Συνεντεύξεις

Συνέντευξη με την Κάρμεν Ρουγγέρη

 
   Με το που ήλθε το δελτίο τύπου στο περιοδικό... Τι να σας λέω τώρα, θα έπρεπε να είστε κει να το βλέπατε. Η Οδύσσεια, η Ιλιάδα, ο «Κουρέας της Σεβίλλης», όλα αυτά τα υπέροχα έργα και η δυνατότητα να τα απολαύσουμε ΟΛΑ φέτος! Ανεβασμένα από έναν εκ των πλέον σημαντικών θεατράνθρωπων στη χώρα μας και όχι μόνο. Η Κάρμεν Ρουγέρη έκανε τα μαγικά της και το Ίδρυμα Κακογιάννη δεξιώνεται όλα τα παιδιά όλων των ηλικιών, που επιθυμούν να παρακολουθήσουν εκ του σύνεγγυς τα Έπη του Ομήρου και μία συγκλονιστική ιστορία σε έναν εκπληκτικό χώρο. Όταν είδα την Οδύσσεια δεν πίστευα ότι θα ήταν δυνατό να συγκινηθώ τόσο πολύ. Κάποια στιγμή, μετά την παράσταση, η κυρία Ρουγγέρη κάθισε δίπλα μου και πάτησα το κουμπάκι για να αρχίσει να γράφει τα λόγια της... Και τότε η Κάρμεν, ο άνθρωπος που έκανε το παιδικό θέατρο να βρίσκεται εδώ και χρόνια στο υψηλότερο σημείο του ποιοτικά, χαμογέλασε, έλαμψε σαν άλλος ήλιος γλυκύτητας και καλοσύνης, όσο και επαγγελματισμού και σοβαρότητας και μου μίλησε για τις παραστάσεις και το όραμά της. Μιλάμε για ένα άτομο που - αν έκοβε έστω και λίγο σε μερικούς που κατέχουν καίριες θέσεις - θα μπορούσε να είναι ο μεγαλύτερος πολιτιστικός πρεσβευτής μας στο σύμπαν! Τόσο απλό είναι... Αλλά και τόσο υπέροχο... Όπως ακριβώς και όσο ακριβώς το να δεις το παιδάκι σου να αισθάνεται μαγεμένο μετά από δύο ώρες παράσταση. Πολλά ευχαριστώ στην Αλίκη Δανάλη, με τη βοήθεια της οποίας κατέστη δυνατή αυτή η συνέντευξη.
 
karmen54
 
Πότε σας ήλθε η ιδέα να καταπιαστείτε με την Οδύσσεια;
Κατ’ αρχάς με ενδιαφέρουν πάντα τα θέματα που οπωσδήποτε θα βοηθήσουν τα παιδιά στο σχολείο να κατανοήσουν αυτά τα δύο μεγάλα έπη, την Ιλιάδα και την Οδύσσεια. Πιστεύω πως είναι ό,τι ωραιότερο υπάρχει στον κόσμο και μου αρέσει παρά πολύ που γνωρίζω μέσα από το θέατρο το μεγαλύτερο ποιητή της ανθρωπότητας στα παιδιά. Μελετάω πάντοτε παρά πολύ πριν δώσω την παράσταση γιατί θέλω να είμαι απόλυτα πιστή και να είναι τεκμηριωμένα όλα όσα λέω ώστε τα παιδιά να μπορούν να βοηθηθούν. Μετά... Είναι τόσο ωραία αυτή η ιστορία, δεν είναι υπέροχη;
 
Ίσως η πιο ωραία ιστορία...
Ναι, ίσως να είναι η πιο ωραία. Γι αυτό λέω «Το παραμύθι των παραμυθιών»...
 
Και την έγραψε όταν ήταν πιο ώριμος σε ηλικία...
Ναι, πρώτα έγραψε την Ιλιάδα, Η οποία Ιλιάδα είναι αριστούργημα, δεν το συζητάω... Η Ιλιάδα έχει μέσα της πόλεμο και αυτός ο πόλεμος σου δίνει την ευκαιρία να δεις πόσο χρήσιμη είναι η ειρήνη. Υμνεί την ειρήνη όλο αυτό το πράγμα κατ’ ουσίαν. Είχαμε ξανανεβάσει παλιότερα την Ιλιάδα και ήλθε ένα παιδάκι και μου είπε «Δηλαδή πονάνε και οι Τρώες»; Αυτή είναι η ουσία όλου του έργου και ενθουσιάστηκα, γιατί όταν μπορεί ένα παιδί να το καταλάβει αυτό, είναι πολύ σημαντικό. Σε έναν πόλεμο όλοι πονάνε, έτσι δεν είναι;
 
karmen55
 
Έχετε ανεβάσει την παράσταση με βάση ποια μετάφραση;
Βοηθήθηκα πολύ από όλες τις μεταφράσεις. Κράτησα σημειώσεις αλλά εκείνη που με βοήθησε περισσότερο είναι αυτή που κάνουν τα παιδιά στο σχολείο, για να μπορώ να τους δώσω πώς το βλέπει (σ.σ. Η παράσταση) το βιβλίο που διδάσκονται στο σχολείο και να μπορέσω να τα βοηθήσω. Να είμαι κοντά σ’ αυτό. Γιατί πολλοί μεταφραστές το παρουσιάζουν κάπως αλλιώς. Εγώ προτίμησα αυτό. Και μ’ άρεσε παρά πολύ!
 
Και είναι πολύ ωραία η ροή έτσι.
Έτσι πρέπει να συμβαίνει σε όλες τις παραστάσεις. Έχουμε εξαιρετικούς συνεργάτες, είμαστε μια ομάδα που αγαπάμε πολύ αυτό που κάνουμε - αγαπάμε τα παιδιά πάνω απ’ όλα. Κι έχω ηθοποιούς τους οποίους κρατάω χρόνια, είναι πια μια ομάδα οι ηθοποιοί αυτοί γιατί τιμούν αυτό που κάνουν και καταθέτουν την ψυχή τους σε κάθε παράσταση, όχι μόνο στις Κυριακάτικες, αλλά και τις σχολικές και αυτό είναι κάτι στο οποίο δίνω πολύ μεγάλη σημασία. Γιατί αν εσύ βαριέσαι πάνω στη σκηνή, που πολλές φορές μπορεί να γίνει σε μια παράσταση για παιδιά, θα βαρεθεί και ο θεατής. Είναι η συμφωνία μου με τους ηθοποιούς, ότι όταν θα παίζετε για παιδιά, θα παίζετε σαν να είναι από κάτω ο Γεωργουσόπουλος... Και το κάνουνε αυτό!
 
karmen545
 
Ισχύει αυτό που λένε, ότι τα παιδάκια είναι το πιο απαιτητικό κοινό;
Σαφώς είναι το πιο δύσκολο κοινό... Είναι πολύ δύσκολο να καθηλώσεις ένα παιδί. Το πειράζει που έδωσες πέντε ή δεκαεφτά Ευρώ; Κάνει μία έτσι στη φούστα της μαμάς και λέει «Πάμε»! Ισχύει και αυτός που ασχολείται με τα παιδιά πρέπει να σέβεται πολύ αυτό που κάνει, να είναι πολύ προσεκτικός, πολύ μελετημένος και - αυτό το έχω σαν σημαία μου - θα πρέπει να θυμάται τα λόγια του Στανισλάβσκι, ο οποίος έλεγε ότι στο θέατρο για παιδιά οι ηθοποιοί θα πρέπει να παίζουν όπως στο θέατρο για μεγάλους, με μία διαφορά... Θα πρέπει να παίζουν λίγο καλύτερα! (γελάει) Αυτό το τηρώ. Αφότου φτιάξουμε την παράσταση λέω «Τώρα θα βάλετε τα δυνατά σας να γίνετε καλύτεροι από ό,τι θα ήσαστε για μια ‘κανονική’ παράσταση»!
 
Έχετε κάνει πολλά για το παιδικό θέατρο. Είναι κάτι που έχετε χτίσει εκ βάθρων...
Είναι κάτι που το αγαπώ ιδιαίτερα. Είναι πλέον έργο ζωής και μου δίνει μεγάλη ευτυχία. Και χαίρομαι ιδιαίτερα γιατί έχω τη Χριστίνα την Κουλουμπή, η οποία, πέρα από το ότι είναι εκπληκτική σκηνογράφος και εξαιρετική ηθοποιός, ήδη από πέρυσι άρχισε και αυτή να σκηνοθετεί... Αυτή τη στιγμή παίζεται στη Θεσσαλονίκη το «Παραμύθι Χωρίς Όνομα», το οποίο εκείνη σκηνοθέτησε. Οι ιδέες που μου έδωσε για αυτή την παράσταση, το «Παραμύθι...»... Ήταν κι αυτό πολύ δύσκολο, έγινε όμως τελικά μεγάλη επιτυχία. Οι ιδέες που μου έδωσε με κατεύθυναν και της είπα «Έλα να το σκηνοθετήσουμε μαζί, γιατί αυτά που μου δίνεις είναι τόσα πολλά που είναι σαν να το σκηνοθετείς εσύ»! Γιατί τα σκηνικά είχαν σηματοδοτήσει την παράσταση.
 
karmen546
 
Επειδή, όπως είδα, η ομάδα σας είναι μία καλοκουρδισμένη μηχανή... Λιώνετε στις πρόβες, έτσι;
Ναι. Τώρα θα κάνουν πρόβα τα παιδιά, θα κάνουν δύο ώρες ξιφασκία. Για την Ιλιάδα. Γιατί στην Ιλιάδα έχουμε πόλεμο, έχουμε μάχες... Και είναι όλοι τους άσοι στο σπαθί και άσοι στο κοντάρι.
 
Αυτό που μου έκανε εντύπωση ήταν το πόσο πολύ μας συγκινήσατε...
Ξέρεις τι συμβαίνει; Συγκινείται όλος ο κόσμος και πολλές φορές βλέπω δακρυσμένα μάτια... Είναι η Ελλάδα μας όλο αυτό! Και πρεσβεύει περηφάνια. Είναι κάτι δικό μας, ελληνικό... Και τόσο όμορφο! Αν ήμουν κράτος θα ήθελα τέτοια έργα να γίνονται πρεσβευτές μας στο εξωτερικό. Ξέρεις, πολλές φορές έρχονται θεατές, οι οποίοι λένε «Αυτό πρέπει να πάει έξω»! Και κάνουμε προσπάθειες και πάντα σκοντάφτουμε στο οικονομικό, γιατί είναι ακριβά τα εισιτήρια, γιατί το ένα ή το άλλο...
 
Ναι και όλα αυτά τα χρήματα ξοδεύονται κάπου αλλού...
Βεβαίως, βεβαίως, συμφωνώ. Ενώ αν πάει ένας λαϊκός τραγουδιστής...
 
karmen547
 
Θα κάνετε τηλεόραση;
Δεν έχω καμία πρόταση. Μόνη μου δεν μπορώ να κάνω... Θα ήθελα να κάνω γιατί την τιμώ και είναι μία διέξοδος υποκριτικής που με γεμίζει. Επειδή μου δίνεται μια ευκαιρία να μην ξεχνάω ότι και εγώ είμαι ηθοποιός. Πάντοτε... Και στο άλλο το έργο και στον «Κουρέα της Σεβίλλης» που θα ανεβάσουμε τώρα, θα παίξω! Δεν το χρησιμοποιώ, δεν το βάζω στις διαφημίσεις, όπως είδατε, παίζω ξαφνικά. Έχω το κοστουμάκι μου... Είμαι ευτυχισμένη όταν παίζω! Μου αρέσει αυτή η νότα μέσα στην παράσταση... Στο άλλο έργο, στην Ιλιάδα, θα κάνω την Εκάβη και αν με παίρνει, θα κάνω κάτι και στο «Κουρέα...», στο πρώτο και στο δεύτερο μέρος.
 
karmen548Τρεις παραστάσεις πλέον εδώ, έτσι;
Έχουμε την Ιλιάδα, έχουμε την Οδύσσεια, η οποία εξακολουθεί - ήταν περυσινή επιτυχία. Αλλά τη βάλαμε γιατί, απ’ ό,τι μου λένε, όλα τα τηλέφωνα στο Ίδρυμα Κακογιάννη γίνονται για την Ιλιάδα και την Οδύσσεια. Ζήτησα λοιπόν να κρατήσουμε όλα τα στοιχεία μας εδώ και να βάζουμε και την Οδύσσεια εμβόλιμη.
 
Τι άλλο κάνετε αυτή την περίοδο;
Αυτή τη στιγμή που μιλάμε μελετάω και δεν είμαι σε θέση να πω... Ονειρεύομαι να κάνουμε τη «Θεογονία» του Ησίοδου και να την απλοποιήσω, έτσι ώστε να την καταλάβουν τα παιδιά, αλλά ακόμα είμαι στη μελέτη. Μελετώ μέχρι να δω στο μυαλό μου ότι μπορεί να γίνει, το «Παραμύθι Χωρίς Όνομα» ας πούμε, μου έφαγε πολλά χρόνια, ώστε να δω ότι μπορεί να γίνει μία παράσταση την οποία να μπορούν να δουν όλα τα παιδιά. Γιατί είναι σημαντικό να μπορείς να κρατήσεις το ενδιαφέρον και των πιο μικρών παιδιών. Τα μικρά παιδιά βέβαια, μπορεί να μην πάρουν τα μηνύματα του έργου, μπορούν όμως να πάρουν τη μαγεία του θεάτρου, ώστε να θέλουν να ξαναπάνε στο θέατρο. Πρέπει να πηγαίνουν στο θέατρο, το θέατρο είναι πηγή γνώσης, έτσι δεν είναι;
 
Κώστας Κούλης
 
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Κείμενο-σκηνοθεσία: Κάρμεν Ρουγγέρη
Σκηνικά-κοστούμια: Χριστίνα Κουλουμπή
Κίνηση-χορογραφίες-φωτισμοί: Πέτρος Γάλλιας
Μουσική σύνθεση-ενορχήστρωση, Video Art: Αντώνης Δελαπόρτας  
Στίχοι & επιλογή τραγουδιών: Ανδρέας Κουλουμπής
Οπλομαχίες: Κωνσταντίνος Μπουμπούκης
Βοηθός Ενδυματολόγου: Έρρικα Αλαμάνου
Οργάνωση Πρόβας: Μαρία Μωραγιάννη, Δάφνη Μιλτιάδου
Υπεύθυνες Γραφείου Παραγωγής: Τζούλυ Αλαμάνου – Αγγελική Μαντζουράνη  
 
ΠΑΙΖΟΥΝ ΚΑΙ ΤΡΑΓΟΥΔΟΥΝ ΟΙ ΗΘΟΠΟΙΟΙ:
Παπαδόπουλος Τάσος, Κουλουμπή Χριστίνα, Κιοσές Πέτρος, Πανταζάρα Ίρις, Περδίου Σπύρος, Πολυκανδρίτου Δέσποινα, Τσιδίμης Θανάσης, Χατζάς Άγγελος, Φαρμάκης Νεκτάριος, Σουριανός Σωτήρης
 
karmen549
 
Η παράσταση έχει διαθέσιμους και αγγλικούς υπέρτιτλους, για τους φίλους μας από το εξωτερικό. Θα προβάλλονται κατόπιν συνεννοήσεως.
 
Οργανωμένες παραστάσεις για σχολεία
από Δευτέρα 5 Οκτωβρίου 2015
Κρατήσεις για σχολεία και συλλόγους:
Δευτέρα – Παρασκευή 08:30-14:30
Τηλ: 215 550 8270  &  210 34 18 579, E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, Πειραιώς 206 τκ 177 78 Ταύρος
 

Συνεντεύξεις