Θεατρικές Παραστάσεις

loogoo

Περιμένοντας Τον Γκοντό

«Περιμένοντας Τον Γκοντό»
Δημοτικό Θέατρο Καλαμαριάς
«Μελίνα Μερκούρη»

   0211godoΣτο παλιό Δημαρχείο της Καλαμαριάς και για λίγες μόνο μέρες παρουσιάζεται μια αξιόλογη παράσταση υπαρξιακού χαρακτήρα, το «Περιμένοντας τον Γκοντό». Ο Ιρλανδός Samuel Beckett, απαισιόδοξος για την ανθρώπινη φύση, θεωρώντας τη ζωή παράλογη και την ευτυχία μια ψευδαίσθηση, επιδιώκει να δείξει μέσα από το κείμενο του την καθημερινή μάχη του ανθρώπου για επιβίωση. Το έργο, απέχει από τη συνηθισμένη ροή του δράματος και χωρίς ξεκάθαρο θέμα και αναγνωρίσιμο περιβάλλον, αποδεικνύει τη συμμετοχή του δημιουργού του στο «Θέατρο του Παραλόγου».   

   Δύο άστεγοι άνδρες, ο Εστραγκόν (Κάτια Γέρου) και ο Βλαντιμίρ (Δήμητρα Χατούπη), σε μια ερημική τοποθεσία και χωρίς να είναι σίγουροι που ακριβώς βρίσκονται, περιμένουν και σήμερα τον Γκοντό. Τίποτα δεν γίνεται, κανένας δεν έρχεται, κανένας δεν φεύγει αλλά εκείνοι είναι κατά κάποιο τρόπο δεμένοι με τον Γκοντό. Ίσως και δέσμιοι του. Σκέφτονται τη φυγή αλλά η σκέψη αποτρέπεται με την ελπίδα ότι το βράδυ ή έστω αύριο αυτός που περιμένουν θα εμφανιστεί για να τους προσφέρει αυτό που χρειάζονται, ένα ζεστό μέρος να κοιμηθούν και ένα πιάτο φαγητό. Και όχι μόνο βέβαια…

   023godoΜια συνάντηση λίγο αργότερα με τον αφέντη Πότζο (Λουκία Πιστιόλα)  και τον αχθοφόρο του Λάκυ (Μυρτώ Αλικάκη), θα προσδιορίσει τη σύγκρουση ανάμεσα στην εξουσία και τη δουλεία, σε δύο αντίθετες δηλαδή ιδέες και θα αποδείξει πόσο εύθραυστη μπορεί να γίνει η μεταξύ των δύο εννοιών ισορροπία. Η ανθρωπιά και η αλληλεγγύη εξετάζονται, η ρευστότητα των πάντων μπορεί πολύ εύκολα να αλλάξει την ισχύουσα κατάσταση και ο χρόνος είναι πάντα σχετικός. Ένα μικρό αγόρι (Εύα Οικονόμου-Βαμβακά), λειτουργεί ως αγγελιαφόρος του Γκοντό, προσφέροντας στους «κλοσάρ» τύπους την ελπίδα να περιμένουν την αυριανή σωτηρία τους από την επίσκεψη του.
Η επιλογή του ονόματος Γκοντό (Godot), που χρησιμοποιείται στο συγκεκριμένο έργο, απασχολεί ακόμη και σήμερα καθώς, δύο είναι οι επικρατέστερες ερμηνείες για την επιλογή αυτή. Σύμφωνα με την πρώτη, το όνομα αποτελεί μίξη των λέξεων God (Θεός) και Charlot (αφού οι άνδρες θυμίζουν στη μορφή και στις κινήσεις τον Charlie Chaplin), ενώ η δεύτερη αναφέρει ότι το όνομα προέρχεται από τη γαλλική λέξη Godillot, που σημαίνει στρατιωτική μπότα χρησιμοποιούμενη σε μάχες. Σύμφωνα με τη δεύτερη, ο Beckett πέρασε μια περίοδο της ζωής του στον πόλεμο περιμένοντας να λάβει κάποιο γράμμα και ίσως η αναμονή αυτή ήταν που τον ώθησε να γράψει ένα κείμενο για την ελπίδα και την προσμονή. Ωστόσο, ο ίδιος ο Beckett όταν ρωτήθηκε «ποιός είναι ο Γκοντό» , απάντησε ότι αν ήξερε θα το ανέφερε στο κείμενο του, προσθέτοντας ότι το ζητούμενο ήταν να μπορέσει να ανακαλύψει κάθε θεατής μόνος του τι σημαίνει ο Γκοντό ως έννοια, για τον εαυτό του.

   024godoΩς προς την παράσταση τέλος, μια μαύρη σήτα χωρίζει τη σκηνή του θεάτρου από την αίθουσα δημιουργώντας μια άλλη διάσταση, ίσως μια αίσθηση ονείρου. Μια ιτιά «κλαίουσα», αποτελεί το βασικό σκηνικό και σημείο συνάντησης των δύο ανδρών με τον Γκοντό, ενώ γυναίκες υποδύονται επιτυχημένα, πειστικά και δυναμικά όλους τους ανδρικούς ρόλους της παράστασης. Αυτό, είναι συνειδητή επιλογή του σκηνοθέτη Κωστή Καπελώνη, αφού τα ζητήματα που θίγονται στο έργο αφορούν όλες τις ανθρώπινες υπάρξεις και είναι πέρα από οποιοδήποτε διαχωρισμό. Για παράδειγμα, εφόσον η ζωή συνεπάγεται κούραση και πολλές φορές απογοήτευση για όλους, μπορούμε να επιλέξουμε αν θα συνεχίσουμε ή αν θα παραιτηθούμε, αν θα αναλάβουμε τις ευθύνες μας ή αν θα εξακολουθήσουμε «να κατηγορούμε τα παπούτσια μας για τα λάθη των ποδιών μας».

Σοφία Μαρτιγοπούλου

Συντελεστές
Μετάφραση: Σουζάνα Χούλια
Σκηνοθεσία – Σκηνικό: Κωστής Καπελώνης
Κοστούμια: Κατερίνα Σωτηρίου
Επιμέλεια κίνησης: Πωλίνα Κρεμαστά
Βοηθός σκηνοθέτη: Ειρήνη Στρατηγοπούλου
Παίζουν
 Κάτια Γέρου, Δήμητρα Χατούπη, Μυρτώ Αλικάκη, Λουκία Πιστιόλα, Εύα Οικονόμου-Βαμβακά.
Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
Τετάρτη-Κυριακή: 21.00
Σαββάτο: 21.00 & 18.00
Τιμές εισιτηρίων :15 ευρώ & 10 ευρώ (φοιτητικό)

Θεατρικές Παραστάσεις