Συνεντεύξεις

Σμαρώ Πλατιώτη (Hθοποιός, Σκηνοθέτης)

   zzsmaro platioth contactΤο φετινό Kontakt#4- Τhe 4_bidden festival, στη Θεσσαλονίκη, λογοπαίζει έντεχνα με τη δύσκολη εποχή που ζούμε και την ‘απαγορευμένη’ απόφαση να προσπαθήσεις να «πουλήσεις» τέχνη σε αυτούς τους χαλεπούς καιρούς. Τελικά, όμως, δεν είναι και τόσο απαγορευμένο, μας λέει η ηθοποιός και σκηνοθέτης, Σμαρώ Πλατιώτη, επιβεβαιώνοντάς μας ότι η κινητήρια δύναμη της δημιουργίας παραμένει η επιθυμία να συνευρεθείς με άλλους καλλιτέχνες, παραβλέποντας -όσο γίνεται- τις όποιες δυσκολίες. Στις περιόδους κρίσεις, ανθίζει περισσότερο η ουσιαστική τέχνη, αυτή που δεν δημιουργήθηκε για να κερδοσκοπήσει.

   Μέσα από μια σύντομη συνέντευξη, ένα από τα ιδρυτικά μέλη του «contACT art club», μας ξεναγεί στη φετινή διοργάνωση που θα πραγματοποιηθεί 14-16 Σεπτεμβρίου στις νέες εγκαταστάσεις του οργανισμού και σε άλλους συνεργαζόμενους χώρους.

   Τι είναι το Kontakt#4- Τhe 4_bidden festival;
   Είναι το τέταρτο φεστιβάλ του «contACT club» που πραγματοποιείται στην αρχή κάθε καλλιτεχνικής σαιζόν (Σεπτέμβριος) και εμπεριέχει όλη τη φιλοσοφία του, δηλαδή πολλοί καλλιτέχνες κάτω από μια στέγη, με σκοπό να παράγουν μαζί και να προωθήσουν το έργο τους. Η όλη ιδέα ξεκίνησε από τα εγκαίνια ενός φεστιβάλ το 2009, κι έκτοτε ο θεσμός συνεχίζει να υπάρχει και να ανανεώνεται στην καλλιτεχνική δημιουργία.

   Τι σημαίνει για εσάς να μπορείτε να διοργανώνετε για τέταρτη συνεχή χρονιά αυτό το φεστιβάλ, παρόλο τις δύσκολες συγκυρίες της εποχής μας;
   Η δυσκολία είναι μεγάλη από τη στιγμή που πρέπει να οργανώσεις πολλά πράγματα μαζί, από τους καλλιτέχνες μέχρι τους συνεργαζόμενους χώρους. Στόχος μας είναι η συνεργασία και ο ταυτόχρονος συντονισμός των δράσεων. Επίσης, και η εύρεση οικονομικής στήριξης είναι ένα μεγάλο θέμα, το οποίο βέβαια δεν προκύπτει μόνο φέτος λόγω οικονομικής δυσχέρειας, αλλά και τις προηγούμενες χρονιές αντιμετωπίζαμε δυσκολίες. Συνεχίζουμε ν’ ‘αδιαφορούμε’ για το οικονομικό όφελος, και αναζητούμε την ευχαρίστηση να συνευρεθούμε, να ενώσουμε τις δυνάμεις μας και να συνεργαστούμε με νέους ανθρώπους. Αυτή είναι η κινητήρια δύναμη σε όλη την κατάσταση, παρόλο την απουσία της στήριξης.

   zznow clean up the mess contactΗ ιδέα της φιλοξενίας κι άλλων μορφών έκφρασης, όπως κόσμημα, φωτογραφία, εικαστικές εγκαταστάσεις, βίντεο, κ.ά. παίζουν τον ρόλο του υποστηρικτή ώστε να προσεγγίσει το διαφορετικό φιλότεχνο κοινό της πόλης;
   Το «contACT club» υπήρξε εξαρχής ένας πολιτιστικός οργανισμός που αφορά κάθε μορφή τέχνης. Δηλαδή, παράλληλα με μια παράσταση, πάντα φιλοξενείται μια έκθεση φωτογραφίας ή εικαστικών. Δεν περιοριζόμαστε στο παραστατικό κομμάτι, μας ενδιαφέρει και το εκθεσιακό, γι’ αυτό το λόγο κάνουμε αυτό το άνοιγμα σε καλλιτέχνες μη παραστατικούς.

   Πόσο γνώστης του χορού/ θεατρικής κίνησης πρέπει να είναι ο θεατής για να παρακολουθήσει αυτές τις παραστάσεις;
   Οι παραστάσεις μας έχουν να κάνουν με την σωματική έκφραση κι όχι με την αυστηρή έννοια του χορού. Έτσι, δεν χρειάζεται να είναι κανείς ιδιαίτερο γνώστης για να παρακολουθήσει μια παράσταση σωματικής έκφρασης. Το μόνο που χρειάζεται είναι η επιθυμία να ενταχθείς συναισθηματικά σε αυτό, να το αφήσεις να σε παρασύρει και να μην μπεις στη διαδικασία να εξηγήσεις με την λογική αυτό που αντικρύζεις. Διαφορετικά, θα χάσεις την ουσία. Στόχος είναι να αφεθείς και να βρεις τον δικό σου χώρο στο κλείσιμο της παράστασης κι όχι να βρεις ερμηνεία κατά τη διάρκεια της. Στο τέλος της πράξης του έργου κάνεις την αποτίμηση στο κατά πόσο εντάχθηκες σε αυτό και πόσο σε επηρέασε. Αυτός είναι και ο καλύτερος τρόπος για ν΄ απολαύσεις μια παράστασης σωματικής έκφρασης- performance.

   Άρα πρόκειται για ένα ανοιχτό φεστιβάλ που απευθύνεται σε όλους;
   Ναι είναι ένα ανοιχτό φεστιβάλ. Δεν είμαστε ελιτιστές, δεν είμαστε μια κλίκα καλλιτεχνών η οποία παράγει τέχνη για την τέχνη. Παράγουμε τέχνη που μας ενδιαφέρει. Επιδιώκουμε συγκεκριμένη αισθητική στα θεάματά μας, δεν κάνουμε εκπτώσεις και δεν προσπαθούμε να ικανοποιήσουμε τις επιθυμίες του καθενός. Ωστόσο, παραμένει μια ανοιχτή διοργάνωση με πλουραλισμό παραστάσεων και μορφών έκφρασης, για τον καθένα που θέλει να προβληματιστεί μέσα από αυτή και να δει μια άλλη οπτική.

   Ποια είναι τα σύγχρονα θέματα που απασχολούν τους εκφραστές και δημιουργούς του φεστιβάλ;
   Κυρίως έχει να κάνει με την ψυχοσύνθεση του καθενός η οποία επηρεάζεται από τα κοινωνικά δεδομένα μέσα στα οποία διαβιώνει και επιβιώνει. Κάθε καλλιτέχνης κουβαλάει φορτία, τα οποία έχουν να κάνουν με καταστάσεις, τον διαχειρισμό αυτών, το πως τοποθετείται απέναντι σε αυτά… Επηρεάζεται από αυτό που συμβαίνει γύρω του. Η κατάσταση που βιώνουμε τώρα έχει να κάνει με ένα αδιέξοδο, το οποίο περιορίζει όλους. Και δεν εννοώ ότι οικονομικά δεν μπορούμε να παράγουμε τέχνη, γιατί το ξέρουμε όλοι καλά ότι η τέχνη επιβιώνει σε δύσκολες εποχές. Έχει να κάνει με τις προσλαμβάνουσες του κάθε ανθρώπου, με την παιδεία του, τα ενδιαφέροντά του, αλλά κυρίως με την ψυχοσύνθεσή του και πως αυτή επηρεάζεται από το κοινωνικό γίγνεσθαι.

   zzsecuredownload 17Πιστεύεις κι εσύ ότι η κρίση ευνοεί την τέχνη;
   Το πιστεύω απόλυτα, επειδή οτιδήποτε έντονο συμβαίνει γύρω μας, πυροδοτεί έντονες καταστάσεις μέσα μας. Είναι η καλύτερη περίοδος για να ανθίσει η τέχνη. Όχι βέβαια γι’ αυτούς που θέλουν να κάνουν τέχνη για να κερδίσουν χρήματα. Σίγουρα θέλουμε να ανταμειφθούμε, όσοι ασχολούμαστε με τις παραγωγές θεάματος, αλλά δεν πρέπει να πέφτουμε στην παγίδα να καταντήσει αυτοσκοπός μας.

   Ο καλλιτέχνης πρέπει να έχει τις κατάλληλες συνθήκες για να δημιουργήσει, κι αυτό είναι όταν νιώθει ασφαλής απαλλαγμένος από προβλήματα επιβίωσης.

  zzwebpost2 Το σωματικό θέατρο βρίσκει έδαφος παρουσίασης στον ελλαδικό χώρο;
   Υπάρχουν πολλοί εκφραστές του σωματικού θεάτρου που συχνά εκπαιδεύονται στο εξωτερικό και φέρνουν μαζί τους ερεθίσματα από εκείνες τις εμπειρία τους. Αυτό είναι πολύ σημαντικό για μένα, αν λάβεις υπόψη ότι αυτή η έκφραση θεάτρου υπήρχε στο εξωτερικό από το 1950, όταν στην Ελλάδα ακόμη ανεβάζαμε κωμειδύλλια. Υπήρξαν και μεγάλες μορφές του θεατρικού χώρου, ο Κάρολος Κουν, το Εθνικό Θέατρο, κτλ. που ανέβασαν ουσιαστικές παραστάσεις και έφτασαν το ελληνικό θέατρο σε ένα αρκετά υψηλό επίπεδο. Σήμερα είναι στην ευχέρεια σου να εξελιχθείς, να βελτιώσεις τις γνώσεις σου και την τεχνική σου. Όταν μπαίνεις στη διαδικασία της παραγωγής είσαι αναγκασμένος να εξελιχθείς κι εσύ για να μπορέσεις να ακολουθήσεις τις οδηγίες του σκηνοθέτη- χορογράφου. Καταρχήν, ο κάθε καλλιτέχνης πρέπει να είναι ένας καλός, επαγγελματίας θεατής, και στη συνέχεια με την εξέλιξη των ιδεών και των τεχνικών, μπορεί να αποδώσει την πιο σύγχρονη μορφή performance.Δεν χρειάζεται να ταξιδέψεις στο εξωτερικό για να εξελιχθείς. Στην Ελλάδα πραγματοποιούνται σεμινάρια σωματικού θεάτρου, κι επίσης δραστηριοποιούνται πολλές ομάδες με επικεφαλής γνώστες του αντικειμένου.

i Ποια είναι η contACT ensemble
   Η θεατρική ομάδα «contACT ensemble» ξεκίνησε τη δράση της το 2009, στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα πολιτιστικού οργανισμού «contACT art club». Πρόκειται για τη μόνιμη ομάδα παραστατικών τεχνών του πολιτιστικού οργανισμού, που στόχο έχει να προάγει την τέχνη του θεάτρου μέσα από το μινιμαλισμό, τη σωματική δράση και τον φορμαλισμό. Στα δύο χρόνια παρουσίας και δράσης της έχει παρουσιάσει τις παραγωγές «Ledogas Argia» (2009), «Bernarda» (2010), «9.15» (2010), «PS» (2010), «Κατεπείγον: Ετών 10» (2011), «πανσέληνος- β’ εκδοχή» (2011), «UR» (2012), «Οιδίποδας» (2012), «Αργά» (2012). Το 2011 συμμετείχε μαζί άλλες θεατρικές ομάδες της Θεσσαλονίκης στη σπονδυλωτή παράσταση «Απογραφή Πληθυσμού», στο πλαίσιο των 46ων «Δημητρίων». Το «contACT ensemble» έχει συνεργαστεί με πολλούς καλλιτέχνες της πόλης και θα συνεχίσει να το κάνει αποδεχόμενο στην ομάδα του διαφορετικούς εκφραστές της τέχνης.

*Δείτε εδώ αναλυτικά το πρόγραμμα δράσεων του Kontakt#4 – The 4_bidden fest 2012

Κατερίνα Νικολακούλη

Facebook Comments

Συνεντεύξεις