Άρθρα

loogoo

Πανόραμα Ελληνικού Kινηματογράφου, Παρίσι

 
   Είναι μια θλιβερή αλήθεια ότι η παρουσία της Ελλάδος σε μια πόλη που φημίζεται για τα πολιτιστικά δρώμενα, όπως είναι το Παρίσι δεν είναι ακριβώς στο επίπεδο που θα περίμενε κανείς. Δεν είναι βέβαια η στιγμή για ν'αναζητήσουμε ευθύνες, αλλά κάθε φορά που συμβαίνει κάτι το αξιόλογο αναρωτιόμαστε γιατί πολιτιστικές πρωτοβουλίες με ελληνικό χρώμα δε συμβαίνουν πιο συχνά. Έτσι λοιπόν το  Έβδομο Πανόραμα Σύγχρονου Ελληνικού Κινηματογράφου, που πραγματοποιήθηκε μεταξύ 20 και 25 Μαρτίου αποτέλεσε μια λαμπρή εξαίρεση, επίσης λόγω του γεγονότος ότι ασχολείται με το παρόν του ελληνικού σινεμά, το οποίο είναι αρκετά παραγνωρισμένο στα μάτια των Γάλλων.
 
panoramaposter
   Διοργανωτές της έβδομης έκδοσης του φεστιβάλ ήταν το Κέντρο Ελληνικού Πολιτισμού στο Παρίσι, με την υποστήριξη του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου. Οι προβολές πραγματοποιήθηκαν στο σχετικά μικρό, αλλά φιλόξενο κινηματογράφο Balzac, δύο μόλις βήματα από την Αψίδα του Θριάμβου και τη πολυσύχναστη λεωφόρο των Ηλύσιων Πεδίων. Το πρόγραμμα περιελάμβανε κινηματογραφικές παραγωγές που γυρίστηκαν τα τελευταία δυο μόλις χρόνια, φιλοδοξώντας έτσι να δώσει το στίγμα του σύγχρονου ελληνικού κινηματογράφου. Μοναδική εξαίρεση αποτέλεσε στην πρεμιέρα η προβολή της ταινίας του Θόδωρου Αγγελόπουλου "Αναπαράσταση", την οποία προλόγισε ο Κώστας Γαβρας, ως φόρο τιμής στον εκλιπόντα κορυφαίο δημιουργό. Ένα από χαρακτηριστικά του προγράμματος ήταν η πληρότητά του, μια και περιλάμβανε τόσο μεγάλου όσο και μικρού μήκους ταινίες, αλλά και δύο ντοκυμαντέρ. Προβλήθηκαν ταινίες που διακρίθηκαν σε διεθνή φεστιβάλ, όπως ο "Άδικος Κόσμος" του Φίλιππου Τσίτου (San Sebastian Film Festival) ή "Το αγόρι τρώει το φαγητό του πουλιού" του Έκτορα Λυγίζου (Toronto International Film Festival), όσο και ταινίες εμπορικού χρώματος όπως το "Άν" του Χριστόφορου Παπακαλιάτη. Το φεστιβάλ διήρκεσε πέντε μέρες με προβολές που άρχιζαν το μεσημέρι και ολοκληρώνονταν μέχρι αργά το βράδυ.
 
panoramagavras
 
   Στα σύν της οργάνωσης ήταν και η παρουσία πολλών εκ των δημιουργών των ταινιών, οι οποίοι προλόγισαν τις ταινίες τους και συμμετείχαν σε ανοιχτές συζητήσεις με το κοινό μετά το τέλος των προβολών. Στα πλαίσια αυτών των προβολών το Νoizy.gr παρακολούθησε το "Attractive Illusion" του Πέτρου Σεβαστίκογλου. Θέμα της ταινίας είναι η καθημερινότητα των Νιγηριανών μεταναστών της Αθήνας. Μία Αθήνα που μπορεί να φαντάζει "ελκυστική" σαν μια άλλη γη της επαγγελίας όταν αποφασίζουν να εγκαταλείψουν την πατρίδα τους, αλλά μεταλλάσσεται σε μια "αυταπάτη", λόγω της σκληρής πραγματικότητας που βιώνουν στα γκέτο της πρωτεύουσας. Στην ελληνικής παραγωγής ταινία συμμετέχουν επαγγελματίες αλλά και ερασιτέχνες ηθοποιοί, μέλη της Αθηναϊκής Νιγηριανής κοινότητας. Η ταινία κερδίζει το στοίχημα λόγω του ρεαλισμού της και της αυθεντικότητάς της με τον έντονο ντοκιμαντερίστικό της χαρακτήρα, όμως στοιχεία όπως το περιορισμένο μπάτζετ και κάποιος ερασιτεχνισμός σε επίπεδο ηθοποιίας είναι εμφανή. Η συζήτηση που ακολούθησε περιστράφηκε στις δυσκολίες των γυρισμάτων, το πρωτότυπο του εγχειρήματος και τις φιλοδοξίες του σκηνοθέτη. Έντονο ήταν το ενδιαφέρον του κοινού για το πως η χτυπημένη από την κρίση ελληνική πρωτεύουσα δυσχεραίνει τις συνθήκες ζωής όχι μόνων των ντόπιων αλλά και των μεταναστών. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο Πέτρος Σεβαστίκογλου, "Είναι ανάγκη και υποχρέωση του καλλιτέχνη να απεικονίζει την πραγματικότητα της χώρας του, έστω και όταν δεν υπάρχει πλέον καμία δυνατότητα βοήθειας από το κράτος". Στις υπόλοιπες μέρος του φεστιβάλ το παρόν έδωσαν οι σκηνοθέτες Μενέλαος Καραμαγγιώλης, Φίλιππος Τσίτος και Χριστόφορος Παπακαλιάτης, τους οποίους το κοινό υποδέχθηκε με ερωτήσεις αλλά και παρατηρήσεις.
 
panorama01
   Κλείνοντας, το 7ο Πανόραμα Σύγχρονου Ελληνικού Κινηματογράφου στο Παρίσι κρίνεται επιτυχημένο μια και κατόρθωσε να προβάλει μια όσο το δυνατόν σφαιρική εικόνα του σύγχρονου ελληνικού σινεμά μέσα από 15 ταινίες. Έγινε όμως εμφανές ότι προκειμένου αυτό να πρωταγωνιστήσει και να ξεχωρίσει χρειάζεται ακόμα δρόμος. Πάντως, δεδομένης της κατάστασης της χώρας, ο ελληνικός καλλιτεχνικός κόσμος διαθέτει το ταλέντο και αποτελεί ένα από τα παραδείγματα ότι η Ελλάδα μπορεί να σταθεί αξιοπρεπώς σε παγκόσμιο επίπεδο.

Ταινίες:
ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ του Θεώδορου Αγγελόπουλου (1970), J.A.C.E. του Μενέλαου Καραμαγγιώλη, (2012), ΑΝ του Χριστόφορου Παπακαλιάτη, (2012), ΑΔΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ του Φίλιππου Τσίτου, (2011), ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΡΩΕΙ ΤΟ ΦΑΓΗΤΟ ΤΟΥ ΠΟΥΛΙΟΥ του Έκτορα Λυγίζου(2012) ΠΡΩΤΗ ΥΛΗ του Χρήστου Καρακέπελη (2011), ΤΟ ΤΑΝΚΓΟ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ του Νίκου Κουτελιδάκη, (2011), MAN AT SEA του Κωνσταντίνου Γιάνναρη, (2011), ΤΟ ΓΑΛΑ του Γιώργου Σιούγα (2011), ΑΤRACTIVE ILLUSION του Πέτρου Σεβαστίκογλου (2012), ΣΜΥΡΝΗ: Η ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΜΙΑΣ ΚΟΣΜΟΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΟΛΗΣ 1900 – 1922 της Μαρίας Ηλιού (2012) ΑΛΠΕΙΣ του Γιώργου Λάνθιμου, (2012)
 
ΤΑΙΝΙΕΣ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ Ο ΤΥΦΛΟΣ ΨΑΡΑΣ των Στρατή Βογιατζή και Θέκλας Μαλάμου (2012), ΤΟ ΧΑΜΕΝΟ ΚΟΡΙΤΣΙ του Νίκου Πάστρα (2012), CASUS BELLI του Γιώργου Ζώη (2010), CAVO D' ORO του Σιαμάκ Ετεμάντη, (2012)
 
Ανίκητος Γαροφαλάκης
 
panorama02
 

Άρθρα

Facebook Comments