Θεατρικές Παραστάσεις

loogoo

Ανταπόκριση Θεατρικής Παράστασης: ''Οι 12 Ένορκοι''

 
12enorkoirev26
 
   Το σύστημα απονομής δικαιοσύνης μπάζει από παντού. Δεν αναφέρομαι μόνο στη χώρα μου, δεν κοιτάω μόνο τα δικά μας χάλια. Απευθύνομαι γενικά. Μέγιστο παράδειγμα του εν λόγω εγκλωβισμού το εφεύρημα των «ενόρκων». Επειδή ο δικαστής ή οι δικαστές είναι ανίκανοι να κάνουν αυτό για το οποίο έχουν δαπανήσει χρόνια και χρόνια στα θρανία και τη ζωή, βρίσκουν μια ντουζίνα τυπάδες, άσχετους με όλο το θέμα «δικαιοσύνη», τους μαντρώνουν σε ένα ξενοδοχείο, τους αποκόβουν την επικοινωνία με τον έξω κόσμο και τους υποχρεώνουν να αποφασίσουν για πανδύσκολες υποθέσεις, εκεί όπου η απόφαση «ένοχος» ή «αθώος» είναι ικανή να στείλει έναν άνθρωπο για πάντα στη φυλακή ή ακόμα και στο θάνατο. Βδέλυγμα από τα λίγα, το τερατογέννημα αυτό βρίσκει την εφαρμογή του σε μία σκοτεινή υπόθεση στις ΗΠΑ, έχοντας σαν σημείο αναφοράς μια ειδεχθή δολοφονία. Το θύμα φέρεται να έχει μαχαιρωθεί από το ίδιο του το παιδί!
 
12enorkoirev23
   Ο δεκαεξάχρονος κατηγορούμενος περιμένει την ετυμηγορία των ενόρκων, μετά από τρεις ημέρες δίκη. Αν οι δώδεκα κύριοι που μόλις απομονώθηκαν στο δωμάτιό τους αποφασίσουν ομόφωνα ότι είναι ένοχος, τότε ο πιτσιρικάς θα πάει στην ηλεκτρική καρέκλα και θα πεθάνει πριν καν προλάβει να ζήσει. Η ευθύνη τεράστια και το άγχος παραπάνω από πολύ, για μερικούς από τους ενόρκους τουλάχιστον. Οι υπόλοιποι συμπεριφέρονται λες και πρόκειται να αποφασίσουν για την επόμενη τηλεόραση που θα αγοράσουν…

   Το τραπέζι και οι δώδεκα καρέκλες περιμένουν. Λίγο πιο πέρα βλέπουμε μια τουαλέτα… Βλέπεις, ο ιδρώτας θα πρέπει αρκετές φορές να ξεπλυθεί, χρειάζεται κάθε ένας από αυτούς να πάρει μερικές ανάσες πριν ξανακάτσει στο τραπέζι. To αρχικό «πλάνο» ήταν σκέτη «καταστροφή». Οι ένδεκα από τους δώδεκα ψήφισαν «ένοχος» και ο δωδέκατος… Αυτός κοντοστάθηκε. Δεν σήκωσε το χέρι του. Δεν αστειεύτηκε ξεδιάντροπα για το χρόνο που χρειάστηκε να αποφασίσει. Δεν θέλησε να αρκεστεί στα γεγονότα της δίκης. Οι υπόλοιποι απορούν… Θυμώνουν… Οι επόμενες ώρες θα είναι μάλλον δύσκολες. Θα καταφέρουν να τον πείσουν; Θα καταφέρει να τους πείσει; Η αναλογία θα αλλάξει δραστικά;
 
12enorkoirev22
   Η Κωνσταντίνα Νικολαΐδη, μετά τη μεγάλη επιτυχία που έκανε με το ανέβασμα του “The Man From Earth”, επέλεξε να μεταφέρει στη σκηνή την αριστουργηματική ταινία “12 Angry Men”, η οποία προβλήθηκε για πρώτη φορά το 1957 (προηγήθηκε η ομώνυμη τηλεταινία του 1954). Τους «Θυμωμένους Άνδρες» του Reginald Rose σκηνοθέτησε ο Sidney Lumet και τον περίφημο «Ένορκο Νο 8» υποδύθηκε ο θεόρατος Henry Fonda. H ταινία θεωρείται πλέον κλασσική, έχει ψηφιστεί σαν μία από τις κορυφαίες πενήντα ταινίες του εικοστού αιώνα και αποτελεί τρανό θέμα για συζήτηση…

   Πάμε στα της παράστασης. Δεν πρόκειται για έκπληξη, με το που διάβασα τα ονόματα των συμμετεχόντων, δεν χρειαζόταν να το σκεφτώ δυο φορές. Το καστ είναι απίστευτο! Οι ηθοποιοί που έχουν επιλεγεί να «καλύψουν» τις θέσεις στο τραπέζι αποτελούν μια φοβερή ομάδα. Μας το έλεγε ο Γιώργος Γιαννόπουλος λίγο μετά την παράσταση και το εννοούσε μέχρι κεραίας. Οι δώδεκα επί σκηνής ήταν όλοι τους υπέροχοι και υποστήριξαν τους ρόλους τους υποδειγματικά. Οι δώδεκα θυμωμένοι άνδρες μας έδειξαν τα χρώματά τους καθόλη της διάρκεια της παράστασης, πιστοποιώντας ο καθένας την ιδιότητά του και το επάγγελμά του εντός του δωματίου. Οι κόντρες, οι εντάσεις, οι πλάκες, τα καλοπιάσματα… Είναι φοβερά δύσκολο να κουλαντρήσεις μια ντουζίνα ανθρώπους σε μια θεατρική σκηνή, η κινησιολογία όμως κάνει θαύματα!
 
12enorkoirev24
   Αυτό που μου έμεινε ήταν αυτό που ονειρευόμουν από τη στιγμή που διάβασα για πρώτη φορά την ανακοίνωση για το έργο. Ένα θέαμα εντελώς κλειστοφοβικό και βαρύ. Υπήρξαν στιγμές που δυσκολευόμουν ακόμα και να αναπνεύσω, το έργο με είχε κυριολεκτικά καταπλακώσει. Υπάρχουν πολλές στιγμές που η ροή και η απόδοση απλά σε κάνουν να ανατριχιάσεις… Θα πάω να το δω και να το ξαναδώ και να το ξαναδώ… Πρόκειται για μία παράσταση που μπορεί άνετα να πάει και δυο και τρεις και πέντε σεζόν. Οψόμεθα.

   Φεύγοντας από το θέατρο σκέφτομαι το αυτονόητο. Ότι τα μυαλά, όπως και τα αλεξίπτωτα, λειτουργούν όπως πρέπει όταν είναι ανοιχτά. Η ιστορία των δώδεκα ίσως είναι η αφορμή να αρχίσει κάποιος να χρησιμοποιεί το ρημαδοκέφαλό του όπως πρέπει και όχι όπως να ‘ναι. Δεν έχω ιδέα αν θα φανεί ποτέ κατά δω κάνας Ένορκος Νο 8, ξέρω όμως ότι αξίζει να μην σηκώνεις το χέρι σου αν έχεις «αιτιολογημένη αμφιβολία»…
 
Κώστας Κούλης
 
Αστόχαστε άνθρωπε πού πας
και παρασέρνεις στο διάβα σου αθώες ζωές;
Χωρίς ούτε ένα γιατί να σου χτυπήσει την πόρτα;

Τα τρένα θορυβούν
και δεν ακούς τη συνείδηση σου που κραυγάζει

Αμπάρωσες την πόρτα με σύρτη και κλειδί
και δεν μπορεί να μπει
Αν και θα χωρούσε απ’ την κλειδαρότρυπα
τόσο μικρή που την άφησες να γίνει

Αστόχαστε άνθρωπε πού βαβίζεις
μες στο πλήθος των ομοίων σου;
Πού πας χωρίς τη συμπόνοια οδηγό;

Πεδίο μάχης μπροστά
Ένα σκοτεινό δωμάτιο
 
και το στιλέτο εν αναμονή της χρήσης του
Διψά για αίμα
Μην το ανοίξεις

Αστόχαστε άνθρωπε θυμήσου τη φύση σου
και πορεύσου εν ειρήνη
Είναι ότι έχεις και δεν έχεις
Αγάπα το παιδί
Το παιδί μέσα σου
Και άκου το
Έχει τόσα να πει
Μα εσύ το κρατάς φιμωμένο
με εγωπαθείς νόμους και ανήθικες αρχές

Αστόχαστε άνθρωπε φύγε από το πλήθος και ξεχώρισε
Κι άλλοι θα ακολουθήσουν
Δεν θα ‘σαι μόνος
Μη φοβάσαι
Όταν λάμψει η αγάπη όλοι τρέχουν στο φως

Αλλά κι έτσι να μη γίνει
και να ‘χουμε περάσει σε καιρούς σκότους
μη φοβηθείς να πράξεις αυτό που πρέπει
και να σηκώσεις το χέρι
 
όταν οι άλλοι σιωπούν και χλευάζουν
Μίλα
Πες την αλήθεια σου
Φώναξε τη
Χάρισε τη
Δεν έχεις τίποτα πιο ιερό
Άνοιξε την ψυχή σου τη φωτισμένη και αγάπα τους όλους
Όλους
Και τον εχθρό σου
Δεν είναι εχθρός
Απλά είναι ακόμη απέναντι
Φερ’ τον δίπλα
Ήσουν κι εσύ κάποτε απέναντι
Αλλά επέλεξες τον στοχασμό και την αγάπη
 
Και δεν είναι εύκολη επιλογή
Το ξέρω
Μα αυτό σε κάνει Άνθρωπο
που άνω θρώσκει

Και γι’ αυτό φτιάχτηκες
(Ποίημα της Κωνσταντίνας Νικολαϊδη)
 
12enorkoirev25
 
Ταυτότητα παράστασης
Κείμενο: Reginald Rose
Μετάφραση / Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνα Νικολαΐδη
Δραματουργική Επεξεργασία: Κωνσταντίνα Νικολαΐδη & Νότης Παρασκευόπουλος
Α’ βοηθός σκηνοθέτη: Μαγδαληνή Παλιούρα
Β’ βοηθός σκηνοθέτη: Κατερίνα Κωνσταντέλλου
Σκηνικά: David Negrin
Κοστούμια: Κική Μήλιου
Βοηθός ενδυματολόγου: Δανάη Ανεζάκη
Φώτα: Αλέξανδρος Αλεξάνδρου
Κίνηση: Χριστίνα Φωτεινάκη
Μουσική: Γιώργος Περού
Sound design: Νίκος Τσέκος
Φωτογραφία: Γιάννης Βελισσαρίδης
Γραφιστική επιμέλεια: Σπύρος Δαπέργολας
Σκίτσα: Απόλλων Μπόλλας
Video Art
Σκηνοθεσία: Λάμπης Ζαρουτιάδης
Βοηθός σκηνοθέτη: Νίκη Σαλιαγοπούλου
Διεύθυνση φωτογραφίας: Σταμάτης Γιαννούλης
Οπερατέρ: Νίκος Καρανικόλας
Ηλεκτρολόγος: Κώστας Πατραμάνης
Μακενίστας: Γιώργος Αγγέλου
Μοντάζ: Γιάννης Τσιτσόπουλος
 
Τη φωνή της χαρίζει η Νένα Μεντή
 
Οι 12 ένορκοι είναι:
Χριστόδουλος Στυλιανού, Κώστας Αρζόγλου, Κώστας Τριανταφυλλόπουλος, Γιώργος Γιαννόπουλος, Περικλής Λιανός, Βασίλης Παλαιολόγος, Χάρης Μαυρουδής, Μανώλης Ιωνάς, Απόλλων Μπόλλας, Αλέξανδρος Πέρρος, Νότης Παρασκευόπουλος, Κωνσταντίνος Μουταφτσής
Συμμετέχει: Αλέξης Σταυριανός

Δημόσιες σχέσεις – Επικοινωνία: Μαρκέλλα Καζαμία (Playwalk)
Arts Marketing: Playwalk
Παραγωγή: A PRIORI
Χώρος: Θέατρο Αλκμήνη
Αλκμήνης 8, Γκάζι
(μετρό Κεραμικός)
 
Πρεμιέρα: 3 Νοεμβρίου 2014
Παραστάσεις: Δευτέρα και Τρίτη στις 21:30
Διάρκεια: 80’

Εισιτήρια: €15, €10 (φοιτητικό, ευπαθείς ομάδες, άνω των 70)
Κρατήσεις: 210 3428650 (μετά τις 6:00 μ.μ.) & 6951001133
Μέρος των εσόδων θα δοθεί στο ΕΚΚΝΑ
(Ειδικό Κατάστημα Κράτησης Νέων Αυλώνα)
 

Θεατρικές Παραστάσεις