Συνεντεύξεις

loogoo

Ιωάννα Παππά

eiriniIOANNA

   Η επιτυχία και η αναγνώριση τη συνάντησαν στα τηλεοπτικά στούντιο. Εκείνη όμως από πολύ νωρίς έδειξε την προτίμησή της στο θεατρικό σανίδι. Η Ιωάννα Παππά αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα ηθοποιού με συνεχείς ανησυχίες. Και οι επιλογές της μιλάνε από μόνες τους.

   Φέτος το καλοκαίρι πρωταγωνιστεί στην «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» του Ευριπίδη  και ενσαρκώνει το προαιώνιο σύμβολο της θυσίας.

   Τη συνάντησα στο Θέατρο Κήπου της Θεσσαλονίκης και μιλήσαμε για αυτόν τον ρόλο – εμπειρία καθώς και για την έως τώρα  πορεία της στο χώρο.

   eirini828272pappaΙωάννα αν δεν κάνω λάθος είναι η πρώτη φορά που συμμετέχεις με πρωταγωνιστικό ρόλο σε αρχαία τραγωδία.
   Ακριβώς. Είχα άλλη μία συμμετοχή στην Άλκηστη του Ευριπίδη στο Εθνικό Θέατρο, σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου, ως κορυφαία στο χορό τότε. Είχαμε ξεκινήσει από την Επίδαυρο και συνεχίσαμε μια περιοδεία 20 παραστάσεων. Κατά καιρούς είχα κάποιες ακόμη προτάσεις αλλά επειδή βρισκόμουν ήδη σε άλλη δουλειά δεν είχαν πραγματοποιηθεί. Πιστεύω ότι η «Ιφιγένεια» είναι ένα καλό ξεκίνημα. Χαρακτηρίζεται από απόλυτη αθωότητα. Νομίζω ότι σαν πρώτος ρόλος σε τραγωδία είναι πραγματικά ό,τι καλύτερο μπορούσε να μου τύχει.

   Είσαι από τους ηθοποιούς που η συμμετοχή τους σε μια αρχαία τραγωδία είναι  απώτερος τους στόχος, ίσως και απωθημένο;
   Δεν είναι καλό να έχεις απωθημένα. Είναι καλό να έχεις κάποιους στόχους σε σχέση με ρόλους που θα ήθελες να παίξεις και με έργα που θα ήθελες να καταπιαστείς. Γιατί πραγματικά όταν δουλεύεις πάνω σε μεγάλα κείμενα υπάρχει διαφορά. Είναι μεγάλο το χάσμα. Και αυτό συμβαίνει επειδή δεν πρόκειται για προσωπικές ιστορίες αλλά για έργα που αντιπροσωπεύουν ολόκληρους κόσμους, ιδέες, αξίες. Είναι ρόλοι - σύμβολα οπότε τα μεγέθη είναι πάντα μεγαλύτερα.

   Στη συγκεκριμένη παράσταση ενσαρκώνεις ένα από τα μεγαλύτερα σύμβολα της θυσίας. Πως αντιμετώπισες τη σημαντικότητα αυτή του ρόλου;
   Επειδή δουλεύω επαγγελματικά 13 χρόνια πλέον, έχω έρθει σε επαφή με μεγάλα κείμενα οπότε έχω συνηθίσει να μη φοβάμαι ακόμη και πρωταγωνιστικούς ρόλους. Επίσης όλοι οι συνεργάτες είναι πολύ αξιόλογοι σ’ αυτή τη δουλειά και οι ηθοποιοί είναι πραγματικά ένας κι ένας. Δεν φοβήθηκα κάποια στιγμή. Γενικότερα δεν το είδα έτσι. Δεν είχα ενδοιασμούς. Επιπλέον οι τραγωδίες μαζί με τα έργα του  Σαίξπηρ ήταν από τα πρώτα μου αναγνώσματα και ουσιαστικά μέσα από αυτά με γοήτευσε το θέατρο και ήθελα να ασχοληθώ μαζί του επαγγελματικά. Οπότε δεν το νιώθω ξένο είδος. Δεν ξέρω αν έχει να κάνει με το ότι είμαστε Έλληνες κι ότι ίσως να το έχουμε κάπως στο DNA μας, αλλά δύσκολα ένας ηθοποιός νιώθει μακριά από αυτά τα κείμενα.

   Παρά τις εμπορικές επιτυχίες που έχεις κάνει, δίνεις την εικόνα του ασυμβίβαστου ατόμου. Του καλλιτέχνη με τις συνεχείς ανησυχίες.
   Το να έχει εμπορική απήχηση μια δουλειά της δίνει πάντα ένα θετικό πρόσημο. Η ποιότητα έχει να κάνει με κίνητρα καλλιτεχνικά. Να μην είναι εμπορικό το κριτήριο πάνω στη δημιουργική διαδικασία. Εγώ ξεκίνησα πολύ συνειδητά για να ασχοληθώ με το θέατρο. Στην Ελλάδα σε σχέση με το εξωτερικό είναι κάπως πιο εύκολο να είσαι και στο σινεμά και στην τηλεόραση και στο θέατρο. Αυτό  είναι από τη μία πλευρά καλό γιατί μπορείς να δοκιμαστείς, να δεις την ανταπόκριση του κοινού. Από κει και πέρα δεν νομίζω ότι πρέπει να τα κάνουμε συνέχεια όλα. Χρειάζεται να αφοσιωθείς κάπως σε έναν τομέα . Σε αυτόν που σε αφορά περισσότερο. Εγώ αυτό κάνω και το κάνω  για κανέναν άλλο λόγο πέρα από το ότι εκεί βρίσκω πάρα πολύ μεγάλο καλλιτεχνικό ενδιαφέρον. Και όποτε συνοδεύει η επιτυχία την οποιαδήποτε δουλειά, είναι πάντα καλοδεχούμενη.

   eirinimain ifigeneia2Έχεις δηλώσει πως δεν ήταν αυτοσκοπός σου η επιτυχία και ότι γι’ αυτό δεν την εξαργύρωσες. Αν ο κόσμος μάθαινε το όνομά σου σήμερα, θα ακολουθούσες την ίδια τακτική;
   Δεν μπορεί να είναι αυτοσκοπός η επιτυχία γιατί δεν ξέρεις ποτέ αν κάτι θα έχει όντως επιτυχία. Είναι κάτι πολύ ρευστό και κάτι που δεν ελέγχεται από εμάς τους ίδιους. Για μένα είναι ουτοπικό ούτως ή άλλως. Θα είχα και σήμερα ανάλογη συμπεριφορά. Δεν έχω επιλέξει ποτέ μια δουλειά με οικονομικά κριτήρια όσο δύσκολα και αν μπορεί να τα καταφέρνω κάποιες φορές. Για την ώρα μπορώ και επιβιώνω με τα χρήματα από το θέατρο (γέλια). Ξέρεις, δεν έχω και μια ζωή φτιαγμένη έτσι ώστε να απαιτεί πάρα πολλά. Μπορώ και ζω «κανονικά» και δεν είναι ότι επιθυμώ και κάτι παραπάνω απαραίτητα. Θα άλλαζα τρόπο αντιμετώπισης των πραγμάτων μόνο αν έφτανα σε σημείο εξαθλίωσης, που εντάξει… ελπίζουμε να μη συμβεί σε κανέναν.

   Ο αριθμός των άνεργων ηθοποιών είναι πραγματικά αγχωτικός. Πως αντιλαμβάνεσαι εσύ αυτήν τη κατάσταση;
   Είναι μια δύσκολη εποχή για τους ηθοποιούς και κυρίως γι’ αυτούς που βγαίνουν τώρα. Πάντα ήταν δύσκολο από πολύ νωρίς να αρχίσεις να βρίσκεσαι σε έναν πυρήνα πολύ δημιουργικό, να παίζεις ρόλους που σ’ αρέσουν και να δουλεύεις με συνεργάτες που ταιριάζεις και έχεις επικοινωνία, όπως και το να έχεις κάθε σαιζόν δουλειά. Τώρα είναι ακόμη περισσότερο. Οι επιχορηγήσεις έχουν σχεδόν εξαφανιστεί. Υπάρχουν πολλοί ανεξάρτητοι παραγωγοί οι οποίοι δύσκολα ρισκάρουν σε καινούριες προτάσεις. Γενικότερα οι δουλειές του θεάματος προβλήθηκαν πολύ τα προηγούμενα χρόνια και δόθηκε μια αίσθηση προσφοράς μεγαλύτερη από ότι υπήρχε στην πραγματικότητα. Βέβαια τώρα αυτό έχει γίνει. Πάμε παρακάτω. Από δω και πέρα έχει να κάνει με την προσαρμοστικότητας του καθενός.

   eirinipappa838272Διαβάζοντας κάποιες απαντήσεις σου σε διάφορες συνεντεύξεις που έχεις δώσει κατά καιρούς, μου δίνεις την εντύπωση ενός όχι και τόσο αισιόδοξου ανθρώπου.
   Κοίτα,  αισιόδοξη είμαι απλά είμαι και πολύ γειωμένη. Δεν μπορώ να εθελοτυφλώ, να κάνω ότι δεν συμβαίνουν κάποια πράγματα. Ευαισθητοποιούμαι πολύ εύκολα από τη δυσκολία. Είναι κάτι στο οποίο οι κεραίες μου έχουν μεγάλη δεκτικότητα. Όταν βλέπω ότι κάποιοι άνθρωποι ζουν ευχάριστα και έχουν γενικώς τέλειες ζωές, σκέφτομαι ότι εντάξει... τι να τους ευαισθητοποιεί κοινωνικά; Ίσως αυτό να φαίνεται κάπως απαισιόδοξο αλλά αυτό είναι που με προβληματίζει σε μια κοινωνία. Αυτές οι μεγάλες αποκλίσεις τρόπου διαβίωσης. Και μάλιστα σε μια χώρα που θα μπορούσε να λειτουργεί διαφορετικά ώστε να έχουμε όλοι μια ζωή περισσότερο ποιοτική.

   Ας κλείσουμε λοιπόν ευχάριστα. Μίλησέ μου για τη συνεργασία σου με τον Κωνσταντίνο Βήτα. Πρόσφατα σε είδαμε να συμμετέχεις στο βίντεο κλιπ του τραγουδιού του «Το τζιτζίκι». Να υποθέσω ότι προέκυψε μέσα από την «Ιφιγένεια»;
   Με τον Κωνσταντίνο ήμασταν σχεδόν κάθε μέρα μαζί στις πρόβες της παράστασης. Κάναμε μια μέρα ένα βίντεο και μετά μου έκανε έκπληξη. Ήμουν πάντα μεγάλη φαν των Stereo Nova και του ίδιου. Όταν υπάρχει επικοινωνία μεταξύ των ανθρώπων δεν χρειάζεται να πεις και πολλά. Δεν χρειάζεται κάποια ιδιαίτερη συμφωνία. Η συμφωνία είναι άτυπη.

   Πες μου δυο λόγια για τα επόμενά σου σχέδια. Ξέρω ότι ετοιμάζεις διάφορα.
   Όντως. Αρχές Σεπτεμβρίου ξεκινάω πρόβες στο Εθνικό για το «Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας» με σκηνοθέτη τον Μιχαήλ Μαρμαρινό και μετά, από Φεβρουάριο πια, θα είμαι με την Έφη Θεοδώρου στο «Από μηχανής».  Μέχρι στιγμής μπορώ να σου πω ότι στη ζωή μου ίσως η συνεχής δουλειά είναι αυτό που συμβαίνει πιο αβίαστα από όλα.

Θάνος Βάγιος
eirinipappa222

Συνεντεύξεις

Facebook Comments