλά δεν είμαι καθόλου υπερήφανος που συνέβη). Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.
 
ilektra05

   Ο καιρός καταπληκτικός, η διάθεση στο φουλ, η τράτα καθαρή και γεμάτη βενζίνη, ο προορισμός το Θησείον – ένα θέατρο για τις Τέχνες, ώστε να παρακολουθήσω την σκηνοθετική απόπειρα του Γιώργου Ματζιάρη «Σχόλιο για την Ηλέκτρα». Και λέω σκηνοθετική απόπειρα, αφού κατάλαβα ότι είχε να κάνει με τη γνωστή τραγωδία του Σοφοκλή «Ηλέκτρα», αλλά σε κάποια παραλλαγή της. Και η αλήθεια είναι ότι ήμουν και λίγο διστακτικός, αφού φοβόμουν ότι θα παρακολουθούσα κάποια άποψη του σκηνοθέτη που είτε θα χαλούσε την αισθητική μου, είτε θα προσέβαλλε το ίδιο το έργο, είτε σε γενικές γραμμές θα μου χαλούσε ένα όμορφο απόγευμα. Δεν είναι λίγες οι σκηνοθετικές «ματιές» που έχω δει (κυρίως στην τηλεόραση και από ξένους είναι η αλήθεια), όπου το πρωτότυπο έργο «βιάζεται εν ψυχρώ». Αλλά δεν ήθελα να έχω αρνητικότητα, δεν διάβασα και τίποτα - ως συνήθως - για την παράσταση πριν πάω, οπότε μπήκα στην αίθουσα του όμορφου αυτού χώρου, γεμάτου από χαμογελαστούς ανθρώπους (ναι κι εδώ) και περίμενα να αρχίσει η παράσταση.

   Μπαίνοντας βέβαια μέσα, οι ηθοποιοί ήταν ήδη στις θέσεις τους. Φοβερός φωτισμός, καταπληκτική ηχητική, ένα σκηνικό λιτό δίχως πολλά σκηνικά, μόνο ένα αιματοβαμμένος τοίχος. Στα πρώτα δύο λεπτά άκουγα τους ηθοποιούς να μιλάνε και προσπαθούσα να καταλάβω τι ακριβώς γίνεται εδώ, τι θα δω, τι ακριβώς θέλουν να μας παρουσιάσουν οι τρεις νέοι άνδρες. Δεν το έλεγες και καθησυχαστικό συναίσθημα αυτό. Όμως, μετά από αυτό το δίλεπτο, οι απορίες μου είχαν εξαφανιστεί. Στο σημείο αυτό απλά θα σας πω ότι κρατιέμαι μετά βίας να αρχίσω τη γραφή με έντονα γράμματα, την τοποθέτηση αμέτρητων θαυμαστικών, αποσιωπητικών και ξανά μανά θαυμαστικών, καθώς και την τοποθέτηση στο κείμενο όποιου επιφωνήματος μπορούσα να γράφω στο χαρτί (πληκτρολόγιο εν προκειμένω). Χαμογελάκια, emoticon με χεράκια κτλ. Και θα κρατηθώ διότι, πολύ απλά, δεν θέλω να μειώσω την ουσία των λέξεων, ούτε να υποβαθμίσω κάποιες τονίζοντας κάποιες άλλες. Κάτι τέτοιο θα ήταν άδικο για τη μεγαλειώδη παράσταση Αρχαίου θεάτρου που παρακολούθησα. Γιατί, κατ’ αρχάς, αυτό ήταν.
 
ilektra1901

   Μια παράσταση βγαλμένη απ’ το ένδοξο θεατρικό παρελθόν, με τους τρεις ηθοποιούς να αποδίδουν δύο και τρεις ρόλους ο καθένας, αντρικούς και γυναικείους, όπως ακριβώς συνέβαινε και στο Αρχαίο θέατρο, όπου έπαιζαν μόνο άνδρες. Τα κουστούμια να είναι με απόλυτο σεβασμό στη βαρύτητα του έργου, οι ηθοποιοί να παίζουν ταυτόχρονα και το ρόλο του «χορού». Το θέατρο του χθες και του σήμερα είχαν ενωθεί πετυχημένα.

   Ο Γιώργος Ματζιάρης στον απαιτητικό ρόλο της Ηλέκτρας, ο Κωνσταντίνος Γιουρνάς στο ρόλο του Ορέστη, του πνεύματος (χορού), αλλά και της Κλυταιμνήστρας, ο Φώτης Κουτρουβίδης ως Χρυσόθεμις, αδερφή της Ηλέκτρας, του δεύτερου πνεύματος και του Παιδαγωγού του Ορέστη. Τρεις ηθοποιοί που σε καθήλωναν με το λυρισμό τους, με τις εναλλαγές στις εκφράσεις και τον τόνο της φωνής, κάνοντας τη σκηνή του θεάτρου να μεταμορφώνεται. Ή απλά να νιώθεις ότι μεταφέρεται μαζί με τους θεατές λίγα μέτρα πιο πάνω. Στο Ηρώδειο… Το τελευταίο θα πρέπει να σας δίνει και το στίγμα των συναισθημάτων που ένιωθα φεύγοντας. Μια απόδοση καταπληκτική, με σεβασμό στο έργο (το τονίζω αυτό), μέσα στο κλίμα του Αρχαίου θεάτρου, δίχως όμως την «κουραστική και ακατανόητη» Αρχαία ελληνική γλώσσα. Τα ακούσαμε όλα. Τα καταλάβαμε όλα. Το θρήνο, την οργή, την ειρωνεία, την Ύβρι και τη Νέμεση. Και πέρασαν από μέσα μας σαν ηλεκτρικό ρεύμα. Και μας άφησαν «ενεούς»…
 
ilektra1902

   Για την πλοκή του έργου δεν θα σας πω πολλά. Ο Αγαμέμνων έχει φονευθεί από την Κλυταιμνήστρα και τον εραστή της τον Αίγισθο και η Ηλέκτρα ζητά εκδίκηση, περιμένοντας την επιστροφή του αδερφού της, του Ορέστη. Τα υπόλοιπα… θα τα δείτε στην παράσταση. Από τα λίγα που πρόλαβα να διαβάσω για το έργο του Σοφοκλή, δεν διέκρινα ιδιαίτερες παρεμβάσεις ή αλλαγές, οπότε η ιστορία είναι λίγο – πολύ γνωστή σε όλους. Εκτός από μένα σίγουρα, που όμως η παράσταση αυτή μου έδωσε το έναυσμα για να αναζητήσω το πρωτότυπο, έστω και μεταφρασμένο. Αυτό νομίζω ότι είναι και το μεγαλείο της παράστασης, των ηθοποιών και των σκηνοθετών. Κι αν μπορούσαν να τη δουν και πέντε έξι σχολεία, χίλιες φορές καλύτερα. Η πολιτιστική μας κληρονομιά είναι σε αυτά τα έργα και το «αίμα» που θα αντίκριζαν είναι πολύ λιγότερο από παιδικής σειράς. Όταν λοιπόν τα αποδίδουν και αξιόλογοι καλλιτέχνες με τον απαραίτητο σεβασμό, είναι θησαυρός.

   Απλά είναι για λίγες παραστάσεις, οπότε σπεύσατε. Εγώ θα μείνω με την ελπίδα να το ξαναδώ λίγα μέτρα πιο πάνω, στη φυσική του θέση…

Νάσος Κονίτσας

Οι στίχοι στην αρχή του κειμένου είναι από το πρωτότυπο έργο του Σοφοκλή «Ηλέκτρα», στο σημείο που ξεκινάει ο θρήνος της.
 
ilektra1907
 
Συντελεστές
Απόδοση – Δραματουργική Επεξεργασία: Γιώργος Ματζιάρης, Φώτης Κουτρουβίδης
Σκηνοθεσία: Γιώργος Ματζιάρης
Σκηνικά: ΛΙΚΝΟ Architecture and Design Studio
Κοστούμια: Χριστίνα Τσουτσουλίγα
Μουσική: Γιώργος Πούλιος
Κίνηση: Φαίδρα Σούτου
Φωτισμοί: Βασίλης Κολοβός, Χάρης Βασιλόπουλος
Βοηθός Σκηνοθέτη: Άντα Πουράνη
Φωτογραφίες : Ελένη Αϊβαλή
Video: Σταύρος Σβήγκος
Επικοινωνία - Δημόσιες σχέσεις: Χρύσα Ματσαγκάνη
Διεύθυνση Παραγωγής: Λαμπρίνα Καραγιαννίδου
Παραγωγή: Ομάδα μήνυμαL.
 
Ερμηνεία: Κωνσταντίνος Γιουρνάς, Φώτης Κουτρουβίδης, Γιώργος Ματζιάρης
 
Πληροφορίες Παράστασης
Παραστάσεις: Από 8 Μαΐου (για 10 παραστάσεις)
Ημέρες & ώρες παραστάσεων
Τετάρτη – Πέμπτη – Παρασκευή στις 19:00 & Σάββατο – Κυριακή στις 21:15
 
Τιμές εισιτηρίων
Γενική Είσοδος: 12€
Μειωμένο: 10€
Ατέλειες: 5€

Προπώληση εισιτηρίων
Ticket Services
 
Θησείον,
ΈΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΤΕΧΝΕΣ
Τουρναβίτου 7, Ψυρρή, Αθήνα
Τηλ. | 210 3255444

Θεατρικές Παραστάσεις