Συνεντεύξεις

Καλοκαιρινές Παραστάσεις ΚΘΒΕ (Συνέντευξη Τύπου)

Συνέντευξη τύπου ΚΘΒΕ
για τις καλοκαιρινές παραστάσεις
“Το μεγάλο μας τσίρκο” του Ιάκωβου Καμπανέλλη
και “Ιππής” του Αριστοφάνη

PHOTO BAXLIOTH   Τις παραγωγές που προγραμματίζει το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος για τη θεατρική θεατρική περίοδο 2011-2012 παρουσίασαν στο νέο Υπερώο της Εταιρίας Μακεδονικών Σπουδών την Τρίτη 3 Απριλίου 2012 οι συντελεστές των παραστάσεων μαζί με εκπρόσωπο του θεάτρου Ακροπόλ. Πρόκειται για δύο έργα με μεγάλη ιστορία και συνάφεια με τη σημερινή οικονομικοπολιτική κατάσταση της χώρας μας, “Το μεγάλο μας τσίρκο” του Ιάκωβου Καμπανέλλη και “Ιππής” του Αριστοφάνη. Το έργο “Ιππής” θα αποτελέσει τη συμμετοχή του ΚΘΒΕ στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου.

   Εν είδει προλόγου, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ, Σωτήρης Χατζάκης, μίλησε για την δύσκολη κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η χώρα και τις επιπτώσεις στο θέατρο. Μία κίνηση προς αντιμετώπιση αυτών ήταν η στροφή προς τον ιδιωτικό τομέα. Οι συγκεκριμένες παραστάσεις, λοιπόν, είναι συμπαραγωγή του ΚΘΒΕ και του θεάτρου Ακροπόλ, μία κίνηση που αποκόμισε διθυραμβικά σχόλια και χαρακτηρίστηκε σαν “κίνηση ματ” από τον Σταμάτη Φασουλή. Ο ίδιος δήλωσε ακόμα ότι “είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει ένα εθνικό θέατρο γιατί ωφελεί, εκτός από το θεατρικό σινάφι, και όλο τον κόσμο. Ο πολιτισμός είναι η βαριά βιομηχανία μας. Παρόλα αυτά δεν μας κοιτάει κανείς. Είμαστε σαν αποπαίδια. Μαζί με τους μισθούς, αφαιρούν και την ελπίδα.” Η επιλογή των συγκεκριμένων έργων, όπως δήλωσε ο Σ. Χατζάκης, έγινε γιατί τα δύο αυτά έργα έχουν άμεση σχέση με την εποχή που ζούμε. “Το μεγάλο μας τσίρκο”, του οποίου υπογράφει και τη σκηνοθεσία, υπήρξε μία μορφή πολιτικής διαμαρτυρίας για τη δικτατορία, το καλοκαίρι του 1973 που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά, και δεν υπάρχει πιο καίριο έργο για να αναπαραστήσει το σημερινό πολιτικό σύστημα από το “Ιππής”. Τέλος, το γεγονός ότι πολλοί πολίτες δεν θα φύγουν από την πόλη το καλοκαίρι, ήταν το έναυσμα για την ίδρυση της θερινής θεατρικής σκηνής.

PHOTO NOYSIAS   Το “Μεγάλο μας τσίρκο” αποτέλεσε σταθμό για το ελληνικό θέατρο. Η πρώτη του παρουσίαση ήταν το καλοκαίρι του ’73, στα χρόνια της δικτατορίας. Συντελεστές της παράστασης ήταν, μεταξύ άλλων, ο Κώστας Καζάκος, η Τζένη Καρέζη και ο Διονύσης Παπαγιαννόπουλος στους πρωταγωνιστικούς ρόλους, ο Νίκος Ξυλούρης στην ερμηνεία των τραγουδιών, ο Σταύρος Ξαρχάκος στη σύνθεση της μουσικής και ο Ευγένιο Σπαθάρης στην επιμέλεια των σκηνικών. Το έργο είναι μία σύνθεση τραγουδιών και σατυρικών και δραματικών επεισοδίων, μέσω των οποίων γίνεται αναδρομή στην ιστορία της σύγχρονης Ελλάδας. Η Τουρκοκρατία, η βασιλεία του Όθωνα, η Μικρασιατική καταστροφή και ο πόλεμος του '40 είναι μερικές από τις βασικές ιστορικές περιόδους που περιγράφονται. Πάνω από 400.000 θεατές σε Αθήνα και επαρχία παρακολούθησαν το έργο και οι παραστάσεις του ήταν στην ουσία οι μαζικότερες, μέχρι την κατάληψη του Πολυτεχνείου το Νοέμβριο του 1973, πολιτικές συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας. Το γεγονός αυτό οδήγησε στη διακοπή των παραστάσεων από τη δικτατορία, λόγω της μαζικής προσέλευσης του κοινού. Μετά την πτώση της δικτατορίας παρουσιάστηκε εκ νέου στο θέατρο Ακροπόλ.

   Στην παρούσα μορφή του, οι πρωταγωνιστές είναι ο Γιώργος Αρμένης, ο οποίος δήλωσε ότι ο Ιάκωβος Καμπανέλλης υπήρξε για αυτόν δάσκαλος σε ότι έκανε και ότι το ζευγάρι Καρέζη – Καζάκος έχει μείνει στην ιστορία, ελπίζοντας και αυτοί να φανούν αντάξιοι τους, η Μαρίνα Ασλάνογλου, η οποία ευχαρίστησε το ΚΘΒΕ για την ευκαιρία να συμμετάσχει σε αυτή τη δουλειά, και ο Τάσος Νούσιας, ο οποίος δήλωσε διπλά χαρούμενος για αυτή τη συνεργασία, γιατί επιστρέφει στις ρίζες του μεν, μιας και ήταν φοιτητής του ΚΘΒΕ, και γιατί του δίνεται η ευκαιρία να δουλέψει με έναν τόσο σημαντικό καλλιτεχνικό διευθυντή όπως ο κ. Χατζάκης, χαρακτηρίζοντας τέλος το έργο ως καθαρά πολιτικό, που ανατρέχει στην ιστορία της σύγχρονης Ελλάδος. Τα σκηνικά και τα κουστούμια επιμελείται η Έρση Δρίνη και τους φωτισμούς ο Αντώνης Παναγιωτόπουλος. Την επιμέλεια της μουσικής αναλαμβάνει ο συνθέτης της, Σταύρος Ξαρχάκος, ο οποίος περιγράφτηκε ως άνθρωπος “χαμηλών τόνων και μεγάλου μεγέθους”. Χαρακτήρισε, ο Σ. Ξαρχάκος, το έργο ως κραυγή ευθύνης στο δικτατορικό καθεστώς, την εποχή που το πρωτοπαρουσίασαν. “Σήμερα, που βρισκόμαστε κάτω από οικονομική κατοχή, με μεταλλαγμένους πολιτικούς και πολίτες, το “Μεγάλο μας τσίρκο” έρχεται να μιλήσει και να φωνάξει πάλι”.

   Οι παραστάσεις για το “Μεγάλο μας Τσίρκο” αναμένεται να αρχίσουν το τρίτο δεκαήμερο του Ιουνίου στο θέατρο Δάσους στη Θεσσαλονίκη, και θα ακολουθήσει μεγάλη καλοκαιρινή πανελλήνια περιοδεία.

PHOTO FILIPPIDHS   Το έργο “Ιππής” είναι το πρώτο από τα σωζόμενα έργα του Αριστοφάνη που φέρει την υπογραφή του. Είναι μία πολιτική κωμωδία, η οποία κέρδισε το πρώτο βραβείο το 424 π.Χ. στα Λήναια. Πραγματεύεται τη φαυλότητα της εξουσίας και το πώς μία τέτοια εξουσία μπορεί να οδηγήσει μία χώρα στην καταστροφή. Λαμβάνει χώρα στον έβδομο χρόνο του Πελοποννησιακού πολέμου και διακωμωδεί καυστικά τον Κλέωνα, έναν πολιτικό της εποχής, ο οποίος κατείχε τότε την εξουσία στην πόλη της Αθήνας. Περιγράφει τον αγώνα του Παφλαγόνα ενάντια στον Αλλαντοπώλη για την απόκτηση της εξουσίας. Το έργο οφείλει τον τίτλο του στο χορό, στους “Ιππής', ο οποίος είναι η εκκλησία του δήμου, της οποίας προσπαθεί κάθε ένας από τους παραπάνω, να πάρει την εύνοια. Ο Παφλαγόνας αντιπροσωπεύει τον Κλέωνα, έναν φαύλο, κατά τον  Αριστοφάνη, πολιτικό, και για να τον χτυπήσει, εφευρίσκει έναν φαυλότερο πολιτικό, τον Αλλαντοπώλη, δείχνοντας ότι το χειρότερο νικάει το κακό. Το έργο καυτηριάζει την κακοδιαχείριση και τις ατασθαλίες της εξουσίας, τον λαϊκισμό και τα ρουσφέτια αλλά και τα μικροκομματικά συμφέροντα, κάνοντας παράλληλα κριτική και στο χορό που, από αφέλεια και αμάθεια, πείθονται από τέτοιους πολιτικούς. Ένα δυστυχώς, επίκαιρο έργο.

PHOTO FASOYLH   Τη σκηνοθεσία της παράστασης έχει αναλάβει ο Σταμάτης Φασουλής, ο οποίος δήλωσε χαρακτηριστικά ότι “δεν είναι σύγχρονο το έργο. Εμείς είμαστε παλιοί και δεν έχουμε καταφέρει να λύσουμε κανένα πρόβλημα από τότε. Απελπιστικά και απελπισμένα παλιοί. Τέλος, δήλωσε τη χαρά του που δουλεύει με ανθρώπους που συνεννοείται σε θεατρικό και καλλιτεχνικό επίπεδο, και με τους πιο παλιούς του χώρου αλλά και με τους πιο καινούριους, μιας και φροντίζει να υπάρχουν και οι μεν και οι δε στα σχήματα που συνεργάζεται. Ο Πέτρος Φιλιππίδης, πρωταγωνιστής της παράστασης, παρομοίασε το έργο με έναν καθρέφτη τον οποίο ο καθένας πρέπει να βάλει μπροστά του σήμερα. Εξέφρασε τη χαρά του που συνεργάζεται ξανά με το Σταμάτη Φασουλή, μετά από δώδεκα χρόνια που είχαν συνεργαστεί στο “Λατέρνα, φτώχεια και φιλότιμο”, στην παράσταση “Ιππής”, η οποία ήταν η πρώτη παράσταση που έπαιξε ως σπουδαστής του Θεάτρου Τέχνης με πρωταγωνιστή τότε, τον Γιώργο Αρμένη. Ο έτερος πρωταγωνιστής είναι ο Γιάννης Ζουγανέλης, ο οποίος δήλωσε ευτυχής, γιατί του δίνεται η ευκαιρία να συνεργαστεί με ανθρώπους που θαυμάζει, όπως ο Π. Φιλιππίδης τον οποίο χαρακτήρισε έναν κατ' αρχήν Αριστοφανικό ηθοποιό και γιατί ο λόγος που έγινε ηθοποιός, σπουδάζοντας όπερα όπως χαρακτηριστικά είπε, ήταν για να παίξει Αριστοφάνη, και ειδικά το συγκεκριμένο έργο το οποίο συσχέτισε με τη μνημονιακή πολιτική. Τα σκηνικά της παράστασης ανέλαβε ο Μανώλης Παντελίδης και τα κουστούμια η Ντένη Βαχλιώτη, τους φωτισμούς ο Λευτέρης Παυλόπουλος και τη μουσική ο Γιώργος Χριστιανάκης.

   Οι παραστάσεις του έργου “Ιππής” θα αρχίσουν αρχές Ιουλίου στο Θέατρο Δάσους στη Θεσσαλονίκη, και θα ακολουθήσουν οι παραστάσεις στο Αρχαίο θέατρο Επιδαύρου στις 20 και 21 Ιουλίου και μεγάλη καλοκαιρινή περιοδεία μέχρι το Σεπτέμβριο σε πολλές περιοχές της Ελλάδας.

Δημήτρης Σταυρόπουλος
PHOTO ZOYGANELH

Συνεντεύξεις