Συνεντεύξεις

loogoo

Συνέντευξη με τη Μαρία Δούση


   Μετά από κάποια χρόνια απουσίας από το χώρο, η ηθοποιός Μαρία Δούση επιστρέφει στο θέατρο μέσα από δύο παραστάσεις. «Agnes Of God» στον πολυχώρο «Διέλευσις» και «Φράνσις» στο θέατρο «Παραμυθίας». Η συζήτηση μαζί της για τους ρόλους και γενικότερα την τέχνη της υποκριτικής είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
 
dousi01Κυρία Δούση, σας συναντάμε στον Πολυχώρο Πολιτισμού «Διέλευσις», όπου συμμετέχετε στην παράσταση που σκηνοθετεί η κυρία Χρυσάνθη Κορνηλίου, «Agnes Οf God» του John Pielmeier, μετά από απουσία από τα θεατρικά δρώμενα. Γιατί είχατε αυτή την παύση και τι σας κινητοποίησε να επανέλθετε;
Έκανα μια παύση στη δραστηριότητά μου, είχα ανάγκη να επαναπροσδιοριστώ. Επειδή ποτέ δεν με ενδιέφερε το “φαίνεσθαι”, με ενδιαφέρει η ουσία, κινητοποιήθηκα να επανέλθω όταν παρακολούθησα μια παράσταση, την οποία είχε σκηνοθετήσει η κα Χρυσάνθη Κορνηλίου και διέκρινα μέσα από τον τρόπο σκηνοθεσίας της τη λεπτομέρεια με την οποία δουλεύει με τους ηθοποιούς της. Την εμπιστεύθηκα, με εμπιστεύθηκε, υπήρξε μια πολύ όμορφη χημεία μεταξύ μας και έτσι φτάσαμε σ’ αυτό το αποτέλεσμα που ελπίζουμε να σας αρέσει.

Υπάρχουν κάποιες δυσκολίες που αντιμετωπίζει ένας ηθοποιός όταν επιστρέφει μετά από κάποια απουσία; Χρειάζεται να προσπαθήσει επιπλέον να αποδείξει τις ικανότητές του;
Η υποκριτική λειτουργεί ερήμην του ηθοποιού. Η εμπειρία κάθεται μέσα του χωρίς να το καταλαβαίνει. Έτσι εκτιμώ ότι όχι μόνο δεν αντιμετώπισα προσωπικές δυσκολίες στην ερμηνεία, αλλά διαπίστωσα με μεγάλη χαρά ότι ο εαυτός μου είχε μια εξέλιξη που δεν υποψιαζόμουν καν ότι είχε συμβεί. Εκτός αυτού, ο ηθοποιός, κατά τη γνώμη μου πάντοτε, δεν πρέπει να αποδεικνύει κάτι, πρέπει να είναι. Αν είναι ειλικρινής σ’ αυτό που κάνει έχει και την αποδοχή των συνεργατών του.
 
Θεωρείτε αυτή την επάνοδο ως εξέλιξη ή ως μια νέα αρχή;
Και τα δύο. Κάθε καινούριος ρόλος είναι και μια νέα αρχή. Αλλά από πίσω υπάρχει μια πολύ γερή εμπειρία και εκπαίδευση.
 
dousi02
Στην τωρινή σας συμμετοχή υποδύεστε μια ηγουμένη σε καθολικό μοναστήρι. Πόσο σας εκφράζουν οι απόψεις της στο έργο και γενικά πόσο σας εκφράζει αυτή η απολυτότητα που βγάζει ο συγκεκριμένος ρόλος;
Στο έργο βλέπουμε τη σύγκρουση δύο κόσμων. Δύο γυναικών με απόλυτη εμμονή στις απόψεις τους. Πιστεύω ότι είμαι περισσότερο ευέλικτη. Όσο περισσότερο δύσκαμπτες, μπετοναρισμένες, κολλημένες σκέψεις έχουμε, τόσο πιο ηχηρή η πτώση. Αυτό συνέβη στην ηγουμένη και με έβαλε να σκεφτώ πολλά πράγματα. Πόσο δικαίωμα έχουμε να αποκαλύπτουμε το ζωτικό ψεύδος στους ανθρώπους; Πόσο έτοιμοι είναι οι άνθρωποι να τραβήξουν την κουρτίνα των ψευδαισθήσεων; Αυτό το ερώτημα μας αφήνει αυτό το έργο στο τέλος του.

Βλέποντάς σας θα μπορούσε να πει κανείς ότι υποδύεστε ένα ρόλο κόντρα στην εμφάνισή σας. Πόσο δύσκολο είναι αυτό;
Αυτό που προσπάθησα με τη σκηνοθέτη μου να κάνουμε, ήτανε σιγά σιγά να αφομοιώσω την προσωπικότητα αυτής της γυναίκας, να αποκτήσω όσο είναι δυνατόν ενσυναίσθηση του χαρακτήρα της, μελετώντας τις πληροφορίες που μας δίνει ο συγγραφέας. Όταν αυτό γίνεται σωστά, όταν φορέσεις δηλαδή το ρόλο εσωτερικά, αυτό βγαίνει στην κίνηση, στη φωνή, στη στάση, κοκ. Δεν είναι η πρώτη φορά που υποδύομαι κάποιο ρόλο κόντρα στην εμφάνισή μου. Ο αγαπημένος μου δάσκαλος Νίκος Βασταρδής με είχε ρίξει ήδη στα βαθειά όταν ήμουν πρωτοετής φοιτήτριά του. Εκεί είχα υποδυθεί μια υπέργηρη γυναίκα σε ένα γηροκομείο στην «Επίδραση των ακτινών Γ στα διαστημικά χρυσάνθεμα» του Πωλ Ζιντέλ.

dousi03
 
Μιλήστε μας γενικότερα για την υποκριτική. Ποιος είναι ο λόγος που ασχοληθήκατε με το θέατρο;
Δεν ξέρω τι είναι αυτό που κάνει έναν άνθρωπο να θέλει να γίνει ηθοποιός. Δεν μπορώ να το εξηγήσω. Πιστεύω ότι γεννιέται ο ηθοποιός, το βρίσκεις στο παιδί με την αυξημένη φαντασία, στον ενήλικα που δε βολεύεται, στον αναγνώστη που συμμετέχει στη δράση και στην πλοκή της υπόθεσης του βιβλίου και ζωντανεύει μέσα του τον κόσμο που ο συγγραφέας φαντάστηκε. Πάντοτε έτσι ένοιωθα και έτσι αποφάσισα να ασχοληθώ με την υποκριτική. Ωστόσο αυτό είναι το πρωτογενές υλικό. Χρειάζεται σκληρή δουλειά, εκπαίδευση, θεωρητική και πρακτική, ώστε να υπάρξει εξέλιξη. Η δημιουργία ενός ρόλου και η γέννηση του χαρακτήρα που υποδυόμαστε είναι κάτι που κυοφορείται αργά και εξαρτάται από τη μαιευτική ικανότητα του σκηνοθέτη, αλλά επίσης από τη διάθεση, ετοιμότητα, ήθος, εμπειρία, πειθαρχία και μόρφωση του ηθοποιού.

dousi04Λέγεται πως το θέατρο αντιγράφει τη ζωή. Ποιά η άποψή σας;
Δεν ξέρω ποιος αντιγράφει ποιον. Το θέατρο, τη ζωή; Ή η ζωή το θέατρο; Είναι τόσο μπλεγμένα αυτά μεταξύ τους. Το μόνο που ξέρω είναι ότι η μοναδική στιγμή που νιώθω πλήρης είναι πάνω στη σκηνή. Αρκετές φορές υπήρξα δειλή στη ζωή μου. Δεν τόλμησα, φοβήθηκα.  Όμως πάνω στο σανίδι αλλάζω, τολμώ τα πάντα, αρκεί να είναι δικαιολογημένα από το ρόλο βέβαια.

Με ποιον τρόπο εκτιμάτε εσείς ότι υλοποιείται μέσω του ηθοποιού το όραμα του συγγραφέα του έργου αλλά και του σκηνοθέτη του;
Ο ηθοποιός είναι έμμεσος δημιουργός. Ακουμπάει καταρχήν πάνω στο θεατρικό έργο και κυρίως στο ρόλο που καλείται να ερμηνεύσει. Προσπαθεί με τη βοήθεια του σκηνοθέτη να αποκρυπτογραφήσει το συγγραφέα. Μελετάει το χώρο, την εποχή, τις συνθήκες. Διαβάζει κάτω από τα προφανή και όσο προχωρούν οι πρόβες, ο ρόλος χτίζεται, ο ήρωας αποκαλύπτεται. Τότε και μόνο τότε ο ηθοποιός γίνεται άμεσος δημιουργός. Γίνεται ο ίδιος ο ηθοποιός ο χαρακτήρας και έρχεται αυτή η μαγική στιγμή της επικοινωνίας με το κοινό. Αυτή είναι και η μεγάλη ευθύνη του ηθοποιού, να σεβαστεί το συγγραφέα, να αναλάβει να φέρει σε πέρας το όραμα του σκηνοθέτη και όλα αυτά πρέπει να περάσουν μέσα από τη δική του προσωπικότητα.

Μιλήστε μας για το χώρο που σας φιλοξενεί, καθώς και τη σκηνοθέτη κ. Χρυσάνθη Κορνηλίου.
Ο Πολυχώρος Πολιτισμού «Διέλευσις» είναι ακριβώς αυτό που δηλώνεται από το όνομά του. Φυτώριο Πολιτισμού και πολιτιστικών εκδηλώσεων γενικά. Η ψυχή και η έμπνευση αυτού του χώρου είναι η Χρυσάνθη Κορνηλίου και ο σύζυγός της Σωτήρης Οικονόμου. «Ζω» - ας μου επιτραπεί η έκφραση - δίπλα τους τους τελευταίους τέσσερις μήνες και έχω προσωπική άποψη του πάθους τους και των δυσκολιών που συνεπάγεται η διατήρηση ενός τέτοιου χώρου, με την ποιότητα που τον διακρίνει στις σκληρές εποχές που ζούμε. Φιλοξενούν σχήματα μουσικά, σεμινάρια, εκθέσεις ζωγραφικής. Οτιδήποτε άπτεται του πολιτισμού και έχει ποιότητα βρίσκει πρόσφορο έδαφος να αναπτυχθεί εδώ. Η Χρυσάνθη Κορνηλίου είναι ένας άνθρωπος με μόρφωση, γνώση, εμπειρία, θεατρική και όχι μόνο, δουλεύει με την υπομονή μυρμηγκιού στο χτίσιμο κάθε ρόλου, με αγάπη και σεβασμό τόσο για το έργο που επέλεξε να ανεβάσει, όσο και για τον ηθοποιό της. Προσωπικά την ευχαριστώ βαθειά για όσα μου δίδαξε.
 
dousi22
Ο κόσμος πως υποδέχθηκε αυτό το έργο. Εκτιμάτε ότι η οικονομική κρίση έχει πλήξει και το θέατρο;
Τα μηνύματα που εισπράξαμε είναι άκρως ενθαρρυντικά. Ο κόσμος αγκάλιασε το έργο μας με θέρμη και αγάπη και ελπίζουμε σε μια καλή συνέχεια. Φυσικά λαμβάνουμε υπόψη μας και την κρίση που πλήττει τη χώρα μας. Η οικονομική κρίση έχει πλήξει τα πάντα, όχι μόνο το θέατρο. Όμως το θέατρο, ο λόγος του, η Τέχνη γενικότερα, είναι για μένα η μόνη μορφή αντίδρασης. Ίσως γι αυτό επέλεξα να επανέλθω αυτήν ακριβώς τη στιγμή. Γι αυτό κάνω θέατρο τελικά. Είναι η δική μου αντίδραση, ίσως η μόνη αντίδραση που γνωρίζω σε κάθε δύσκολη στιγμή γενικότερα.

Ετοιμάζετε κάτι άλλο για φέτος;
Έχω τη χαρά και την τιμή να συμμετέχω στην παράσταση «Φράνσις» της Αλμπέρτας Τσοπανάκη, στο Θέατρο Παραμυθίας. Πρόκειται για ένα θεατρικό έργο που έγραψε η ίδια, με αφορμή την αληθινή ιστορία της ηθοποιού του Χόλυγουντ της δεκαετίας του ’30 Φράνσις Φάρμερ, μιας γυναίκας ανένταχτης και αντικομφορμίστριας, που θεωρήθηκε προβληματική και γι αυτό υπέστη λοβοτομή «προς γνώσιν και συμμόρφωσιν». Είναι ένα έργο με σαφείς πολιτικές και κοινωνικές αναφορές και στο σήμερα. Η πρεμιέρα του προγραμματίζεται περίπου στα μέσα  Φεβρουαρίου.
 
Δέσποινα Κοσμοπούλου
 

Συνεντεύξεις

Facebook Comments