Θεατρικές Παραστάσεις

Όροι Συμβολαίου

«Όροι Συμβολαίου»
Θέατρο Άνετον

   Contractions1Την αυλαία του πρώτου «Θεατρικού Φεστιβάλ της πόλης», άνοιξε στις 19 Απριλίου το «Κέντρο Θεατρικής Έρευνας Θεσσαλονίκης», με το έργο του Mike Bartlett «Contractions». Το συγκεκριμένο έργο, γραμμένο αρχικά για το ραδιόφωνο με τον τίτλο «Love Contracts», διασκευάστηκε το 2008 και παρουσιάστηκε στο Royal Court Theatre, όπου ο συγγραφέας κατέχει τη θέση του «Writer in residence» (Συγγραφέας υπό τη στέγη). Γεννημένος το 1980 και σίγουρος ότι θέλει να ασχοληθεί με τη σκηνοθεσία, αρχίζει να γράφει από απογοήτευση, λόγω της απουσίας κειμένων με αναφορά σε σύγχρονες καταστάσεις. Με μια παράλογη κωμωδία λοιπόν, όπως έχει χαρακτηριστεί η συγκεκριμένη παράσταση, και με επιδέξιο τρόπο παρουσιάζεται ένα θέμα επίκαιρο, που αποτελεί τη λεπτή γραμμή που διαχωρίζει την εργασία από την ιδιωτική ζωή.

   Με το άκουσμα μιας επιβλητικής μουσικής, μεταφερόμαστε από την αίθουσα του θεάτρου σε έναν επαγγελματικό χώρο, όπου σταδιακά ανακαλύπτουμε την αδίστακτη χειραγώγηση που ασκείται συνειδητά, σε κάθε πτυχή της ζωής των υπαλλήλων της συγκεκριμένης εταιρίας. Η αυστηρή και ανέκφραστη Προσωπάρχης καλεί “για κουβεντούλα” όπως ισχυρίζεται, την Έμμα, μια νεαρή γυναίκα εργαζόμενη στον τομέα των πωλήσεων. Με το ομοιόμορφο ντύσιμο τους και κινούμενες με παρόμοιο τρόπο, γνωστοποιούν την οργανωμένη προσπάθεια από την πλευρά των εργοδοτών για κατάργηση της προσωπικότητας και της ατομικής ελευθερίας. Επιπλέον, η απουσία οπτικής επαφής ανάμεσα στα δύο στελέχη σε όλη τη διάρκεια της παράστασης, αποδεικνύει την απρόσωπη στάση που τηρούν οι εταιρίες απέναντι στους εργαζομένους τους και το φόβο που καλλιεργούν με την ψυχρή επαγγελματική πρακτική και τις νομικές τους απαιτήσεις.

   Contractions2Η τεχνολογία χρησιμοποιείται ως βοήθημα για τη μεταξύ τους επικοινωνία και η Προσωπάρχης καλείται να διατηρήσει υπό έλεγχο την Έμμα, γιατί κάτι τέτοιο προστάζει η πάγια πολιτική της εταιρίας. Άλλωστε, σύμφωνα με την παράγραφο 5 της τρίτης σελίδας του συμβολαίου που έχει υπογράψει, απαγορεύεται ρητά οι υπάλληλοι, τα στελέχη και οι διευθυντές να εμπλακούν σε οποιαδήποτε ρομαντική ή ερωτική σχέση μεταξύ τους χωρίς να ενημερώσουν πρώτα το νομικό τμήμα της επιχείρησης. Παράλληλα, ζητούνται σαφείς διευκρινίσεις για τις προσωπικές της επαφές, ενώ ακούγονται και οι –σύμφωνα πάντα με την εταιρία- ερμηνείες περί ρομαντικής και ερωτικής σχέσης. Με πλήρη σχεδιασμό της ετήσιας πορείας, που αφορά όχι μόνο τους στόχους της επιχείρησης αλλά και την προσωπική ζωή των εργαζομένων, απαιτούνται λεπτομέρειες της ιδιωτικής ζωής της Έμμα, υπό την πίεση μιας επερχόμενης απόλυσης λόγω ανάρμοστης συμπεριφοράς και απάτης. Όταν όμως, οι επίμονες και παράλογες απαιτήσεις της εταιρίας οδηγούν την Έμμα σε αδιέξοδα, μένει εμβρόντητη όταν ακούει ότι «τα προσωπικά θέματα των υπαλλήλων δεν αφορούν την επιχείρηση» και «καθήκον τους είναι να διατηρούν την ισορροπία και την ασφάλεια των στελεχών τους».

   Contractions3Οι μικρές αλλαγές στο ευέλικτο και λιτό σκηνικό σημαίνουν κάθε φορά το πέρασμα σε άλλη χρονική περίοδο, ενώ το λυτρωτικό ή τραγικό τέλος, που αποτέλεσε και την αφορμή για να γραφτεί το συγκεκριμένο έργο, δηλώνεται με συμβολικό τρόπο. Με βοηθό τις μουσικές νότες που ακούγονται από τα πλήκτρα του πιάνου, σηματοδοτείται το τέλος κάθε σκηνής και οι ήχοι ταιριάζουν απόλυτα με το ύφος και τη δομή του κειμένου. Με λίγα λόγια, μια άκρως ενδιαφέρουσα παράσταση που συνδυάζει ένα έξυπνο παιχνίδι ορισμών και λέξεων και δύο πολύ καλές ερμηνείες. Μια μορφή εξουσίας που ασκείται με ουσιαστικό σκοπό την υποδούλωση και ωθεί άλλοτε σε παθητική και άλλοτε σε επιθετική στάση. Με τι κόστος όμως;

Συντελεστές
Μετάφραση: Χριστίνα Μπάμπου – Παγκουρέλη
Σκηνοθεσία: Λήδα Μπατσή
Σκηνικά – κοστούμια: Νατάσα Ζηβανού
Μουσική: Θέμις Βελένη, Δημήτρης Δαλέζης
Σχεδιασμός φωτισμού: Πέτρος Ζηβανός
Διανομή
Προσωπάρχης: Ιωάννα Λαμνή
Έμμα: Ελένη Κοτσώνα
Ημέρες και ώρες παραστάσεων
Πέμπτη 19/04 – Κυριακή 22/04
Στις 21:00
Γενική είσοδος: 10 ευρώ

Σοφία Μαρτιγοπούλου

Θεατρικές Παραστάσεις