Θεατρικές Παραστάσεις

Ο Επιθεωρητής

«Ο Επιθεωρητής»
Θέατρο Κήπου

   epitheoritis1Το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Ρούμελης στο πλαίσιο της περιοδείας του καλοκαιριού, κάνει την πρώτη στάση για το μήνα Αύγουστο στη Θεσσαλονίκη και παρουσιάζει το καυστικό έργο του ιδρυτή του ρωσικού ρεαλισμού Nikolai Gogol. Ένα πολιτικό θέμα, μια φαρσοκωμωδία που συνδυάζει στοιχεία σάτιρας και τραγικότητας με χαρακτήρες παγιδευμένους στο ρουσφέτι και τη δουλοπρέπεια, όπως δήλωσε σε συνέντευξη της η σκηνοθέτις Λίλλυ Μελεμέ. Μια μπλόφα που αποκαλύπτει στο τέλος, τα αληθινά πρόσωπα του έργου και ένα θέμα «συγκλονιστικά επίκαιρο» και «απίστευτα διαχρονικό».

   Με άλλα λόγια, ένα κείμενο γραμμένο την εποχή που ο «Πατριάρχης» της ρωσικής λογοτεχνίας (ο χαρακτηρισμός είναι της Λίλλυς Μελεμέ) Nikolai Gogol έπαψε συνειδητά να ασχολείται με παιδαριώδη θέματα που προκαλούσαν μάταιο γέλιο και άρχισε να εμπνέεται από ιδέες γεμάτες αλήθεια. Το συγκεκριμένο γραπτό του διαφέρει από αυτά των προηγούμενων ετών, ενώ η ανάγκη του να διασκεδάσει με αθώες και άσκοπες σκηνές λήγει με το πέρασμα της νιότης του. Έτσι μέσα από το γέλιο, ο αναγνώστης των κειμένων του ανακαλύπτει μια βαθιά θλίψη καθώς και μια απαίτηση για κοινωνική αλλαγή. Με ένα έργο που θα μπορούσε να θεωρηθεί ο καμβάς της ρωσικής πραγματικότητας, αναπαρίσταται η έντονη διαφθορά της τσαρικής εξουσίας χωρίς καμιά εξιδανίκευση αλλά με κριτική διάθεση και χιούμορ. Τον Απρίλιο του 1836 ο ίδιος ο τσάρος Νικόλαος Ι ήταν παρών στην πρώτη παρουσίαση του έργου, γέλασε, χειροκρότησε και δήλωσε ότι «όλοι το καταλαβαίνουν, πολύ περισσότερο εγώ». Παρά την υποστήριξη του όμως, το έργο θεωρήθηκε κατηγορητήριο προς τον τσαρισμό, προκάλεσε αντιδράσεις στους συντηρητικούς κύκλους και ο Gogol αναγκάστηκε να εξοριστεί στη Ρώμη.

   epitheoritis3Σε μια επαρχιακή πόλη της Ρωσίας λοιπόν, ο Έπαρχος ενημερώνεται για την αιφνίδια και μυστηριώδη άφιξη ενός Επιθεωρητή εκ Πετρουπόλεως, με σκοπό να ελέγξει τη λειτουργία των δημόσιων οργανισμών και την εντιμότητα των κρατικών οργάνων. Κάτι τέτοιο προκαλεί τον πανικό των δημόσιων φορέων, οι οποίοι προσπαθούν να καλύψουν όσο γίνεται πιο σύντομα τις «μικρές αμαρτίες» της δωροδοκίας και της διαφθοράς τους. Ένας νεαρός επισκέπτης, που ξοδεύει το χρόνο και τα χρήματα του χαρτοπαίζοντας, θα θεωρηθεί από λάθος ο περιβόητος Επιθεωρητής και θα καταλήξει να εκμεταλλευτεί με μαεστρία την ανοησία των επαρχιωτών.

   epitheoritis5Λίγα έπιπλα αποτελούν το σκηνικό της παράστασης, ενώ ο χώρος ή οι αλλαγές που πραγματοποιούνται κάθε φορά σε αυτόν γίνονται γνωστές κυρίως μέσα από το κείμενο. Ο φωτισμός απομονώνει τους ηθοποιούς όταν χρειάζεται ή γενικεύει το πλάνο για να δείξει τι γίνεται ταυτόχρονα στο ίδιο ή σε κάποιο άλλο σημείο του σκηνικού. Τα κοστούμια -με κάποιες πιο μοντέρνες ίσως πινελιές- παραπέμπουν σε άλλη εποχή, ενώ μια αναφορά στην Τρόικα είναι το στοιχείο που φέρνει σε επαφή εκείνη τη χρονική περίοδο με τη δική μας.

   Συνοψίζοντας, ο συγγραφέας προκειμένου να συγκεντρώσει όλες τις αδικίες και τις ασχήμιες της Ρωσίας, δημιουργεί μια σάτιρα για την ανθρώπινη ματαιοδοξία και την άπληστη συμπεριφορά. Σε μια περίοδο, που επικρατούσε αυστηρή λογοκρισία στη Ρωσία, ο Gogol γράφει τη συγκεκριμένη ριζοσπαστική και «εκτός ορίων» κωμωδία του για ένα διεφθαρμένο σύστημα με εκτεταμένη γραφειοκρατία, όπου γελοιοποιεί τη ρωσική κυβέρνηση για την αδυναμία και την αναποτελεσματικότητα της. Αν το εξετάσει όμως κάποιος ελαφρώς καλύτερα, θα διαπιστώσει ότι κάτι τέτοιο δεν χαρακτήριζε μόνο τη ρωσική αυτοκρατορία, ούτε απέχει από τη δική μας πραγματικότητα. Ο θεατής συνειδητοποιεί τα κοινά στοιχεία του χαρακτήρα του, του διπλανού του αλλά και της κοινωνίας στην οποία ζει, με εκείνα των προσώπων που διακωμωδούνται στη σκηνή.

Σοφία Μαρτιγοπούλου

Συντελεστές
Μετάφραση: Άρης Αλεξάνδρου
Διασκευή - Σκηνοθεσία: Λίλλυ Μελεμέ
Σκηνικά - Κοστούμια: Ελένη Δουνδουλάκη
Επιμέλεια κίνησης - Χορογραφία: Μόνικα Κολοκοτρώνη
Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου
Μουσική επιμέλεια: Λίλλυ Μελεμέ
Παίζουν
Μελέτης Ηλίας: Αμμός Φιοντόροβιτς Λιάπκιν-Τιάπκιν
Βασίλης Ανδρέου: Αρτιόμ Φιλίπποβιτς Ζεμλιανίκα
Σπύρος Τσεκούρας: Έπαρχος
Χάρης Χαραλάμπους: Πιότρ Ιβάνοβιτς Μπομπτσίνσκι
Εύη Μητσοπούλου: Μαρία Αντόνοβνα
Νικολέττα Βλαβιανού: Άννα Αντρέγιεβνα
Δημήτρης Μυλωνάς: Οσίπ
Παναγιώτης Μπουγιούρης: Ιβάν Αλεξάνδροβιτς Χλεστιακόβ
Τιμές εισιτηρίων
Κανονικό: 15 ευρώ, Φοιτητικό-Ανέργων: 10 ευρώ
Ώρα έναρξης
21.30
Πρόγραμμα περιοδείας
2-3 Αυγούστου: Θεσσαλονίκη, Θέατρο Κήπου
6 Αυγούστου: Πάτρα, Αρχαίο Ωδείο
8 Αυγούστου: Ιωάννινα, Υπαίθριο Θέατρο Ε.Η.Μ. (Φρόντζου)
9 Αυγούστου: Άρτα, Θέατρο Κάστρου
11 Αυγούστου: Πρέβεζα, Δημοτικό Κηποθέατρο
20 Αυγούστου: Βόλος, Θερινό Δημοτικό Θέατρο
22 Αυγούστου: Συκιές, Ανοιχτό Θέατρο Μάνος Κατράκης
27 Αυγούστου: Τρίπολη, Θέατρο Άλσους Αγίου Γεωργίου
29 Αυγούστου: Χαλκίδα, Κάστρο Κανήθου
eitheoritis2

Facebook Comments

Θεατρικές Παραστάσεις