Συνεντεύξεις

loogoo

Συνέντευξη με το Βασίλη Παλαιολόγο

 
   Όταν μας είχε έρθει το δελτίο τύπου της παράστασης "Terror" και διάβασα για την πλοκή ενθουσιάστηκα. Ένα δικαστικό θρίλερ που με το θέμα του μπορεί να ταρακουνήσει συνειδήσεις, αφού σε κάθε παράσταση ένορκοι γίνονται οι θεατές και βγάζουν την ετυμηγορία σύμφωνα με τις δικές τους πεποιθήσεις και σκέψεις, έχοντας ακούσει καταθέσεις, έχοντας μάθει τα πάντα (ή σχεδόν τα πάντα) για τα γεγονότα. Είχαμε την τιμή και τη χαρά να γνωρίσουμε το Βασίλη Παλαιολόγο, τον πρόεδρο του δικαστηρίου και να μιλήσουμε μαζί του από κοντά για αυτή την παράσταση που παίζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Τον ευχαριστούμε πολύ για το χρόνο του και του ευχόμαστε κάθε επιτυχία.
 
palaiologos2020
Μίλησέ μας για το Terror. Πώς έγινε η επιλογή του έργου;
Το έργο το γνώριζα. Ήταν να ανέβει κάποια στιγμή από άλλη παραγωγή, μου είχε προταθεί να παίξω, αλλά τελικά έμεινε… Το πίστευαν το έργο και μου είχαν μεταδώσει και εμένα όλη αυτή την πίστη. Είναι ένα έργο που έχει να δώσει τροφή σε όλους. Σκέφτηκα πως ήταν κρίμα να μείνει στο συρτάρι. Μπήκα στη διαδικασία να έρθω σε επαφή με τους Γερμανούς και πήρα τα δικαιώματα του έργου.

Η στρατολόγηση των υπολοίπων πώς έγινε;
Με το Γιώργο Οικονόμου ξεκινήσαμε τη διαδικασία αναζήτησης των ηθοποιών και τελικά φτιάξαμε μια ομάδα που έχει αποδώσει υπέροχα το έργο. Αυτό που κάναμε στις πρόβες ήταν να μπορέσουμε να γίνουμε οι ρόλοι, όχι να κάνουμε τους ρόλους. Θέλαμε να φαίνεται ζωντανό και αληθινό όλο αυτό πάνω στη σκηνή. Με το Γιώργο είχαμε συνεργαστεί ξανά σε μια παράσταση στο θέατρο Άλμα. Τον εμπιστεύομαι σαν σκηνοθέτη. Ξέρει να καθοδηγεί πολύ καλά τους ηθοποιούς. Ψάχνοντας για να κάνω τη μετάφραση, έμαθα ότι υπήρχε ήδη μεταφρασμένο από μια Ελλήνο-Γερμανίδα, την Ευαγγελία Νάνου και ήρθα σε επαφή μαζί της. Ενθουσιάστηκε με την ιδέα γιατί το όνειρό της, όταν είχε βρει αυτό το έργο, ήταν να ανέβει στην Αθήνα. Τη διασκευή την έχει επιμεληθεί η Μιρέλλα Παπαοικονόμου… Ήθελε μια επεξεργασία για να προσαρμοστεί στο λόγο το δικό μας. Να είναι απόλυτα κατανοητό. Να το φέρουμε σε ένα επίπεδο ώστε να έρθει ένας νομικός και να πει ότι παρακολούθησε μια δίκη και όχι μια παράσταση.
 
palaiologos2033

Πώς προέκυψε η παράσταση στη Νομική Αθηνών;
Ήταν ιδέα του Γιώργου. Μιλήσαμε με δύο καθηγητές της Νομικής, έγινε η προώθηση της ιστορίας στην Κοσμήτορα. Της άρεσε πάρα πολύ η ιδέα και είπαν με κλειστά μάτια το ναι. Για εμάς ήταν ένα πειραματικό βήμα, να δείξουμε αυτό που είχαμε στήσει, στο φυσικό του χώρο, με πρώτους ενόρκους τους φοιτητές της Νομικής, τους καθηγητές και τους Πρυτάνεις. Είχαν έρθει καθηγητές από το Πανεπιστήμιο της Κομοτηνής, του Βόλου, για να δουν την παράσταση απογυμνωμένη, χωρίς σκηνικά, χωρίς μουσική και φώτα. Μου έκανε τρομερή εντύπωση η αντίδρασή τους. Ήταν προσηλωμένοι και μετά το τέλος της παράστασης υπήρξε διάλεξη με τους καθηγητές αλλά και τους φοιτητές. Μέσα σε αυτούς ήταν και ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Βόλου και εξαιτίας εκείνης της παράστασης μου ζήτησε να παρουσιάσουμε το έργο στο Βόλο, αλλά με την ίδια συνθήκη της Νομικής. Έφερε σε κάποια παράσταση και τον Πρόεδρο του δικηγορικού συλλόγου του Βόλου και η παράσταση θα γίνει στα πλαίσια του Φεστιβάλ Βόλου στο Εφετείο.
 
palaiologos2022

Η διάδραση με το κοινό υπάρχει και στο πρωτότυπο κείμενο;
Ναι, είναι μέρος του έργου. Το έργο έχει γραφτεί από τον Φέρντιναντ φον Σίραχ, ο οποίος είναι ένας πολύ διάσημος Γερμανός ποινικολόγος. Είναι πάρα πολύ έξυπνος ο τρόπος που έχει χειριστεί το κείμενο. Ναι μεν, σε βάζει να δικάζεις τον πιλότο, αλλά ταυτόχρονα σε βάζει και σε σκέψεις για την επιλογή σου. Είναι γραμμένο ώστε να μην υπάρχει σωστή απόφαση. Υπάρχει τεράστιο δίλημμα και αφυπνίζει έντονα τις συνειδήσεις. Σε κάνει να σκέφτεσαι «Είμαστε ακόμα ελεύθεροι; Αποδίδεται η δικαιοσύνη; Ποιοι αποφασίζουν για μας και πώς αποφασίζουν»; Και είναι όντως ήρωας αυτός που έχει αυτό-ενεργήσει; Τα στοιχεία από τις ψηφοφορίες τα καταθέτουμε στους Γερμανούς για να βλέπουν πώς ψηφίζει ο Έλληνας. Το ίδιο γίνεται και σε όλες τις χώρες που παίζεται η παράσταση. Είναι ευτυχής συγκυρία να ξέρεις ότι από το 2016 μέχρι το 2019 αυτό το έργο έχει ανέβει σε 72 χώρες παγκοσμίως. Αυτό δείχνει πολλά αλλά και η ψηφοφορία δείχνει λαούς που ψηφίζουν πολύ στοχευμένα και άλλους λαούς που ψηφίζουν κατά τον τρόπο που έχουν γαλουχηθεί. Ο Δυτικός κόσμος αποφασίζει τελείως διαφορετικά, γιατί τα φαινόμενα της τρομοκρατίας είναι πιο έντονα. Στην Ιαπωνία, για παράδειγμα, ξέρουμε ότι βγαίνει πάντα ένοχος.
 
palaiologos2037

Εδώ στη δική σας παράσταση ποια είναι η πιο συχνή ετυμηγορία;
Δεν θα σας πω ποια είναι… αλλά θα πω πως υπάρχει μια ταύτιση προς μια κατεύθυνση, όμως τις περισσότερες φορές η «ψαλίδα» είναι πολύ μικρή. Μπορεί να φτάσει τις τέσσερις ψήφους. Και βεβαίως υπάρχουν και άνθρωποι που δεν ψηφίζουν. Είναι τόσο μεγάλο το δίλημμα που δεν μπορούν να αποφασίσουν.

Πόσο διαχρονικό θεωρείται αυτό το έργο;
Είναι ένα πολύ μεγάλο θέμα αυτό της τρομοκρατίας. Πέρα από τις πολιτικές και τις φιλοσοφικές προεκτάσεις, έχει και θρησκευτικές προεκτάσεις, έχει ανθρωπιστικά θέματα, ηθικά διλήμματα. Ακόμα και τα media παίζουν σημαντικό ρόλο στο θέμα της τρομοκρατίας. Πολλές φορές μπορεί να δώσουν πληροφορίες στους τρομοκράτες. Θέλει βούληση και συνέργεια από όλους για να μπορέσει να υπάρξει αποτέλεσμα κάποια στιγμή. Δεν είναι ανάγκη να το αναγάγεις στο θέμα της τρομοκρατίας. Μπορεί να ξεκινήσει από τις διαπροσωπικές μας σχέσεις. Από τον τρόπο που αντιμετωπίζουμε τους γύρω μας.
 
palaiologos2025

Μέχρι πότε θα είστε στο Θέατρο Αθηνών;
Αρχικά είχαμε αποφασίσει μέχρι τέλη Φλεβάρη, αλλά λόγω ανταπόκρισης μάλλον θα πάμε μέχρι τέλος σεζόν.

Σκέφτεστε να το πάτε και για δεύτερη χρονιά;
Ναι, ο κόσμος ακόμα το μαθαίνει. Έχει να προσφέρει πολλά.
 
palaiologos2041

Υπάρχουν άλλα πλάνα στο προσκήνιο;
Δεν έχω κάτι… Είμαι από τους ανθρώπους που όταν αγαπήσουν κάτι, το πιστέψουν, θέλω να κάνει όλο τον κύκλο του. Δεν θέλω να κάνω κάτι άλλο αν αυτή παράσταση δεν ολοκληρώσει τον κύκλο της. Ο κόσμος δείχνει να το αγαπάει και μας δίνει δύναμη να το συνεχίσουμε.

Μαίρη Ζαρακοβίτη, Κώστας Κούλης
 
palaiologos2053
 

Συνεντεύξεις

Facebook Comments