Συνεντεύξεις

Facebook

Twitter

Χρήστος Θηβαίος


thivaiosbanner

... τι ένιωσε την πρώτη φορά, που άκουσε τον «Σταυρό του Νότου» σαν ακροατής και τι του μετέδωσαν τα τραγούδια ...

   Κοιτάξτε, ήταν ένα άκουσμα το οποίο το έχουν νιώσει όλοι. Ήταν μια διαφορετική χειρονομία στη φόρμα της μουσικής εκείνο τον καιρό. Σίγουρα ακούσαμε για πρώτη φορά έναν ερμηνευτή όπως τον Γιάννη Κούτρα, ο οποίος είχε μια μπρεχτική απόσταση από τα πράγματα, δηλαδή δε γέμιζε με συναισθηματισμό αυτόν τον πύρινο και υπερρεαλιστικό λόγο του Νίκου Καββαδία. Έμπαινε στη διαδικασία του να μας εκμυστηρευτεί αυτό το λόγο του Νίκου Καββαδία με μια αποστασιοποίηση, όσον αφορά τον ερμηνευτή Κούτρα. Όσον αφορά με το νόημα συμφωνώ απόλυτα με την ερμηνεία, που έχει δώσει ο ίδιος ο συνθέτης, ότι ο Καββαδίας ΔΕΝ είναι ο ποιητής της θάλασσας, η θάλασσα είναι αφορμή. Ο Καββαδίας είναι ο υπερρεαλιστής ποιητής ο οποίος στην ουσία προκαλεί τους νέους ανθρώπους να ξεπεράσουν τις καταγεγραμμένες τους δυνατότητες. Δηλαδή «χόρεψε πάνω στο φτερό του καρχαρία» είναι μια πολύ ωραία ποιητική φράση, αλλά όλοι καταλαβαίνουμε ότι είναι αδύνατο. Το θέμα είναι ότι αυτό το αδύνατο είναι που ο ποιητής προκαλεί τους νέους ανθρώπους να κατακτήσουν.

... γιατί ο Καββαδίας είναι ιδιαίτερος, η μελοποίησή του και για την αρχική κριτική του δίσκου, την οποία είχε δεχτεί κι ο Μικρούτσικος ...

    Τώρα ο Θάνος Μικρούτσικος κατάφερε μέσα από τη μελοποίηση αυτού του μέχρι τότε ελάσσονος ποιητή, να κάνει την ποίηση του Νίκου Καββαδία μια για πάντα κάτι τελείως διαφορετικό. Είχε δεχτεί και έντονη κριτική και το θέμα είναι ποιο, από τη στιγμή που μελοποίησε ο Θάνος Μικρούτσικος την ποίηση του Νίκου Καββαδία, όπου κατά την άποψη του συνθέτη, αν η ποίηση μετά την μελοποίηση είναι, παραμένει η ίδια, τότε η μελοποίηση απέτυχε. Έχει περάσει σε διαφορετικό επίπεδο η ποίηση (μετά την μελοποίηση) και δείχνει αυτό ότι από τη στιγμή, που πήρε στα χέρια του ο Θάνος Μικρούτσικος αυτή την ποίηση και τη μελοποίησε, τα ποιήματα αυτά από τότε δεν είναι πια τα ίδια και δεν θα είναι τα ίδια για κανέναν.

thivaios1... οι ερμηνείες του Χρήστου Θηβαίου στον «Σταυρό του Νότου» ...

    Έχω ερμηνεύσει κι εγώ μέσα από τη συνεργασία μας με το Θάνο Μικρούτσικο ποιήματα του Νίκου Καββαδία και μάλιστα με τη βοήθεια της συνεργάτιδας μου, Βάσω Δημητρίου, που είναι μια καταπληκτική μουσικός από μια μεγάλη ορχήστρα τότε στο Μέγαρο Μουσικής, όπου ο Θάνος Μικρούτσικος, παρουσίασε για πρώτη φορά ολοκληρωμένο το έργο του πάνω στη θαλασσογραφία και τον Καββαδία. Ήταν η περίοδος της προσωπικής μου πορείας μετά τους Συνήθεις Υπόπτους τότε, λίγο μετά την περιοδεία πάλι μαζί με τη Βάσω Δημητρίου του «Άμλετ της Σελήνης», που συμμετείχαμε μέσα στην ολοκληρωμένη παρουσίαση του «Σταυρού του Νότου» και των «Γραμμών των Οριζόντων» με ερμηνευτές τον Γιάννη Κούτρα, τον Γιάννη Κότσιρα, το Λαυρέντη Μαχαιρίτσα κτλ.

thivaios3... για την ποίηση του Καββαδία και την πλευρά του ερμηνευτή Θηβαίου, η μελοποίηση του καθώς και οι άλλοι ερμηνευτές ...

   Έτσι όπως η μελοποίηση του Θάνου Μικρούτσικου κατέστησε μια για πάντα διαφορετικά τα ποιήματα του Νίκου Καββαδία και έβαλε μια για πάντα μέσα μας αυτά τα οποία σήμερα όλοι είμαστε σε θέση να ερμηνεύσουμε διαφορετικά, τον «Σταυρό του Νότου» και τις «Γραμμές των Οριζόντων» το ίδιο συμβαίνει και με την ερμηνεία. Με την έννοια του ότι τη στιγμή που ένας ερμηνευτής, από την πλευρά τη δικιά μου, του ερμηνευτή όχι του τραγουδοποιού, μπαίνω σε μια διαδικασία, γιατί καταρχήν αυτές οι ερμηνείες του Κούτρα και του Βασίλη Παπακωνσταντίνου, και οι μετέπειτα ερμηνείες του Χάρη και Πάνου Κατσιμίχα, εάν δεν αφουγκραστώ αυτές τις ερμηνείες και να τις μελετήσω, δεν μπορώ εγώ να πάω τον εαυτό μου παραπέρα.

   Θέλω να σου πω ότι εάν οποιοσδήποτε άνθρωπος, ο οποίος πιστεύει ότι δε μπορεί να ζήσει χωρίς να δημιουργήσει, και αυτό ίσως είναι μια καλύτερη συμβουλή για τα νέα τα παιδιά, εάν μπορείς να ζήσεις χωρίς να το κάνεις, τότε καλύτερα να μην το κάνεις. το να μην μπορείς να ζήσεις εάν δεν το κάνεις, είναι να αισθάνεσαι νάνος, σε πλάτες γιγάντων, για μπορείς να δεις πιο μακριά.

... τι του πρόσφερε ο «Σταυρός του Νότου» και ο Θάνος Μικρούτσικος ...

   Εκτός από το ¨Σταυρό του Νότου», να σου πω τι μου πρόσφερε αρχικά ο ίδιος ο Θάνος Μικρούτσικος. Ο Θάνος Μικρούτσικος μου έχει προσφέρει τρία πράγματα πολύ συγκεκριμένα: καταρχήν την αγάπη για τη μελέτη και τη μελέτη την ίδια. Δεύτερον, το να μελετάω πάνω από όλα αυτό που ΔΕΝ μου αρέσει και τρίτον τη γενναιοδωρία του. Όλα αυτά λοιπόν συγκλίνουν στο να δημιουργηθεί ένας, γιατί όχι, ελάχιστος εαυτός, ο οποίος αποτελεί το εφαλτήριο του να υπάρχει πάντα ένα επίπεδο κάτω από το οποίο δεν μπορείς να πέσεις από κει πέρα.

thivaios4... τι κρατάει περισσότερο από την εμπειρία του Μουσικού Παραμυθιού στο Μέγαρο Μουσικής ...

   Μέσα από τη δουλειά μου την τελευταία με τη Βάσω Δημητρίου, είναι η άποψη μου για τη ζωή. Ευχαριστώ τη ζωή μου που με κάνει, με έμαθε και με μαθαίνει ότι μόνο ο εαυτός μου δε μου αρκεί. Αυτό που συγκρατώ περισσότερο σε όλη την προσπάθεια να ανέβει αυτό το Μουσικό Παραμύθι, είναι η δουλειά, η εργασία. Είναι πραγματικά το ότι δεν υπάρχει ο σωματικός κόσμος είναι κάτι το οποίο διακρίνεται ανά πάσα στιγμή ότι οφείλω να διευρύνω τη σωματική μου ακεραιότητα και κόπωση, τα όρια της, έτσι ώστε να μπορώ να αποστηθίσω ακόμα και αυτά τα συναισθήματα που δεν έχω νιώσει ποτέ.

... το αγαπημένο του κομμάτι από τον «Σταυρό του Νότου» κι αν έχει ζηλέψει κομμάτια άλλων που θα ήθελε να πει κι αυτός ...

   Το πλέον αγαπημένο μου κομμάτι από το δίσκο αυτό είναι το Federico Garcia Lorca. Έχουν υπάρξει πάρα πολλά κομμάτια που θα ήθελα να πω και να ανήκουν σε άλλους συναδέλφους μου, όπως  του Ορφέα Περίδη, τραγούδια του Σωκράτη Μάλαμα, του Θανάση Παπακωνσταντίνου, του Παύλου Παυλίδη και άλλων που αυτή τη στιγμή ξεχνάω το όνομα τους. Ζούμε σε μια ιστορική περίοδο τραγουδοποιίας που υπάρχουν άνθρωποι ευλογημένοι σε αυτό τον πλανήτη, σε αυτή τη χώρα μάλλον πιο συγκεκριμένα, όπου εμείς δεν είχαμε ποτέ την ευλογία τους, έτσι; Ευλογημένος άνθρωπος είναι ο Γιάννης Κούτρας, η Αντωνάκη, αυτοί οι άνθρωποι είναι ευλογημένοι, έτσι; Ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου, δλδ άνθρωποι που τους έτυχε στη ζωή τους να τραγουδήσουν αυτά τα τραγούδια και για μας ό, τι κι αν κάνουν θα παραμείνουν ένα χωράφι που ο μόνος τρόπος για να γίνουμε δέντρα είναι να το οργώσουμε!!

thivaios5... θα εκτιμούσε  το ίδιο τα ποιήματα του Καββαδία χωρίς τη μελοποίηση τους; ...

   Τα ποιήματα δεν είναι πια τα ίδια μετά την μελοποίηση, γι’ αυτό και η απάντηση μου στο αν θα τα εκτιμούσα το ίδιο χωρίς τη μουσική δε μπορεί να είναι απλή. Δε μπορεί μέσα μου δηλαδή αυτή τη στιγμή, για μεγάλα έργα, που μεταμορφώνονται όπως είναι έργα του Μπρεχτ, που είναι μέγιστος ποιητής και συγγραφέας, έτσι κι ο Καββαδίας που χαρακτηρίστηκε παρακατιανός κι ελάσσονος, μετά τη μελοποίηση του δεν είναι πια ίδιοι. Και για μένα προσωπικά πια, από την πρώτη τους ερμηνεία δε μπορώ να φανταστώ το χέρι του ποιητή με την πένα πάνω στο λευκό χαρτί να γράφει αυτά τα λόγια χωρίς αυτό το βραχίονα από τη μια πλευρά να τον ακουμπάει ο Θάνος Μικρούτσικος και από την άλλη ο Γιάννης Κούτρας. Δε μπορώ να απαντήσω στην ερώτηση έτσι γενικά.

   Και είναι καλό η μεταμόρφωση που υφίσταται ένα ποίημα γιατί πια, έχει απαγκιστρωθεί από την αντικειμενικότητα του χρόνου. Έχει ριζώσει στο προσωπικό συναισθηματικό βίωμα και γι’ αυτό είναι καλό. Γιατί απ’ το να είναι ένα νόμπελ καταχωρημένο σε έναν τόμο σκονισμένο σε μια βιβλιοθήκη γίνεται βίωμα και που περνά στο παιδί σου και μετά στο παιδί του.

thivaios6... σχετικά με μελοποιήσεις από τραγουδοποιούς και συνθέτες ποιημάτων και πεζών κειμένων ...

   Έχουμε μάθει, έχουμε κληρονομήσει μια περιρρέουσα ατμόσφαιρα λανθάνουσας άνεσης ότι μπορεί ο καθένας να μελοποιήσει οτιδήποτε. Ειδικά τώρα, με τον παιδότοπο του ερασιτέχνη που είναι το διαδίκτυο, γίνεται πανικός. Όχι ότι δεν είναι καλό το διαδίκτυο εντάξει; Αλλά είναι το ίδιο πράγμα με το περίστροφο, χρησιμοποιείται στο χέρι οποιουδήποτε και για καλό και για κακό σκοπό. Ωραία; Αυτός είναι ο λόγος, δηλαδή λειτουργεί σαν περίστροφο, λειτουργεί σαν εξουσία. Το θέμα είναι ποιο; Υπάρχουν κάποιοι άνθρωποι που μπορούν να το κάνουν και κάποιοι που δε μπορούν να το κάνουν. Σ’ αυτή τη χώρα έχουμε την μεγάλη τύχη μεγάλων συνθετών που μελοποίησαν ποίηση όπως είναι ο Θάνος Μικρούτσικος, ο Μάνος Χατζιδάκις, ο Μίκης Θεοδωράκης και σε ποιητές ιδιαίτερα δύσκολους, εκτός από το Νίκο Καββαδία είναι ο Γιάννης Ρίτσος, είναι ο Οδυσσέας Ελύτης, ο Καβάφης, πάρα πολλοί. Ωραία; Υπάρχουν λοιπόν οι εποχές, οι οποίες συνετέλεσαν στο να μπορέσει να γίνει ένας αθέμιτος ανταγωνισμός στους συνθέτες κι είχαμε τα καλύτερα αποτελέσματα. Τώρα το να πάρει κάποιος ένα πληκτρολόγιο και να θεωρήσει ότι μελοποιεί έναν ποιητή, είναι κάτι το οποίο καταρχήν δε με αφορά. Ωραία; Θα με αφορά μετά από…είναι κάτι που είχε πει πρώτη φορά η Αρλέτα όταν είχε ακούσει ένα τραγούδι μου, ερήμην μου, κάποιοι φίλοι μου της είχαν βάλει να ακούσει το demo μου, μου λέει δικό σου είναι και λέω μάλιστα, «έχεις ταλέντο» και λέω ευχαριστώ πολύ, χάρηκα κιόλας πάρα πολύ, και μου λέει «αυτό που με νοιάζει είναι τι θα το κάνεις.

... υπάρχει κάποια ποιητική συλλογή ή κάποιοι στίχοι, που να 'χουν περάσει από τα χέρια του και να σκέφτηκε να τα μελοποιήσει;

   Είναι πάρα πολλά ποιήματα του Νίκου Καρούτσου, που είναι ο αγαπημένος μου ποιητής, καθώς επίσης μια μεγάλη δουλειά που ετοιμάζω, μια μελέτη, για να βάλω σε στίχους κάποια πράγματα που με έχουν συνταράξει, σε αυτόν το πεζογραφημένο χείμαρρο που λέγεται Γιώργος Χειμωνάς. Το τολμάω δλδ αυτό….

thivaios9... για την οικονομική κρίση και τη δύσκολη οικονομική κατάσταση του νέου κόσμου κυρίως και σχετικά με τα λεφτά και τις αμοιβές των καλλιτεχνών ...

   Το θέμα είναι ότι όλη αυτή η καπιταλιστική κρίση γεννήθηκε εξαρχής μέσα σε ένα καπιταλιστικό πλαίσιο, στο οποίο κανείς δεν είχε ούτε την παραμικρή ιδέα, να σκεφτεί ότι οι φτωχότεροι φτωχαίνουν και οι πλούσιοι πλουταίνουν ή παραμένουν πλούσιοι. Εμένα με έχει επηρεάσει όλο αυτό, θα σου πω με ποιον τρόπο. Με έχει επηρεάσει καταρχήν το γεγονός ότι υπάρχουν πολλοί που λένε ότι, μιλάνε για την κρίση, για το τι ακριβώς εκπέμπει σε μένα ως καλλιτέχνη πέρα από την οικονομική διαφοροποίηση.

thivaios10   Καταρχήν το γεγονός ότι σίγουρα κάποια πράγματα μπορεί να βάζουν σε σκέψεις γενικότερα τον κόσμο από μια τέτοια περιρρέουσα ατμόσφαιρα, μια αντιτιθέμενη πλαστή ευμάρεια των προηγούμενων ημερών, αλλά σίγουρα Η ΑΝΕΡΓΙΑ ΔΕΝ ΜΕ ΕΜΠΝΕΕΙ. Δεν με εμπνέει η δυστυχία του συνανθρώπου μου. Ούτε και θέλω να με εμπνέει. Είναι καλύτερα να του δώσω κάποια από τα χρήματα τα οποία έχω, που βγάζω, παρά να του αφιερώσω ένα τραγούδι. Σίγουρα βλέπω ότι το τραγούδι θα έρθει μετά. Το τραγούδι θα έρθει ως ένας απόηχος αυτής της σχέσης, δλδ όταν συναντιούνται τα βλέμματα μου με κάποιον που ή μου το λέει ή καταλαβαίνω ότι είναι άνεργος, και αυτό θα έρθει ως απόηχος το τραγούδι. Γιατί ο μόνος λόγος που θα υπάρχουν τραγούδια είναι για να ξεχνάμε, τα τραγούδια που αγαπάω είναι τραγούδια μνήμης. Όχι απώλειας της μνήμης. Γιατί αν αυτό που μας συμβαίνει τώρα μεθαύριο όταν θα μαστε καλά το ξεχάσουμε, δεν έχει κανένα νόημα. Από την άλλη μεριά, σίγουρα ξέρουμε πως τα πράγματα οικονομικά είναι πολύ άσχημα, υπάρχουν πολλά νέα παιδιά μέσα στην ανεργία, και είναι μεγάλη ανατροπή που είναι νέα παιδιά. Δε μπορούμε να υποσχεθούμε ένα οικονομικά ασφαλές μέλλον για τα παιδιά μας πέρα από τις ταυτότητες, που αν με ρώταγες αυτή τη στιγμή μπορώ να πω, τις παιδικές ταυτότητες μπορώ να δω ως χάρτη είναι αυτές στον τοίχο των Εξαρχείων που λένε, αφού μας χαλάσατε τα όνειρα, θα σας χαλάσουμε τον ύπνο.

   Αυτό (για τα εισιτήρια και τα ποσά) οφείλω να ομολογήσω πως έχετε δίκιο, αλλά εγώ και κάποιοι συνάδελφοι μου το έχουμε υιοθετήσει εδώ και χρόνια αυτό. Για να ‘μαι ειλικρινής εγώ επειδή ξεκίνησα να παίρνω τόσα όσα πιστεύω, όχι όσα πιστεύει το συνολικό κασέ ότι πρέπει να πάρω, αλλά όσα θεωρώ εγώ ταξικά δίκαιο ότι πρέπει να πάρω. Και αυτό συνεχίζω να κάνω μέχρι τώρα. Και ποτέ δεν είπα, δε σου λέω ότι είπα όχι σε μια μεγάλη αμοιβή που μου προσφέρθηκε από ένα θεσμό πχ το Μέγαρο Μουσικής, αλλά από την άλλη μεριά όταν έκλεινα μια δουλειά, πριν την κρίση, σκεφτόμουνα ότι η Κατερίνα, η Χριστίνα, η Εύα κτλ, που τα βρίσκουν τα λεφτά και έρχονται; Για να ρθουν να με δούνε πρέπει να υπάρχει κάποιος λόγος, δε σημαίνει ότι εγώ πρέπει να τους βάλω στο ψυγείο για τον υπόλοιπο μήνα επειδή αγαπάνε τα τραγούδια μου.  Και αφιέρωσε σε όλους τους νέους της σημερινής εποχής το τραγούδι του «ΖΩΗ».

Κατερίνα Βλαντώνη
* Διαβάστε το άρθρο της Κατερίνας Βλαντώνη για τον Νίκο Καββαδία εδώ.



thivaios7

Συνεντεύξεις

Επισκέπτες

0 Μέλη και 437 Επισκέπτες Συνδεδεμένοι