Σήμερα ξύπνησα τρομερά ορεξάτος. Αυτό σημαίνει ότι θα γράψουμε και θα πούμε πολλά. Ένας ταιριαστός τίτλος του κειμένου, που ακολουθεί, θα μπορούσε να είναι «Oδηγίες προς ναυτιλομένους», αλλά ακούγεται αρκετά ειρωνικός και δεν μου αρέσει. Προτιμώ τον τίτλο «Oδηγίες σωστής αξιολόγησης ενός συντάκτη» ή τον αντίστοιχο «Bασικά εφόδια ενός επίδοξου συντάκτη».
Ρίχνοντας κάποιος μια γρήγορη ματιά στα forums οποιουδήποτε site, το πρώτο πράγμα που παρατηρεί είναι πως το 60% των επισκεπτών και το 90% των συζητήσεων αναλώνονται με το αιώνιο θέμα, «γιατί έγραψε ο τάδε αυτό γι’ αυτούς;» ή «γιατί τους έδωσε μόνο 9 και όχι 10;» ή «μα πώς γίνεται οι Scorpions με τον Jabs να είναι καλύτεροι από τους Scorpions με τον Roth;» κ.ο.κ. Απόψεις! Γνώμες! Θεωρίες! Σεβαστές, αλλά τίποτα περισσότερο από προσωπικές σκέψεις. Υποκειμενικές κρίσεις! Για να κρίνουμε έναν συντάκτη αντικειμενικά και να εκφανθούμε εάν είναι ΚΑΛΟΣ ή ΚΑΚΟΣ (= άσχετος), θα πρέπει να έχουμε σφαιρική άποψη. Αυτό πρώτα απ’ όλα προϋποθέτει ότι έχουμε διαβάσει αρκετά κείμενά του, και όχι ένα ή δύο. Με ένα κείμενο είναι δύσκολο να κρίνουμε oποιονδήποτε. Ούτε με δύο!
Ξεχνώντας αυτό, ας ξεκαθαρίσουμε ότι οι βαθμολογίες οποιουδήποτε είδους είναι συμβολικές και εντελώς υποκειμενικές. Δεν σημαίνουν τίποτα απολύτως και κατά τη γνώμη μου κακώς μπαίνουν, όπου μπαίνουν. Αυτό που μετράει είναι το κείμενο, η παρουσίαση, η ανάλυση. Στεκόμαστε επίσης στο γεγονός ότι όλοι κάνουν λάθοι. Ακόμη και οι συντάκτες. Ακόμη και οι πολύ καλοί συντάκτες. Όμως υπάρχουν λάθη, τα οποία ξεχωρίζουν ή για να το κάνω πιο ξεκάθαρο, διαχωρίζουν τους καλούς από τους άσχετους. Το να πει ένας συντάκτης ότι το “Seventh son of a seventh son” είναι το σπουδαιότερο – ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΤΟΥ – άλμπουμ των Iron Maiden, είναι, έτσι όπως το βλέπω εγώ, κάτι λογικό. Πρόκειται για δισκάρα, αντικειμενικά ένα από τα καλύτερα άλμπουμς του συγκροτήματος, ένα από τα πλέον επιτυχημένα τους ... και ποιος ξέρει; Ίσως ο συγκεκριμένος συντάκτης είναι για προσωπικούς λόγους συναισθηματικά συνδεδεμένος με τη συγκεκριμένη δουλειά. Όταν όμως κάποιος, γράφοντας για το παρελθόν των Emperor, κι αυτό είναι από τα αγαπημένα μου παραδείγματα, αναφέρεται στον Mortiis ως πληκτρά του σχήματος, τότε ... είναι άσχετος. Εδώ πρέπει να βγούνε τα δρεπάνια και να του πάρουν το κεφάλι. Αυτά τα λάθη δεν πρέπει να ξεχνιούνται και να συγχωρούνται. Γιατί; Διότι όσοι είναι άσχετοι, ας περιμένουν να γίνουν σχετικοί και μετά να ασχοληθούν με το «άθλημα». Σκληρά λόγια; Η αλήθεια πονάει. Και ας πούμε και στη σωστή απάντηση : ο Mortiis ουδέποτε ήτανε υπεύθυνος για τα πλήκτρα στους EMPEROR. Βασικά ήταν ο μπασίστας του συγκροτήματος και μετά τα γνωστά γεγονότα του Αυγούστου του 1993 και της φήμης, που είχε βγει, ότι αυτός ήτανε το «καρφί», φοβούμενος κυριολεκτικά για τη ζωή του μετακόμισε με την τότε κοπελιά του σε μια ερημιά της βόρειας Σουηδίας. Από εκείνο το σημείο και μετά – ενώ ήτανε άσχετος μουσικά, για να λέμε την αλήθεια – άρχισε να ασχολείται με τα πλήκτρα και τους minimal ήχους (ως MORTIIS, HAVARD VOND και VOND). Πάμε παρακάτω ...
Απόψεις! Γνώμες! Θεωρίες! Σεβαστές, αλλά τίποτα περισσότερο από προσωπικές σκέψεις. Υποκειμενικές κρίσεις!
Πόσοι από εσάς νομίζουν ότι γνωρίζουν περισσότερα από τον κάθε συντάκτη που αρθρογραφεί σε οποιοδήποτε site; Ωραία είναι η φάση των promos, των δωρεάν προσκλήσεων για συναυλίες και των πάρτυ. Ποιων promos θα ρωτήσω εγώ; Παλιάααα ... μας τελείωσαν τα promos και ορισμένοι το έχουν θέσει άριστα το θέμα σε κείμενά τους κατά καιρούς. Ποιων προσκλήσεων; Και όσοι πεταχτείτε να πείτε, ότι υπάρχoυν κι αυτοί, που τα απολαμβάνουν όλα αυτά και είναι ταυτόχρονα άσχετοι, θα σας πω απλά και σταράτα ότι ΕΣΕΙΣ ΦΤΑΙΤΕ ΓΙ’ ΑΥΤΟ. Που δεν τους κράζετε και τους ανέχεστε, σε κάθε επίπεδο, όλα αυτά τα χρόνια. Ξέρετε για ποιους μιλάω. Ναι, γι’ αυτούς που σας έρχονται πρώτοι στο μυαλό! Ακριβώς! Kαι αυτή βέβαια είναι η μία πλευρά της "καθημερινότητας" ενός μουσικού συντάκτη. Διότι η πραγματικότητα είναι αρκετά διαφορετική : τόνοι ανούσιου και κακού υλικού από συγκροτήματα, τα οποία οφείλει να ακούσει προσεκτικά και να αξιολογήσει/παρουσιάσει αντικειμενικά, πίεση χρόνου πάρα πολλές φορές σχετικά με κείμενα, άπειρα ξενύχτια μετά από ζωντανές εμφανίσεις προκειμένου το κείμενο να είναι "έτοιμο", ελάχιστος διαθέσιμος χρόνος για ακρόαση των δίσκων και συγκροτημάτων, που πραγματικά γουστάρει και αγαπά.
Ο μουσικός συντάκτης οφείλει να γνωρίζει περί μουσικής. Να έχει ακούσει πολλούς, μα πάρα πολλούς, μα πάρα πάρα πολλούς δίσκους. Η μουσική θα πρέπει να έχει γίνει ένα με τον εαυτό του. Ακούτε ποτέ μουσική κοιμώμενοι; Ακούσατε ποτέ το νέο δίσκο του αγαπημένου σας καλλιτέχνη, πριν αυτός κυκλοφορήσει, όταν κοιμόμασταν; Εάν όχι, καθίστε στα αυγά σας και περιμένετε. Δεν είστε έτοιμοι για τη δουλειά! Πριν πάρα πολλά χρόνια, ζώντας υπό την ψύχωση του να λάβω το “The Graveyard” του King Diamond, το άκουγα κάθε βράδυ σχεδόν στον ύπνο μου. Το φανταζόμουν, το γευόμουν με τον τρόπο μου, προσπαθούσα να το φανταστώ. Αυτός κι αν ήταν ένας γλυκός ύπνος ... σωστά; Μη γελάτε, το ίδιο είχα πάθει και με το “Scarlet evil, witching black” των Necromantia και με πάρα πολλά άλλα άλμπουμς ... με το “Thy mighty contract” των Rotting Christ, με το “Black arts lead to everlasting sins” των Necromantia/Varathron κ.ο.κ.
Ο μουσικός συντάκτης οφείλει να μελετάει. Πρέπει να διαβάζει όσα περισσότερα «ανταγωνιστικά» του δικού του έντυπα ή sites μπορεί και να ξεψειρίζει το διαδίκτυο αναζητώντας λαυράκια και έξτρα πληφορορίες για τη δουλειά του. Πόσα περιοδικά του εξωτερικού διαβάζετε; Πόσα μουσικά περιοδικά διαβάζετε σε σταθερή βάση μηνιαίως; 2; 3; Μήπως 5; Λίγα είναι. Ο μουσικός συντάκτης είναι υποχρεωμένος να έχει διασκορπισμένα σε κάθε γωνιά του πλανήτη άτομα εμπιστοσύνης του, τα οποία είναι ικανά ανά τακτά χρονικά διαστήματα να τον «προμηθεύουν» με «off the record πληροφορίες». Κοινώς, οφείλει να βρίσκεται τουλάχιστον 3 βήματα μπροστά από τις εξελίξεις. Έχετε επαφές στη Νότια Αμερική; Έχετε κολλητούς στην Αργεντινή – την πρωτεύουσα του power metal; Δεν αρκεί ... χρειάζεστε και κάποιον γνωστό σε Χιλή, Περού ή Κολομβία. Σας το λέω εγώ. Έχετε contact στην Αυστραλία, που να μπορεί να σας προμηθεύει εύκολα με υλικό από Ιαπωνία ... διότι το θεωρώ λιγάκι δύσκολο (ή 6αρι στο ΛΟΤΤΟ) να πιάσετε contact στην Ιαπωνία; Τι γίνεται με τη βόρεια Ευρώπη; Με τη βόρεια Αμερική;
Πόσο μεγάλη είναι η δισκοθήκη ενός επίδοξου μουσικού συντάκτη; Νομίζει κάποιος ότι ακούγοντας 10 χρόνια μουσική και έχοντας αγοράσει μερικούς χιλιάδες δίσκους μπορεί να ισχυριστεί ότι είναι σε θέση να «ενημερώσει τον κόσμο» ή να «παρουσιάσει ένα δίσκο»; Με τα bootlegs τι γίνεται πραγματικά; Νομίζετε ότι μπορείτε να μου πείτε κάτι, που δεν γνωρίζω για το “Images and words”; Koμματάκι δύσκολο, αφού όλα για όλα έχουν γραφτεί, από πολλούς μάλιστα, εκατοντάδες φορές. Ελάτε όμως να μου μιλήσετε, αν θέλετε να σας ακούσω με ενδιαφέρον, για το bootleg των DREAM THEATER με τον Jordan Rudess στα πλήκτρα λίγο πριν προσλάβουν τον Derek Sherinian στο συγκρότημα. Χα, δεν έχει γίνει κάποιο λάθος ... τα ονόματα και η σειρά τους είναι σωστή. Τι γίνεται με τα demos; Την ιαπωνική σκηνή; Τη λατινοαμερικάνικη σκηνή; Υπομονή, επιμονή και πολύ ψάξιμο επομένως!
Ο μουσικός συντάκτης οφείλει να έχει πόρωση, τυφλή πίστη, ανίατη αρρώστια και βαρύ πάθος γι΄αυτό που υπηρετεί. Οφείλει να ξέρει να γράφει. Το 60% των συντακτών σήμερα δεν έχει ιδέα τι θα πει γράψιμο. Ο σωστός συντάκτης γνωρίζει άριστα την ελληνική γλώσσα, ξέρει ορθογραφία, γραμματική, συντακτικό και διαθέτει πλούσιο λεξιλόγιο. Πίσω στη μελέτη επομένως. Οι μουσικές γνώσεις ΔΕΝ ΑΡΚΟΥΝ. Χρειάζονται και γραμματικές γνώσεις. Αυτό εννοούμε όταν λέμε μελέτη. Διαβάζουμε τα πάντα και συνεχώς. Δεν σταματάμε δευτερόλεπτο, διότι ο χρόνος είναι χρήμα. Διαβάζουμε μέσα στο μετρό ακούγοντας μουσική ταυτόχρονα, διαβάζουμε στα κλεφτά στη δουλειά, ακούγοντας πάντα μουσική. Κι όταν μείνουμε σε κάτι πίσω, θυμόμαστε τους παλιόφιλους που ανέφερα παραπάνω και τους καλούμε να μας ενημερώσουν για τις τελευταίες εξελίξεις. Για τον μουσικό συντάκτη δεν υπάρχει, «δεν μου αρέσουν οι Metallica». Δεν υπάρχει επίσης, «εγώ είμαι μεταλάς και δεν ακούω Jennifer Lopez». O μεταλάς είναι μεταλάς, αλλά ο σωστός μουσικός συντάκτης οφείλει να έχει γνώμη για κάθε μεγάλο ρεύμα/μουσικό κίνημα/όνομα της εποχής του! Αγχωθήκατε; Ακούστε άρα και το άλμπουμ της Jennifer Lopez διότι επιβάλλεται να έχετε άποψη και ξανασκεφτείτε το.
Θα ξαναπάω στο μίνι μάρκετ. Θα ξαναπάω να πω δυο κουβέντες. Να ακούσω άλλες τόσες, ίσως και περισσότερες. Να μάθω αν τελικά ήλθε η «αμαρτωλή νούμερο ένα». Να πιστοποιήσω ότι δεν έχουμε ξεφύγει...
Με νοιάζει που κάθε καμένη ή και καμένος βέβαια, για να μην βγάλουμε και την ουρά των αρσενικών απέξω, μπορεί να πράττει ως δικαστής και σωφρονιστής. Τι πίνετε αλήθεια;
Ήμαστε συνηθισμένοι να βγαίνουμε, να βολτάρουμε στους όμορφα φωτισμένους δρόμους, να χαμογελάμε έστω κι αν ήταν ημί-αληθινό, καθώς τα προβλήματα δεν χάνονταν στις γιορτές, απλά η εορταστική αύρα μας...
Κάποιοι φοβούνται ότι θα πεθάνουν, κάποιοι ότι θα πεινάσουν, κάποιοι ότι θα τους ελέγχουν, κάποιοι ότι τους κοροϊδεύουν. Εγώ πάλι, ότι μπορεί να συμβαίνουν όλα ταυτόχρονα. Και το μόνο σίγουρο ...
Από το αν γουστάρουμε τη φέτα τη χωριάτικη, μέχρι τα πολιτικά μας πιστεύω, είναι τεράστιο το εύρος των συγκρούσεων. Ναι, συγκρούσεις γίνονται, ακόμη κι εσείς σίγουρα έχετε συμμετάσχει σε μια. ...
Συχνά τα τελευταία χρόνια ακούμε πως τα σημερινά παιδιά δεν έχουν όρια. Έχετε όμως αναρωτηθεί γιατί; Μήπως γιατί τα στερεότυπα μιας παλιάς κοινωνίας, που τα κληρονομούμε από γενιά σε γενιά, εί...
Βρέθηκα στο κέντρο της πόλης κάπου στις ένδεκα το πρωί, με τον καιρό να έχει ελαφρώς γκριζάρει από τη συννεφιά και τον ήλιο πίσω από τα σύννεφα να χαϊδεύει απαλά αυτό το φθινοπωρινό πρωινό. Τα...
Τι γίνεται λοιπόν με τις παραστάσεις, τις συναυλίες, τα φεστιβάλ; Τόσος κόσμος είναι επί ξύλου κρεμάμενος. Δεν ξέρω για τα οικονομικά, αλλά σίγουρα τα ψυχολογικά αποθέματα όλων βρίσκονται σε ε...
Οδηγία (μία) προς ναυτιλομένους: πριν ξεκινήσετε να διαβάζετε το παρακάτω κείμενο, εστιάστε στην ετυμολογία της λέξεως, η οποία καταλαμβάνει ιδιαίτερα μεγάλο χώρο στην εν γένει αφήγηση ή/και περιγρα...
Πάντα είχα μία καλή δικαιολογία για όλες τις συμπεριφορές που έχω δεχτεί. Πάντα δικαιολόγησα τον άνθρωπο και την κακή συμπεριφορά του. Μέχρι που κατάλαβα πως στην πραγματικότητα δεν είναι ο άλλος πο...
Σιγά σιγά, η πραγματικότητα βάζει στην άκρη τους συναισθηματισμούς. Το «Πώς θα ζήσουμε;» ακούγεται ακόμη και στους φωταγωγούς. Θα πάρω το επίδομα, δεν θα το πάρω, θα βρω δουλειά, δεν θα βρω online π...
Δεν είμαι ειδήμων για να πω πότε θα τελειώσει όλο αυτό και θα επανέρθουμε στην καθημερινότητά μας. Εύχομαι μόνο να τελειώσει γρήγορα. Να βρεθούμε πάλι με τις οικογένειές μας. Με τους φίλους μας. Να ...
Γι’ αυτό σας λέω, η καραντίνα έληξε επί της ουσίας. Τουλάχιστον να έρθει η 4η Μαΐου, να ανοίξουν και τα κλειστά μαγαζιά, να φάει λίγο ψωμάκι ο κόσμος, να προσαρμοστούμε στα νέα δεδομένα υγιειν...
Να θυμάστε ότι οι χειριστικές σχέσεις δηλητηριάζουν τη σχέση μας, όχι μόνο με τους άλλους, αλλά κυρίως με τον ίδιο μας τον εαυτό. Η συστηματική επαφή με χειριστικούς νάρκισσους μπορεί να ...
Παραδέχομαι! Είναι “μαέστροι” κάποιοι. Ξέρουν τι θέλεις, πώς θα το σερβίρουν και πώς θα σε κάνουν να χάσεις τον εαυτό σου, σε τέτοιο βαθμό, που δε θα θέλεις καν να κοιτάξεις στον καθρέφτη, από...
Το αμέσως επόμενο και πιο «ικανοποιητικό» είναι να γίνουν όλα όπως πρέπει, να μείνουμε σπίτι όσο χρειάζεται και σιγά σιγά από Οκτώβριο να δούμε πόσοι έμειναν για να τραγουδήσουν. Η οικονομική ...
Ήρθε η ώρα να δω κατάματα τον εχθρό μου. Τον εαυτό μου. Να θυμηθώ ξανά αυτό που πάντα λέω. «Αν κάτι σε ενοχλεί στον άλλο, ψάξτο μέσα σου». Παύση, όλα σε παύση. Και όσο εξωτερικά παύουν όλα, τό...
Θέατρα και συναυλιακοί χώροι έκλεισαν με απόφαση του κράτους, έτσι θεατρικές παραγωγές και μεγάλα φεστιβάλ αναβλήθηκαν επ’ αόριστον, οι διοργανωτές τους αντιμετώπισαν τεράστια προβλήματα, κυρίως οικ...
Πάρτε δύο μπαλόνια και φουσκώστε τα λίγο. Στη συνέχεια σκεφτείτε νοερά ότι το μπαλόνι είναι το σώμα και ο αέρας που μπαίνει μέσα είναι ο θυμός. Φουσκώστε τα μπαλόνια μέχρι να μη χωράει άλλο αέρ...
Την… παράσταση μέχρι τώρα στο πρωτάθλημα έχουν καταφέρει να «κλέψουν» με τις εμφανίσεις τους πάλι δύο ομάδες. Η μία είναι ο Παναθηναϊκός και η άλλη ο Άρης.
Ποιος νοιάζεται για την υστεροφημία του; Τι σημασία έχει το μετά, αν δεν μπορείς να χαρείς το τώρα; Εμπρός λοιπόν, ελάτε μαζί μου και χαμογελώντας ζήστε το τώρα, χωρίς γρίνια!
Με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς και με τα οικονομικά και πολιτικά προβλήματα να επηρεάζουν και το χώρο της εκπαίδευσης, ας θυμηθούμε τι σημαίνει η παιδεία ως αξία…
Μου αρέσει το κύμα... Με κάνει να αισθάνομαι δυνατός, μου θυμίζει πράγματα στη ζωή που συνηθίζουμε να τα ξεχνάμε, πράγματα τα οποία μας φαίνονται βουνό...
Στην οθόνη, τα ζόμπι τραβούσαν τα άντερα μίας κατά τα άλλα περιποιημένης ξανθιάς, η οποία κατάφερνε να ουρλιάξει πολύ χαριτωμένα, δεδομένης της κατάστασής της...
Το θέμα είναι τι γίνεται σήμερα. Υπάρχει πραγματικά κάποιος που πιστεύει πως τα όσα ζει ο μέσος νέος μεταξύ δεκαπέντε και εικοσιπέντε δεν είναι αρκετά;
Η πραγματοποίηση των πνευματικών, ψυχικών και σωματικών δυνατοτήτων του ανθρώπου, καθώς και η αίσθηση της πληρότητας-εσωτερική ισορροπία-που αυτή συνεπαγέται.
Πολιτικό μανιφέστο, πολιτική φιλοσοφία, φιλοσοφία της ιστορίας ή ουμανιστικό προσκλητήριο. Το έργο «Ηγεμόνας» κατέχει περίοπτη θέση στην ιστορία των ιδεών της δυτικής κουλτούρας.
Σε αυτή τη χώρα δεν έχουν απομείνει πια πολλά, οι πηγές λιγοστεύουν και ο κόσμος πληρώνει το υψηλότατο τίμημα της κακής διαχείρισης, των λαθών.Η πρώτη σκέψη είναι ότι είμαστε ολομόναχοι!
Την διατύπωση την γνωρίζεις πολύ καλά. Όπως είχε πει κάποια κάποτε: «Τα αρχίδια στους άντρες είναι ό,τι είναι οι τσάντες για τις γυναίκες». Προφανώς απαραίτητα.
Είναι ο Vladimir Franz ο πιο διαφορετικός υποψήφιος για Πρόεδρος της Τσεχίας; Όλα τα διεθνή ΜΜΕ απαντούν ναι, από την στιγμή που ο άνδρας με τα πολλά τατουάζ...
Είναι να αναρωτιέται κανείς αν η Ελλάδα στην Eυρωζώνη είναι ένα νέο whipping boy ή ένας φαρμακός που λειτουργεί ως γιατρικό για την κοινότητα αφού απομακρύνει το κακό ...
Η ανάληψη ευθυνών είναι αναγκαία, δεν διαφωνεί κανείς σε αυτό, αλλά δεν θα πρέπει να γίνεται σε καμία περίπτωση με γνώμονα εκλογικά συμφέροντα και ψηφοθηρία. Γιατί τότε είναι απλά προκλητική ...
...
Ο μουσικός συντάκτης είναι ένας τσαμπατζής περιωπής, τον οποίο γλύφουν οι διοργανωτές συναυλιών και οι εταιρείες δίσκων, προκειμένου να γράψει καλά λόγια.
Δεν πέρασαν παρά λίγες μέρες από την δημόσια επιστολή του κου Κωστόπουλου, με την οποία ο άλλοτε αυτοκράτορας των περιοδικών, ομολογεί την αποτυχία του ...