Starlight

loogoo

Αρθρίτιδα: ο γνώριμός μας άγνωστος

 
   Η 12η Οκτωβρίου είναι η παγκόσμια ημέρα αρθρίτιδας. Ορίστηκε με σκοπό να ευαισθητοποιήσει τον κόσμο για τη σημασία της έγκαιρης διάγνωσης της πάθησης και της γρήγορης πρόσβασης στη θεραπεία. Η αρθρίτιδα είναι μια κοινή πάθηση που προκαλεί πόνο και φλεγμονή. Χωρίζεται σε δύο είδη, την οστεοαρθρίτιδα και τη ρευματοειδή αρθρίτιδα.
 
arthritida1922 
   Η οστεοαρθρίτιδα είναι εκφυλιστική πάθηση, μια χρόνια και προοδευτικά εξελισσόμενη πάθηση των αρθρώσεων και της σπονδυλικής στήλης. Χαρακτηρίζεται από την προοδευτική καταστροφή του αρθρικού χόνδρου και τη δημιουργία νέου οστού (οστεόφυτα). Τα κύρια συμπτώματα είναι ο πόνος, η δυσκαμψία, ο κριγμός, η διόγκωση και η παραμόρφωση της άρθρωσης.

   Η ρευματοειδής αρθρίτιδα είναι αυτοάνοσο νόσημα, μια χρόνια φλεγμονώδη πάθηση του συνδετικού ιστού, αγνώστου αιτιολογίας. Η φλεγμονή δεν περιορίζεται μόνο στον αρθρικό υμένα. Είναι δυνατόν να έχουμε και εξωαρθρικές εκδηλώσεις. Η νόσος συνήθως εμφανίζεται ξαφνικά, με πόνο στις αρθρώσεις, με απώλεια βάρους και πρωινή δυσκαμψία. Η προσβολή δε των αρθρώσεων είναι συμμετρική.
 
arthritida1923
   Το άτομο που πάσχει από αρθρίτιδα, μπορεί να ασκηθεί και η άσκηση είναι ένα από τα μέσα τα οποία μπορούν να αναστείλουν ή να επιβραδύνουν την εξέλιξη της πάθησης. Σκοπός είναι να ανακουφιστεί ο ασθενής από τον πόνο, να προληφθεί μια μόνιμη βλάβη, να διορθωθούν οι παραμορφώσεις όσο είναι εφικτό και να υποστηριχθεί ο ασθενής ψυχολογικά.

   Η κινησιοθεραπεία γίνεται με ενεργητικές και ήπιες παθητικές ασκήσεις, με σκοπό την πλήρη κινητοποίηση των προσβεβλημένων αρθρώσεων. Είναι σημαντικό να διατηρηθεί η μυϊκή ισχύς μέσω ασκήσεων με αντίσταση. Η βελτίωση του εύρους κίνησης και της δύναμης χρειάζεται να επιτυγχάνεται χωρίς να ερεθιστούν οι προσβεβλημένες αρθρώσεις. Στα προγράμματα άσκησης υπάρχει διαβάθμιση ανάλογα με το επίπεδο φυσικής κατάστασης και την λειτουργική ικανότητα του κάθε ατόμου.
 
arthritida1924
   Ένας αρχάριος ή ένας άνθρωπος με κινητικά προβλήματα λόγω της ηλικίας ή και της πάθησης, μπορεί να ακολουθήσει ένα πρόγραμμα ασκήσεων που εκτελούνται με το βάρος του σώματος. Οι περισσότερες ασκήσεις εκτελούνται σε καθιστή θέση για την ενδυνάμωση μεγάλων μυϊκών ομάδων και τη βελτίωση του εύρους κίνησης. Στόχος είναι οι συμμετέχοντες να στέκονται όρθιοι για περισσότερο χρόνο, να περπατούν μεγαλύτερες αποστάσεις και να μπορούν να σηκώνονται από την καρέκλα.

   Η εξέλιξη είναι η επιτυχία των στόχων και το να μπορέσει ο ασκούμενος να περάσει σε ασκήσεις μεγαλύτερης δυσκολίας. Σε επόμενο στάδιο λοιπόν μπαίνουν ασκήσεις από όρθια θέση για τα πόδια και εντάσσονται και ασκήσεις χεριών. Επίσης μπορούν να χρησιμοποιηθούν μπάλες γυμναστικής για την αύξηση της αντίστασης σε κάποιες ασκήσεις. Δίνεται έμφαση στην ενδυνάμωση του κορμού, ενός στοιχείου απαραίτητου για την εκτέλεση καθημερινών δραστηριοτήτων όπως μεταφορά αντικειμένων, ενασχόληση με την κηπουρική κ.α.
 
arthritida1925
   Το προχωρημένο πρόγραμμα ασκήσεων αποβλέπει στην ενδυνάμωση, τη λειτουργικότητα και την σταθερότητα και απευθύνεται σε δραστήρια άτομα που επιθυμούν να βελτιώσουν τη βάδιση και την ισορροπία τους. Περιλαμβάνει ασκήσεις με βαράκια σε χέρια και πόδια, ενώ ακολουθεί προοδευτική αύξηση, τόσο της ποσότητας όσο και της έντασης.

   Όλα τα προγράμματα χρειάζεται να έχουν μια συχνότητα τουλάχιστον τρεις φορές την εβδομάδα. Τα ασκησιολόγια που απευθύνονται σε αρχάριους και μέσης δραστηριότητας είναι συνετό να εκτελούνται με διάρκεια τριάντα λεπτών, ενώ για τους προχωρημένους φτάνουν και τα σαράντα πέντε λεπτά. Οι ασκήσεις που χρησιμοποιούνται και ιδιαίτερα με τη χρήση αντίστασης, βοηθούν στη μείωση των εξάρσεων της αρθρίτιδας. Η ελάττωση του πόνου στις καθημερινές ενασχολήσεις έχει σαν αποτέλεσμα την καλύτερη ποιότητα ζωής.
 
arthritida1926
   Οπλίσου ενάντια των φθορών του σώματος. Η πρόληψη είναι σημαντική, οπότε ένταξε τη φυσική δραστηριότητα στη ζωή σου πριν γίνει απαραίτητο. Ωστόσο σκέψου το όφελος της άσκησης, ακόμα και αν είναι η πρώτη φορά που θα έρθεις σε επαφή μαζί της. Βρες κάτι που σου αρέσει και ξεκίνα!

Μαρία Σέρτσου

Η Μαρία γεννήθηκε στην Αθήνα το 1981. Αποφοίτησε το 2005 από το ΤΕΦΑΑ Κομοτηνής και συνέχισε τις σπουδές της στο Τμήμα Φυσικοθεραπείας του Ανώτατου ΤΕΙ Αθηνών, αποφοιτώντας το 2009, εκπληρώνοντας, έτσι, το στόχο της για αρμονικό συνδυασμό Άθλησης και Φυσικοθεραπείας. Έχει μεταπτυχιακές σπουδές στη «Δια Βίου Άσκηση» του ΤΕΦΑΑ Κομοτηνής, με κατεύθυνση «Πρόληψη – Παρέμβαση – Αποκατάσταση». Έχει κατάρτιση στην κλασική φυσικοθεραπεία και τη φυσική δραστηριότητα. Γνωρίζει τεχνικές μάλαξης, βελονισμό, κινησιοθεραπεία και έχει εξειδίκευση στην υδροθεραπεία και στην εκγύμναση ειδικών πληθυσμών (π.χ. γυναίκες με οστεοπόρωση). Παρακολουθεί τις εξελίξεις στο χώρο μέσω σεμιναρίων. Διδάσκει aqua fitness, bosu, pilates και έχει την δυνατότητα να ετοιμάζει εξατομικευμένα προγράμματα εκγύμνασης για σωστή στάση σώματος, αποκατάσταση και συντήρηση. Είναι ενεργό μέλος του Πανελλήνιου Συλλόγου Φυσικοθεραπευτών και της Ελληνικής Φυσικοθεραπευτικής Εταιρείας Αλγολογίας. Εργάζεται ως swimming trainer, personal trainer και υδροθεραπεύτρια.
 

Starlight

Facebook Comments