Άρθρα

loogoo

Σύνοψη της Ερωφίλης (Συνέντευξη Τύπου)

 
Η «Erofili Synopsis» επιστρέφει στην Θεσσαλονίκη
 
 
6   Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ των Δημητρίων, τον Οκτώβριο του 2012, παρουσιάστηκε στη Θεσσαλονίκη η «Σύνοψη της Ερωφίλης», η οποία έπειτα από μια ζεστή υποδοχή σε πολλές περιοχές της Ελλάδας, επιστρέφει για δέκα παραστάσεις στη γενέθλια πόλη του σκηνοθέτη της Σίμου Κακάλα, στη Θεσσαλονίκη και το θέατρο Αυλαία.
 
   Μια σκοτεινή ιστορία, βασισμένη στο έργο του κρητικού Γεώργιου Χορτάτση και εμπνευσμένη από ιταλικές τραγωδίες της Αναγέννησης, που αναφέρεται στον έρωτα, στην αλαζονεία, στην εξουσία, στη σκληρότητα. Μέσα από τους βασικούς της πρωταγωνιστές, το Βασιλιά της Αιγύπτου Φιλόγονο, την κόρη του Ερωφίλη και τον στρατηγό του Πανάρετο, γνωρίζουμε το μακάβριο και βάρβαρο τρόπο με τον οποίο η εξουσία εκδικείται.
 
   Σε συνέντευξη τύπου, που δόθηκε, ο σκηνοθέτης της παράστασης Σίμος Κακάλας μίλησε για το ξεκίνημα της Εταιρείας Θεάτρου Χώρος, που καθιερώθηκε ως θίασος ρεπερτορίου με παραγωγές όπως η «Γκόλφω» του Σπ. Περεσιάδη και ο «Απόκοπος» του Μπεργαδή. Τα έργα αυτά ήταν που τους «άνοιξαν» την πόρτα για να γνωρίσουν τη φιλοσοφία των μπουλουκιών και να αγαπήσουν τους περιοδεύοντες θιάσους. «Από ηθοποιοί του σαλονιού γίναμε ηθοποιοί του μπαλκονιού» είπε χαρακτηριστικά, ενώ για την έρευνα του σχετικά με τη θεατρική παράδοση της Ελλάδας χρησιμοποίησε την εμπειρία ηθοποιών από βιβλία του Μ. Φωτόπουλου και της Σπ. Βρανά αλλά και μαρτυρίες ανθρώπων, που μοιράστηκαν μαζί του τις ιστορίες τους.
 
   Τα κείμενα που χρησιμοποιεί, τα θεωρεί τόσο πλούσια όσο και μια πηγή, αφού προσφέρουν τη δυνατότητα, σε όποιον ασχολείται μ’ αυτά, να φωτίζει κάθε φορά και διαφορετικά σημεία. Γι’ αυτόν το λόγο, αυτή είναι και η τρίτη εκδοχή της Ερωφίλης με την οποία ο θίασος της Εταιρείας Θεάτρου Χώρος ήρθε σε πρώτη επαφή το 2008. Οι δύο πρώτες εκδοχές, τα ασκησιολογικού χαρακτήρα σχεδιάσματα το 2008 και το 2010, στηρίχτηκαν αποκλειστικά στο δεκαπεντασύλλαβο στίχο του κειμένου, ενώ με το τρίτο αυτό εγχείρημα του, ο σκηνοθέτης προσπαθεί να ξεφύγει από την παραδοσιακή φόρμα της Ερωφίλης και να την αποδώσει με τέτοιο τρόπο, ώστε το κοινό να είναι σε θέση να καταλάβει το αριστουργηματικό κείμενο.
 
5   Ακόμη, ο κ. Κακάλας αναφέρθηκε με θέρμη στη μουσική που δημιουργήθηκε από το Νίκο Βελιώτη ειδικά για τις ανάγκες της παράστασης. Στον ήχο αυτό δηλαδή, που ακούγεται επί μιάμιση ώρα στη σκηνή και θεωρείται δικαίως ο τέταρτος πρωταγωνιστής της παράστασης. Είναι ένα στοιχείο στο οποίο συμπυκνώνεται η μπαρόκ εποχή του έργου, ενώ θεωρώντας ο ίδιος ο σκηνοθέτης αδύνατη την παρουσία χορού με μια φωνή, όπως συμβαίνει στις τραγωδίες, αναφέρθηκε στις τρεις πρωταγωνίστριες ως «το απομεινάρι του χορού της Ερωφίλης».
 
   Με τη χρήση μάσκας, ειδικού φωτισμού και άλλων έξυπνων σκηνοθετικών «κόλπων», όπως η τεχνική κιαροσκούρο, το παιχνίδι σκιάς και φωτός δηλαδή που χρησιμοποίησε ο Ιταλός ζωγράφος Καραβάτζιο στα έργα του, οι τρεις γυναίκες ηθοποιοί μετακινούνται, σε όλη τη διάρκεια της παράστασης, από γυναικείους σε ανδρικούς ρόλους.
 
   Οι ηθοποιοί μίλησαν για τους ρόλους που ερμηνεύουν, για τη σωματική αλλά και ψυχική προετοιμασία τους πριν από κάθε παράσταση, λόγω των σκηνοθετικών απαιτήσεων, αλλά και για την ελευθερία που ανακάλυψαν μέσα από τους κανόνες που θέτει το σημαντικό αυτό έργο.
 
   Με τα «εργαλεία» ενός κειμένου λοιπόν, που διδάσκεται σε πανεπιστήμια, τη δραματουργική επεξεργασία της ηθοποιού Έλενας Μαυρίδου, τη βοήθεια της φιλολόγου Ναταλίας Δεληγιαννάκη και την επιτόπια έρευνα στην Κρήτη, την οποία επισκέπτονται οι συντελεστές τα τελευταία τέσσερα χρόνια που ασχολούνται με την Ερωφίλη, παρουσιάζεται ένα έργο που χρειάστηκε καιρός και εργάστηκαν αρκετοί άνθρωποι ώστε να εμπεδωθεί. Γι’ αυτό και δεν εγκαταλείφθηκε ύστερα από την πρώτη απόδοση του, αλλά έπειτα από πολλές δοκιμές και αυτοσχεδιασμούς οι ιδέες εμπλουτίστηκαν με επιπλέον στοιχεία και έφτασαν την παράσταση στο ωριμότερο της πλέον στάδιο.
 
 
Σοφία Μαρτιγοπούλου
 
Ταυτότητα παράστασης
Σκηνοθεσία – Σκηνικό: Σίμος Κακάλας
Επεξεργασία Κειμένου – Διασκευή: Έλενα Μαυρίδου
Μουσική: Νίκος Βελιώτης
Μάσκες: Μάρθα Φωκά
Σχεδιασμός Φωτισμού: Περικλής Μαθιέλλης
Σχεδιασμός Ήχου: Γιώργος Μαυρίδης
Βοηθός Σκηνοθέτη: Δημήτρης Καλακίδης
Voice Training: Αθηνά Τρέβλια
Σύμβουλος – Φιλόλογος: Ναταλία Δεληγιαννάκη
Διεύθυνση Παραγωγής: Στέλα Τενεκετζή
Ηθοποιοί: Δήμητρα Κούζα, Δήμητρα Λαρεντζάκη, Έλενα Μαυρίδου
Πληροφορίες
Διάρκεια παράστασης: 1 ώρα και 40 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)
Παραστάσεις: Πέμπτη 13- Κυριακή 23 Δεκεμβρίου 2012
Θέατρο Αυλαία, πλατεία ΧΑΝΘ, τηλ. 2310 237700
Τιμές εισιτηρίων: γενική είσοδος 15€, φοιτητικό- μαθητικό- ανέργων: 10€
2

Άρθρα

Facebook Comments