Facebook

Twitter

Άρθρα

Το ταξίδι είναι που αξίζει!

 
   Μια συνήθεια που έχω είναι, στο τέλος κάθε χρονιάς, να κάνω απολογισμό των αρνητικών και θετικών στοιχείων που συνάντησα σαν δάσκαλος και μουσικός εκτελεστής. Ένα πράγμα που συνάντησα αρκετά ως δάσκαλος ήταν η απογοήτευση κάποιων μαθητών, κατά περιόδους,σχετικά με τις μουσικές τους επιδόσεις. Για να μην παρεξηγηθώ, θεωρώ τον εαυτό μου τυχερό γιατί όλοι οι μαθητές μου, ανεξαρτήτως ηλικίας και επιπέδου, είναι αρκετά μελετηροί.  Άκουσα εκφράσεις όπως "Άραγε προοδεύω;", "Πότε θα μάθω να παίζω, στα εβδομήντα μου;", “Kανονικά θα έπρεπε να παίζω πολύ καλύτερα  τώρα…" και είμαι σίγουρος ότι πολλοί από εσάς που διδάσκετε τις έχετε ακούσει και φυσικά όλοι λίγο πολύ - συμπεριλαμβανομένου και εμού - τις έχετε ξεστομίσει.

taxidiaksizei01   Υπάρχει η ψευδαίσθηση ότι η εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου - και ειδικότερα της κιθάρας - είναι "εύκολή". Αυτό είναι μεγάλο λάθος! Κανένα όργανο δεν είναι εύκολο να το μάθεις. Δεν λέω ότι είναι απίστευτα δύσκολο, αλλά, όπως όλα τα πράγματα στη ζωή, θέλει αφοσίωση και μεράκι για να τα καταφέρεις. Βασικό παράγοντα αποτελεί το παικτικό επίπεδο που θέλει κανείς να φτάσει. Βέβαια η  εμπειρία μου έχει δείξει ότι κανείς δεν μένει στα αρχικά επίπεδα μάθησης του οργάνου, αλλά, όπως είναι λογικό, θέλει να βελτιώνεται συνεχώς. Το σύνηθες λάθος των μαθητών είναι ότι ενώ στην αρχή προχωράνε με γοργούς ρυθμούς και βελτιώνονται σχεδόν μέρα με την μέρα, μετά από καιρό βλέπουν ότι πρέπει να προσπαθήσουν πολύ περισσότερο για να προοδεύσουν λίγο παραπάνω. Η βελτίωση έρχεται δηλαδή μετά από πολύ κόπο. Δεν είναι όμως λογικό; Στο σχολείο όλοι έχουμε ακούσει την έκφραση "Ο μαθητής του 13 μπορεί εύκολα να γίνει μαθητής του 16, ο μαθητής του 17,8 χρειάζεται πολύ προσπάθεια να γίνει του 18,3…".

taxidiaksizei02   Κατά την προσωπική μου άποψη θα πρέπει να αναλογιστεί κάποιος για ποιο λόγο θέλει να μάθει ένα μουσικό όργανο. Και αν στους μικρούς σε ηλικία μαθητές είναι πρακτικά αδύνατο (και συνήθως δεν έχουν τέτοια θέματα), θα πρέπει οι ενήλικες να το κάνουν.  Αν σκοπός τους είναι να εντυπωσιάσουν τους φίλους τους, κοπέλες κτλ, γρήγορα θα απογοητευτούν και θα τα παρατήσουν. Αν αγαπούν τη μουσική, θα επιμείνουν και θα βγούνε κερδισμένοι.

   Στη συχνότατη ερώτηση  "Άραγε προοδεύω ;" το μόνο που λέω στους μαθητές μου είναι να σκεφτούν αν αυτά που παίζουν τώρα μπορούσαν να τα παίξουν πριν τρεις μήνες. Η απάντησή τους είναι πάντα η ίδια… "Τώρα που το λες, όχι…" . Και επειδή μερικοί θέλουν να το ακούσουνε από το δάσκαλό τους στο τέλος κάθε χρόνου, κάνουμε μια μικρή ανάλυση για το πως  κύλησε η χρονιά.

taxidiaksizei05   Στην ατάκα "Κανονικά θα έπρεπε να παίζω πολύ καλύτερα  τώρα…", την οποία είχα ξεστομίσει και γω αρκετές φορές, πιστεύω πως η απάντηση είναι απλή. Καλύτερα; ΤΙ σημαίνει καλύτερα; Υπάρχει κανένα όριο που λέει ότι στα είκοσί σου πρέπει να παίζεις έτσι, στα τριάντα έτσι, κ.ο.κ.; Αυτά είναι απλά σαχλαμάρες και εμπόδια που βάζει ο νους μας και μας αποσπά από το στόχο μας. Ο καθένας κάνει την προσπάθειά του και ό,τι καλύτερο μπορεί. Αυτό που αξίζει είναι να βλέπεις την βελτίωσή σου με υπομονή και επιμονή. Τα σημάδια βελτίωσης σου δίνουν κουράγιο για να συνεχίσεις τη μελέτη. Μπορεί να είναι μικρά, αλλά σταθερά σημαίνει ότι έχει κατακτήσει πράγματα και χτίζεις πάνω σε αυτό. Καταλαβαίνω τους μαθητές μου που δεν τους ενδιαφέρει να γίνουν επαγγελματίες και το έχουν απλά ως χόμπι. Ειδικά οι ενήλικες που το βρίσκουν ως διέξοδο στην τρελή τους καθημερινότητα, ειδικά στους καιρούς που ζούμε. Δεν αξίζει όμως η εμβάθυνση σε ένα τέτοιο χόμπι;
 
   taxidiaksizei06ΑΝ ήταν εύκολο τότε θα μπορούσαν όλοι να παίξουνε πολύ γρήγορα μουσική και δεν θα υπήρχε ενδιαφέρον να ασχοληθεί κανείς με αυτό. Η δυσκολία του του δίνει και την  ομορφιά. Όσο για την τελευταία φράση "Πότε θα μάθω να παίζω, στα εβδομήντα μου;", εσκεμμένα την κράτησα για το τέλος. Προσωπικά θυμάμαι να την έχω ξεστομίσει καμιά εκατοστή φορές! Είναι λογικό να αναρωτιέσαι κάτι τέτοιο. Οι άνθρωποι πάντα θέλουμε να εξελισσόμαστε, σε όλους τους τομείς, με κάθε τρόπο. Αυτό που κατάλαβα είναι ότι η ερώτηση δεν υφίσταται. Εξηγώ γιατί… Ο κάθε μαθητής και με δύο-τρία μαθήματα ΚΑΤΙ μπορεί να παίξει. Τραβηγμένο, αλλά ισχύει, είτε είναι μια συγχορδία, μια νότα κτλ. Στη θεωρία του να παίζω όλο και καλύτερα ή θα έπρεπε να παίζω καλύτερα έχω αναφερθεί πιο πάνω. Πέρα της φιλολογικής εξήγησης, η ουσία είναι η εξής. Το να βάζει κανείς μακροπρόθεσμους και εξαιρετικά δύσκολους στόχους δεν βοηθά, μάλλον απογοητεύει. Προσπάθησε να γίνεις ένας εξωτερικός κριτής. Αναρωτήσου “Την προηγούμενη βδομάδα μπορούσα να κάνω αυτό, να  διαβάσω αυτό, να ακούσω την τάδε νότα”. Θα πρέπει να παρατηρείς και να αναλύεις - όχι υπεραναλύεις - την πρόοδό σου. Μικρά βήματα και σταθερά. Όπως λέω στους μαθητές μου, όλοι στον ίδιο δρόμο είμαστε, την ίδια ανηφόρα ανεβαίνουμε. Μπορεί κάποιοι να είναι μπροστά και άλλοι πίσω, αλλά όλοι είμαστε στην ίδια ανηφόρα. Τους υπενθυμίζω ότι εκεί που είναι, ήμουνα κι εγώ . Ξέρω πως νιώθουν, αλλά αφού βελτιώθηκα εγώ, μπορούν κι εκείνοι. Απλά θέλει πολύ δουλειά και υπομονή. Η ομορφιά της μουσικής έγκειται στο γεγονός ότι είναι ανεξάντλητη. Ποτέ δεν θα τα ξέρεις όλα, ποτέ δεν θα τα παίζεις όλα, δεν μπόρεσε κανείς. Ούτε θα τα παίζεις όλα τέλεια… Συνεχώς θα βρίσκεις πράγματα να βελτιώσεις, να τα αλλάξεις. Αλλά κάθε φορά που θα καταφέρνεις κάτι καινούργιο, θα νιώθεις τόσο γεμάτος. Η φράση "Το ταξίδι είναι αυτό που αξίζει και όχι ο προορισμός " νομίζω πως ταιριάζει απόλυτα στην περίσταση.

taxidiaksizei04
 
   Εν κατακλείδι, σκοπός μου δεν είναι να το "παίξω " γκουρού η παντογνώστης. Απλά πιστεύω ότι αυτά τα ερωτήματα παρουσιάζονται σε όλους τους μαθητές. Μπορεί  να ξαναέρθουν… αλλά θα μπορείς να τα απαντήσεις με θετικό attitude . Αυτό που πρέπει να φροντίζει ο μαθητής  είναι σκληρή δουλειά , υπομονή ,επιμονή και θετικό πνεύμα. Τα υπόλοιπα θα έρθουν φυσικά… και πιο γρήγορα από ό,τι νομίζεις. Keep on learning…
 
Θεοδόσιος Κοσμίδης
 
* Ο Θεοδόσιος Κοσμίδης είναι απόφοιτος με Bachelor από το Music Coservatorium in Maastricht (Ολλανδία), με ειδίκευση στην παιδαγωγία και σήμερα διαμένει μόνιμα στην Αθήνα. Μπορείτε να επισκεφτείτε την προσωπική του σελίδα εδώ.
 

Mindfield

Επισκέπτες

1 Μέλος και 163 Επισκέπτες Συνδεδεμένοι