Θεατρικές Παραστάσεις

ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ: ΡΩΣΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ

 
“Ρώσικη Επανάσταση”
σε δραματουργία και σκηνοθεσία του Τσέζαρις Γκραουζίνις
στο Βασιλικό Θέατρο
 
   Η “Ρώσικη Επανάσταση” είναι ένα έργο που ακολουθεί έναν άνθρωπο που γίνεται μάρτυρας των γεγονότων της Οκτωβριανής Επανάστασης του 1917 στη Ρωσία. Σε δραματουργία και σκηνοθεσία Τσέζαρις Γκραουζίνις και παραγωγή του Κ.Θ.Β.Ε., η “Ρώσικη Επανάσταση” αναλαμβάνει ένα δύσκολο έργο, αυτό της απεικόνισης μιας ιστορικής στιγμής η οποία καθόρισε τον κόσμο. Η ιστορική αυτή στιγμή είναι η άνοδος των Μπολσεβίκων, η πτώση της Ρωσικής Αυτοκρατορίας.
 
rwsiki2   Λίγα λόγια για το ιστορικό πλαίσιο: Το 1917 σε μια Ρωσία ταλαιπωρημένη από τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο, από τη φτώχεια και την ανέχεια σηκώνεται ένα κύμα επαναστατημένου λαού ενάντια στο τσαρικό καθεστώς. Οι επαναστάτες είναι οι προλετάριοι, οι αγρότες και οι εργάτες, το πλήθος του κόσμου που δουλεύει στην φτώχεια χωρίς μέλλον, το πλήθος των αναλώσιμων μιας παραγωγής που δεν τους ανήκει. Η επανάσταση έχει ανταπόκριση σε ένα τρομακτικά μεγάλο μέρος του πληθυσμού και γρήγορα επικρατεί. Το τσαρικό καθεστώς καταργείται και δημιουργείται το πρώτο Συμβούλιο των Επιτρόπων του Λαού με πρόεδρο τον Βλαντίμιρ Λένιν.
 
   Πώς χειρίζεται η “Ρώσικη Επανάσταση” την περιπλοκότητα και το μέγεθος των γεγονότων εκείνης της περιόδου; Καταρχήν, η παράσταση υιοθετεί μια ειρωνική προσέγγιση απέναντι στον χειρισμό των ιστορικών γεγονότων. Στη μέση αφηγήσεων της τότε κατάστασης ξεπετάγονται θεατρικές υπερβολές που θυμίζουν παραμύθι περισσότερο παρά αποστασιοποιημένη ιστορική προσέγγιση. Διάφορα πρόσωπα (π.χ. Η ρωσική αριστοκρατία, η "μπουρζουαζία") παρουσιάζονται με τρόπο σχεδόν στερεοτυπικό και γκροτέσκο, μακριά από τον οποιοδήποτε ρεαλισμό. Ο πόλεμος, ο ενθουσιασμός, η εναλλαγή των γεγονότων εμφανίζονται με τρόπο κινηματογραφικό- αργή κίνηση, καπνός, φιγούρες και σκιές- αρκετές φορές ακίνητο και περιορισμένο σε “πλάνα” που στοχεύουν στη δημιουργία αίσθησης και συναίσθησης της ενέργειας, του ενθουσιασμού και της ταχύτητας εκείνης της εποχής. Επομένως, η ιστορική απεικόνιση στην παράσταση είναι ένα απόσταγμα πραγμάτων και όχι τα ίδια τα πράγματα, απόσταγμα το οποίο συνειδητοποιημένα διαχειρίστηκε ο σκηνοθέτης με πρακτικές θεατρικές, πρακτικές δράματος και όχι πραγματικότητας.
 
rwsiki1   Σε επίπεδο πλοκής, ακολουθούμε έναν Ρώσο πολεμιστή του Α' Παγκοσμίου Πολέμου που γυρνάει στην πατρίδα του για να ξεκουραστεί επιτέλους από τις κακουχίες του πολέμου. Αντ' αυτού πιάνεται μέσα στη δίνη μιας επανάστασης για την οποία είναι αρχικά διστακτικός.
 
"-Αυτά τα λέει ο Λένιν, σύντροφε!
-Άντε γαμήσου, παλιομπεκρή."
 
   Άλλωστε, είναι ακόμη ένας άνθρωπος μόνος του, απλός, και η μάζα των επαναστατών δεν τον συγκινεί. Όμως, όσο προχωράει το έργο, αναπόφευκτα γίνεται κι αυτός μέτοχος της ιστορικής του πραγματικότητας. Η διαφυγή από την ιστορία δεν είναι επιλογή.
 
   Σε τεχνικό επίπεδο η παράσταση είναι άψογη. Κάθε στοιχείο της ερμηνείας δίνει την εντύπωση καλοδουλεμένων ηθοποιών που στέκονται αυτόνομα πάνω στη σκηνή. Ωστόσο η παράσταση δεν μένει στην αυτονομία των ίδιων των ηθοποιών. Η σκηνογραφία και η μουσική είναι σεμιναριακές. Σε μεταφέρουν πάνω στη σκηνή και έξω από αυτή δημιουργώντας κάποιες καθαρές στιγμές συγκίνησης.
 
   Δεν υπάρχει νόημα να υποθέτουμε αν η παράσταση είναι “πιο επίκαιρη από ποτέ” ή αν “προσεγγίζει σε βάθος ένα μεγάλο ιστορικό γεγονός”. Αυτή η παράσταση παντρεύει το κρύο με τον ενθουσιασμό και η υπερβολή της μπορεί να σε κάνει να αναρωτιέσαι αν όντως παρακολουθείς μια οποιαδήποτε πραγματικότητα ή άλλο ένα όμορφο παραμύθι μέσα σε τέσσερις τοίχους ενός θεάτρου. Είναι μια ενδιαφέρουσα παράσταση για οποιοδήποτε κοινό και αξίζει να την παρακολουθήσει κανείς.
 
Κωστής Καπελλίδης
 
Ταυτότητα Παράστασης
 
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:
Mετάφραση: Αλεξάνδρα Ιωαννίδου
Δραματουργία - Σκηνοθεσία: Τσέζαρις Γκραουζίνις
Σκηνικά - Κοστούμια: Βιτάουτας Νάρμπουτας
Μουσική: Μαρτίνας Μπιαλομπζέσκις
Χορογραφία - Κίνηση: Έντι Λάμε
Φωτισμοί: Αλέκος Γιάνναρος
Μουσική Διδασκαλία: Παναγιώτης Μπάρλας
Βοηθός σκηνοθέτη: Αθηνά Σαμαρτζίδου
Βοηθός σκηνογράφου - ενδυματολόγου: Μαρία Μυλωνά
Φωτογράφηση παράστασης: Τάσος Θώμογλου
Οργάνωση παραγωγής: Αθανασία Ανδρώνη

Παίζουν: Ιορδάνης Αϊβάζογλου, Έφη Δρόσου, Γιάννης Καραμφίλης, Ζωή Λύρα, Ιφιγένεια Μακρή, Νικόλας Μαραγκόπουλος, Ιωάννης Μαστρογιάννης, Μάριος Μεβουλιώτης, Δημήτρης Μηλιώτης, Αλέξανδρος Μούκανος, Άγγελος Νεράντζης, Χρίστος Νταρακτσής, Χρήστος Παπαδημητρίου, Τίμος Παπαδόπουλος, Νίκος Ράμμος, Θανάσης Ραφτόπουλος, Αναστάσιος Ροδοβίτης, Ρέα Σαμαροπούλου, Γιάννης Τσάτσαρης, Μαρίνα Τσελεπή, Γιάννης Τσεμπερλίδης, Μίλτος Τσιάντος, Σαμψών Φύτρος.
 
ΡΩΣΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ
ΒΑΣΙΛΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
ΠΡΕΜΙΕΡΑ: Τετάρτη 25 Οκτωβρίου, στις 21.00

Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
Τετάρτη 18:00, Πέμπτη-Παρασκευή-Σάββατο 21:00, Κυριακή 19:00
 
ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
 
ΤΕΤΑΡΤΗ-ΠΕΜΠΤΗ:
Γενική είσοδος: 5 €
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ:
Κανονικό εισιτήριο (Θέσεις πλατείας): 10 €
Εκπτωτικό εισιτήριο: 8 € (Θέσεις εξώστη, Φοιτητικό, Άτομα άνω των 65)
Ομαδικό εισιτήριο: 7 € (για κρατήσεις άνω των 20 ατόμων)
ΣΑΒΒΑΤΟ & ΚΥΡΙΑΚΗ:
Κανονικό εισιτήριο: 13 € (Θέσεις πλατείας)
Κανονικό εισιτήριο: 10 € (Θέσεις εξώστη)
Εκπτωτικό εισιτήριο: 8 € (Φοιτητικό, Άτομα άνω των 65)
Ομαδικό εισιτήριο: 7 € (για κρατήσεις 20 ατόμων και άνω)

ΑΝΕΡΓΟΙ για όλες τις παραγωγές του ΚΘΒΕ: ΔΩΡΕΑΝ (απαραίτητα με τηλεφωνική κράτηση)
Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή (για περιορισμένο αριθμό θέσεων)
ΑΤΕΛΕΙΕΣ:
Εφόσον υπάρχουν διαθέσιμες θέσεις, ισχύουν ατέλειες ΕΣΗΕΜΘ, ΕΣΗΕΑ, ΣΕΗ, Τμημάτων Θεάτρου, Δραματικών Σχολών, Σκηνοθετών.
ΑΜΕΑ: Δωρεάν
Πολύτεκνοι: 5€
Δάσκαλοι-Καθηγητές: 10€
 
Ώρες λειτουργίας Ταμείων
Βασιλικό Θέατρο (Πλατεία Λευκού Πύργου):
Δευτέρα: 12:30-15:30
Τρίτη έως Κυριακή: 8:30-21:30
Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών: Τετάρτη έως Κυριακή 16.30-21:30
Μονή Λαζαριστών: Τετάρτη έως Κυριακή: 16.30-21:30
Εκδοτήριο ΚΘΒΕ Πλατείας Αριστοτέλους:
Δευτέρα, Τετάρτη & Σάββατο: 10:00 - 15:30
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 10:00 - 14:00 & 17:30 - 20:00

Θεατρικές Παραστάσεις