Νομίζω ότι η Ελλάδα παραδοσιακά πολλές φορές, ενώ βλέπει ένα πρόβλημα μπροστά της, κλείνει τα μάτια ή δεν το κοιτάει. Το προσπερνάει λίγο πιο επιδερμικά.Πιστεύω πως αυτή σας η παρατήρηση είναι και η αιτία της κρίσης. Μόνο στην Ελλάδα ευδοκιμεί τόσο πολύ. Οι παθογένειες εδώ είναι ριζωμένες. Να κρύψουμε την αρρώστια και κυρίως την ψυχική ασθένεια. Δεν ξέρουμε ότι όλα προλαμβάνονται, όλα θεραπεύονται και αν δεν θεραπεύονται, μπορούν να συντηρηθούν με μια θεραπεία. Πρέπει να δεχθούμε αυτό που μας είπε ο κος Ηλίας Βλάχος, που μας συμβούλεψε για αυτό το έργο ότι το εβδομήντα τοις εκατό των φόνων στην Ελλάδα γίνεται από ψυχασθενείς. Δεν θα μπορούσαμε να έχουμε προλάβει αν είχαμε διαγνώσει την πορεία; Πόση βία δεν μετασχηματίζεται σε κάτι δημιουργικό, αλλά αντανακλάται ως βία στον επόμενο και γίνεται μια μεταλαμπάδευση βίας; Πόσα προβλήματα δεν λύνονται και μπαίνουν κάτω από το χαλί και θα σκάσουν ως ακραίες παραβατικές συμπεριφορές; Για αυτό κάνουμε αυτό το έργο. Πιστεύω πως το θέατρο πρέπει να είναι ωφέλιμο στη κοινωνία, όχι μόνο αισθητικά αλλά και στις δομές της.
Πώς «μπήκατε» σε αυτό το ρόλο του θύτη;
Δύσκολα… Ξέρετε, μιλάμε για κακοποίηση και φόνους μικρών παιδιών και εγώ από τη φύση μου, λατρεύω τα παιδιά. Όταν άρχισα να διαβάζω αυτό το έργο, πέρασα, που λένε, μεγάλα ζόρια. Περιγράφει την κακοποίηση παιδιού και ήταν τρομακτικό. Θυμήθηκα το βασικό λόγο που κάνω θέατρο. Που είναι η θέα του εταίρου. Δεν διαλέγουμε την ανθρωπότητα, αυτή μας διαλέγει. Είπα ας προσπαθήσω να ελέγξω αυτή την αποκρουστική πράξη, να τη βάλω στην άκρη και να δω τι συμβαίνει από κάτω. Να πάω πίσω και να δω τη ζωή του. Οι συνεδρίες που κάνει με την ψυχίατρο αποκαλύπτουν ένα παιδί που του χτυπούσαν το κεφάλι στο νεροχύτη, που το βίαζαν οι θείοι του. Τα παιδιά τα βλέπει σαν παιχνίδια. Μόνο στη συνταρακτική σκηνή που η μάνα έρχεται με τις φωτογραφίες και το ρωτάει «Κατάλαβες τώρα πώς ένοιωσαν; Όπως εσύ όταν σε χτυπούσε ο πατέρας σου». Μέσω της μνήμης του πόνου κατάλαβε τι προξένησε. Δεν σας κρύβω ότι τους μονολόγους που μιλά για παιδιά στην αρχή προσπάθησα να τους διαχειριστώ σαν να μιλούσα για μια πολύ όμορφη γυναίκα. Δεν μπορούσαν να φανταστώ ότι έλεγα αυτά τα πράγματα για παιδιά. Μετά σιγά σιγά κατάλαβα ότι έτσι αυτός λειτουργεί και έπρεπε να τον ακολουθήσω. Θυμήθηκα και τον Παπαδιαμάντη που είναι πνευματικός μου πατέρας, Χριστιανός, ευσεβής, τρυφερός άνθρωπος, που «γεννά» τη Φόνισσα που σκοτώνει παιδιά. Και την αφήνει μέσα στο έργο να λειτουργήσει με τη δική της φύση. Δεν κάνει προβολή πάνω της. Έτσι και εγώ δεν έκανα προβολή πάνω στον Ραλφ. Είδατε, αλλιώς νοιώθει ο θεατής στην αρχή και αλλιώς στο τέλος. Όχι ότι συγχωρείς, αλλά κατανοείς τις αιτίες και μπορείς να ενεργοποιηθείς ως πολίτης, όπου και αν δραστηριοποιείσαι και να μπορέσεις να προλάβεις μια παραβατική συμπεριφορά ή ένα έγκλημα. Τα παιδιά είναι ο αγνισμός του Θεού, είναι η αθωότητα. Αυτή η αθωότητα κηλιδώνεται από ανθρώπους άρρωστους που έχουν απωλέσει το κριτήριο και τη δυνατότητα να ξεχωρίζουν. Το ότι είναι άρρωστοι δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να υπάρχουν δομές ‘τιμωρητικές’ του κράτους, αλίμονο, αλλά θα πρέπει να γίνουν ενέργειες για να μπορούμε να προλάβουμε το κακό.
