Θεατρικές Παραστάσεις

loogoo

Ανταπόκριση θεατρικής παράστασης: Afterplay

 
Ο Θεός να δείξει έλεος σε εκείνον που αμφιβάλει για ό,τι θα έπρεπε να είναι σίγουρος…

   Η Σόνια συναντά τον Αντρέι σε ένα καφέ στη Μόσχα. Εκείνη είναι η επιτετραμμένη των επενδυτικών προγραμμάτων της οικείας του θείου της και εκείνος παίζει βιολί στη συμφωνική και απολαμβάνει την οικογενειακή θαλπωρή, παρέα με τη σύζυγο και τα δυο παιδιά τους. Ο θείος της Σόνιας, ο οποίος δεν βρίσκεται πλέον στη ζωή, έφερε το όνομα Βάνιας και ο Αντρέι έχει τρεις αδελφές… Η βαριά φιγούρα του Τσέχωφ στέκει θεόρατη στο βάθος της σκηνής. Οι δύο χαρακτήρες έντυναν εκείνα τα δύο έργα του κάποτε, όχι πια όμως. Τώρα πλέον βρίσκονται ο καθένας μόνος του και προσπαθούν να ξεφύγουν από τη μιζέρια τους και κυρίως τη μοναξιά τους, πλάθοντας ένα ιδεατό περιβάλλον… Φρούδες οι ελπίδες; Ίδωμεν…
 
afterplay2002
   Κοστούμια εποχής, ένα ποτήρι βότκα, ένα ποτήρι κρασί, ματογυάλια για την υποβοήθηση της ανάγνωσης, ένα ζευγάρι χαμόγελα, μια χλιαρή σούπα και μαύρο, ολόφρεσκο ψωμί. Και μπροστά μας οι δύο πρωταγωνιστές. Ο Πασχάλης Τσαρούχας, ο οποίος θεωρώ ότι αστράφτει σε έναν κόντρα ρόλο. Είναι απίστευτα γλυκύς, είναι τόσο άνετος με το αμήχανο που βγαίνει στο χαρακτήρα που υποδύεται, που μας έκανε να συμπάσχουμε μαζί του καθ’ όση ώρα μιλούσε και άκουγε. Ένας μεγάλος ηθοποιός μπορεί να παίξει και έτσι, μπορεί να παίξει και αλλιώς. Ο Τσαρούχας έδειξε την αγωνία που διακατείχε το χαρακτήρα του, προκειμένου να ξεφύγει από τη μοναξιά του και να δροσιστεί, έστω και για λίγο, στην ανθρώπινη συντροφιά. Ήταν μειλίχιος, ήταν χαριτωμένος και έδειξε χαρακτήρα σε ένα κείμενο που συγκινεί επικίνδυνα.

   Η ιστορία κάποτε θα γράψει πως μία γυναίκα ηθοποιός, ύψους εκατόν ογδόντα δύο εκατοστών, παίζει κάθε ρόλο της με τέτοιο τρόπο, που το κοινό από κάτω δεν έχει καμία άλλη επιλογή από το να τη λατρέψει. Την έχω δει σε πολλές παραστάσεις τα τελευταία χρόνια. Σε ρόλους που ήταν από τη μια ή την άλλη μεριά του ποταμού. Την έχω δει να υποδύεται με την ίδια άνεση τόσο διαφορετικούς χαρακτήρες και να κλειδώνει μέσα τους με τέτοιο τρόπο, που να προκαλεί τη λογική. Η Θεοδώρα Σιάρκου, πέρα από τη χαλύβδινη περιβολή της, είναι στην ουσία η άλλη εύθραυστη ψυχή του κειμένου, που έχει σπάσει σε χιλιάδες κομμάτια, που επανακολλήθηκε τσάτρα-πάτρα, που αιμορραγεί και που αρνείται να ζητήσει βοήθεια. Η Σιάρκου έχει να καταφέρει να αντικατοπτρίζει την απόλυτη φυσικότητα στην έκφραση και την εν γένει συμπεριφορά στη σκηνή.
 
afterplay2003

   Η μοναξιά τη χτυπά από παντού, η Σόνια όμως θα ρίξει ακόμα μια ματιά στα χαρτιά της… Στη συνέχεια θα παρακαλέσει τον Αντρέι να καθίσει απέναντί της. Η κουβέντα είναι τόσο αποκαλυπτική, που το κοινό θα δαγκωθεί άπειρες φορές. «Μα καλά, γιατί τόσο ψέμα»; Γιατί, καλοί μας φίλοι και φίλες, η μοναξιά αντιμετωπίζεται μόνο με μέτρα και ποτέ με ημίμετρα. Και εμείς οι άνθρωποι αγαπάμε πολύ τα ημίμετρα. Η ουσία είναι ότι οι δύο ήρωες του Τσέχωφ θέλουν να είναι εκείνοι που ήταν, αυτό όμως δεν είναι δυνατό και – δυστυχώς για τους ίδιους – δεν θέλουν να το καταλάβουν. Και αυτή η αδυναμία και η άρνηση οδηγούν στη μίζερη επιστράτευση μικρών ψεμάτων και τραγελαφικών προσθηκών ρολίσκων…

   Μόνο καλά λόγια έχω να γράψω για τους δύο νέους ηθοποιούς, οι οποίοι «ανοίγουν» για το “Afterplay”, σε ένα εισαγωγικό-πρόταση του ίδιου του δημιουργού, του Brian Friel, το οποίο οφείλεται στην εξαίσια πένα της κυρίας Χρύσας Λαγού. Η Μαρία Θωμά και ο Νίκος Μέλλος ξεδιπλώνουν το τάλαντό τους και τη σκληρή δουλεία τους, παίζοντας δύο εξίσου γλυκούς χαρακτήρες, οι οποίοι όμως πατούν εκατό τα εκατό στην πραγματικότητα. Προσπαθούν για το καλύτερο, τραβούν καρτερικά την ανηφόρα και παλεύουν, γνωρίζοντας ότι το πιο πιθανό είναι να μην νικήσουν. Θαυμάσιες παρουσίες και οι δύο και εξαιρετικός ο μεταξύ τους διάλογος, που έχει ονομαστεί “Preplay”.
 
afterplay2005

   Η μετάφραση του “Afterplay” ανήκει στην πολυγραφότατη Μαργαρίτα Δαλαμάγκα-Καλογήρου, η οποία πάλι έκανε θαύματα στο κείμενο, ενώ ο Θοδωρής Βουρνάς παρέδωσε και πάλι μια αψεγάδιαστη σκηνοθεσία, χρησιμοποιώντας ένα τραπέζι και δυο καρέκλες. Και μέσα σε μισό τετραγωνικό να έπρεπε να δουλέψει, πάλι θα μας ενθουσίαζε. Πολλά μπράβο πρέπουν και στην κυρία Αρετή Μουστάκα για τα πραγματικά εμπνευσμένα σκηνικά και κοστούμια, την τέλεια επένδυση του έργου.

   Δεν έχω ιδέα τι θα γίνει με τον πανικό που πλανιέται πάνω από τη χώρα μας και που κλείνει κάθε χώρο συγκέντρωσης. Ξέρω όμως πολύ καλά ότι κάθε Δευτέρα και Τρίτη η ψυχή θα μπορούσε άνετα να τραφεί με τις κουβέντες δύο ανθρώπων που θέλουν τόσο πολύ να αγαπηθούν… Και θα συνεχίσουν να το θέλουν…

Κώστας Κούλης
 
afterplay20041
Συντελεστές:
Μετάφραση: Μαργαρίτα Δαλαμάγκα-Καλογήρου
Σκηνοθεσία: Θοδωρής Βουρνάς
Σκηνικά-Κοστούμια: Αρετή Μουστάκα
Σχεδιασμός Φωτισμών: Γιώργος Αγιαννίτης
Βοηθός Σκηνοθέτη: Σπύρος Σιακαντάρης
Δραματουργική Επεξεργασία / Εισαγωγικό Κείμενο: Χρύσα Λαγού
Φωτογραφίες Πορτρέτων: Erion Kovaci
Φωτογραφίες Παράστασης: Ανδρέας Καμουτσής
 
Παίζουν
Θεοδώρα Σιάρκου, Πασχάλης Τσαρούχας,
Μαρία Θωμά, Νίκος Μέλλος
 
Κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21.00 από 24 Φεβρουαρίου 2020.
Διάρκεια παράστασης 70΄
Τιμές εισιτηρίων: Κανονικό 14 Ευρώ, Μειωμένο (φοιτητές, άνεργοι, άνω των 65) 10 Ευρώ, Ατέλειες 5 Ευρώ
Κρατήσεις θέσεων στο 210-5242211, στο www.aggelonvima.gr και στο Viva.gr
 
ΑΓΓΕΛΩΝ ΒΗΜΑ
Διεύθυνση: Σατωβριάνδου 36, Αθήνα 104 32
Τηλέφωνο: 21 0524 2211
 

Θεατρικές Παραστάσεις