Facebook

Twitter

Άρθρα

Υπατία (Όταν Το Κάλλος Προκαλεί Τόσο Απόλυτο Φθόνο...)

 
ypatiajdnchcyeh
   ypatiannewwΓεννημένη στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου το 370μ.Χ. , η Υπατία, κόρη του διάσημου μαθηματικού και φιλοσόφου Θέωνα, υπήρξε γνήσια κληρονόμος και άξια εκπρόσωπος του ακμαιότατου ελληνικού πολιτισμού της χώρας του Νείλου, σε μια εποχή όπου ο χριστιανισμός επέβαλε την πρωτοκαθεδρία του με κάθε μέσο και κάθε τίμημα.
 
   Σε μια πόλη που έχει υμνηθεί όσο λίγες στον κόσμο, την Αλεξάνδρεια, η φιλόσοφος και μαθηματικός Υπατία, αποτέλεσε το πρότυπο ενός βίου αφιερωμένου τόσο στην επιστήμη και το διαλογισμό, όσο και στον κοσμοπολιτισμό και την εκλέπτυνση. Η Αλεξάνδρεια είχε την τύχη να ιδρυθεί από τον ίδιο τον Μακεδόνα στρατηλάτη, Μ. Αλέξανδρο, το 331π.Χ. και να κυβερνηθεί από τη Δυναστεία των Λαγιδών με πρώτο ηγεμόνα τον Πτολεμαίο Λάγου, τον επονομαζόμενο και «Σωτήρ». Ο διάδοχός του Πτολεμαίος Β’ ο Φιλάδελφος, ίδρυσε το 260 π.Χ. τη Βιβλιοθήκη και το Μουσείο της Αλεξάνδρειας, καθιστώντας την πόλη του πολιτιστικό κέντρο της Μεσογείου. Το Μουσείο ήταν το πρώτο και μοναδικό μεγάλο ίδρυμα επιστημονικών ερευνών. Οι ερευνητές του αφοσιώνονταν κυρίως στις φυσικές επιστήμες. Η Αλεξάνδρεια αποτέλεσε το λίκνο μορφών όπως ο Ευκλείδης, ο Ήρων, ο Μενέλαος, ο Διόφαντος, ο Αρχιμήδης και ο Απολλώνιος.
 
   ypatianewarticlenewjsjΓαλουχημένη σε ένα περιβάλλον αριστοκρατικό, η Υπατία, ελληνικής καταγωγής και η ίδια, συνέχισε τη σπουδαία παράδοση των προγόνων της και δίδαξε τα μαθηματικά, την αστρονομία και τη μηχανική αποκτώντας πολλούς αφοσιωμένους μαθητές και εξαπλώνοντας την καλή της φήμη σε όλη τη ρωμαϊκή αυτοκρατορία. Δημοσίευσε σχόλια στην Αριθμητική του Διοφάντη Αλεξανδρείας, στα Κωνικά του Απολλώνιου από την Πέργη και στον αστρονομικό κανόνα του Πτολεμαίου. Πρότυπο είχε τον Αρίσταρχο τον Σάμιο, ο οποίος υποστήριξε ότι η γη περιστρέφεται γύρω από τον Ήλιο. Χάρη στις δικές της έρευνες πάνω στις κωνικές τομές, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι τροχιές των πλανητών είναι ελλειπτικές!
 
  Ο σύγχρονός της εκκλησιαστικός συγγραφέας Σωκράτης ο Σχολαστικός εξυμνεί τη σεμνή της παρρησία, το αιδέσιμον του χαρακτήρα της, δηλαδή τη σεβάσμια παρουσία της και τονίζει στο έργο του την παρ’ αυτής υπερακόντισιν, δηλαδή υπεροχή σε σχέση με τους άλλους φιλοσόφους. Είναι αξιοσημείωτο ότι ανάμεσα στους διάσημους οπαδούς της συγκαταλέγονται άτομα που έγιναν αργότερα χριστιανοί για να μπορέσουν να αναρριχηθούν στην κυβερνητική κλίμακα. Ένας από αυτούς ήταν ο Συνέσιος από την Κυρήνη, μετέπειτα επίσκοπος της Πτολεμαϊδας.
 
   Όμως οι κοινωνικο – πολιτικές συνθήκες της εποχής δεν άφηναν περιθώρια για ξεχωριστούς ανθρώπους. Από το 385 ως το 412μ.Χ. , όταν την επισκοπική έδρα Αλεξάνδρειας κατείχε ο Θεόφιλος, δεν έμεινε ούτε ένας ναός των αρχαίων θεών όρθιος. Εκτελώντας κατά γράμμα το διάταγμα του 392μ.Χ.  κατά της ανεξιθρησκίας του αυτοκράτορα Θεοδόσιου, του ίδιου αυτοκράτορα που διέταξε τη σφαγή επτά χιλιάδων Θεσσαλονικέων στον Ιππόδρομο, εξαπέλυσε ανθρωποκυνηγητό κατά των «παγανιστών». Συμμάχους είχε τους Παραβολάνους (Παραβαλανείς), οι οποίοι ήταν ένοπλοι μοναχοί χαμηλού μορφωτικού επιπέδου που κατέφθαναν από την έρημο για να βοηθήσουν τους υψηλά ιστάμενους στην ιεραρχία κληρικούς.
 
   ypatiajdnwhwwwΤον Θεόφιλο ξεπέρασε σε θρησκευτικό ζήλο και φανατισμό ο διάδοχός του, πατριάρχης Κύριλλος. Φιλόδοξος και μισαλλόδοξος, ο Κύριλλος δεν μπορούσε να ανεχτεί «αντίπαλες φωνές» στην επικράτειά του. Καταδίωξε τους ειδωλολάτρες, τους Εβραίους, τους Καθαρούς, τους Μεσαλιανούς (Δεόμενους) και ένα σωρό άλλους. Είναι γενικά παραδεκτό ότι ο Κύριλλος, ο οποίος αναγορεύτηκε «Άγιος» από τη χριστιανική Εκκλησία λόγω του θρησκευτικού του ζήλου, ήταν ο ηθικός αυτουργός της δολοφονίας της Υπατίας. Το μαρτύριο της γενναίας γυναίκας άρχισε με τη σύλληψή της μια μέρα του 415μ.Χ. από τους Παραβολάνους, συνεχίστηκε με  την κακοποίησή της στο Καισάρειο και τη φρικτή δολοφονία της. Σύμφωνα με μαρτυρίες της εποχής, οι φανατικοί εχθροί της έσχισαν τις σάρκες με κομμάτια από αμφορείς (οστράκοις ανείλον) και την κατακρεούργησαν (μεληδόν διασπάσαντες). Τέλος, τα απομεινάρια του πτώματος της Υπατίας τα μετέφεραν στον αρχαίο ναό της Δήμητρας, στο λεγόμενο Κίναρον, όπου και τα έκαψαν.
 
Δήμητρα Ν. Ρετσινά
ypatianewarticle1

Mindfield

Επισκέπτες

0 Μέλη και 110 Επισκέπτες Συνδεδεμένοι