Συνεντεύξεις

Συνέντευξη με το Θωμά Χαβιανίδη

 
   Με αφορμή την εξαιρετική εμφάνισή του στην παράσταση «Θεσμοφοριάζουσες», τέθηκε το θέμα της φιλοξενίας, άλλως συνέντευξης. Ναι σε όλα, εννοείται! Ο Θωμάς Χαβιανίδης ΕΙΝΑΙ τόσο νέος όσο δείχνει. Βαδίζει αισίως στο τριακοστό πέμπτο έτος της ηλικίας του (δεν τον πήραν και τα χρόνια δα), είναι πάνω στη σκηνή από το μακρινό 1992, κοντά 27 συναπτά έτη. Αν τον παρατηρήσεις από κοντά όμως, αντικρύζεις έναν παθιασμένο δεκαεπτάχρονο, με τη φλόγα της νιότης στο βλέμμα του και τη δίψα για δημιουργία. Οξύμωρο; Καθόλου. Ο συγκεκριμένος απλά το ‘χει, «γουστάρει» με τρέλα αυτό που κάνει και όλο τούτο βγαίνει προς τα έξω. Δεν είναι κλισέ, είναι η πραγματικότητα. Κυρίες και κύριοι, ο Θωμάς Χαβιανίδης!
 
havianidis1980 
Χωρίς να χρησιμοποιήσεις κλισέ, θέλω να μου πεις ποιο είναι το μυστικό της παράστασης και γιατί μεταδίδει τόση θετική ενέργεια στο κοινό;
Θα χρησιμοποιήσω μια φράση που είπε μια κυρία από το κοινό. «Πρώτη φορά βλέπω Αριστοφάνη West End»! Μας φάνηκε αστείο, αλλά σκοπός του Summer Stock του Από Μηχανής Θεάτρου και φετινό σύνθημά του ήταν «Αριστοφάνης Αλλιώς» και η αλήθεια είναι ότι West End μπορεί να μην είμαστε, αλλά με τη δυναμική και την αισθητική του σκηνοθέτη μας, Πάνου Λουκαΐδη και της θαυματουργής χορογράφου μας, Χρυσηίδας Λιατζιβίρη και της βοηθού της, Χριστίνας Σκλαβάκη, τη μουσική του Άγγελου Καλογιάννη, τους φωτισμούς του Γιώργου Αγιαννίτη και τη σκηνογραφία - ενδυματολογία της Ειρήνης Πετράκη, δώσαμε τον καλύτερό μας εαυτό.

Περίγραψέ μας τον τρόπο που εσύ βιώνεις την παράσταση αυτή και τις συνεργασίες με τους υπόλοιπους ηθοποιούς. Πώς είναι τα πράγματα στα καμαρίνια; Μετά από τόση ενέργεια που βγάζετε στη σκηνή, πώς αποφορτίζεστε;
Ζω μια παράνοια. Είναι όλοι τους τρελοί! (γέλια) Πραγματικά είναι ένας κι ένας. Γιώργος Δουργούτης, Σοφία Κεσίδου, Ευανθία Κιάκο, Αγγελική Κιντώνη, Μυρτώ Μπέρνχαρντ, Ειρήνη Τζαβάρα, Κωνσταντίνος Ψυχογιός. Αλλά ταυτόχρονα είναι όλοι μια ζεστή αγκαλιά. Δεν χρειάζεται αποφόρτιση, είναι εκτόνωση όσα ζούμε επί σκηνής. Είναι εμπειρία.
 
havianidis1966
Ο Αριστοφάνης στις «Θεσμοφοριάζουσες» θίγει ζητήματα που αφορούν την αντιμετώπιση των γυναικών και τη θέση τους στην κοινωνία. Ποια η δική σου γνώμη; Πόσα πράγματα πιστεύεις ότι έχουν αλλάξει από τότε;
Έχουν αλλάξει σίγουρα πολλά πράγματα από τότε, καθώς η γυναίκα δεν μπορούσε ούτε να βγει από το σπίτι χωρίς την άδεια του συζύγου της και σε περίπτωση θανάτου του περνούσε σαν περιουσιακό στοιχείο σε κάποιον συγγενή του. Όμως πολλά από τα στερεότυπα για αυτήν την ακολουθούν ακόμα και σήμερα. Η ενδοοικογενειακή βία, η σεξουαλική παρενόχληση και η προσπάθεια χειραγώγησής της ακόμα και στις μέρες μας υφίστανται.
 
havianidis1978
Είναι ο Αριστοφάνης ακόμα επίκαιρος ή έχει καταντήσει «μόδα»;
Πολλά από τα έργα του είναι επίκαιρα και κυρίως η σκοπιά που βλέπει τα πράγματα, οι πρωτοβουλίες που παίρνουν οι ήρωές του, η επαναστατικότητά τους, η δυναμική τους, πάντα θα μας εμπνέουν και ταυτόχρονα ο άνθρωπος και οι αδυναμίες του. Ειδάλλως ούτε θα είχαν σωθεί τα έργα του, ούτε το κοινό θα συνέχιζε να βλέπει τα ανεβάσματά τους.
 
Στο έργο υποδύεσαι μια γυναίκα. Κάτι που γενικά δεν ήταν ξένο στο Αρχαίο Θέατρο, καθώς όλοι οι ηθοποιοί ήταν άνδρες ούτως ή άλλως. Βλέποντας την ενέργεια που βγάζεις πάνω στη σκηνή, δεν μπορώ να μην αναρωτηθώ. Πώς νιώθεις όταν υποδύεσαι μια γυναίκα; Το έχεις ξανακάνει στο παρελθόν; Νιώθεις άβολα όταν σου λένε ότι το κάνεις με μεγάλη επιτυχία; Ποιες οι αντιδράσεις του κοινού;
Η μεταμόρφωση στο θέατρο πάντα είναι κάτι που σε κάνει να βγαίνεις από τα όριά σου. Βέβαια δεν υποδύομαι τη γυναίκα ακριβώς, γιατί ο Μνησίλοχος, ο ρόλος που υποδύομαι, ντύνεται γυναίκα και σκοπός του είναι να μην αντιληφθούν οι γυναίκες ότι βρίσκεται ένας άντρας ανάμεσά τους. Αν η μεταμόρφωση είχε επιτυχία, θα ήταν μεγάλη η χαρά μου! Αλλά, δυστυχώς, πάντα με ανακαλύπτουν. Σε κάθε παράσταση. Και δεν θέλεις να σε εκδικηθούν οι γυναίκες… Πίστεψέ με! Δεν υπάρχει χειρότερο. Μην κοροϊδέψεις γυναίκα! Την πλήρωσες άσχημα. Το κοινό γελάει με τα χάλια μου μετά, τι να κάνει;

Τι χρειάστηκε να κάνεις για να εμβαθύνεις στο γυναικείο ψυχισμό και στο ρόλο;
Πηγή έμπνευσής μου είναι πολλές γυναίκες γύρω μου, ακόμη και συναδέλφισσές μου ηθοποιοί που δεν θέλω να εκθέσω, αλλά παίζουν σε αυτήν την παράσταση. Είναι λυσσάρες! Αστειεύομαι… Ακόμη και οι άντρες, σύμφωνα με τον ψυχολόγο Carl Young, έχουν θηλυκή πλευρά, το λεγόμενο «Anima». Έτσι, αντίστοιχα δοκίμασα και τα όρια της αντρικής πλευράς. Πολλές φορές ο άντρας αντιμετωπίζει με φόβο τη θηλυκή του πλευρά, φορώντας μια επιπλέον μάσκα, τηρώντας τη στάση του σεξιστή και αυταρχικού άντρα. Και ο Μνησίλοχος στην παράστασή μας αγγίζει και τις δύο πλευρές.
 
havianidis1979
Ποιο θεωρείς πιο δυνατό σημείο στην παράσταση;
Το ότι απαρτίζεται από νέους ηθοποιούς που δεν φοβούνται να δοκιμάσουν, δεν έχουν κάτι να ρισκάρουν, που από κάθε παράσταση θα μάθουν, θα αφουγκραστούν το κοινό, θα αναμετρηθούν με τις ατέλειές τους, θα δώσουν την αλήθεια τους και αυτό θα μας κάνει να πιάσουμε τα χέρια, να γίνουμε μια αγκαλιά, μια ομάδα και να αντιμετωπίσουμε κάθε αντιξοότητα.

Ποιο είδος θεάτρου θα έλεγες πως είναι το αγαπημένο σου; Υπάρχει κάτι που δεν θα έπαιζες ποτέ; Κάτι που θεωρείς ότι δεν σε εκφράζει σαν ηθοποιό; Είσαι πάντα τόσο παθιασμένος στη σκηνή ή είναι ανάλογα με το έργο και το ρόλο που έχεις;
Η αρχαία τραγωδία και κωμωδία είναι από τα είδη που αγαπώ και γι’ αυτό είμαι και στο project «Αριστοφάνης Αλλιώς». Δεν υπάρχει κάτι που δεν θα έπαιζα, γιατί προσπαθώ σε κάθε τι να βρω τα πατήματά μου. Το μόνο που δεν με εκφράζει είναι το χυδαίο, το χωρίς νόημα και χωρίς αισθητική. Ό, τι γίνεται με πάθος και αλήθεια με εκφράζει και πάντα προσπαθώ να εκφράζω μια αλήθεια μου στη σκηνή.

Ποια τα επόμενα σχέδιά σου; Πού θα σε βρούμε το χειμώνα;
Εύχομαι με το καλό να έρθουν πολλά δημιουργικά πράγματα. Οι «Θεσμοφοριάζουσες» έχουν ήδη ενταχθεί και στο χειμερινό πρόγραμμα του Από Μηχανής θεάτρου. Και επίσης, σας περιμένω για μια διαφορετική εμπειρία από αυτή του θεάτρου στο Mynous Escape Rooms στο Κουκάκι. Συνεχίζουμε, τέλος, τις δράσεις μας με τη θεατρική μου ομάδα «Ο2Ο», τόσο με θέατρο για παιδιά και νέους, όσο και με άλλες μελλοντικές συνεργασίες.

Νάσος Κονίτσας
 
havianidis1968
 

Συνεντεύξεις

Facebook Comments