Starlight

Εσύ ... Πόσο Καλά Θυμάσαι;

   fraukopfschmerzenΜία από τις πιο αγαπημένες μου εγκεφαλικές λειτουργίες είναι η Μνήμη. Χωρίς τη μνήμη δε θα υπήρχαμε. Θα ήμασταν έρμαιο των στιγμών που περνάνε, χωρίς να μπορούμε να τις κρατήσουμε, να τις κρίνουμε ή να τις αγαπήσουμε ... Δε θα είχαμε σκοπό, ούτε χθες, ούτε αύριο, ούτε καν σήμερα! Όχι, η μνήμη είμαστε εμείς οι ίδιοι και η μνήμη μας διαμορφώνει.

   Ας πούμε λίγα λόγια λοιπόν για αυτή τη θαυμαστή λειτουργία.

   Η μνήμη διακρίνεται σε αρνητική και θετική.

   Ο εγκέφαλός μας κατακλύζεται με αισθητικές πληροφορίες από όλες τις αισθήσεις. Αν προσπαθούσε να αποθηκεύσει όλες αυτές τις πληροφορίες, η ικανότητά του για απομνημόνευση θα εξαντλούνταν μέσα σε λίγα μόνο λεπτά.

   Ευτυχώς όμως, έχει την ιδιόρρυθμη ικανότητα να μαθαίνει να αγνοεί τις πληροφορίες, που είναι ασήμαντες. Αναστέλλει λοιπόν την αποθήκευσή τους. Το φαινόμενο αυτό, αποτελεί κατά κάποιο τρόπο μία μορφή αρνητικής μνήμης.

   Από την άλλη πλευρά, όταν οι πληροφορίες είναι κρίσιμες για μας, όπως πχ. για ευχάριστα αισθήματα, ή για αισθήματα πόνου, ο εγκέφαλος αυτόματα ενισχύει και αποθηκεύει τα σήματα. Είναι φανερό ότι κάτι τέτοιο αποτελεί θετική μορφή μνήμης.
mariamnimiarticle3
Η μνήμη ταξινομείται, ανάλογα με τη διάρκεια της, σε:
1.    Αισθητηριακή
Η αισθητηριακή μνήμη έχει διάρκεια ισχύος κάτω του δευτερολέπτου και είναι αυτή που μας δίνει ανά πάσα στιγμή την αίσθηση του υποκειμενικού παρόντος και την επαφή μας με την πραγματικότητα.
2.    Βραχυπρόθεσμη
Περιλαμβάνει τη διατήρηση πληροφοριών για μερικά δευτερόλεπτα, ή το πολύ λεπτά, εκτός αν μετατραπούν σε μακροπρόθεσμη. Η βραχυπρόθεσμη μνήμη συγκρατεί πληροφορίες για χρονικό διάστημα από λίγα δευτερόλεπτα μέχρι μερικά λεπτά. Έχει μεγάλη χωρητικότητα. Αποτελεί τον προθάλαμο της μακροπρόθεσμης μνήμης, εκεί όπου οι πληροφορίες υφίστανται περαιτέρω επεξεργασία (κωδικοποίηση), ώστε ή να διαγραφούν (λήθη) -Ναι, ξέρω θυμηθήκατε το Inception…- ή να αποθηκευθούν σταθερά στην μακροπρόθεσμη μνήμη. Αυτή μάλιστα η διαδικασία είναι υπεύθυνη για την παρουσία των ονείρων μας.
3.    Διάμεση Μακροπρόθεσμη
Διαρκεί μέρες ή εβδομάδες, αλλά τελικά χάνεται
4.    Μακροπρόθεσμη
Από τη στιγμή που θα εγκατασταθεί, μπορεί να ανακαλείται επί χρόνια ή και για ολόκληρη τη ζωή μας. Περιλαμβάνει όλα όσα γνωρίζουμε και ΞΕΡΟΥΜΕ, είναι οι γνώσεις μας, η εγκυκλοπαίδειά μας.

   mariamnimiarticle2Ένας αξιοσημείωτος ρόλος στην αποθήκευση της μνήμης, είναι αυτός του ιππόκαμπου. Τι είναι ο ιππόκαμπος;;

   Ένα ιδιαίτερο τμήμα του εγκεφαλικού φλοιού που εμπλέκεται, στο σύστημα «ανταμοιβής» και «τιμωρίας» του εγκεφάλου μας. Αυτός ενισχύει την ικανότητά μας να θυμόμαστε ευχάριστες και δυσάρεστες εμπειρίες και σκέψεις. Παίζει λοιπόν μεγάλο ρόλο στη λήψη της απόφασης για το ποιες από τις σκέψεις μας είναι αρκετά σημαντικές όσον αφορά στην ανταμοιβή ή την τιμωρία ώστε να αξίζουν να εμπεδωθούν στη μνήμη. Έτσι προστατευόμαστε από λάθη του παρελθόντος, και επιδιώκουμε τα σωστά που κάποτε μας αντάμειψαν με απόλαυση.

   Ίσως όμως εκτιμήσετε περισσότερο τη μνήμη, αν σας μιλήσω και για την αμνησία, την πάθηση της μνήμης.

   mariamnimiarticle5Η κατάσταση της πρόδρομης αμνησίας, παρατηρείται σε άτομα στα οποία έχουν αφαιρεθεί οι ιππόκαμποι για τη θεραπεία της επιληψίας. Μετά την εγχείρηση τα άτομα αυτά ουσιαστικά δε διαθέτουν παρά ελάχιστη ικανότητα για αποθήκευση λεκτικού και συμβολικού τύπου μνήμης στην μακροπρόθεσμη μνήμη, είτε ακόμη και στη βραχυπρόθεσμη μνήμη, που να διαρκεί περισσότερο από λίγα λεπτά. Θυμηθείτε την πρωταγωνίστρια του 50 First Dates!!

   Ένα άλλο ενδιαφέρον είδος αμνησίας, είναι η παλίνδρομη αμνησία. Ο όρος σημαίνει αδυναμία του ασθενούς ν’ ανακαλέσει μνήμες από το παρελθόν –δηλαδή από τις αποθήκες μακροπρόθεσμης μνήμης- παρόλο που είναι γνωστό ότι οι μνήμες βρίσκονται εκεί. Όταν εμφανίζεται, συνήθως επηρεάζει τη μνήμη των πρόσφατων γεγονότων, σε σύγκριση με αυτά του απώτερου παρελθόντος. Αυτό συμβαίνει γιατί τα γεγονότα του παρελθόντος έχουν ανακληθεί και επαναληφθεί τόσες πολλές φορές ώστε έχουν χαραχθεί έντονα και σε πολλά σημεία του εγκεφάλου.

   Υπάρχουν βέβαια κάποιες συμβουλές για να ... αποφύγετε τη λήθη και να δυναμώσετε τη μνήμη σας. Μερικές από αυτές είναι:
1. Καλή διατροφή και σωματική άσκηση
Έρευνες δείχνουν ότι κάθε μορφή αθλητικής δραστηριότητας οξυγονώνει τον εγκέφαλο και βοηθά τη μνήμη ενώ η καλή διατροφή αποτρέπει την εμφάνιση των νόσων που σχετίζονται με το αγγειακό σύστημα του εγκεφάλου.
-Kοιμηθείτε καλά!!!
-Μην κάνετε πολλές καταχρήσεις. Το αλκοόλ και άλλες ουσίες καταστρέφουν τα εγκεφαλικά σας κύτταρα και τη μνήμη σας.
-Φάτε:
•    Φρούτα και λαχανικά (μπόλικη βιταμίνη C)
•    Οτιδήποτε περιέχει βιταμίνες του συμπλέγματος Β (γιαούρτι, δημητριακά ολικής άλεσης κ.α )
•    Ζάχαρη!! Υδατάνθρακες!! Η γλυκόζη είναι η τροφή του εγκεφάλου μας!
•   Πρωινό!! Έρευνες δείχνουν ότι άτομα που καταναλώνουν σε καθημερινή βάση πρωινό, έχουν πολύ καλύτερη μνήμη από αυτούς που…ξεχνάνε να φάνε πρωινό.
2. Πνευματική εξάσκηση και διαρκής μάθηση
Τα Sudoku κάνουν καλό στη μνήμη μας! Σταυρόλεξα, πάζλ αλλά και η εκμάθηση νέων πραγμάτων βοηθά τον εγκέφαλο να ενεργοποιείται και του προσδίδει νέες δεξιότητες ...

Μη βαριέστε να σκαλίσετε και να ενεργοποιήσετε το μυαλό σας.
Δώστε του νέα ερεθίσματα !!! Που και που πάρτε ένα διαφορετικό δρόμο για τη δουλειά, αλλάξτε το πρόγραμμά σας, βάλτε νέες συνήθειες στη ζωή σας, δώστε τροφή στο μυαλό σας!!

Μαρία Λώλου
Frau-Kopf

Starlight

Facebook Comments