Starlight

loogoo

Και επειδή τους αγαπάμε... Τρίτη ηλικία - Πρώτη λατρεία


   Η 1η Οκτωβρίου είναι η παγκόσμια ημέρα της τρίτης ηλικίας. Κάτι σαν να λέμε η γιορτή της γιαγιάς και του παππού. Οι αλλαγές στον οργανισμό και στα λειτουργικά συστήματα αυτού παρουσιάζουν ραγδαίες μειώσεις, που ξεκινούν από το εξηκοστό έτος. Επίσημα ηλικιωμένος είναι κάποιος μετά το εξηκοστό πέμπτο έτος της ηλικίας του.
 
agapi1978

   Οι ηλικιωμένοι είναι άνθρωποι που αγαπάμε, οι δικοί μας άνθρωποι, που θέλουμε να φροντίζουμε. Αυτοί που κάποιες φορές μας κουράζουν, δεν μας «ακούνε», μας εκνευρίζουν αλλά και πάλι τους αγαπάμε. Εκτός λοιπόν από ένα όμορφο περιβάλλον και την αγάπη μας, μπορούμε να τους προσφέρουμε κάτι παραπάνω. Ας τους παρακινήσουμε να ασκηθούν, έτσι ώστε να βελτιωθεί η καθημερινότητά τους. Υπάρχουν πολλές μορφές άσκησης ανάλογες των δυνατοτήτων τους και της αρεσκείας τους.

   Ο στόχος, για καλύτερα αποτελέσματα, είναι να γυμνάζονται 3-5 φορές την εβδομάδα, τουλάχιστον για τριάντα λεπτά την φορά. Η διάρκεια εξαρτάται από τη φυσική κατάσταση που ήδη έχουν. Η σωματική δραστηριότητα βελτιώνει την καρδιοαναπνευστική λειτουργία, την αντοχή και τη δύναμη, ενώ παράλληλα έχει θετική επίδραση στην ψυχική διάθεση και την κοινωνική ζωή των ατόμων.
 
agapi1979

   Πιο αναλυτικά μπορούμε να δούμε μορφές άσκησης ξεχωριστά, να προτείνουμε και να επιλέξουν τι τους αρέσει και τους ταιριάζει. Πολλοί ηλικιωμένοι προτιμούν χαμηλής έντασης ασκήσεις. Η πιο ασφαλής και ήπια μορφή άσκησης είναι η αεροβική στο νερό, είτε ακολουθώντας κάποιο ομαδικό πρόγραμμα είτε ατομικά. Το περπάτημα επίσης βοηθάει στη βελτίωση της υγείας της καρδιάς και την κυκλοφορία του αίματος. Τέλος, το ποδήλατο (στατικό ή μη) είναι ένα μέσο αύξησης του ρυθμού της καρδιάς και της αναπνοής.

   Η σαρκοπενία είναι μια μεγάλη απειλή για την τρίτη ηλικία. Αρχικά ο μυϊκός ιστός χαλαρώνει και ακολούθως έχουμε απώλεια αυτού με τελική συνέπεια τη μείωση της μυϊκής λειτουργίας. Όσο περισσότερο αυξάνεται η ηλικία, τόσο πιο έντονη είναι η παρουσία της μυϊκής ατονίας. Σημαντικό ρόλο στην πρόληψη της σαρκοπενίας παίζει η μυϊκή ενδυνάμωση. Η συστηματική άσκηση μέσω ήπιας αντίστασης επιτυγχάνει τη διατήρηση και την οικοδόμηση των μυών. Ελαφριά βάρη, λάστιχα και το σωματικό βάρος είναι τα μέσα για ένα επαρκές ασκησιολόγιο. Εξάλλου, το σημαντικό είναι να σηκώνονται από το κρεβάτι, την καρέκλα, να μπορούν να ντυθούν μόνοι τους και γενικότερα να αυτοεξυπηρετηθούν.
 
agapi1980
   Δύο ακόμα σημαντικά θέματα είναι η έλλειψη ισορροπίας και η μείωση του εύρους κίνησης των αρθρώσεων. Επικίνδυνα καμώματα του γήρατος και τα δύο. Προκαλούν δυσκολίες στην καθημερινότητα και πόνους σε λειτουργικές κινήσεις. Υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός ασκήσεων ισορροπίας που μπορεί να βοηθήσει την σταθερότητα των αγαπημένων μας προσώπων. Η αποφυγή μιας πτώσης εξάλλου είναι ο σημαντικότερος στόχος ενός τέτοιου ασκησιολογίου. Οι διατάσεις είναι το κομμάτι της γυμναστικής που διατηρεί την ελαστικότητα των μυών και των συνδέσμων. Η διατήρηση την ευκαμψίας και της ευλυγισίας έχει σημαντικά οφέλη στην αυτοεξυπηρέτηση (π.χ. να φορέσει μια μπλούζα) και την ανεξαρτησία.

   Ας τους παρακινήσουμε. Ας τους δελεάσουμε. Τον παππού που κάθεται στην τηλεόραση, τη γιαγιά που πλέκει. Ας τους σηκώσουμε από τη βολικότητα του καναπέ για μια βόλτα στον «κόσμο». Τους αγαπάμε, μη τους αφήνουμε να βαλτώνουν στο «Δεν μπορώ» και στο «Πονάω»…

Μαρία Σέρτσου
 
agapi1981
Η Μαρία γεννήθηκε στην Αθήνα το 1981. Αποφοίτησε το 2005 από το ΤΕΦΑΑ Κομοτηνής και συνέχισε τις σπουδές της στο Τμήμα Φυσικοθεραπείας του Ανώτατου ΤΕΙ Αθηνών, αποφοιτώντας το 2009, εκπληρώνοντας, έτσι, το στόχο της για αρμονικό συνδυασμό Άθλησης και Φυσικοθεραπείας. Έχει μεταπτυχιακές σπουδές στη «Δια Βίου Άσκηση» του ΤΕΦΑΑ Κομοτηνής, με κατεύθυνση «Πρόληψη – Παρέμβαση – Αποκατάσταση». Έχει κατάρτιση στην κλασική φυσικοθεραπεία και τη φυσική δραστηριότητα. Γνωρίζει τεχνικές μάλαξης, βελονισμό, κινησιοθεραπεία και έχει εξειδίκευση στην υδροθεραπεία και στην εκγύμναση ειδικών πληθυσμών (π.χ. γυναίκες με οστεοπόρωση). Παρακολουθεί τις εξελίξεις στο χώρο μέσω σεμιναρίων. Διδάσκει aqua fitness, bosu, pilates και έχει την δυνατότητα να ετοιμάζει εξατομικευμένα προγράμματα εκγύμνασης για σωστή στάση σώματος, αποκατάσταση και συντήρηση. Είναι ενεργό μέλος του Πανελλήνιου Συλλόγου Φυσικοθεραπευτών και της Ελληνικής Φυσικοθεραπευτικής Εταιρείας Αλγολογίας. Εργάζεται ως swimming trainer, personal trainer και υδροθεραπεύτρια.
 
agapi1977
 

Starlight

Facebook Comments