Συνεντεύξεις

Facebook

Twitter

Συνέντευξη με τον Περικλή Παπαπετρόπουλο


   «Λόγια και λαϊκή μουσική της Πόλης» έλεγε το δελτίο τύπου που έλαβα από τη μουσική σκηνή «Πέραν, το καφέ αμάν της πόλης». Περικλής Παπαπετρόπουλος. Σάζι. Αποφάσισα ότι έπρεπε οπωσδήποτε να παρακολουθήσω αυτό το live. Κι έτσι βρέθηκα στη Νέα Χαλκηδόνα, μια Τρίτη βράδυ. Με το που άνοιξα – μου άνοιξαν για να ακριβολογώ - την πόρτα, ήταν σα να βρέθηκα, κυριολεκτικά, στην Κωνσταντινούπολη. Ένας υπέροχος χώρος, αισθητικά προσεγμένος ως την παραμικρή λεπτομέρεια, με φόντο ηχητικό κουρδίσματος μουσικών οργάνων - είχα φτάσει αρκετά νωρίτερα. Κάθισα σε ένα τραπέζι, παρήγγειλα κάτι αυθεντικά πολίτικα φαγητά, που αποδείχτηκαν υπέροχα (μόνο που μου είναι αδύνατον να θυμηθώ τις ονομασίες) και περίμενα. Σιγά-σιγά άρχισε να μαζεύεται ο κόσμος και η μουσική ξεκίνησε. Και με παρέσυρε σε ένα ονειρικό μελωδικό ταξίδι. Όταν τελείωσε πια το πρόγραμμα και προσγειώθηκα ξανά στην πραγματικότητα, η πρώτη μου σκέψη ήταν πώς θα πείσω αυτόν τον υπέροχο μουσικό να μου παραχωρήσει μια συνέντευξη. Θεωρώ τον εαυτό μου πολύ τυχερό που ανταποκρίθηκε άμεσα και τον ευχαριστώ θερμά για το χρόνο που αφιέρωσε για να απαντήσει στις ερωτήσεις μου.
 
papapetrpoulos
   Ο Περικλής Παπαπετρόπουλος γεννήθηκε στην Αθήνα και μεγάλωσε στο Ηράκλειο Κρήτης. Άρχισε να ασχολείται με την κρητική μουσική στα δεκαέξι του χρόνια, παίζοντας με τον Αντώνη Ξυλούρη (Ψαραντώνη) λαούτο και μπουλγαρί. Το 1985 συναντά το Ross Daly. Μαζί του μαθαίνει σάζι και ταμπούρ, ενώ αργότερα συμμετέχει στο συγκρότημά του «Λαβύρινθος» σε συναυλίες, παραστάσεις, δισκογραφία και τηλεόραση. Έχει διδάξει στη σχολή του Συλλόγου προς Διάδοση της Εθνικής Μουσικής, στο Πειραματικό Μουσικό Γυμνάσιο Παλλήνης και στο μουσικό εργαστήρι Λαβύρινθος. Από το 2004 διδάσκει σάζι στο Ωδείο Αθηνών. Έχει κυκλοφορήσει δύο προσωπικούς δίσκους. Κάνει ζωντανές εμφανίσεις και συμμετέχει σε ηχογραφήσεις με πολλά μουσικά συγκροτήματα από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
 
Κύριε Παπαπετρόπουλε, πώς προέκυψε η αγάπη σας για την παραδοσιακή μουσική;
Φυσικά, όπως στον καθένα! Ακούς κάτι ωραίο, αληθινό και λες «εδώ ανήκω». Βέβαια, θέλει τον αγώνα του να καταλάβεις τι συμβαίνει, το ωραίο και το αληθινό δεν είναι το εύπεπτο.
 
Από πού / ποιους έχετε επηρεαστεί μουσικά;
Σίγουρα από τον δάσκαλό μου, το Ross Daly, από δύο μεγάλους δασκάλους του σαζιού, τον Ταλίπ Οζκάν και το Μεμέτ Ερενλέρ, και γενικά από πολλούς μουσικούς, Τούρκους κυρίως.
 
papapetropoulos2Πείτε μας για τη γνωριμία σας με το Ross Daly και τη δημιουργία του «Λαβύρινθου».
Ήμουν μαθητής του και μετά με έκανε μέλος του «Λαβυρίνθου» - ο οποίος προϋπήρχε αρχικά για εκπαιδευτικούς λόγους - και σιγά-σιγά κόλλησα…
 
Τα μουσικά σχολεία συνεισφέρουν στη διατήρηση και διάδοση της παραδοσιακής μουσικής;
Εδώ ό,τι απάντηση και να δώσω, πιθανόν να είναι λάθος…
 
Η πλειοψηφία των νέων παιδιών σήμερα δείχνει να ενδιαφέρεται γι αυτό το είδος μουσικής. Πιστεύετε ότι είναι ένα ενδιαφέρον ειλικρινές που στηρίζεται στην καλύτερη πληροφόρησή τους ή ότι είναι «μόδα», αν όχι για όλους, φυσικά, έστω για αρκετούς;
Είναι φυσικό, όπως είπα και για μένα, να σου κάνει κλικ και να σου ανοίξει μια πόρτα για κάτι που πρέπει να ανακαλύψεις.
 
Όπως είναι διαμορφωμένη η σύγχρονη ελληνική μουσική σκηνή, και ειδικά της Αθήνας, πιστεύετε ότι έχει «χώρο» για την παραδοσιακή μουσική;
Οι χώροι ανοίγουν και κλείνουν εδώ και πολλά χρόνια… Προσωπικά, έχω καταφύγιο το «Πέραν».
 
Η γενικότερη κατάσταση στη χώρα μας πώς επηρεάζει την Τέχνη, και πιο συγκεκριμένα, τη μουσική;
Σίγουρα επηρεάζει. Η πολιτισμική, ας πούμε, κρίση προϋπήρχε της οικονομικής. Είναι πολύ μεγάλο το θέμα…
 
Ποιες είναι οι κυριότερες, κατά τη γνώμη σας, δυσκολίες  που αντιμετωπίζουν οι παραδοσιακοί μουσικοί;
Ο καθένας… Πολύ γενικός ο όρος, σωστός βέβαια. Στους παραδοσιακούς μουσικούς, όπως και στην παραδοσιακή μουσική, υπάρχουν πολλές διαφορετικές πιάτσες, η κάθε μια με τα δικά της. Σίγουρα το οικονομικό είναι κοινό για τους περισσότερους.
 
Το internet κατά πόσο, εν τέλει, βοηθά στη διάδοση της παραδοσιακής μουσικής;
Παρέχει ευκολίες, αλλά σίγουρα θα προξενήσει μεγαλύτερο κακό από το καλό που κάνει.
 
Ποια η σχέση ανάμεσα στο σάζι των ασίκηδων (που παιζόταν και παίζεται ακόμη στην Τουρκία) και τον ελληνικό ταμπουρά;
Το σάζι είναι όργανο που συνοδεύει τη φωνή, κυρίως. Έτσι είναι στους ασίκηδες και έτσι ήταν στην Ελλάδα. Τώρα, με τον καιρό, άλλαξε λίγο μορφή. Δεν είχε συγκεκριμένες διαστάσεις. Πάντως, ο ταμπουράς είναι πιο κοντά στα σάζια της τότε εποχής.
 
Νεκτάριος – Γεώργιος Κωνσταντινίδης
 
Ο Περικλής Παπαπετρόπουλος εμφανίζεται ξανά στο Πέραν την Παρασκευή 12 Δεκεμβρίου, μαζί με την Κατερίνα Παπαδοπούλου.
(«Πέραν, το καφέ αμάν της πόλης», Λ. Δεκελείας 20, Ν. Χαλκηδόνα, 210-25.33.896, www.peran.gr)
 

Συνεντεύξεις

Επισκέπτες

0 Μέλη και 123 Επισκέπτες Συνδεδεμένοι