Θεατρικές Παραστάσεις

Ανταπόκριση μαγικής παράστασης: Αγγέλικα Νίκλη Σολωμού η Διάφανη

 
   Η Αγγέλικα Νίκλη Σολωμού είναι η μητέρα του εθνικού μας ποιητή, Διονύσιου Σολωμού και υπήρξε μια γυναίκα – και μάλιστα κούκλα – διάφανη σε ολόκληρη τη ζωή της. Μέσα από το σπαρακτικό της μονόλογο, μαθαίνουμε πτυχές της αθέατης ζωής του ίδιου του ποιητή και της σχέσης που αναπτύσσεται ανάμεσα σε εκείνον και τη μητέρα του.
 
solomou2
 
   Ο Περικλής Μοσχολιδάκης, μετά από μακρά έρευνα, δημιουργεί ένα εξαιρετικό κείμενο σε γνήσια επτανησιακή διάλεκτο, που εμπεριέχει έγκυρες ιστορικές αναφορές και ακριβή στοιχεία για τη ζωή στη Ζάκυνθο του 19ου αιώνα, καθώς και για τις ρίζες και την οικογένεια του Σολωμού.

   Σύμφωνα με ένα θεσμό που επικρατούσε στη Ζάκυνθο, η οποία βρισκόταν υπό βενετσιάνικη κατοχή, οι πλούσιοι και ευγενείς είχαν το δικαίωμα να ζουν κάτω από την ίδια στέγη με τη νόμιμη σύζυγο τους και τις ερωμένες τους. Τα κορίτσια αυτά, επονομαζόμενες ως μαντενούτες, προέρχονταν από φτωχές οικογένειες και ήταν κατά πολύ μικρότερες από τους ιδιοκτήτες τους. Έτσι, σε ηλικία μόλις 13 ετών, η Αγγελική Νίκλη πουλήθηκε από την οικογένειά της για ένα πουγκί γεμάτο τσεκίνια στον Κόντε Σαλωμόν ντι Τσιορτσέλο, έναν εξηντάρη εύπορο ευγενή που ασχολιόταν με καπνά.

   Ο Κόντες είχε ήδη δυο παιδιά, ένα αγόρι και ένα κορίτσι, με την επίσημη γυναίκα του, τη Μαρνέττα. Ο πόθος του όμως για τη νεαρή Αγγέλικα τον έκανε να θέλει να κάνει μαζί της γιους και έτσι, μέσα στο πάθος του για αυτήν, άδειαζε επάνω της καθημερινά τον πόθο του και την ψυχή της. Ο Διονύσιος δεν άργησε να έρθει και τρία χρόνια αργότερα ήρθε και ο αδελφός του, ο Δημήτριος. Η Μαρνέττα τρελάθηκε και πέθανε μετά την γέννηση των νόθων παιδιών του άντρα της, αφήνοντας ανοιχτή την πρόσβαση της Αγγέλικας στο παλάτσο. Τον Κόντε η Αγγέλικα δεν τον αγάπησε ποτέ, μα τους γιους της τους λάτρεψε με όλη τη δύναμη της καρδιάς της. Πιο πολύ από όλους, τον πρωτότοκό της Διονύσιο, εκείνο το παιδί που ήξερε πάντα να ταιριάζει όμορφα τις λέξεις.
 
solomou3

   Μέσα από έναν μονόλογο αληθινό, αστείο, συγκινητικό και ανατριχιαστικό παρακολουθούμε βήμα – βήμα την ιστορία της, την ιστορία του ποιητή αλλά και τις πολιτικές αλλαγές σε μια εποχή όπου Επτάνησα και Ελλάδα δεν χάραζαν το ίδιο μονοπάτι. Κοινωνικές εξελίξεις, πόλεμοι και πολιτικές αλλαγές ήταν τα φλέγοντα θέματα, με την Αγγέλικα να τα παρακολουθεί όλα μέσα από τη τζελουτζία, καθώς δεν της επιτρεπόταν να κυκλοφορήσει και να τη δούνε, φυλακισμένη στα χρυσά πλούτη του Κόντε. Κανένας τοίχος όμως, όσο χοντρός και αν είναι, δεν μπορεί να κρατήσει την αγάπη μακριά για πάντα. Η Αγγέλικα συνάντησε το βλέμμα του Μανώλη Λεονταράκη και για πρώτη φορά ένιωσε την καρδιά της να σκιρτάει. Μαζί του κατάφερε να ανακτήσει πάλι το σώμα της, την ψυχή της και ό,τι στερήθηκε από τον έρωτα και την αγάπη από μικρό παιδί.

   Μια μέρα πριν πεθάνει ο Κόντες, η Αγγέλικα τον πείθει να την παντρευτεί, καθιστώντας τους γιους της τους κύριους κληρονόμους της περιουσίας του. Λίγο αργότερα όμως, η ανακοίνωση μιας απροσδόκητης εγκυμοσύνης, του τρίτου γιου της, Ιωάννη Λεονταράκη, στέκεται η αιτία για το βίαιο αποχωρισμό της με τα δύο πρώτα της παιδιά, το Νιόνιο και το Δημήτρη. Την κηδεμονία τους την αναλαμβάνουν Επίτροποι και τα παιδιά στέλνονται στην Ιταλία να λάβουν την εκπαίδευση που τους αρμόζει. Οι Επίτροποι θεωρούν την Αγγέλικα ακατάλληλη ως μητέρα και φροντίζουν να εμποδίσουν οποιαδήποτε επικοινωνία ανάμεσα σε αυτή και τα παιδιά της. Παντρεμένη και πάλι, με το λατρεμένο της Μανώλη Λεονταράκη αυτή τη φορά, κάνει άλλες δύο κόρες. Παρά τις σκευωρίες των Επιτρόπων, εκείνη καταφέρνει και βρίσκει τρόπο επικοινωνίας με το Διονύσιο, διατηρώντας μυστική αλληλογραφία για περίπου τρία έτη. Τα παιδιά της επιστρέφουν στο Ζάντε και την Κέρκυρα και ο τρίτος γιος της, Γιάννης, αποφασίζει να διεκδικήσει μέρος της περιουσίας του Κόντε Σαλαμών, με εκείνη να στέκεται στο πλευρό του. Η απόφασή της αυτή έφερε την απόλυτη ρήξη ανάμεσα στην ίδια και το Διονύσιο, ο οποίος δεν τη συγχώρεσε ποτέ. Η δικαστική διαμάχη που ακολούθησε, με φόντο τον εμφύλιο στην Ελλάδα, άδειασε κυριολεκτικά την ζωή της Αγγέλικας στα διψασμένα μάτια μιας κοινωνίας σκληρής, διπρόσωπης και αχόρταγης, αφήνοντάς την διάφανη και γυμνή στους βιαστές της για δεύτερη φορά. Μόνη, εγκαταλελειμμένη και πληγωμένη από το θάνατο και την απόρριψη, βρίσκεται πλέον να ζητάει συγχώρεση από το Διονύσιο την έσχατη ώρα που ο ίδιος δεν βρίσκεται εν ζωή.
 
solomou6
   Η Μάγδα Κατσιπάνου ερμηνεύει την Αγγέλικα Νίκλη, μητέρα του Διονύσιου Σολωμού και με λίγα λόγια υπήρξε απλά καθηλωτική. Θαρρώ πως έβλεπα μπροστά μου την ίδια τη μητέρα του ποιητή, την αγάπη και την απόγνωσή της. Οι εκφράσεις της, οι κινήσεις της, ο τόνος της φωνής της, όπως άλλαζε και έσπαγε στο πέρασμα της αφήγησής της. Αν και χρονικά τη συναντάμε δύο χρόνια μετά το θάνατο του Διονύσιου, η ερμηνεία της σε πήγαινε από εποχή σε εποχή σαν χρονοκάψουλα, παρατηρώντας ολόκληρη τη ζωή της από νεαρή φοβισμένη κοπέλα σε τσακισμένη από τον πόνο γυναίκα και μάνα. Η παρουσία της επιβλητική και ανυπέρβλητη, πήρε αυτό το υπέροχο κείμενο και του χάρισε σάρκα, οστά και την πνοή που του άρμοζε.

   Τα σκηνικά είναι λιτά, έχοντας μονάχα ένα παραβάν με κολάζ βενετσιάνικων φωτογραφιών, μια εικόνα του Σολωμού, μια παλιά καρέκλα και ένα τραπεζάκι. Την παράσταση συμπλήρωνε με την παρουσία και το βιολοντσέλο του ο Κωνσταντίνος Χίνης, ο οποίος ανέπτυξε επί σκηνής μια μουσική σχέση με την Αγγέλικα Νίκλη. Τίποτα άλλο δεν χρειάζεται αυτή η μοναδικά γεμάτη παράσταση. Όταν αγαπάς κάτι πρέπει να το αγαπάς στην ολότητά του και αυτή η παράσταση αγαπήθηκε πολύ από όλους της συντελεστές της, με το αποτέλεσμα να είναι υπεράνω προσδοκιών ακόμα και για τους πιο δύσπιστους θεατές. Σας τη συνιστώ με όλο μου το είναι, καθώς πρόκειται για μια θεατρική επιλογή, η οποία σίγουρα θα γράψει μέσα σας και στο σύνολό της (κείμενο, μουσική, ερμηνεία, σκηνοθεσία, σκηνικά, φωτισμός) είναι μια παράσταση που όμοια της δεν συναντάμε συχνά. Καλή σας θέαση!

Χάρις Μολυβιάτη
 
solomou10

Συντελεστές
Κείμενο – Σκηνοθεσία : Περικλής Μοσχολιδάκης
Μουσική : Κωνσταντίνος Χίνης
Σκηνικά/ Κοστούμια: Μάριος Βουτσινάς
Βιολοντσέλλο : Κωνσταντίνος Χίνης
Σχεδιασμός Φωτισμού: Άκης Σαμόλης
Φωνή Διονύσιου Σολωμού : Περικλής Μοσχολιδάκης
Trailer: Αντώνης Μίκροβας
Φωτογραφίες : Χριστίνα Φυλακτοπούλου
Αφίσα : Δημήτρης Μητσιάνης
Παραγωγή: Πολυχώρος Vault
Ερμηνεία: Μάγδα Κατσιπάνου
Επικοινωνία: Χρύσα Ματσαγκάνη

ΗΜΕΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ:
Σάββατο 18:15, Κυριακή 21:00
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 80 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
Γενική είσοδος: 12 ευρώ
Μειωμένο: 10 ευρώ Φοιτητές / Μαθητές / Σπουδαστές / Κάτοχοι Κάρτας Πολυτέκνων (ΑΣΠΕ) / ΑμΕΑ / Κάτοχοι Κάρτας Ανεργίας (ΟΑΕΔ) /Συνταξιούχοι
Ατέλειες: 5 ευρώ
 
Πολυχώρος VAULT THEATRE PLUS
Μελενίκου 26, Γκάζι, Βοτανικός
Πλησιέστερος σταθμός μετρό: Κεραμεικός (8' περίπου με τα πόδια)
Πληροφορίες-κρατήσεις: 213 0356472 / 6949534889
(για τηλεφωνικές κρατήσεις 11:00 - 14:00 και 17:00 - 21:00)
Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
FB Page : http://www.facebook.com/VAULTTheatreGr1
 

Θεατρικές Παραστάσεις