Συνεντεύξεις

Συνέντευξη με τη Μαρίλλη Μαστραντώνη

 
   Η Μαρίλλη Μαστραντώνη, σκηνοθέτις, ηθοποιός και όχι μόνο, είναι ο άνθρωπος που ανέλαβε να αποδώσει στα ελληνικά το κείμενο για την παράσταση “Manifesto 2083”, είναι ο άνθρωπος που σκηνοθέτησε το έργο και το Δημήτρη Αλεξανδρή, είναι ο άνθρωπος που έχουμε απέναντί μας και «ανακρίνουμε» για την εν λόγω δουλειά. Γνωριστήκαμε στην πρεμιέρα και μέσω της Αλίκης Δανάλη, της υπεύθυνης επικοινωνίας και δημοσίων σχέσεων ης παράστασης, την οποία και ευχαριστούμε θερμά, έγινε δυνατό να μάθουμε από πρώτο χέρι τα του «Μανιφέστου». Όλα όσα μας σόκαραν κατά τη διάρκεια εκείνων των εβδομήντα και πέντε λεπτών που άλλαξαν πολλά γύρω από τη θεώρησή μας για πολλά. Η τρομαχτική όσο και αληθινή ιστορία, το κείμενο των χιλίων πεντακοσίων σελίδων, ο άνθρωπος και ο απάνθρωπος σε ένα σώμα…
 
mastrantoni01
Πώς σας ήλθε η ιδέα για το «Μανιφέστο»; Τι ήταν αυτό που σας ιντρίγκαρε και σας οδήγησε στην ιδέα να ανεβάσετε το συγκεκριμένο έργο;
Η επιλογή έγινε με βάση το παγιωμένο ενδιαφέρον μου για το θέατρο-ντοκουμέντο και για επίκαιρα ζητήματα με πολιτικές και κοινωνικές υποδηλώσεις, για τα οποία το θέατρο μπορεί να λειτουργήσει ως μοχλός διεύρυνσης ενός δυναμικού δημόσιου διαλόγου. Το «Manifesto 2083» λοιπόν πληρούσε αυτά τα κριτήρια. 
 
Η συνεργασία με το Δημήτρη Αλεξανδρή πώς προέκυψε;
Εγώ θεωρούσα πως ήταν ένας απ’ τους ηθοποιούς που θα του πήγαινε να το κάνει, κι εκείνος ενθουσιάστηκε με το κείμενο, οπότε συμφωνήσαμε.

mastrantoni03
Πώς πήγαν οι πρόβες; Μια και έχετε κάνει σπουδές και στο χορό, πόσο εύκολο ήταν να τον κάνετε να χορέψει;
Συνεργαζόμαστε για πρώτη φορά και είμαστε καλλιτέχνες με διαφορετικό μπακγκράουντ, συνεπώς έπρεπε να δημιουργηθεί στο σύντομο χρονικό διάστημα μιας επαγγελματικής παραγωγής ένας μίνιμουμ κοινός κώδικας, ώστε να συλλειτουργήσουμε. Γενικά ήταν αρκετά δεκτικός, οπότε δεν δυσκολευτήκαμε να τον κάνουμε να χορέψει.

Πόσο διαφορετικό ή ίδιο είναι να σκηνοθετείς έναν άνθρωπο από ένα θίασο; Πόσο πιο εύκολο ή δύσκολο;
Το καθένα έχει τις δυσκολίες του, αλλά ο βασικός τρόπος δουλειάς δεν αλλάζει.

Η ιδέα της εισαγωγής, εκεί που ο performer κινείται ανάμεσα στον κόσμο, στο φουαγέ και αναφέρεται στο μουσικό κομμάτι που ακούμε, για να μας καλέσει στη συνέχεια να μπούμε στην αίθουσα…. Σας ήλθε αυθόρμητα, ήταν κάτι που θέλατε να κάνετε… Τι;
Ήταν μια ιδέα που μου ήρθε σχεδόν από την αρχή. Μ’ αρέσει να σπάω τη θεατρική σύμβαση και να καθιστώ το κοινό μέρος και «συνενόχους» μιας παράστασης. Επιπλέον, η συγκεκριμένη δράση μας εισάγει απευθείας στη συνθήκη ότι πρόκειται για τη σκηνική παρουσίαση αληθινών ντοκουμέντων από ένα περφόρμερ, ο οποίος λειτουργεί ως ο εαυτός του, χωρίς να ταυτίζεται με έναν ρόλο ή μια περσόνα.

mastrantoni02
Τι είναι αυτό που συγκρατήσατε περισσότερο από την ιστορία του Anders Breivik; Τι σας έκανε τη μεγαλύτερη εντύπωση;
Μ’ ενδιαφέρουν περισσότερο οι υπαρξιακοί λόγοι που μετέτρεψαν έναν επιφανειακά φυσιολογικό νέο άντρα σ’ έναν από τους μεγαλύτερους μαζικούς δολοφόνους της εποχής μας… Tο σκεπτικό του, καθώς και το γενικότερο πολιτικό και κοινωνικό πλαίσιο τέτοιων ακραίων ενεργειών.

Ήταν δική σας ιδέα η επαφή με τη Δανέζικη Πρεσβεία; Πώς αντέδρασαν στο γεγονός ότι μία τέτοια παράσταση ανεβαίνει στην Ελλάδα;
Έχω ζήσει, εκπαιδευτεί και δουλέψει στην Δανία. Εξακολουθώ να δουλεύω συχνά εκεί, καθώς και να φέρνω Δανούς καλλιτέχνες στην Αθήνα, οπότε υπήρχε ήδη μια σχέση με την Πρεσβεία της Δανίας. Ο Christian Lollike (σ.σ. ο δραματουργός του έργου) είναι σημαντικός και γνωστός καλλιτέχνης πανευρωπαϊκά και ήταν πολύ θετικοί στο να υποστηρίξουν την εδώ παρουσία του.

To βασικό μήνυμα της παράστασης; Ίσως ότι το «απόλυτο» κακό είναι προϊόν σκληρής δουλειάς και προγραμματισμού;
Θεωρώ ότι απευθύνομαι σε έξυπνο κοινό, που δεν χρειάζεται «έτοιμα» μηνύματα από μένα και μάλιστα για σύνθετα και καθόλου εύκολα ζητήματα. Αυτό που πάντα στοχεύω είναι η ενεργοποίηση του συγκινησιακού δυναμικού και της κριτικής τους σκέψης. Τα συμπεράσματα είναι δική τους υπόθεση. 

mastrantoni04
Μέχρι πότε θα βρίσκεστε εδώ, στο «Σημείο»;
Κάθε Δευτέρα και Τρίτη, έως 31 Μαρτίου.

Σκέφτεστε να ανεβάσετε αυτήν εδώ την παράσταση και αλλού, σε κάποια άλλη πόλη;
Ελπίζω πως ναι. Ήδη συζητάμε για Θεσσαλονίκη, Πάτρα και Λάρισα.

Ποιες είναι οι καλλιτεχνικές σας δραστηριότητες αυτή την περίοδο; Κάνετε κάτι άλλο, ετοιμάζετε κάτι άλλο;
Προετοιμάζω τη νέα μας διεθνή παραγωγή «Prometheus Revisited», μια σύγχρονη προσέγγιση του Προμηθεϊκού μύθου, που χρησιμεύει ως μεταφορά για τρέχοντα οικολογικά ζητήματα, σε συνάρτηση με το αξιακό σύστημα του Δυτικού πολιτισμού. Το project θα αναπτυχθεί μέσα από έρευνα και καλλιτεχνικές διαμονές (residency) σε Αυστραλία, Καναδά, Γερμανία και Ελλάδα και προβλέπεται να ολοκληρωθεί στην Αθήνα την ερχόμενη σεζόν με την ομώνυμη παράσταση, με διεθνείς συνεργάτες και έμφαση στη ζωντανή μουσική και τα multimedia.

Κώστας Κούλης
 

Facebook Comments

Συνεντεύξεις