Άρθρα Μουσικής

Facebook

Twitter

Ziad Rajab

0186a ZIADnew

   0186a ZIADΆκρως απαραίτητο κρίνεται τις περισσότερες φορές για κάποιον ο οποίος επιθυμεί να βιώσει την απόλυτη μαγεία της μουσικής, κι όχι μόνο, να την απογυμνώσει πλήρως. Καλώς ή κακώς το αυτί μας έχει συνηθίσει, μέσω της καθημερινότητας, σε συγκεκριμένους ήχους, τους οποίους αναγνωρίζουμε εύκολα (ή έτσι πιστεύουμε;). Υπάρχουν ωστόσο εκατοντάδες μουσικά όργανα, ενώ ακόμη κι αυτά που θεωρούμε ότι γνωρίζουμε ακουστικά, πολλές φορές μας είναι πλήρως άγνωστα, διότι ποτέ δεν τα "βιώσαμε" πραγματικά. Ακόμη θυμάμαι το σοκ που ένιωσα όταν άκουσα το "The Bassic Thing", το πρώτο solo bass instrumental άλμπουμ του Jonas Hellborg, με το οποίο κακά τα ψέμματα μάλλον ούτε ο δημιουργός του τότε γνώριζε τι ακριβώς ήθελε να πετύχει. Τον οδήγησε ωστόσο στο τρομερό "Elegant Punk" 5 χρόνια μετά και μέσα στη δεκαετία του '90 στο απίστευτο "The Silent Life", στο οποίο ο Σουηδός πήγαινε ορισμένα βήματα παραπέρα ... αφού επρόκειτο για ένα solo acoustic bass άλμπουμ! Και ποιες οι ομοιότητες των δίσκων του σπουδαίου εξερευνητή της μουσικής Jonas Hellborg με το αντίστοιχο solo bass "Soliloguy" του Michael Manring; Σχεδόν καμία ...

   Μιλάμε για κιθαρίστες, αγνοούμε όμως έναν από τους μεγαλύτερους δασκάλους όλων των εποχών ... τον Shawn Lane, συνοδοιπόρο του Jonas Hellborg ... αλλά και του τρελού τυμπανιστή, Jeff Sipe, ο οποίος μόλις την περασμένη χρονιά κυκλοφόρησε το άκρως πειραματικό "Duet" σε συνεργασία με τον Jeff Coffin!!! Για τι πρόκειται; Για μία δουλειά μονάχα τρομπέτα - τύμπανα!

   Μέσα από τη δουλειά του nuevo flamenco κιθαρίστα, Ottmar Liebert, ο οποίος έχει επίσης κυκλοφορήσει το solo acoustic guitar άλμπουμ "One Guitar" (υποψήφιο για Grammy), γνώρισα τον Ιρακινό Rahim AlHaj, έναν αριστοτέχνη του oud!!! Ο Γερμανός, μαγεμένος από τις τελευταίες δουλειές του ανατολίτη, "Soul Is Settled" & "Home Again" (solo oud και οι δύο), δημιούργησε ένα εκπληκτικό πειραματικό project. Ο Ottmar Liebert στην κιθάρα, ο Rahim AlHaj στο ούτι, ο Jon Gagan στο ηλεκτρικό μπάσο και ο Barrett Martin στα τύμπανα. Το αποτέλεσμα ήταν ένα μοναδικής ομορφιάς δισκάκι, το "Under The Rose", το οποίο απ' όσο γνωρίζω διατίθεται ακόμη και σήμερα δωρεάν.

   Όταν λοιπόν πληροφορήθηκα για την ύπαρξη ενός καλλιτέχνη, ο οποίος έχει κυκλοφορήσει CD με solo oud μουσική και ο οποίος διαμένει μόνιμα στην Ελλάδα, πιο συγκεκριμένα στη Θεσσαλονίκη, δε μπορούσα παρά να ενδιαφερθώ άμεσα. Λόγος γίνεται για τον Ζiad Rajab και για το άλμπουμ του "The Long Trail Of Immigration" (το οποίο κυκλοφορεί σε ένα πανέμορφο και θελκτικό digipack).
   the long trail of immigration large"Γεννήθηκε στο Χαλέπι της Συρίας, από Σύρια μητέρα και Παλαιστίνιο πατέρα. Μεγάλωσε έχοντας ακούσματα από τη γιαγιά και τη μητέρα του, οι οποίες έπαιζαν ούτι. Εκεί, πήρε τα πρώτα του μαθήματα. Στη συνέχεια μαθήτευσε κοντά στον ουτίστα Bahjat Durmosh και το μεγάλο γνώστη της θεωρίας της αραβικής μουσικής (maqam) Rashid Al Sufi.

   Το 1983 δραστηριοποιήθηκε επαγγελματικά ως ουτίστας συμμετέχοντας στο συγκρότημα του Συλλόγου Καλών Τεχνών του Χαλεπίου "Sabab al arube" και κάνοντας εμφανίσεις σε μουσικές διοργανώσεις της Συρίας, συνεργαζόμενος με άλλους χαλεπιανούς μουσικούς.

   Από το 1988 ζεί μόνιμα στην Ελλάδα, στην πόλη της Θεσσαλονίκης και παρουσιάζει τις δικές του μουσικές αναζητήσεις δίνοντας συναυλίες ...

   Το 1993 στη Φινλανδία συνέθεσε μουσική για το μυθιστόρημα "Η ΠΑΝΟΥΚΛΑ" του Albert Camus, μια παραγωγή της Κρατικής Ραδιοφωνίας της Φινλανδίας (YLE), ενώ το έργο παρουσιάστηκε και απο την Κρατική Ραδιοφωνία της Σουηδίας (SR).

   Έχει συνεργαστεί με πολλούς καλλιτέχνες του μουσικού χώρου, μεταξύ των οποίων οι Ross Daly, Γιώργος Νταλάρας, Γλυκερία, Βασίλης Σούκας, Haig Yazjian, Λουδοβίκος των Ανωγείων, Σωκράτης Μάλαμας, Ελένη Τσαλιγοπούλου, Εστουδιαντίνα.
   Το 2000 εκδόθηκε το CD "Mawjet Tarab" με δικές του συνθέσεις από την FM Records.

   Το 2009 κυκλοφόρησε το CD "Mediterranean Voices" στο οποίο ο Ziad Rajab και ο Γιώργος Νταλάρας ερμηνεύουν ένα παραδοσιακό τραγούδι της Συρίας, "Nawet Asibak".
 
Μαθήματα - διδασκαλία (Ούτι)
   Έχει κάνει σεμινάρια ερμηνείας στο ούτι μεταξύ άλλων στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, στο ωδείο «ΕΝ ΧΟΡΔΑΙΣ» master classes, στο Μουσικό χωριό Άγιος Λαυρέντιος Πηλίου κ.α. Επίσης, παραδίδει ιδιαίτερα μαθήματα ουτιού σε αρχάριους και προχωρημένους.
Οργανοποϊία

   Από το 1994 ο Ziad Rajab ασχολείται συστηματικά με την κατασκευή και επιδιόρθωση ουτιών. Έως σήμερα, ως οργανοποϊός, έχει κατασκευάσει δεκάδες ούτια στο εργαστήριο που διατηρεί στην Θεσσαλονίκη. Χρησιμοποιώντας τα καλύτερα ξύλα και δίνοντας πάντα προτεραιότητα στην ποιότητα του ήχου αναζητεί νέους τρόπους και μεθόδους στη κατασκεύη, με στόχο την τελειοποίηση του οργάνου αισθητικά και την καλύτερη δυνατή απόδοση από πλευράς ήχου."
P1010016
 DSC 9428  Το "The Long Trail Of Immigration", όπως υποδηλώνει και ο τίτλος του άλλωστε, είναι κάτι παραπάνω από ένα (προσωπικό) μουσικό ταξίδι του καλλιτέχνη. Συνθέσεις αρκετά προσωπικές, ανά στιγμές σκοτεινές, με αχτίδες αισιοδοξίας όμως πάντα στο τέλος, μυστηριακές και σαγηνευτικές. Η μουσική προσέγγιση του Ziad Rajab διαφέρει σε αρκετά σημεία από άλλων μουσικών της Μέσης Ανατολής, που είχα προσωπικά την ευκαιρία μέχρι σήμερα να ακροαστώ. Λιγότερο "ρυθμικός" σε σχέση με συναδέλφους του από το Ιράκ ή το Ιράν, πιο μινιμαλιστής και ουσιώδης, κάθε άλλο παρά πολύχρωμος και εμφάνταστος, του αρέσει να εμβαθύνει περισσότερο στα έγκατα της ψυχής του ακροατή, δημιουργώντας μία μαγευτική ατμόσφαιρα, η οποία ανά σημεία υπνωτίζει.

   Για όσους αναζητούν κάτι το διαφορετικό ή ακόμη καλύτερα, για όσους αρέσκονται σε έντονες μουσικές περιπέτειες ...

Μίλτος Λυμπιτσούνης

Κριτικές
"οι αυτοσχεδιασμοί του μας θύμισαν εικόνες απο τις χίλιες και μία νύχτες... /---/ εξαιρετικές φράσεις σαν αραβουργήματα ... συναρπαστικές παύσεις και δυναμικές αντιθέσεις απο αυτό το νεαρό μουσικό... ".
HELSINGIN SANOMAT, 24.07.1993

"Μία μελωδική υπερχείλιση με ήχους ανατολικούς για τους εραστές «της Ασιάτιδος Μούσας», περικλείει στους ψηφιακούς του κωδικούς ο πρώτος δίσκος του Ziad Rajab «Mawjet Tarab». Ένα μουσικό ρεύμα, το οποίο σε παρασύρει χωρίς την χρήση ψυχοτρόπων και εξτασιογόνων ουσιών σε ένα ιδιαίτερο μουσικό κόσμο και τοπίο, που ο ίδιος παντρεύει σε ένα αρμονικό, πρώτα από όλα ενιαίο, σύνολο χωρίς να υποκύπτει σε ανάγκες της τρέχουσας μόδας".
ΠΑΝΣΕΛΗΝΟΣ, 3 Δεκεμβρίου 2000 (Εβδομαδιαία έκδοση της εφημερίδας ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ)

"Tο ταλέντο του Ziad Rajab, τόσο ως συνθέτη /---/ όσο και ως ενορχηστρωτή, βιρτουόζου ουτίστα και τραγουδιστή, ξεδιπλώνεται ποικιλοτρόπως σε αυτον το δίσκο".
ΔΙΦΩΝΟ (για το CD Mawjet Tarab), Τεύχος 64, Ιανουάριος 2001
0266 ZIAD 2

Άρθρα Μουσικής

Επισκέπτες

0 Μέλη και 87 Επισκέπτες Συνδεδεμένοι