Θεατρικές Παραστάσεις

Ο Φόβος

«Ο Φόβος»
Διατηρητέο κτίριο Μπενσουάν Χαν

   tafos1Με μια διαφορετική και αρκετά πρωτότυπη παράσταση, το Θέατρο του Άλλοτε γνωστοποιεί στο κοινό της Θεσσαλονίκης, την αγάπη του Edgar Allan Poe για το μυστήριο και το μακάβριο. Ένα στοιχειωμένο σπίτι, αποτελεί το σκηνικό μέσα στο οποίο εκτυλίσσονται οι αφηγήσεις  «του φόβου», που έχουν ως βάση μικρές γοτθικές ιστορίες γραμμένες από τον Poe. Τέσσερις οδηγοί – φύλακες αναλαμβάνουν στην είσοδο του σπιτιού να χωρίσουν με δεικτικές χειρονομίες και χωρίς λόγια τους επισκέπτες σε ομάδες. Η σκάλα, που οδηγεί στον κεντρικό χώρο, φωτίζεται με καντήλια και τέσσερις σιωπηλές γυναίκες πανομοιότυπα ντυμένες, κάθονται γύρω από ένα τραπέζι, πίνοντας αργά κρασί. Δείχνουν να βρίσκονται σε διαφορετική κατάσταση όταν σηκώνονται και αποχωρούν η κάθε μία σε διαφορετικό δωμάτιο. Οι οδηγοί κατευθύνουν τις ομάδες στα δωμάτια και η εξιστόρηση των γεγονότων ξεκινά έπειτα από ένα δυνατό χτύπημα της πόρτας. Η παρακάτω σειρά εξιστόρησης διαφέρει από ομάδα σε ομάδα, αλλά κατά τη διάρκεια της παράστασης, όλοι οι θεατές θα επισκεφτούν και τα τέσσερα δωμάτια του σπιτιού.

   Τα φαντάσματα τεσσάρων γυναικών είναι έτοιμα να μας διηγηθούν κάτι από τη ζωή και το θάνατο τους…

   Η Μορέλλα, μια γυναίκα που περνάει το χρόνο της σ’ ένα σπίτι διαβάζοντας, πεθαίνει κατά τη διάρκεια του τοκετού. Το παιδί, παράξενα όμοιο με τη μητέρα του, αποτελεί τη μετενσάρκωση της.
 
   Η Βερενίκη, με την υγεία της να κλονίζεται,  πεθαίνει από μια άγνωστη ασθένεια ενώ ο άντρας της ανοίγει τον τάφο με σκοπό να της κλέψει τα δόντια, το μοναδικό υγιές κομμάτι της.

   Η Λιγεία, υποστηρίζει ότι μόνο η αδυναμία της θέλησης είναι ικανή να την οδηγήσει στο θάνατο και με μεταφυσικό τρόπο, θεωρεί ότι τον νικά, όταν αναβιώνει μέσα στο νεκρό κορμί της δεύτερης συζύγου του άντρα της.

   Η Ελεονόρα τέλος, σε ένα φυσικό τοπίο με πολλές ομορφιές, χαρούμενες στιγμές και αθωότητα, πεθαίνει. Στο πρόσωπο της λέγεται, ότι ο Poe αποτυπώνει το θάνατο της αγαπημένης του ξαδέρφης και συζύγου Virginia Clemm.

   tafos4Σε όλη αυτή τη διαδρομή, οι οδηγοί αποτελούν το μέσο επικοινωνίας των θνητών θεατών με τις νεκρές γυναίκες. Παράλληλα όμως, αποτελούν και προστάτες τους όταν αυτές επιλέγουν κάποιους για να τους τραβήξουν κοντά τους. Ο Θεός και ο Διάβολος χωρίς σαφή θέση, απλώς κηρύσσουν την έναρξη και τη λήξη του «παιχνιδιού», ενώ ο Θάνατος βρίσκεται στο δωμάτιο, στο τέλος κάθε ιστορίας. Μια παρουσία (που δεν γνωρίζουμε τι αντιπροσωπεύει), παρακολουθεί τις εξελίξεις πίσω από το τζάμι και μας βοηθάει να αποχαιρετήσουμε τα πνεύματα του σπιτιού.

   Κάθε δωμάτιο σκοτεινό, με μοναδική πηγή φωτός τα λίγα κεριά, με ερμητικά κλειστά τα παντζούρια και τα παράθυρα και με διαφορετική διαρρύθμιση, ώστε να μεταφέρει το κοινό σε άλλο μέρος κάθε φορά. Τα πρόσωπα των ηθοποιών, βαμμένα κατάλληλα για να δημιουργούν την αίσθηση του θανάτου, έχουν υιοθετήσει ένα επιβλητικό και διεισδυτικό βλέμμα. Η μουσική επένδυση, λέει ιστορίες τρόμου με τη φασαρία της, καθώς κάθε ήχος που αιωρείται είναι και ένα βογκητό, όπως έγραφε και ο Poe σε ένα ποίημά του.  Μ’ αυτόν τον τρόπο, ενεργοποιείται η φαντασία και ο  επισκέπτης πιστεύει ότι αποτελεί μέρος ενός ψυχολογικού θρίλερ. Σκοπός, σύμφωνα με τη σκηνοθέτιδα, δεν είναι απαραίτητα ο φόβος αλλά η συμμετοχή των θεατών σε μια μυστικιστική κατάσταση ανάμεσα στο θάνατο και τη ζωή.

Σοφία Μαρτιγοπούλου

Συντελεστές
Σκηνοθεσία: Δουμανίδου Βαρβάρα
Σκηνικά - κοστούμια: Καλαϊτζίδης Νίκος
Μουσική:  B612 (Χαριζάνης Δημήτρης - Παπακωνσταντίνου Νίκος) Infental
Διανομή
Βερενίκη: Αργυροπούλου Ευρώπη
Ελεονόρα: Δεσιοπούλου Ανδρομάχη
Λιγεία: Μπόλματη Μαριάννα
Μορέλλα: Ράπτη Μαρία
Θεός: Καλαμάρα ΄Ολγα
Διάβολος: Μανιάτη Ευαγγελία
Θάνατος: Δουμανίδου Βαρβάρα
Αυτό που δεν γνωρίζουμε: Καλλιοντζή Βιργινία
Οδηγοί: Φραγκούδη Βίκη, Σεμερτζίδου Μαρία, Σταματίου Δήμητρα, Τιφτίκογλου Χρύσα
Ημέρες και ώρες παράστασης
Τετάρτη, Πέμπτη, Σάββατο : 10.00μ.μ.
Παρασκευή : 12.00π.μ. (μεταμεσονύκτια)
Κτήριο Μπενσουάν Χαν (Εδέσσης 6, Άνω Λαδάδικα)
Γενική Είσοδος: 15 ευρώ
Κρατήσεις θέσεων (αυστηρά 20 άτομα) Τηλ: 6982031199
*Η παράσταση είναι Ακατάλληλη

Θεατρικές Παραστάσεις