Starlight

loogoo

Οστεοπόρωση: ο εχθρός που μπορούμε να πολεμήσουμε

 
   Η οστεοπόρωση είναι μία πάθηση που οφείλεται σε διαταραχή εκείνων των παραγόντων που διασφαλίζουν τον ομαλό μεταβολισμό των οστών. Είναι η πιο συχνή μεταβολική νόσος των οστών και αφορά ολόκληρο τον οστίτη ιστό. Χαρακτηρίζεται από χαμηλή οστική μάζα και φθορά της μικροαρχιτεκτονικής δομής του οστίτη ιστού, με επακόλουθο την αύξηση της ευθραυστότητας των οστών και της επιρρέπειάς τους στα κατάγματα.
 
osteoporosi1943
 
   Η σκελετική ανάπτυξη ολοκληρώνεται μεταξύ 20ου – 22ου έτους της ηλικίας, ενώ η οστική ανάπτυξη εξακολουθεί να αυξάνεται μέχρι το 25ο – 30ο έτος (εξαρτάται από την άσκηση και το φύλο). Υπάρχει μια χρονική στιγμή που η οστική πυκνότητα έχει φθάσει στο μέγιστο βαθμό της και τότε μιλάμε για την κορυφαία οστική πυκνότητα (Peak Bone Density – PBD). Μέχρι την συμπλήρωση των 35 – 40 χρόνων περίπου, η οστική πυκνότητα διατηρείται και μετά ξεκινάει η μείωσή της.

   Η εμφάνιση της οστεοπόρωσης εξαρτάται από μια σειρά παραγόντων κινδύνου (risk factors), οι οποίοι συντελούν στην ταχύτερη αποδόμηση οστικής μάζας. Αυτοί οι παράγοντες είναι:
• Κληρονομική προδιάθεση
• Διαταραχές της ορμονικής λειτουργίας
• Ελλείπεις διατροφή σε ασβέστιο.
• Εμμηνόπαυση
• Έλλειψη άσκησης
• Κάποια φαρμακευτικά σκευάσματα
• Ανορεξία
• Έλλειψη έκθεσης στον ήλιο (κατά συνέπεια έλλειψη βιταμίνης D)
• Ρευματοειδής αρθρίτιδα
• Υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ
 
osteoporosi1944
   Η βιταμίνη D βοηθά στην πρόληψη της οστεοπόρωσης και των καταγμάτων. Ο οργανισμός μπορεί να συνθέσει την βιταμίνη D με την έκθεσή του στον ήλιο. Είναι σημαντική, διότι βοηθά στη σωστή απορρόφηση του ασβεστίου από τον οργανισμό.

   Η θεραπεία της οστεοπόρωσης είναι αφενός μεν προληπτική, αφετέρου δε φαρμακευτική (επί ήδη εγκατεστημένης πάθησης). Ουσιαστικά η προληπτική αγωγή είναι η εφαρμογή κανόνων διατροφής και σωματικής άσκησης που οδηγούν σε αύξηση και εν συνεχεία διατήρηση της οστικής πυκνότητας.

   Η άσκηση αργοπορεί το ρυθμό απώλειας της οστικής πυκνότητας με την αύξηση της ηλικίας. Όσο μεγαλύτερη οστική μάζα έχει αποκτηθεί μέχρι την ηλικία των τριάντα ετών τόσο περισσότερο διατηρείται αυτή μεγαλώνοντας. Στην ήδη εγκατεστημένη πάθηση η άσκηση είναι σημαντική, καθώς επιβραδύνει την εξέλιξη της οστεοπόρωσης. Ιδανικές ασκήσεις είναι εκείνες κατά τις οποίες ασκείται κάθετη φόρτιση στα οστά, όπως το περπάτημα, ο χορός (λόγω της βαρύτητας) και η προπόνηση δύναμης. Σταδιακά θα πρέπει να καταβάλλεται προσπάθεια για αύξηση της αντίστασης των ασκήσεων, έτσι ώστε να αυξάνονται τα ευεργετικά αποτελέσματα της άσκησης.
 
osteoporosi1945
   Ανεξαρτήτως του τρόπου εκτέλεσης των ασκήσεων (όρθια ή καθιστή θέση), οι συμμετέχοντες θα πρέπει να καταβάλουν συνεχή προσπάθεια για τη διατήρηση της σωστής θέσης του σώματος κατά την διάρκεια εκτέλεσης των ασκήσεων. Η άσκηση δεν πρέπει να εγκαταλείπεται στις μεγαλύτερες ηλικίες, αλλά να προσαρμόζεται στις ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες του κάθε ατόμου. Το πιο εύκολο σε άσκηση που μπορεί να προταθεί είναι 30-60 λεπτά περπάτημα, τρεις με τέσσερις φορές την εβδομάδα. Ξεκίνα τώρα!

Μαρία Σέρτσου
 
osteoporosi1946

Starlight

Facebook Comments