Θεατρικές Παραστάσεις

Facebook

Twitter

Μαντάμ Σουσού

madamss2

“Μαντάμ Σουσού”
του Δημήτρη Ψαθά
στο Βασιλικό θέατρο του ΚΘΒΕ

   Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος παρουσιάζει, από τις 12 Φεβρουαρίου μέχρι τις 8 Απριλίου 2012 το έργο του Δημήτρη Ψαθά, “Μαντάμ Σουσού”. Ένα αρκετά επίκαιρο σήμερα έργο, το οποίο διακωμωδεί τους νεόπλουτους και βολεμένους που προσπαθούν να ξεφύγουν από το παρελθόν και τις ρίζες τους. Αυτούς που, με αυτοπροβολή, θέλουν να δειχθούν ανώτεροι των υπολοίπων, απλά επειδή έχουν μία παραπάνω οικονομική άνεση.

madamss1   Το μέσο για τη σάτιρα είναι η ιστορία της Μαντάμ Σουσού, γεννηθείς Σουζάνα. Γέννημα - θρέμμα της λαϊκής συνοικίας “Βούθουλα”, λόγω οικονομικής άνεσης του ψαρά συζύγου της, Παναγιωτάκη, έχει μία  μανία με την καλή κοινωνία και μία υπεροψία προς τους γείτονες. Λόγω μίας ξαφνικής κληρονομιάς, παρατάει συνοικία και άντρα για έναν “ευγενή”, τον Μηνά Καντακουζηνό, και το Κολωνάκι. Μην κρατώντας καμία επαφή με το παρελθόν της, προσπαθεί να πείσει τον καινούριο κύκλο της ότι είναι από το εξωτερικό. Όταν αρχίσουν να ακούγονται διάφορες πληροφορίες από το πραγματικό της παρελθόν, σε μία απεγνωσμένη προσπάθεια να το διαγράψει τελείως, μεθοδεύει την ολοκληρωτική καταστροφή του Βούθουλα. Όμως, ο καινούριος της άντρας αποφασίζει να καταχραστεί τα λεφτά της κληρονομιάς και να εγκαταλείψει τη χώρα. Το τέλος έρχεται με την επιστροφή της στην παλιά της συνοικία και την αποδοχή της τελικά από τον “λαϊκό” πρώην άντρα της, αλλά με κατακερματισμένη αξιοπρέπεια. Κερδίζει λοιπόν στο τέλος η λαϊκή συνοικία, λόγω τιμιότητας και αυθεντικότητας αισθημάτων.

madamss3   Ένα έργο με τεράστια ιστορία. Δημοσιεύτηκε αρχικά σαν ευθυμογράφημα σε συνέχειες για το εβδομαδιαίο περιοδικό “Θησαυρός”, με τίτλο “Βίος και πολιτεία της Μαντάμ Σουσούς”, από το 1939 μέχρι το 1941. Λόγω της μεγάλης επιτυχίας που είχε, έγινε συρραφή των αυτοτελών ιστοριών και εκδόθηκε σε βιβλίο το 1941. Ακολούθησε το θεατρικό έργο το 1942. Του θεατρικού, έπαιτε η κινηματογραφική μεταφορά του το 1948 και η ραδιοφωνική του μεταφορά στις αρχές της δεκαετίας του '50. Το ντεμπούτο του στην τηλεόραση έκανε το 1972 και επέστρεψε το 1986. Σε όποιο μέσο και αν παρουσιάστηκε, όσα χρόνια και να είχαν ή και έχουν περάσει από τη δημιουργία του, δυστυχώς παραμένει επίκαιρο, γιατί οι χαρακτήρες και οι καταστάσεις που περιέχει υπάρχουν ακόμα και, αν και το απευχόμαστε, θα υπάρχουν.

   Στη μεγάλη και χρόνια επιτυχία του έργου, συνέβαλλαν και οι ηθοποιοί που ερμήνευσαν τους κύριους χαρακτήρες. Ονόματα, όπως η Κατερίνα Ανδρεάδη, η πρώτη Μαντάμ Σουσού και Μαίρη Αρώνη στο θέατρο, η Γεωργία Βασιλειάδου στο ραδιόφωνο, η Μαρίκα Νέζερ στον κινηματογράφο, η Άννα Παϊταζή στην τηλεοπτική σειρά του 1972  και η Άννα Παναγιωτοπούλου στο θέατρο και την τηλεοπτική σειρά του 1983 ερμήνευσαν τον εκκεντρικό χαρακτήρα της Μαντάμ Σουσού. Τον Παναγιωτάκη ερμήνευσαν εξίσου πολλοί και σπουδαίοι ηθοποιοί. Του Αιμίλιου Βεάκη, του πρώτου Παναγιωτάκης έπονται οι Κώστας Ραυτόπουλος (1946), Βασίλης Λογοθετίδης (1948), Ιάκωβος Ψαρράς (1972), Θανάσης Παπαγεωργίου (1982) και Σταύρος Παράβας (1998).
    
madamss4   Παρά τον μεγάλο “συναγωνισμό” που είχαν από τους προκατόχους των ρόλων τους, το τωρινό σχήμα ανταποκρίθηκε επάξια στις απαιτήσεις των ρόλων. Η Φωτεινή Μπαξεβάνη έβγαλε πολύ πειστικά την υπεροψία της Μαντάμ Σουσού, με ελάχιστες στιγμές υπερβολικής νευρικότητας, και ο Κώστας Σαντάς ήταν στο πλευρό της, μεταφέροντας μας όλη την αγάπη του για τη σύζυγο του, την πίκρα του για την φαντασιοπληξία της και τη συμπόνια του στο τέλος. Πλαισιωμένοι από έναν αξιόλογο θίασο, το αποτέλεσμα ήταν αντάξιο της μεγάλης ιστορίας και των προηγούμενων  επιτυχημένων παρουσιάσεων του έργου.
    
   Σαν σκηνικά, επιλέχθηκαν τα απολύτως απαραίτητα, με μόνο τα βασικά έπιπλα για κάθε χώρο να είναι πάνω στη σκηνή. Για τις υπόλοιπες λεπτομέρειες του κάθε χώρου βοηθούσε ένας προτζέκτορας, δίνοντας μας είτε τη θέα μιας φτωχικής συνοικίας είτε το εσωτερικό ενός παλατιού. Μία ωραία, σκηνοθετικά, ιδέα του Γιώργου Αρμένη μας εξέπληξε ευχάριστα. Η εναλλαγή των επίπλων μεταξύ των σκηνών, γινόταν από μέλη του θιάσου, με διάφορα χορευτικά και μικρά σκετσάκια. Μία καλή εναλλακτική πρόταση, αντί του κλεισίματος της αυλαίας ή του σκοταδισμού της σκηνής.
    
madamss5   Το χορευτικό στοιχείο υπήρχε, εκτός της εναλλαγής σκηνικών, και στην είσοδο πολλών χαρακτήρων. Από τους αρχαιολόγους και τους αρχιτέκτονες που παρουσιάζονταν στη Μαντάμ Σουσού μέχρι τις κυρίες της συνοικίας του Κολωνακίου, η είσοδος και η έξοδος τους από τη σκηνή είχε έναν αρκετά χορευτικό και κωμικό συντονισμό, που ταίριαζε όμορφα με το ύφος της παράστασης.
    
   Η μουσική επένδυση της παράστασης ήταν απόλυτα συνυφασμένη με τα δρώμενα του έργου. Είτε στα τραγούδια και τους χορούς της εποχής, στις συγκεντρώσεις της καλής κοινωνίας, είτε προσθέτοντας κάποιες κωμικές πινελιές, ήταν ένα ωραίο και ταιριαστό συμπλήρωμα αυτών που παρακολουθούσαμε επί σκηνής.
    
   Πετυχημένες ήταν και οι επιλογές ένδυσης των χαρακτήρων. Έβαζαν το θεατή απευθείας στο κλίμα της εποχής. Από τις ποδιές, τα απλά φουστάνια και τα παλιά πουκάμισα των κατοίκων του Βούθουλα, μέχρι τις πολυτελείς τουαλέτες και τα φράκο και κουστούμια της καλής κοινωνίας, μπορούσαμε να καταλάβουμε το “κοινωνικό γίγνεσθαι” του κάθε χαρακτήρα, πριν αποκαλυφθεί η ταυτότητα του.
    
   Στη συγκεκριμένη θεατρική παράσταση, πήγα με μεγάλες προσδοκίες για ένα καλό αποτέλεσμα. Οι εντυπώσεις με τις οποίες έφυγα, ήταν αντάξιες τους. Μία πολύ καλή παράσταση, και στο σχεδιασμό και την εκτέλεση της. Ακόμα και κάποιοι που θυμούνται το έργο από παλαιότερες παρουσιάσεις του, με τους σπουδαίους ηθοποιούς που προαναφέρθηκαν, δε θα φύγουν, πιστεύω, απογοητευμένοι. Χαρακτηριστικό αυτού είναι και το ότι το κοινό ήταν μεγάλο, παρά τον πολύ καιρό που παίζεται.

Δημήτρης Σταυρόπουλος

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Συγγραφέας:Δημήτρης Ψαθάς
Σκηνοθεσία:Γιώργος Αρμένης
Σκηνικά-κοστούμια:Γιάννης Μετζικώφ
Μουσική:Γιώργος Χριστιανάκης
Χορογραφία:Αλεξάνδρα Τσοτανίδου
Φωτισμοί:Τάσος Δαηλίδης
Βοηθός σκηνοθέτις:Αγγελική Κίτρινη
Οργάνωση παραγωγής:Ηλίας Κοτόπουλος
Διανομή:
Κατερίνα Γεωργούση (Καμαριέρα), Βασίλης Ευταξόπουλος (Μηνάς Καντακουζηνός), Παντελής Καλπάκογλου (Μάγειρας), Δημήτρης Καρτόκης (Κοκός, Αρχαιολόγος, Ζωρζ, Ταχυδρόμος), Ευσταθία Λιάλιου (Αλεπούδη), Λευτέρης Λιθαρής (Σοφέρ, Αρχαιολόγος), Κατερίνα Λύκου (Ζαφειρίου), Φωτεινή Μπαξεβάνη (Μαντάμ Σουσού), Χρήστος Παπαδημητρίου (Αρχαιολόγος, Άλεξ, Τζων), Μαριάννα Παπασάββα (Κιτσομήτρου), Κώστας Σαντάς (Παναγιωτάκης), Δημήτρης Σιακάρας (Λεό), Θάλεια Σκαρλάτου (Κυρά Κατίνα), Στέργιος Τζαφέρης (Τεό), Χρύσα Τουμανίδου (Σοφούλα), Κώστας Χατζησάββας (Σταθόπουλος).
Συμμετέχουν επίσης οι σπουδαστές της Δραματικής Σχολής του ΚΘΒΕ:
Δήμητρα Βήττα, Μαρία-Ελισάβετ Κοτίνη, Ηρόδοτος Μιλτιάδους, Χριστίνα Ράπτη, Τάσος Ροδοβίτης, Δήμητρα Τσισμαλίδου

Θεατρικές Παραστάσεις

Επισκέπτες

0 Μέλη και 159 Επισκέπτες Συνδεδεμένοι