Θεατρικές Παραστάσεις

Ανταπόκριση Θεατρικής Παράστασης: ‘Η Άλωση της Κωνσταντίας’

 

 Στο κατάμεστο από πλήθος κόσμου θέατρο Κολοσσαίον, οι θετρόφιλοι παρακολούθησαν την πρεμιέρα της παράστασης «Η Άλωση της Κωνσταντίας», κρατώντας ως ‘λάφυρο’ από μία πρόσκληση.

alosikost   Δεν είμαι αντίθετος στην πολιτική των προσκλήσεων, αφού κάθε έργο οφείλει να διαφημιστεί, να προβληθεί και να χαϊδέψει την περιέργεια του εκπαιδευμένου ή μη, θεατρικού κοινού. Όμως, όταν υπάρχει εισιτήριο οι απαιτήσεις αλλάζουν, όπως και η συμπεριφορά του θεατή, ο οποίος οφείλει πάντα να σέβεται και να υπακούει την λειτουργία και τους νόμους του θεάτρου. Το θέατρο δεν είναι τηλεόραση να σχολιάζεις με τον διπλανό σου τα δρώμενα ή να τρως αμαρτωλά ενοχλητικά σνακ διαταράσσοντας όλη την μαγεία και την ιεροτελεστία της θεατρικής πράξης. Κάνοντας μία γύρα στα θέατρα της πόλης μας διαπίστωσα πως όλα είναι γεμάτα ή τουλάχιστον τα περισσότερα από αυτά. Σε αντίθεση με τους κινηματογράφους, που γυαλίζουν και ξαναγυαλίζουν τις μαρκίζες τους, αλλά φως πουθενά. Το θέατρο δε σταμάτησε ποτέ, ούτε στην περίοδο της Κατοχής. Αντιθέτως, μάλλον άνθισε. Οι περισσότεροι αναζητούν μία λύτρωση από την στέρηση και την ανασφάλεια, ιδίως σήμερα που οι στρόφιγγες έχουν στερέψει αρκετά.Και από πού θα βρουν τις πηγές τους; Στην παράδοση, στα ήθη και στα έθιμα μας. Στην ιστορία μας την ίδια.

   Σε ένα ελληνικότατο έργο, λοιπόν, με τον προβοκατόρικο τίτλο «Η Άλωση της Κωνσταντίας» βασίστηκε η παράσταση από το ομώνυμο μυθιστόρημα του Γιάννη Μακριδάκη, όπου την θεατροποίηση ανέλαβε ο Χρήστος Βαλαβανίδης, όπως και την σκηνοθεσία αλλά και την μουσική επιμέλεια.


   Κατά τη γνώμη μου, όταν μεταφέρεις ένα καλλιτεχνικό- πνευματικό είδος σε ένα άλλο είδος, οφείλεις να ακολουθήσεις τους νόμους που θέλεις να υπηρετήσεις. Κάτι που δεν κατάφερε να πετύχει στην συγκεκριμένη περίπτωση ο Χρήστος Βαλαβανίδης, αφού στηρίχθηκε περισσότερο στην αφήγηση, και λιγότερο στην θεατρική και σκηνική δράση καθώς και στην δραματοποίηση των χαρακτήρων. Η ιστορία παρουσιάζεται διασκεδαστική με έντονα τα στοιχεία της φάρσας, αλλά και του δράματος χωρίς να αμελείται και η πολιτική και θρησκευτική του ταυτότητα.

alosikost2   Η Κωνσταντία (Άννα Βαγενά), μία Πολίτισσα, λαμβάνει ένα πονεμένο γράμμα από τον γαμπρό της τον Γιάννη (Βασίλη Παλαιολόγο) που βρίσκεται στην Ελλάδα, με το οποίο της ανακοινώνει ότι είναι σπόρος Οθωμανού. Αλάδωτος, όπως θα αναφωνήσει στην φίλη και γειτόνισσα της Βαγγελία (Ελένη Γερασιμίδου), όπου σε μία μαραθώνια ολονυκτία αφήγηση ισορροπούν μεταξύ δράματος και κωμωδίας, µε φόντο τις σχέσεις των δύο λαών και τις εθνικές µας εμμονές.

   Με απλά σκηνικά αντικείμενα και με την βοήθεια μιας οθόνης οι ηθοποιοί εγκλωβίστηκαν στην αφήγηση, χωρίς βέβαια να υπάρχουν και στιγμές αναλαμπής και αρμονικής συνύπαρξης.

   Η Άννα Βαγενά για ακόμη μία φορά απέδωσε τον ρόλο της δύστυχης μάνας, όπου έρχεται αντιμέτωπη με ότι δεν θέλει. Με έντονη δραματικότητα αφαίρεσε την απόσταση του χρόνου, φέρνοντας τα πάντα στο παρόν μέσα από μία θάλασσα δακρύων και αναστεναγμών, όχι μόνο υδάτινη αλλά και ιδεολογική. 

alosikost3   Αντίθετα, η κυρία Γερασιμίδου απέδωσε μία αληθινή, ζωντανή Ευαγγελία με τα πλεονεκτήματα της αλλά και τις αδυναμίες της. Με έντονα στοιχεία αυτοσχεδιασμού ανέλαβε τον ρόλο της αναγνώστριας αλλά και της ακροάτριας γαργαλώντας ικανοποιητικά τις αισθήσεις μας.

   Ο Βασίλης Παλαιολόγος ως Γιάννης, ζωντάνεψε μέσα από πληθώρα εικόνων και μικρών λεπτομερειακών περιγραφών μια ξεχασμένη, αλλά γεμάτη από ανθρωπιά ζωή μεταφέροντας στην αυλαία μυρωδιές και αρώματα μιας άλλης εποχής.

   Εν τέλει, πρόκειται για μία νοσταλγική, λαογραφική παράσταση που απελευθερώνει τους πόνους και τις ρίζες του κοινωνικού ιστού δύο γειτονικών λαών που τελικά τους δένουν αυτά που τους χωρίζουν.

 

Σπύρος Μέλλιος

 

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Διασκευή, σκηνοθεσία, μουσική επιμέλεια: Χρήστος Βαλαβανίδης
Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου
 Παίζουν: Άννα Βαγενά, Ελένη Γερασιμίδου, Βασίλης Παλαιολόγος
Διάρκεια: 1 ώρα και είκοσι λεπτά (χωρίς διάλειμμα)

 

*Η παράσταση ανέβηκε στο Θέατρο Κολοσσαίον της Θεσσαλονίκης για τρεις παραστάσεις, από 26 ως 28 Απριλίου 2013.

Θεατρικές Παραστάσεις