Θεατρικές Παραστάσεις

loogoo

Φωτιές ή Το Έγκλημα

Φωτιές ή Το Έγκλημα
στο Θέατρο Έξω από τα Τείχη

   Στον μικρό μα άκρως γοητευτικό χώρο του Θεάτρου ‘Εξω από τα Τείχη βρεθήκαμε για να παρακολουθήσουμε την πρεμιέρα του έργου «Φωτιές ή Το Έγκλημα» σε σκηνοθεσία-διασκευή του Απόστολου Αποστολίδη. Κατά κύριο λόγο, γυναικείος πληθυσμός γέμισε τις θέσεις για να παρακολουθήσει αυτό το έργο που διερευνά τα ενδότερα του γυναικείου ψυχισμού.

   Το θεατρικό έργο έχει ως κεντρικό άξονα την ποιητική συλλογή «Φωτιές» της συγγραφέως Marguerite Yourcenar η οποία ενδιαφέρθηκε ιδιαιτέρως, όχι μόνο για την «μυθική» Ελλάδα αλλά και τη σύγχρονη. Πέρα δε από το σπουδαίο συγγραφικό της έργο είναι αξιοσημείωτο το γεγονός, ότι ήταν η πρώτη γυναίκα που έγινε δεκτή στην Γαλλική Ακαδημία το 1980.

   Οι τρεις ηθοποιοί Καίτη Χρονοπούλου, Καίτη Σαμαρά, Βάλια Μωραϊτοπούλου μας αποκρυπτογραφούν τα βαθύτερα κίνητρα εγκληματικών πράξεων που διαπράττουν απελπισμένες γυναίκες σε βάρος των συζύγων τους. Στην εισαγωγική σκηνή, η Καίτη Χρονοπούλου στέκεται στην πύλη εκστομίζοντας ποιητικά λόγια σε έξαλλη κατάσταση, πάνω από τον απλωμένο στο δάπεδο «πορφυρούν τάπητα». Μετά το τέλος του σύντομου παραληρήματος της, αποχωρεί σερνόμενη κατάχαμα και τραβώντας παράλληλα το κόκκινο χαλί, δημιουργώντας μας μια απόλυτα εφιαλτική ατμόσφαιρα, καθώς μας δίνεται η ψευδαίσθηση αίματος που κυλά και χάνεται.

   Στη συνέχεια η Βάλια Μωραϊτοπούλου ντυμένη με κοστούμι στήνει τη δεύτερη σκηνή-ένα κελί φυλακής, τοποθετώντας κοντά στο τραπέζι και την καρέκλα που ήδη υπάρχουν ένα ντιβάνι. Μέσα σε μουσική σαν από θρίλερ τραβά το ντιβάνι φτιάχνοντας ένα εκκωφαντικό τρίξιμο που μας ετοιμάζει να βιώσουμε την εγκληματική πράξη, την αλλοφροσύνη της Κλυταιμνήστρας. Μέσα σ’ αυτό το κελί η Καίτη Χρονοπούλου υποδύεται την Κλυταιμνήστρα της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας του Αισχύλου και μονολογώντας, στην ουσία προετοιμάζοντας την απολογία της για την υπεράσπισή της ενώπιον της δικαιοσύνης, μιλά σε εμάς τους θεατές αποκαλώντας μας «κύριους δικαστές» με λόγια παρμένα από το συγγραφικό έργο «Κλυταιμνήστρα ή Το έγκλημα» της Margaruerite Yourcenar. Σε αυτό το σημείο ζούμε τη δολοφονία του Αγαμέμνονα, συζύγου της Κλυταιμνήστρας που μόλις έχει επιστρέψει από την Τροία μέσα από την περιγραφή της ηθοποιού χωρίς καμιά σκηνή βιαιότητας όπως ακριβώς επιτάσσει η πολιτισμένη σύμβαση της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας, να μην παρουσιάζονται δηλαδή μπροστά στα μάτια των θεατών πράξεις βίας.

   Εν τω μεταξύ, παρούσα σε αυτήν τη σκηνή καθισμένη στο ντιβάνι φορώντας ενδυμασία καλόγριας, είναι η Καίτη Σαμαρά που υποδύεται την κόρη της Κλυταιμνήστρας και παρεμβάλλεται άλλοτε με οδυρμούς, άλλοτε με θλίψη κι άλλοτε με επιθετικότητα, αναπαριστώντας την τύψη, την υποχρέωση και την ευθύνη που επιβάλλει κάθε ανελεύθερη στερεοτυπική αντίληψη για την εγκληματική προσωπικότητα. Στα αριστερά της σκηνής, με κατάλληλο φωτισμό αποκαλύπτεται η ύπαρξη ενός ανακριτικού δωματίου μέσα στο οποίο κάθεται η Βάλια Μωραϊτοπούλου υποδυόμενη την αστυνομικό από όπου παρακολουθεί μέσα από το τζάμι την εκτυλισσόμενη μαρτυρία-εξομολόγηση της Κλυταιμνήστρας, μέχρι να αρχίσει η δικιά της απαρίθμηση γυναικείων ονομάτων και τραγικών ιστοριών δολοφονίας.

   Αρκετά καλή σκηνοθεσία, κατάλληλη μουσική, έξυπνη σύλληψη που μας περιπλανεί από τα αρχαία χρόνια μέχρι το σήμερα για να καταλήξουμε στον προσδιορισμό μιας αιώνιας γυναικείας ταυτότητας. Αυτή η θεατρική παράσταση παρά την αρκετά επιτηδευμένη σε ορισμένα σημεία ερμηνεία των ηθοποιών, αναλύει μοναδικά τα πραγματικά αίτια ακραίων συμπεριφορών που κάθε γυναίκα είναι εν δυνάμει ικανή να υιοθετήσει, μακριά από κάθε επιφανειακή προσέγγιση αφορμών και σκέψεων του γυναικείου μυαλού.

   Πολλές μαζί τελικά «Κλυταιμνήστρες» σε μια τραγική σύμπτωση θύματος και θύτη, με πρόσωπο και ψυχή φτιαγμένα από θρύψαλα. Τα θρύψαλα από τα γυάλινα κουτιά μέσα στα οποία κάθε γυναίκα προσωρινά τακτοποιεί το είναι της, ώσπου να σπάσουν κι αυτά, γιατί τελικά πουθενά δε χωρά η τρομακτική δύναμη που κάθε γυναίκα είναι πλασμένη να κατακτά. Πιο χρήσιμη εν τέλει, μπορεί να πει κανείς, αποδεικνύεται η παράσταση για τους άντρες, που πραγματικά οφείλουν να αντιληφθούν και να προλάβουν την άλλη διάσταση της γυναικείας ύπαρξης, αυτή που όταν κυριαρχήσει, πραγματικά βρίσκονται σε κίνδυνο.

Στέλα Διακάκη

Ταυτότητα παράστασης
Κείμενο - διασκευή: Απόστολος Αποστολίδης
Σκηνοθεσία: Απόστολος Αποστολίδης
Σκηνικά-Κοστούμια: Απόστολος Αποστολίδης
Φωτισμοί: Απόστολος Αποστολίδης
Ήχος: Απόστολος Αποστολίδης
Μουσική : Πέτρος Θεοδώρου
Φωτογραφία: Σοφία Ζωντανού
Σχεδιασμός αφίσας - έντυπου υλικού: Σοφία Ζωντανού
Παίζουν οι ηθοποιοί (με σειρά εμφάνισης): Καίτη Χρονοπούλου, Καίτη Σαμαρά, Βάλια Μωραϊτοπούλου
Πληροφορίες παράστασης
Από 20 Απριλίου και κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή, «Θέατρο Έξω από τα Τείχη», Πανεπιστημίου 2 – Ευαγγελίστρια.
Ώρα: 21:15
Τιμές εισιτηρίων: κανονικό  10€, φοιτητικό- ομαδικό 8€
Κρατήσεις: 2310210308, 6974397744
to egklima 1

Θεατρικές Παραστάσεις